Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Overleden veulen

 
Profiel   

Goedendag Bökkers,
Helaas hebben wij afscheid moeten nemen van ons eerste veulentje. De merrie doet het gelukkig goed na omstandigheden. Nu is mijn vraag eigelijk wanneer we weer zouden kunnen gaan oppakken? Ik snap echt wel dat je het niet meteen moet doen dus zulke antwoorden heb ik niks aan. Heeft iemand er ervaring mee? Zelf dacht ik na 3 maanden?

Groetjessss
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-23 15:21 



 
Profiel   

3 Maanden is vrij ruim, ik zou het weer gaan oppakken na 4/6 weken en dan de merrie weer rustig in het werk opbouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-23 15:25 



 
Profiel   

Allereerst sterkte met het verlies van jullie veulen.
Hier pakken we de merrie na de geboorte na 2 weken weer rustig op.
Uiteraard wel na een probleemloos verlopen bevalling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-23 15:29 



 
Profiel   

Kaitlyn schreef
3 Maanden is vrij ruim, ik zou het weer gaan oppakken na 4/6 weken en dan de merrie weer rustig in het werk opbouwen.

Dit doe ik ook vaak :j Rustig aan wat longeren
Echt wedstrijden en dergelijk deed ik na 2 maanden ongeveer

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-23 15:34 



 
Profiel   

Sterkte allereerst!

Verder is de snelheid van oppakken na een bevalling voor mij afhankelijk van hoe de conditie van de merrie voor de bevalling was. Is ze tot de bevalling nog doorgetraind (rekening houdend met de dracht uiteraard). Of staat ze al meerdere weken/maanden 'stil'? In het eerste geval kun je m.i. 1.5/2 week na de bevalling al rustig weer opbouwen (1e week 3x 10 minuutjes en daarna wekelijks +/- 10 minuten erbij).

Staat ze al langer stil? Dan zou ik voornamelijk veel (aan de hand) wandelen en eerst op die manier wat conditie en bespiering opbouwen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-23 15:36 



 
Profiel   

Is een pleegveulen niks?
Verder zou ik na 4-6 weken weer gaan beginnen met haar. Even kijken hoe het met de merrie gaat, eventueel kan het al eerder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-23 16:51 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Is een pleegveulen niks?
Verder zou ik na 4-6 weken weer gaan beginnen met haar. Even kijken hoe het met de merrie gaat, eventueel kan het al eerder.


Dit was zeker een optie en stonden we voor open maar ze heeft al 4 dagen niks meer gedaan met de melk en ze geeft ook al niks meer dus dat gaat helaas niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-23 13:57 



 
Profiel   

Dankjewel voor jullie reacties. De merrie stond bij 10 maanden al stil en veel wandelen. Ik denk dat ik gewoon aan 6 weken ga houden en daarna langzaam ga opbouw. Heb met mijn ander paard een peesblessure gehad dus ik weet wel hoe ik goed kan opbouwen in belang van mn paard :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-23 13:59 



 
Profiel   

Ik vind 2 weken echt veel te snel. Als je fokt weet je dat de merrie even uit de roulatie is en ze moeten gewoon tijd met hun kind hebben.

Mijn vorige merrie tot laat gereden en daarna lekker naar buiten met kinderen, dus kreeg ook genoeg beweging.

Deze merrie weinig gereden, maar liep 24/7 op pp dus kreeg ook voldoende beweging. Zij was een overbezorgde moeder, dus had haar tijd ook echt nodig.
Pas na 3 maanden weer eens aan de longe gedaan en wat beweging gaan geven.
Hij is nu 11mnd en heeft tot 9mnd gedronken. Met afspenen heeft ze ook weer een beetje vrij gehad. Wel bewegen, maar geen werken.

Als het anders was gelopen, had ik gewoon naar mn merrie gekeken en begonnen met wandelen. Afhankelijk ook hoe ze dus is, ook mentaal en hoe ze gehouden wordt misschien wat lekkere ritjes maken buiten.
Maar dan misschien wat sneller, omdat ze geen melk had gegeven en niet de zorg heeft van ene veulen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-23 14:05 



 
Profiel   

F-AM -> KS

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-23 21:41 



 
Profiel   

Wat naar. Heb geen goed antwoord voor je, maar wil je toch wel veel sterkte wensen :knuffel:

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-23 22:10 



 
Profiel   

Na 2 weken rustig weer opbouwen was het advies wat wij vanuit de kliniek mee kregen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-23 23:27 



 
Profiel   

Als mijn merrie bevallen is rij ik meestal tussen de 10 en 14 dagen weer.
Dit jaar heb ik helaas ook een overleden veulen maar ik hou ook die 10/14 dagen weer aan. Dan is het lichaam goed hersteld en kan de training gewoon weer opgepakt worden.
Heb ik het wel over een paard dat het hele jaar in training stond en ongeveer 2 maanden voor de bevalling pas is stil gezet. Dus niet over een paard dat weinig bereden wordt.
Ik merk er echt niks aan behalve dat ze het heerlijk vinden om weer aan het werk te zijn (en ook even bij het veulen weg normaal gesproken, vinden ze ook erg fijn merk ik).
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-23 04:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen