Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe lang merrie en veulen uit elkaar houden?

 
Profiel   

Hoe lang zouden merrie en veulen uit elkaar moeten blijven na het afspenen?
Ik heb ze vanaf de geboorte al steeds even uit elkaar gehad, ben ook na een paar weken gewoon weer buitenshuis gaan rijden met veulen op stal of in de wei met de andere 2 paarden.
Heb ze een week op stal 's avonds uit elkaar gehad (wel naast elkaar) en nu staan ze sinds 2 weken ook niet meer in dezelfde wei, merrie staat in de wei er naast.
Eigenlijk geen centje pijn, moeder ging rechtsaf met buitenzetten en veulen links en dat was het :D geen gedoe gelukkig. Ze zien en horen elkaar dus gewoon.
De uier is inmiddels mooi dun, maar nu hoor ik verschillende adviezen over wanneer ze weer bij elkaar kunnen variërend van 6 maanden tot 3 weken, maar ik wil absoluut wel voorkomen dat de melkproductie weer op gang komt omdat mini weer wil gaan drinken.
Wie weet raad?


Laatst bijgewerkt door Noppert op 20-04-23 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-23 11:02 



 
Profiel   

Je kan ook kijken of de merrie het veulen weer laat drinken, zo ja, dan weer uit elkaar halen. Die van mij hebben ongeveer 1,5 maand gescheiden gestaan, en toen liet moeder het veulen niet meer drinken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-23 11:06 



 
Profiel   

Dat hangt echt ontzettend af van de merrie en het veulen. Ik heb er hier na 3 weken weer bij elkaar gezet, veulen deed één poging, merrie gaf één waarschuwing en het was klaar.
Maar ik heb er ook gehad waar ik dat na 1 maand eens probeerde, merrie vond alles best dus de veulens mochten gewoon weer onder de buik duiken. Dus weer uit elkaar, maand later nog eens geprobeerd, en wéér vonden die merries het wel best. Weer uit elkaar uiteraard, en pas na 3 maanden waren de merries het zat.
Ook nog een keer gehad dat na 3 maanden níet proberen te drinken een jaarling het toch weer ging proberen.

Dus probeer het, vindt de merrie het niet goed, dan is het goed (meestal tenminste). Staat de merrie het toe, gewoon weer uit elkaar halen. Van 1 of 2 pogingen tot zuigen komt de melk niet op gang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-23 11:08 



 
Profiel   

Hier hebben ze 3 maand uit elkaar gestaan, daarna weer bij elkaar.
Veulen heeft wel eens tussen de benen gekeken :+ maar er werd even gepiept en toen was het ook wel klaar. De melkproductie komt ook niet op gang, maar de merrie moedert zeker wel over het veulen. Wel kunnen ze natuurlijk braaf rustig uit elkaar als ik ga rijden oid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-23 11:33 



 
Profiel   

Even ter aanvulling, veulen was 9 maanden toen ze afgespeend werd....

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-23 12:46 



 
Profiel   

Mjjn veulen kon toen met 2 weken weer terug. Probeerde t ook 1 keer. Moeder was het er niet mee eens en dat was het.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-23 12:53 



 
Profiel   

Mijn merrie is 3,5 week uit logeren geweest toen mijn veulen een maand of 9 was.
Geeft nu geen melk meer maar bij schrik hangt het veulen er wel weer onder. Maar dat doet het veulen ook bij een van de andere merries en bij de ruinen :') .
Groep is blij en tevreden, kan mijn merrie gewoon rijden en mee op wedstrijd nemen (voor het afspenen had ik mijn merrie al hele dagen mee, na wedstrijd merrie uit logeren gestuurd en paar weken later na wedstijd weer mee naar huis).
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-23 13:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen