[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 07:48

Joepie weer nieuwe veulens. Gefeliciteerd iedereen.

Die voerwanden vind ik ook enkel geschikt voor groepsstalling maar verder niet.

veronique56

Berichten: 82
Geregistreerd: 14-10-05

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 08:01

Janine en Marjolein gefeliciteerd! Het lange wachten is eindelijk beloond. Fijn dat het er toch gezond naast staat.

Cioccolato

Berichten: 6608
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 08:13

Marjolein wat fijn dat die er eeeeiinnddeeelijk is! Gefeliciteerd

De rest ook met de veulentjes <3

Orange

Berichten: 1404
Geregistreerd: 02-10-04
Woonplaats: Texel

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 08:21

Gefeliciteerd Marjolein, daar heeft je merrie lang op gebakken.

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 08:25

Gefeliciteerd Marjolein! Eindelijk!

Elly zo herkenbaar! Zo heb ik vaak een veulen in stront gezien hahaha

Zelf wilde ik inderdaad niet de voerwanden, echter die zijn voorradig dus vandaar dat ik ze toch in overweging nam.
Ik ga nu voor het zelfde als wat ik bij de gewone boxen heb, stalwand met voergaten. En dan dichtmaken met hout of rubber bij veulentjes.
Bedankt voor jullie imput en bevestiging van mijn gedachten!

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 08:30

Shadow, gefeliciteerd

Janine gefeliciteerd

Marjolein, eindelijk! Gefeliciteerd.

Elly, oeps :(:) Maar moest er stiekem wel om lachen, broek binnenste buiten en achterste voren.

Ennasil92

Berichten: 1582
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: Eck En Wiel

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 08:40

Gefeliciteerd Shadow, Janine en Marjoleine *\o/* *\o/* *\o/*

Wat zal jij opgelucht zijn dat het veulen er dan eindelijk gezond en wel naast staat...

Dagmar11

Berichten: 77
Geregistreerd: 15-03-18
Woonplaats: Borne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 08:45

Marjoleine89 schreef:
Gisteravond is mijn merrie bevallen, nog net op dag 404. Een vos hengstje met een mooi blesje en het lijkt 4x wit. Hij is wat mager maar vinnig, duurde ff voor hij snapte hoe een uier werkt maar nu drinkt hij beide kanten


Gefeliciteerd!!! Heb je al foto's :D :D

Dagmar11

Berichten: 77
Geregistreerd: 15-03-18
Woonplaats: Borne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 08:46

Janinevv schreef:
Daar is hij dan ! 20:05 geboren een knap hengst veulen! En grooot !


Gefeliciteerd met deze knappert!

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 08:47

@Balko, wij zijn ook aan het kijken wat te doen met een nieuwe stal maar hebben toch ook bedacht geen voerwanden in de gewone boxen te doen. Niet praktisch met veulens enzo. Meest geschikt voor groepshuisvesting oid. Ik heb overigens ook het probleem met het naar achteren gooien van ruwvoer waar ze vervolgens niet meer bij kunnen |o heel vervelend.



Iedereen gefeliciteerd met de veulens! Een hoop geboren weer de afgelopen week *\o/* :D

YvonneV
Berichten: 8780
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 08:54

Marjoleine89 Eindelijk, wat zal jij blij zijn dat het er gezond naast staat. GEFELICITEERD

Setteli

Berichten: 3169
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 08:54

gefeliciteerd Janine en Marjoleine!
Eindelijk geboren! Heel benieuwd naar de foto's van je kleine man.

Ik vind die voerwand eigenlijk alleen fijn, om zo geen zooi van je hooi te krijgen in de stal. Maar inderdaad het weggooien wat gebeurt en je moet tegen al dat hooi in de stalgang kunnen.

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 09:02

Daphara schreef:
veronique56 schreef:
Daphara, ik snap ik jullie situatie dat je van mening bent dat moeder en veulen met rust gelaten moeten worden. Die mening deel ik ook deels maar ik vind het ook belangrijk dat het veulen vanaf begin af aan aan mensen went. Dus ik (of mijn dochters) knuffel af en toe een paar minuutjes met Sterre en daarna krijgt ze weer een paar uurtjes rust. Gisteren heb ik even een zachte borstel over mijn merrie gehaald en Sterre en een paar keer mee geaaid terwijl ze los stond. Zo went ze wel aan de menselijke handelingen maar krijgen ze ook genoeg tijd om zichzelf terug te trekken en van elkaar te genieten..


Hey op zich niets op tegen hoor en een ieder moet doen waar zij zich prettig bij voelen. Ik denk dat heel veel mensen gewoon niet weten hoe belangrijk die eerste binding tussen merrie en veulen is en hoe zij - vaak met de beste bedoelingen - dat proces als mens flink kunnen verstoren. Dat het mogelijk tot gevolg kan hebben dat de merrie het veulen niet accepteert, is iets waar maar weinig mensen bij stil staan. Dat deed ik ook niet voordat wij dusdanig veel in die stal aanwezig moesten zijn voor dat veulen en we merkten dat de band tussen moeder en veulen flink verstoord was.

Dit filmpje laat mooi zien hoe iemand (waarschijnlijk met de beste bedoelingen) allemaal foute signalen naar de merrie geeft:

[ Video ]


Dat je een veulen leert wennen aan mensen is niets mis mee, maar die nood lijkt mij in het begin (rondom de bevalling en de eerste 24 uur) nog niet zo hoog. Als er medische reden is, dan heb je geen keuze, maar op zich is er niets mis met je bewust zijn dat alles wat je die eerste 24 uur doet en tussen beiden komt, de band tussen merrie en veulen flink kan verstoren.

Op SM zie ik regelmatig situaties als op bovenstaande filmpje voorbij komen en men gaat dan misschien denken dat “helpen” normaal is.
Mijn advies zou bij bovenstaande situatie alleen zijn om te controleren of de navelstreng niet te kort is afgebroken en als dat goed is, je dan zo snel mogelijk weer uit de voeten te maken, want meer is echt niet nodig.


Die man in het filmpje is heel irritant. Ik zou nooit de moeder wegjagen.en tijdens likken geef je hen hun tijd.

Maar ik help ook. Ik kruip de stal in tijdens de bevalling om een goed oog op de situatie te hebben en snel te kunnen ingrijpen zoals bij een redbag. Wel pas wanneer de bevalling echt op gang is.
Ik scheur het vlies open als het hoofd eruit is. En ik droog al wat af als het eruit is, als de moeder nog ligt. Zodra de moeder haar hoofd naar het veulen draait ga ik aan de kant.
Ik blijf in de buurt tot het veulen probeert te drinken, dan moet ik gezien hebben dat het de speen echt vast heeft gehad. Het kan namelijk lijken alsof dat zo is, terwijl het niet zo is. Ik l meegemaakt. Nadien plasma kunnen gaan geven.

Ja, ik praat in de buurt van het veulen, zit een tijd mee in de stal, ik heb het aangeraakt, geholpen misschien indien nodig om de uier te vinden in geval van veulens die heel de stalwand afzoeken, maar ik heb nog nooit last gehad van verstoting.
Als ik een merrie heb die het duidelijk niet prettig vindt, ga ik ook uit de stal staan. Zolang alles goed gaat.

De enige keer dat ik zoiets in de aard heb meegemaakt, was vorig jaar. Bij een loodzware bevalling waarbij ik het veulen dat half uit de moeder hing lang in mijn armen heb moeten houden zodat het zijn rug of nek niet zou breken. Die had teveel van mij geroken. Daar was de moeder niet het probleem. Die wou gewoon voor haar veulen zorgen, maar het veulen had geen interesse in de moeder, alleen in mij. Na een hele dag sukkelen met melken en flesjes het uiteindelijk aan de gang gekregen door mijn broek rond de merrie te binden.

Mijn merries zijn wel heel tolerant. Ik ben ook heel veel met ze bezig de tijd voor de bevalling. Omdat ik het ook belangrijk vindt dat de merrie je vertrouwt indien je miet gaan helpen met iets. Haar moet melken bijvoorbeeld.
Al kunnen sommigen natuurlijk een gedaanteverwisseling van 180 graden maken en je plots niet meer lief vinden.

En ik merk inderdaad toch een verschil tussen veulens waar ik van in het begin bij was, tegenover de zeldzame gevallen dat ik er niet bij was.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 09:08

Hier ook gefeliciteerd Janine!
En EIN-DE-LIJK Marjolein! Hopelijk gaat nu alles vlot, maar zo te horen had hij de tijd nodig.

Die voerwanden vind ik echt ideaal! Al zou ik in een gewone box eerder een normale stalwand met 1 of 2 voer gaten doen.

We zijn nu bezig met een grote inloop stal met daarin 2 voer wanden in de hoek en dan kunnen we daar 4 grote balen hooi in zetten. Opfok stallen krijgen ook voerwanden, maar daar gaan we een wandje om heen zetten maken die je makkelijk kan weg pakken, maar zo kunnen ze het hooi niet de stal gang in gooien. Blijft de gang netjes en kunnen ze er altijd bij. Door makkelijk weg te kunnen pakken kan je het goed schoon maken en eventueel de voorwanden open draaien.

Mijn hengsten stallen waar ze individueel staan met vaste uitloop paddocks krijgen een stalwand met 1 (misschien 2, nog niet over uit) voergaten en ook een wand er om dat ze het hooi niet te ver weg kunnen gooien.

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 09:21

En ik vergeet Janine te feliciteren! Wat een knapperd! Is het een valk?

En Marjolein, ik had er over gelezen. EINDELIJK gefeliciteerd!

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 09:27

Ik vind die voerrwanden niks maar ik vind grote voer gaten al niks tegenwoordig :+ . We hebben verschillende maten boxen en fronten. Een paar hadden een groter voer gat. 2j geleden zat een merrie vast met haar hoofd daarin. De veearts snapte niet hoe ze het voor mekaar kreeg. Nog nooit een paard zo horen gillen. We hebben de spijlen toen moeten doorzagen met een slijpschijf en toevallig dat de veearts net kwam aanrijden toen ze los was ( die moest komen die dag voor te scannen) anders had ze het niet gered. Sindsdien wordt ik spaans benauwd van grote voer gaten :o . Hebben ook alle grote voer gaten direct kleiner gemaakt met hekjes. Krijg nog kippenvel als ik eraan terug denk.

EllyC slaap te kort doet veel met een mens :'). Ik zie soms ook wazige dingen als ik meerdere nachten moet waken.

Marjoleine89 gefeliciteerd *\o/* *\o/* eindelijk je veulentje. Nu maar lekker genieten. Was alles goed gegaan?

Knolselder ik doe het idd exact zoals jou. En merk hier idd ook als ik er niet bij ben dat de veulens al vaker direct iets schuwe zijn naar mij. Maar ook hier idd de merries kennen ons en vinden het wel prima meestal als ik erbij ben.

Hier nog niks bij Bonny :z als ze nog even 2.5u wacht dan ben ik klaar met werken en mag ze weer :D

Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 09:29

Gefeliciteerd janine, wat een knappe!! Palomino?

Marjoleine89 je verdient bijna een beker met dit record. Jeutje. Ben blij voor je dat je nu eindelijk kan gaan genieten!! Gefeliciteerd! Ennuu wel Nicole even PBen om het record van langste DBT dracht op je naam te zetten! :D

EllyC dit is zo herkenbaar :+ Ook al eens gehad _O- Moest wel erg lachen om je post haha

Ik heb het gevoel dat we wat op het einde lopen van het seizoen. Lijst wordt aardig korter

Lijst veilige merries
Kleine pony's 300 dagen, grote pony's & paarden 320 dagen
Moner - Gateau - 319
Kendra - Cherie - 323
Nieky1993 - Bonnie - 323
Moner - Walske - 324
Myrthee_ - Illustrade VKH - 326
EllyC - Mellaer's Wamailin M - 330
Balko - Diva - 332
Zerena - Peppa - 333
Imani_abby - Ollie - 334
Kathleen_vW - Deja - 334
Moner - Sterre - 339
MarryAnneR - Phoebe - 339
Astrea - Silvia - 340
Anoushka - Brooke - 342
Baudyh - Cassio - 342
Evelien_MG - On Top - 345
Corinadrenth - Moravita's Coloratura - 349
Fokfanaat - Zolexa - 355

Pomski

Berichten: 694
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Andijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 09:50

Gefeliciteerd met de veulens!

Is alles goed gegaan Marjoleine? Echt bizar, jouw merrie stond voor Jolyn en Dolly op de veilig lijst en hun veulens zijn gewoon alweer 10 weken oud. Wat een geduld moest jij hebben! Heb je een foto?

Setteli

Berichten: 3169
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 09:57

Kabayo, veulen van Evelien_MG is ook al geboren

Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 10:06

Setteli schreef:
Kabayo, veulen van Evelien_MG is ook al geboren

Helemaal gemist :wow:
Gefeliciteerd Evelien!!

Zerena

Berichten: 3888
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 10:13

Janine gefeliciteerd!! Wel groot inderdaad :)

Marjolein wat moet dit toch een opluchting zijn dat hij er is. Maar zo te horen heeft hij zijn tijd wel nodig gehad. Gefeliciteerd!!

Elly wat slaap tekort al niet met een mens kan doen :=

Balko je hebt je keus al gemaakt zag ik. Ooit in een ver verleden hebben wij voor de groepsboxen (hengsten) ook gebruik van zulke voerhekken, dat beviel prima. Al vond ik het wel een nadeel dat die jonge spelende hengsten dan toch wel vrij vaak hoofdwondjes hadden.
Maar voor gewone boxen zou ik het ook niet gebruiken, veel te bang dat er wat mis gaat.

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 10:27

ik het het dus ff nagekeken wat ik nu precies gezien had.
Net op het moment dat ik keek haperde de camera en had de merrie 2 hoofden. Het ene hoofd bleef wat achter en leek door halster met bontjes net op een liggend veulen.
Volgende keer iets langer kijken .......
Los van deze actie geboorte alarm toch nog 2 x afgegaan met de slaapstand.
Ze staat nu lekker in de wei en denk niet dat het overdag nog komt.....

Luna2006

Berichten: 3161
Geregistreerd: 03-04-13

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 10:49

Gefeliciteerd met de veulens!!

Hier help ik ook altijd. Nog nooit een verstoten veulen gehad. Merries is wel heel veel mee bezig geweest.

jennyk
Berichten: 3615
Geregistreerd: 05-02-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 10:56

wij helpen ook als dat nodig lijkt, we zijn tenminste in de buurt voor het geval hulp nodig is

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 11:19

Afbeelding
Afbeelding

Hier is vanmorgen een jaarling geboren.
8 dagen te laat. Er veranderde steeds niks. Gisterenavond ook niet. Vanmorgen met de paarden buiten zetten zag ik harsjes. Dus omdat ik weg moest op stal gelaten. Kan ik haar op de camera in de gaten houden. Ik liep weer terug naar huis ff naar de wc. En jij dan kijk je altijd op de telefoon dus ook op de camera. Oeps pootjes. Broek omhoog en naar de stal. Toen lag het veulen in het vlies. Die snel kapot
Je kan ze ook niet ff alleen laten hè
Maar merrie was helemaal kapot ging ook niet staan maar werken op de nageboorte. Dus toen ze uiteindelijk ging staan kwam de nageboorte er gelijk vanaf maar het veulen zat nog vast aan de navelstreng. Dus DA ff gebeld met wat nu.
Moest hem zelf doorknippen en daarna ontsmetten. Voor alles moet een eerste keer zijn hè.
Onze jaarling kon niet zelf in de benen komen. En de tepel vinden was ook lastig. Ze leek wel een hengst ;-)
Maar inmiddels is alles gelukt. En zit in eindelijk aan de thee.