Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Dekens en drachtig

 
Profiel   

Meiden hoe doen jullie het met je merrie’(s) het weer is nou nog niet je van het.. dus hoe gaan jullie het aanpakken met je merrie die drachtig is en onder dek staat, overdag 8 uur buiten, nachten op stal..

Graag jullie ervaringen..
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 13:45 



 
Profiel   

Ik heb mijn merrie vorig jaar bewust niet onder dek gehad daardoor. Ik had van te voren er over na gedacht. Voor nu zou ik snel de deken afbouwen, beetje afhankelijk van wanneer je merrie uit gerekend is.

Hier loopt het eulen er weer steeds bij (duikt er uit gewoonte nog wel onder, maar doet dat ook bij mijn andere merrie en ruin, die allemaal geen melk geven ;) ), merrie loopt weer ZZ, dus nu wel weer een deken. Met een ouder veulen vind ik het geen probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 13:58 



 
Profiel   

Ik heb haar afgelopen maand toen het een paar dagen warm was de deken af gedaan en af gelaten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 14:00 



 
Profiel   

Hier bij k*t weer deken met 50grams vulling op, andere dagen gewoon zonder deken. Bij extreem koud en slecht weer een iets dikkere deken. Merrie doet het daar goed op en heeft een lekkere teddyvacht ontwikkelt deze winter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 14:30 



 
Profiel   

Ik heb mijn merries enkel bij heel koud weer en bij felle regen een dun deken opgelegd.
Voor 1 van de merries heb ik verlengstukken voor het deken laten maken omdat haar buik te dik werd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 15:17 



 
Profiel   

Mijn veulen is van Mei vorig jaar, maar had gewoon hele winter deken op. Toen het mooi weer werd overdag steeds af en snel gaan afbouwen naar dunne deken. Laatste 2 weken had ze niks meer op. Maar dek bewust voor Mei/Juni, want eerder wil ik geen veulen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 15:22 



 
Profiel   

Hier enkel nog een dun dekentje op, 298 dagen drachtig nu. Wij willen voorjaar…..dan kan hij afblijven.

Was voornemens het zonder te doen, merrie maakte alleen zo summier vacht aan en is een enorme kou kleun.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 15:25 



 
Profiel   

Die van mij kan echt nog niet zonder deken.. ze past ze nog wel gewoon maar straks als de kleine er is.. hoe moet dat dan.. ik hoop echt dat het weer opgaat knappen, ze moet nog een maand

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 15:30 



 
Profiel   

Welniet schreef
Die van mij kan echt nog niet zonder deken.. ze past ze nog wel gewoon maar straks als de kleine er is.. hoe moet dat dan.. ik hoop echt dat het weer opgaat knappen, ze moet nog een maand


Waarom kan ze niet zonder deken? Een wintervacht laten aanmaken is het nu te laat voor, maar je kunt haar wellicht wel een dunnere deken op leggen, zodat ze wat meer went.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 15:31 



 
Profiel   

Omdat mijn paard haast geen vacht heeft. Uiteraard ben ik al aan het afbouwen…

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 15:33 



 
Profiel   

linda_arnold schreef
Hier enkel nog een dun dekentje op, 298 dagen drachtig nu. Wij willen voorjaar…..dan kan hij afblijven.

Was voornemens het zonder te doen, merrie maakte alleen zo summier vacht aan en is een enorme kou kleun.


Nou precies dat hier ook.. totaal geen vacht. En als ze even op de wind staat dan is het te koud voor madam..

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 15:34 



 
Profiel   

Maar over een maand is het weer waarschijnlijk heel anders.

Die van mij stond nog tot zeker half April onder de dikkere deken en daarna snel afgebouwd omdat ze begin Mei was uitgerekend.

In de zomer heeft ze een vliegendeken op gehad. Heb alleen de bilkoorden vervangen door gewoon een touwtje onder de staart zoals vroeger gewoon was.
Vanaf September weer deken op en zelfde, bilkoorden eraf en touwtje/koordje onder de staart. Meneer stond zo tot 2/3 weken terug gewoon nog te drinken.

Heb 2 hengstveulens bij mn ruin lopen met deken, ze springen erop en trekken aan hem, maar deken blijft leven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 15:46 



 
Profiel   

superpony schreef
Maar over een maand is het weer waarschijnlijk heel anders.

Die van mij stond nog tot zeker half April onder de dikkere deken en daarna snel afgebouwd omdat ze begin Mei was uitgerekend.

In de zomer heeft ze een vliegendeken op gehad. Heb alleen de bilkoorden vervangen door gewoon een touwtje onder de staart zoals vroeger gewoon was.
Vanaf September weer deken op en zelfde, bilkoorden eraf en touwtje/koordje onder de staart. Meneer stond zo tot 2/3 weken terug gewoon nog te drinken.

Heb 2 hengstveulens bij mn ruin lopen met deken, ze springen erop en trekken aan hem, maar deken blijft leven.


Dank je wel!! Hier heb ik iets aan. Ik heb geen bilkoorden aan mijn dekens..

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 15:58 



 
Profiel   

Succes.

Overigens; mijn veulen had zijn moeder niet met deken gezien. Eerste dag met vliegendeken was een drama. Daarna was hij het gewend en was het prima. Had ze dus vanaf dag 1 een deken op gehad was het vast ook oke.

Maar tijdens de bevalling zou ik zelf niet fijn vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 17:00 



 
Profiel   

Later dekken zodat je niet met dit prutweer zit en een veulen.
Hier is het zo dat fokmerries geen dekens op krijgen gedurende de winter. Mocht er eentje zijn die het wel nodig is vanwege echt geen vacht aanmaken (hoewel we dat nog nooit hebben meegemaakt, paarden kunnen prima een vacht zelf regelen) dan beginnen we pas met dekken dat we zeker niet voor mei een veulen hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 17:03 



 
Profiel   

Neonlight schreef
Later dekken zodat je niet met dit prutweer zit en een veulen.
Hier is het zo dat fokmerries geen dekens op krijgen gedurende de winter. Mocht er eentje zijn die het wel nodig is vanwege echt geen vacht aanmaken (hoewel we dat nog nooit hebben meegemaakt, paarden kunnen prima een vacht zelf regelen) dan beginnen we pas met dekken dat we zeker niet voor mei een veulen hebben.


Ik verwacht eind april mijn veulen.. je weet nooit wanneer je merrie drachtig is.. je wilt ook niet te laat zijn. Ik heb geen fok merrie..

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 17:56 



 
Profiel   

Neonlight schreef
Later dekken zodat je niet met dit prutweer zit en een veulen.
Hier is het zo dat fokmerries geen dekens op krijgen gedurende de winter. Mocht er eentje zijn die het wel nodig is vanwege echt geen vacht aanmaken (hoewel we dat nog nooit hebben meegemaakt, paarden kunnen prima een vacht zelf regelen) dan beginnen we pas met dekken dat we zeker niet voor mei een veulen hebben.


Hangt alles in basis niet af van de faciliteiten? Onze merrie met weinig vacht staat in pension. Gemiddeld 8-12 uur op stal in de winter. Bij extreem nat weer soms nog wel een uurtje langer. Die stal is heel goed geïsoleerd en winddicht. Ze heeft ook weinig reden om hierin een dikke vacht aan te maken. Als ik haar vervolgens om 7.00 ‘s morgens naar buiten zet in de stromende regen is ze er na gemiddeld 1,5 uur al klaar mee. Noem het verwend. Maar met een dekentje op duurt het gemiddeld 5/6 uur voor dat ze denkt ‘hoelang’ nog. Terwijl bij normale temperaturen zie je haar bij lange na niet lonken of ze naar binnen kan.

Hier ook vroeg in het seizoen gedekt. 1e veulen, oudere merrie. Je moet ergens beginnen.

Hier blijft ze deken bij >10 graden overdag nu af. Op stal heeft ze hem ook af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 18:12 



 
Profiel   

linda_arnold schreef
Neonlight schreef
Later dekken zodat je niet met dit prutweer zit en een veulen.
Hier is het zo dat fokmerries geen dekens op krijgen gedurende de winter. Mocht er eentje zijn die het wel nodig is vanwege echt geen vacht aanmaken (hoewel we dat nog nooit hebben meegemaakt, paarden kunnen prima een vacht zelf regelen) dan beginnen we pas met dekken dat we zeker niet voor mei een veulen hebben.


Hangt alles in basis niet af van de faciliteiten? Onze merrie met weinig vacht staat in pension. Gemiddeld 8-12 uur op stal in de winter. Bij extreem nat weer soms nog wel een uurtje langer. Die stal is heel goed geïsoleerd en winddicht. Ze heeft ook weinig reden om hierin een dikke vacht aan te maken. Als ik haar vervolgens om 7.00 ‘s morgens naar buiten zet in de stromende regen is ze er na gemiddeld 1,5 uur al klaar mee. Noem het verwend. Maar met een dekentje op duurt het gemiddeld 5/6 uur voor dat ze denkt ‘hoelang’ nog. Terwijl bij normale temperaturen zie je haar bij lange na niet lonken of ze naar binnen kan.

Hier ook vroeg in het seizoen gedekt. 1e veulen, oudere merrie. Je moet ergens beginnen.

Hier blijft ze deken bij >10 graden overdag nu af. Op stal heeft ze hem ook af.


amen

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 18:18 



 
Profiel   

Neonlight schreef
Later dekken zodat je niet met dit prutweer zit en een veulen.
Hier is het zo dat fokmerries geen dekens op krijgen gedurende de winter. Mocht er eentje zijn die het wel nodig is vanwege echt geen vacht aanmaken (hoewel we dat nog nooit hebben meegemaakt, paarden kunnen prima een vacht zelf regelen) dan beginnen we pas met dekken dat we zeker niet voor mei een veulen hebben.


Daar ben ik het wel mee eens. Ik vind ook dat veel teveel veulens veel te vroeg geboren worden. Komen dan vaak ook weinig buiten of worden ingepakt met dekens..........
Hier geen fokmerrie, maar ik vind 3 pogingen in een seizoen ook voldoende en dan zit je bijv in April, Mei, Juni voor bevallen of evt Juli.

April is wel een wisselvallige maand, maar kan een veulen in principe prima geboren worden.

Het is nu Maart, maar volgende maand kan alles anders zijn en kan de deken waarschijnlijk wel af.

En niet elke merrie is een fokmerrie. En soms staan paarden wel onder dekens. Mijn merrie en ruin gaan ontzettend veel staan schuilen en worden daar weer chagrijnig van. Met dekens op blijven ze meer in beweging. En mijn ruin van 24 met artrose beweegt ook goed als hij dekens op heeft. Wordt niet stijf bijv. Nu zou je zo een paard niet dekken, maar geeft wel aan wat een reden kan zijn.

Wij bekijken het gewoon per paard of ze een deken op krijgen, maar zo ja, dan ook van dun naar dik en weer terug. Maar waar het kan, dus ook nu met de zon een paar uur de dekens af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-23 01:48 



 
Profiel   

Hele happy dikke drachtige merrie onder een simpele regendeken. Als het veulen er is gaat ie af. Het veulen wil ik niet langdurig in de regen hebben staan dus deken voor de merrie niet nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-23 02:49 



 
Profiel   

Mijn paard is net bevallen en heeft nog steeds een deken op. Ik zie geen problemen? Waar ben je bang voor? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-23 05:26 



 
Profiel   

superpony schreef
Neonlight schreef
Later dekken zodat je niet met dit prutweer zit en een veulen.
Hier is het zo dat fokmerries geen dekens op krijgen gedurende de winter. Mocht er eentje zijn die het wel nodig is vanwege echt geen vacht aanmaken (hoewel we dat nog nooit hebben meegemaakt, paarden kunnen prima een vacht zelf regelen) dan beginnen we pas met dekken dat we zeker niet voor mei een veulen hebben.


Daar ben ik het wel mee eens. Ik vind ook dat veel teveel veulens veel te vroeg geboren worden. Komen dan vaak ook weinig buiten of worden ingepakt met dekens..........
Hier geen fokmerrie, maar ik vind 3 pogingen in een seizoen ook voldoende en dan zit je bijv in April, Mei, Juni voor bevallen of evt Juli.

April is wel een wisselvallige maand, maar kan een veulen in principe prima geboren worden.

Het is nu Maart, maar volgende maand kan alles anders zijn en kan de deken waarschijnlijk wel af.

En niet elke merrie is een fokmerrie. En soms staan paarden wel onder dekens. Mijn merrie en ruin gaan ontzettend veel staan schuilen en worden daar weer chagrijnig van. Met dekens op blijven ze meer in beweging. En mijn ruin van 24 met artrose beweegt ook goed als hij dekens op heeft. Wordt niet stijf bijv. Nu zou je zo een paard niet dekken, maar geeft wel aan wat een reden kan zijn.

Wij bekijken het gewoon per paard of ze een deken op krijgen, maar zo ja, dan ook van dun naar dik en weer terug. Maar waar het kan, dus ook nu met de zon een paar uur de dekens af.


Misschien maak ik me ook te druk en kan ze prima zonder dek tegen die tijd.. te laat beginnen is is ook een laat veulen en zit je weer met het najaar wat nat en vies kan zijn..

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-23 06:35 



 
Profiel   

Ik voel me een leek.. waarom is het beter een drachtige merrie zonder deken te laten? Of heeft dat meer met het drinken van het veulen te maken? Je kan dan die koorden rond de achterbenen eraf laten en alleen een bilkoord gebruiken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-23 06:47 



 
Profiel   

Dennis schreef
Ik heb mijn merrie vorig jaar bewust niet onder dek gehad daardoor. Ik had van te voren er over na gedacht. Voor nu zou ik snel de deken afbouwen, beetje afhankelijk van wanneer je merrie uit gerekend is.


Dat heb ik ook bewust gedaan. Maar wel in mijn achterhoofd gehouden, als het lukt. Want staan overdag de hele dag buiten en met de nacht op stal (buitenstallen).

Bij haar vorige veulen had ik dat niet gedaan al stonden ze toen met de nacht wel in binnen stallen. Maar ook toen, eind april was het nog best koud. De nacht dat ze beviel vroor het.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-23 07:22 



 
Profiel   

Mijn veulen is vorig jaar 21 april geboren. Maar tegen die tijd was het gelukkig al iets mooie tweet dan nu. Maar de week voordat ze geboren werd, was het nog een en al regen en dus moeders ook nog met een deken op.
Vliegendeken heb ik later ook gewoon op gedaan. Maar wel alleen buiten. Op stal af, anders zat die kleine hooligan aan de deken te trekken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-23 07:25 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen