[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
stal_HD
Berichten: 3089
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 22:51

Ik ben meestal ook van het rustig. Met rust bereik je veel, maar soms moet je echt even doorpakken.Echter is belonen het belangrijkste.
Je merkt gewoon dat als je ze vast hebt je ze kunt kriebelen, ze heel snel ontspannen. En dat is voldoende. Volgende keer iets meer vragen.

Mijn veulen heeft bv nog geen halster gezien. Al heb ik hem wel al vastgepakt en alle benen gezeten. Ik weet nu al dat op zijn hoofd en hoog op de hals als eng nog is. Nou dan aaien we eerst lekker lager op de hals en op de rug. En soms over het hoofd om te wennen.

Ik heb trouwens ook een merrie gehad waarbij je de eerste twee weken niet bij kon. Daar duurt het dan gewoon iets langer. Maar ze zijn allemaal keurig gechipt en hebben makkelijk hanteerbare karakters gekregen.

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 23:02

Had 2 jaar terug een hengstje, was al wat schuw, toen kreeg hij ook nog een navelontsteking. Nou die was dus geen mensenfan. Ik heb hem toen 3 weken de tijd gegeven maar werd niet beter. Toen toch maar bij kop en kont in de hoek en halster om en net zo lang gekriebeld tot hij ging ontspannen. Dit 3 dagen en toen was het goed en vond hij het halstertje prima.
Soms hebben ze wat hulp nodig :j

Diva blijft nog rustig. Vrees dat ze over tijd gaat. Hoop t niet! Ik wil n baby zieeeeen.

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 23:03

halster doen wij nog niet , allereerst is er geen halster dat past, als we wat willen met het veulen pakken we hem gewoon op de arm haha, Lumen is echt zo klein en fijn, die weegt nog geen paar kilo , voor ontwormen pakken we hem ook op de arm, ik doe wat pasta op mijn vinger en laat het eraf likken , dan even kriebelen en weer los :)

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 23:10

jolandje schreef:
halster doen wij nog niet , allereerst is er geen halster dat past, als we wat willen met het veulen pakken we hem gewoon op de arm haha, Lumen is echt zo klein en fijn, die weegt nog geen paar kilo , voor ontwormen pakken we hem ook op de arm, ik doe wat pasta op mijn vinger en laat het eraf likken , dan even kriebelen en weer los :)


Ik wil ook zo’n mini veulen, even mijn man lief aankijken

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 23:14

Even op de arm _O-

Nog hanteerbaarder. Doe mij maar

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 23:28

haha, ja best handig die ukkies :) Lumen is trouwens te koop voor een liefhebber ;) maar ik ga er eerst nog zelf lekker van genieten :j

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 00:55

Haha Jolanda inderdaad!
Die eerste jaren ik maar sukkelen om veulens achter hun moeder aan de stal of trailer in te krijgen. Pas na 2 a 3 jaar kwam plots mijn besef dat je ze ook gewoon kan optillen en zetten waar je ze hebben wil _O-
En de moedertjes lopen dan ook érg makkelijk mee _/-\o_

corinadrenth

Berichten: 1859
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 03:17

Dat was wel mijn nachtje zeg.

2 gastmerrie's en 1 van onze eigen merrie's is bevallen.


Diva Dreamer heeft een knappe Groninger hengst veulen gekregen. Om half 3 geboren

Afbeelding

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 05:33

Gefeliciteerd Corina!

Cynthia82

Berichten: 9308
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 06:10

Gefeliciteerd Corina.

Ik doe ze ook altijd al snel een halstertje om (ergens de eerste week). Normaal lopen ze dan wel naar achteren en dan staan ze tegen de wand aan en blijven ze vaak wel staan. Dat doe ik dan iedere dag een keer, soms twee keer.

Deze is voorgeprogrammeerd geboren. Bij de eerste keer bleef ze al staan alsof ze het al jaren deed! Zo makkelijk heb ik ze nog nooit gehad.
Afbeelding

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 07:57

Gefeliciteerd Corina met het hengstje!

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 08:01

Gefeliciteerd Corinadrenth *\o/*

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 08:04

CorinaDrenth gefeliciteerd met je hengstveulen!

AM_Horses

Berichten: 2616
Geregistreerd: 10-05-16

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 08:09

Gefeliciteerd!

Us2001

Berichten: 33
Geregistreerd: 23-11-17

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 08:09

Gefeliciteerd Corina!!

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 08:18

Gefeliciteerd Corina!

DDDara
Berichten: 989
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 08:41

fotsy,
Ik had er 2 jaar terug ook 2 die letterlijk tegen de muren omhoog probeerde te lopen bij het omdoen van het halster. Als ik ze probeerde ik de hoek te zetten lieten ze zich echt achterover vallen tot het punt dat het echt heel gevaarlijk werd. Toen heb ik ook besloten het gewoon te laten en dan bijvoorbeeld aaien met een halstertje in mijn hand steeds meer richting het hoofd uiteindelijk een keer neusje er in maar niet proberen verder te gaan dan dat. Uiteindelijk komt dat echt wel goed het is gewoon belangrijk dat je veel met ze bezig bent daar worden ze braaf van dat heeft echt niets met het halster te maken.
Uiteindelijk bij het chippen zei die man dat ze zo vreselijk braaf en makkelijk waren dat hij dat bijna nooit zo tegenkomt.......
Dus het komt echt goed!

Nu heb ik ook een voorgeprogrammeerde dat scheelt wel een hoop stress...... maar uiteindelijk komt het echt wel goed of het nu een paar weken eerder of later is maakt echt niet uit.

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 08:43

Van harte gefeliciteerd met de gezonde veulentjes!

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 09:02

Ik heb het halsteren al op verschillende manieren aangepakt. Vorig jaar en het jaar ervoor koos ik er idd voor om op tempo van het veulen alles te doen. Dus spelenderwijs alles leren en zonder druk. Dat ging opzich goed. De ene kende het met 1 week al en de ander pas na 3 maanden. Tot Xaffier vorig jaar na 2 weken door alle draden liep omdat ze dacht de merrie in de weide haar mama was en ze dus niet mee liep van paddock naar stal met dr echte mama :+ Dus daar liep ze, een paniekerig veulen in een verkeerde groep merries met veulens. En omdat ze geen halster aan had kon ik ze ook niet zo in de vlugte vangen zeg maar. Toen heb ik gezegd als ze van stal naar paddock gaan doe ik altijd een halster aan. Dat scheelt met vangen in paniek situaties vind ik. En ik heb idd wel eens eentje die zich verzet maar ik zet ze altijd met de billen in een hoek of bij de kleintjes billen tegen mij en dan halster om. Na 2 weken zijn ze het zo gewend dat ze niet meer op of om kijken. Ook de schuwere niet.
Kwa chippen vooral niet meer drama maken als nodig. De meeste chippen we op de poetsplaats. Een enkeling die eenkennig/schuchtere zetten we ff in de box met kont tegen de muur. Zelden echt problemen hiermee gehad.

Toen Yarno zo ziek was is de veearts 2x per dag langs geweest voor inspuitingen. Hij zei ik heb nog nooit zo een makkelijk veulen meegemaakt. Op het einde stond hij al met zijn nek wat opzij klaar voor de inspuiting :+ En dat zijn geen leuke onderzoeken telkens en inspuitingen zijn nooit fijn. Maar Yarno is absoluut niet schuwere geworden ervan. Zolang je ze idd maar kriebelt en het achteraf leuk maakt voor ze, dan lijden ze er echt niks onder dat ze iets moeten.

JennyK hoe is het vannacht gegaan?

Shadow33 En bij jou?

Setteli Fijn dat het goed gaat. Nu maar lekker genieten van je droom veulen <3

Anouschka Die uier ziet er aardig vol uit idd.

Fleuribelle Nogmaals gefeliciteerd *\o/* <3

Corinadrenth gefeliciteerd *\o/* dat was een drukke nacht dus :D heb je alles gehad nu?

Baudyh knappe veulens. Ze lijken heel verschillend allebei.

Us2001 knappe foto al. Heel benieuwd naar de rest van de shoot :D

Knolselder Heerlijk, ik pak em even onder de arm :')

Luna2006

Berichten: 3161
Geregistreerd: 03-04-13

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 09:05

Gefeliciteerd corina!

Wij doen ontzettend veel met onze veulentjes. Mijn man heeft er zijn hobby van gemaakt om elke avond de babys uitgebreid te knuffelen en de routine voetje, tandjes kijken en bolleke aaien dagelijks uit te voeren :')
Met een week geven ze bijna gelijk een hond hun beentjes om de beurt!

Halstertje doen we hier pas op een maand of 3, iets voor de keuring omdat idd hun hoofdjes zo klein zijn. Maar bij de smid of het scheren moeten ze ook alles kennen dus dat doen we zo :D

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 09:20

wat fijn dat je man dat zo doet sara, maar hij komt ook uit een paardengezin he? dat scheelt echt wel, mijn man vind de paardjes leuk en helpt al ik hem vraag, maar uit zichzelf paardjes knuffelen ofzo dat doet hij niet

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 09:49

tammiebels dank je wel, ik geef het aan haar door.

Al_Zawraa spoelwormen kunnen helaas ook hardnekkig zijn.
Gefeliciteerd met je eerste drachtige merrie voor volgend jaar

Vulina ik zal een vragen in hoeverre ze meer qua kuur hebben gegeven.
Zowel Ivermectine of Moxidectine (eraquell, groene equest, pramox)

veronique56 gefeliciteerd met je merrie veulen <3

Fleuribelle gefeliciteerd met je merrie veulen <3
Mooi dametje hoor

Ennasil92 gefeliciteerd met je merrie veulen.
King had ook een beetje een rood oogje op het oogwit na de geboorte. Maar de da zei dat het door de bevalling kwam en dat het vanzelf weg zou trekken. Wat ook gebeurde na een paar dagen. Maar had geen viezigheid erbij.

nieky1993 had hem gelezen en beantwoord.
Met Bo en King gaat het goed. Gisteravond dat ik op stal kwam om te binnen te zetten zag ik Bo voor het eerst sinds dat King geboren was weer met een ander paardje uit de hooibak eten en King stond er gezellie bij te neuzen.

Swifter helaas heeft ze die ruimte niet aan huis omdat te doen.
Nu is het een aparte hij gaat naar de paddock om te mesten, ligt zelden mest op de weide. Nu kunnen de larfjes nog wel zo eruit komen maar is wel veel minder.
Daarna willen ze de weide af laten grazen door schapen.

corinadrenth herkenbaar dat had Bo ook enorm maar is zelf ook zo'n moeder kloek. Enkel op stal met de nacht heeft ze voor haar gevoel echt rust.
Gefeliciteerd, wat een drukke nacht dan zeg. Wel lekker zo achter elkaar en geen vele gebroken nachten

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 09:53

Gefeliciteerd corina, drukken bedoening daar bij jullie!

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 10:05

Gefeliciteerd met de veulens gaat ineens hard

Jeetje marjoleine nog niets -O-

Leuk om te lezen hoe iedereen het doet met halsters. Ik pas me aan aan het veulen tempi is bijv heel brutaal die heb ik gewoon even in een hoek gezet halster paar x op en af en klaar die kun je hem nu heel makkelijk om doen

D'r broertje was als veulen wat eenkenniger en daar ben ik dus ook eerder mee begonnen en rustiger die was daarna ook super makkelijk.

Tempi kreeg het kwpn op bezoek voor het haren trekken voor dna/ d-oc en het chippen. Dus ik doe haar een halster om haal haar uit de box zonder mama even alles laten doen en weer op stal ideaal als ze zo mak zijn <3

Wij doen ook heel veel met de veulens voor het afspenen kunnen ze vast staan, netjes aan halster staan voor de smid, lopen ze braaf aan een halster, kunnen ze op de trailer.

Zerena

Berichten: 3888
Geregistreerd: 29-12-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 10:25

Corona gefeliciteerd!

Hoe oefenen julienne vast staan dan?
De rest lukt me prima maar het vast staan vind ik een dingetje :o