Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Merrie drachtig gekocht of niet?

 
Profiel   

Hallo,

Mijn moeder heeft 6 maanden geleden een Shetlander merrie gekocht. Nu viel het ons op dat haar buik er wel opvallend uit ziet. Wormen zijn uitgesloten dmv mest onderzoek. Misschien cushing kan ze nog op getest worden maar die buik, wat denken jullie?

Foto van toen ze ze net had:

[ img ]

Foto’s van nu:

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-23 18:53 



 
Profiel   

Ze lijkt drachtig

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-23 18:57 



 
Profiel   

scannen of laten opvoelen, dan je hebt duidelijkheid én zekerheid.

Verder sluit een mestonderzoek niet persé wormen uit. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-23 19:03 



 
Profiel   

Hoe oud is ze? En hoe heet ze. Vraagje ik heb vorig jaar mijn pony verkocht en ze lijkt er erg op. Hier alleen tussen merrie's gelp[en.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-23 19:04 



 
Profiel   

Mesttest voor wormen is enkel indicatie van wormen in eileggende fase, niet 100% betrouwbaar dus. Komt bij dat niet elke hoop mest wormeneieren bevat ook als er wel wormen in die fase in pony leven. En hoewel preventie idd het grootste deel is van wormenbestrijding, is ontwormen wel degelijk noodzakelijk (bv lintworm, horzellarven, die niet/zelden in de mesttest aangetroffen worden maar wel veel ellende geven).
Maar zo kijkende is pony ook aan de bovenlijn aardig stevig, dan zijn ze eerder erg hollands welvaren dan drachtig/wormig. Neem eens een foto recht van achter waar de billen er netjes recht op staan. Dan zie je goed hoeveel reserves er op zitten.
Hoewel ze daarnaast ook drachtig zou kunnen zijn, is gewicht iets om goed in de gaten te houden bij zulke sobere dieren die zo goed zijn in genoeg eten vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-23 19:06 



 
Profiel   

De pony op de 2e foto, is die drachtig of Hollands welvaren? :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-23 19:12 



 
Profiel   

Of ze drachtig is of niet, ze is sowieso 'aan de dikke kant'. Als ze niet dragend is zou ik daar wel echt wat aan gaan doen. Mocht ze wel dragend zijn kan zo'n rijke conditie de bevalling lastiger maken.
Ik bedoel dit niet gemeen, maar uit welzijn voor de pony :)

Verder, als ik de 1e en de 2e foto zie zou ik denken dat er wel een veulentje in kan zitten. Wanneer je haar laat scannen weet je het zeker.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-23 20:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen