Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

De ideale veulenstal

 
Profiel   

Hallo lieve bokkers,

Mijn merrie verwacht eind juni een veulentje *\o/* Nu ben ik me aan het oriënteren mbt een veulenstal. Ze staat nu in een stal van 3x3,5m met een uitloop naar buiten (die is 3x7m).

Ik wil eigenlijk een grotere stal voor haar (en haar veulen) gaan creëren maar ik kom er niet uit wat nou wijsheid is. Haar huidige stal uitbreiden kan niet maar er is wel ruimte in de schuur om een nieuwe grotere stal neer te zetten.

Wat zijn nou de ideale maten? Hebben jullie staldelen of zijn er ook die met hekken/buizen een stal gecreëerd hebben? En als je hekken hebt, heb je dan horizontale of verticale spijlen en welke breedte?

Mijn voorkeur nu gaat uit naar 3,5x6m (dan kan er aan de huidige rij stallen vast gebouwd worden). En dan staldelen met aan de voorkant een voerhek.

Ik ben heel benieuwd naar jullie foto’s en ideeën :j
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-23 11:12 



 
Profiel   

Wij hebben één stal met een verschuifbare tussenwand, en 2 deuren. Standaard zijn het dus 2 stallen van in dit geval 3x3 meter met beide een eigen deur en buitenluik. Toen ik nog fokte maakte ik de stallen één wanneer de merrie bijna was uitgerekend. Dan werd het dus één stal van 3x6 mtr met 2 deuren en 2 buitenluiken. Ideaal systeem!
door een crash van mijn pc heb ik geen foto's maar kwam via google op deze advertentie uit, dit systeem hebben wij dus ook. geeft een beetje een idee; https://www.bokt.nl/markt/ad/477762/twe ... ardenboxen

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-23 12:14 



 
Profiel   

Voerhek aan de voorkant zou niet mijn voorkeur hebben met een veulen. Tenzij je een hebt die je kunt afsluiten, veulens proberen er graag doorheen te kruipen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-23 15:06 



 
Profiel   

Hier stond de merrie in een dubbele stal waar het tussenhek was uitgehaald. Totaal ruim 3x6.
Dat betekent dus 2 deuren, 2 voerbakken. Vond ik ideaal met name toen veulen wat ouder werd. Ieder een eigen bak en de 2 deuren waren ook handig met binnen/buiten zetten.

Enige wat ik miste was een bovenluik om de stal in het begin dicht te kunnen doen als de merrie er even uit ging en veulen achterbleef.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-23 15:20 



 
Profiel   

Een uitschuifbare tussenwand zou fijn zijn maar bij ons rust de zolder op de tussenwanden dus dat kan helaas niet.
Een voerhek met het onderste stukje dicht helpt niet?

Ik kwam gisteren dit design tegen. Vind ik heel heel tof maar zoiets is niet te betalen natuurlijk :+
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 08:44 



 
Profiel   

Mijn shetland merrie is vorig jaar bevallen in 2,5 x 3, gewoon met hoge wanden (op paarden maat).
Dat was prima. Was voor de bevalling en de nachten, en daarna zo snel mogelijk 24/7 buiten zoals mijn pony's gewend zijn.

Voorheen had ik 2x3 en konden ze tussen de 2 boxen met de hoofden bij elkaar (eigenlijk 1 stal van 3x4 verdeeld in 2). Voor de nachten deed ik het schot er tussen zodat de pony's apart stonden (pony's staan nooit binnen, dus alleen op stal vonden ze niet tof). Met een jong veulen en slecht weer ging het schot er uit en de andere pony naar buiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 09:39 



 
Profiel   

Levensgevaarlijk dat design!!! Als een paard zijn hoofd door dat onderste gedeelte steekt en vast komt te zitten..... zou ik persoonlijk nooit voor kiezen.

Hier hebben we wel voerhek aan de voorkant maar daar wordt de hooikar voor gezet bij een veulen, ze springen er zo uit....dat is makkelijk maar dan is er paniek bij mama en baby,
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 10:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen