Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Placentitis: Ervaringen, behandelingen en volgende dracht?

 
Profiel   

Placentitis

Dit jaar lijkt het schering en inslag in het Dikke Buiken topic en op andere drachtig/veulen topics.
Ik zie alleen al dit jaar 172 berichten over placentitis geplaatst en we zijn nog niet eens halverwege. Toch is er geen topic over op bokt waar centraal informatie te vinden is.

Mijn eigen 5 jarige maiden merrie is vorige week wat vroeg bevallen van een dysmatuur veulen, de placenta bleek niet helemaal goed te zijn, één placenta hoorn vertoonde tekenen van placentitis, maar we hebben gedurende de gehele dracht geen afwijkingen of voortekenen van placentitis gezien, anders dan dat de merrie dus wel ineens erg vroeg uier aanmaakte en vervolgens binnen enkele dagen uitzonderlijk vroeg (voor dit ras) bevallen is.
Op bokt lees ik veel gevallen van placentitis, maar weinig inhoudelijke informatie en ik ben vooral ook opzoek naar het “en nu?” richting de toekomst. Sowieso al besloten dit jaar niet meer aan fokken te denken en de planning voor een volgend veulen op de lange baan te schuiven. Nu eerst ons concentreren op de merrie en haar huidige veulen (die het na veel zorg nu redelijk doet), maar ik merk dat ik wel veel vragen heb betreffende de toekomst en waar je rekening mee moet houden als je merrie placentitis in een dracht heeft gehad.

Wat is jullie ervaring met placentitis?

Had dit een verwerping/miskraam tot gevolg of een prematuur/dysmatuur veulen?
Hoe is de merrie medisch behandeld na die tijd?
Is de merrie daarna nog weer drachtig geweest en welke voorzorgsmaatregelen zijn er getroffen?
Hoe ging de dracht daarna?

Enz.


Laatst bijgewerkt door Daphara op 23-05-23 18:26, in het totaal 2 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-23 18:21 



 
Profiel   

De afwijkende placenta hoorn:

Spoiler:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-23 18:22 



 
Profiel   

Ik heb er zelf bij mijn merries nooit last van gehad maar wat goed dat je een topic aanmaakt! Mij vallen dit jaar de berichten hierover ook op, mijn DA had het er laatst ook over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-23 18:30 



 
Profiel   

Hier was het dit jaar inderdaad ook raak. Vermoedelijk heeft de merrie EVA opgelopen (rond 6e maand, daarna geen klachten meer gehad) en heeft toen het veulen op 9,5 maand verloren.

Als het inderdaad EVA was, hoeft het voor verdere drachten geen invloed te hebben. Ze zou nu levenslang beschermd moeten zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-23 18:42 



 
Profiel   

Bowo schreef
Hier was het dit jaar inderdaad ook raak. Vermoedelijk heeft de merrie EVA opgelopen (rond 6e maand, daarna geen klachten meer gehad) en heeft toen het veulen op 9,5 maand verloren.

Als het inderdaad EVA was, hoeft het voor verdere drachten geen invloed te hebben. Ze zou nu levenslang beschermd moeten zijn.


Heb je dat laten testen?

Voor diegene die meer informatie over EVA zoeken:
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/e ... j-paarden/

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-23 18:49 



 
Profiel   

Nog nooit gezien! Echt hee jammer van je veulen zeg! Maar wel goed om dit eens te zien en erop te letten. Ik heb een nageboorte in de vriezer liggen om op school te bekijken, ben benieuwd of we daar nu ook tekenen van placentitis in zien

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-23 18:53 



 
Profiel   

Ik heb een aantal jaar geleden een merrie met placentitis gehad, weet niet precies meer wat toen de reden was voor de extra scan.
Ze heeft een hele poos AB en regumate gehad, veulentje wel voldragen maar je zag duidelijk afwijkingen op de placenta.
Zelfde jaar weer gedekt en zonder problemen drachtig en voldragen

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-23 19:11 



 
Profiel   

Daphara schreef
Bowo schreef
Hier was het dit jaar inderdaad ook raak. Vermoedelijk heeft de merrie EVA opgelopen (rond 6e maand, daarna geen klachten meer gehad) en heeft toen het veulen op 9,5 maand verloren.

Als het inderdaad EVA was, hoeft het voor verdere drachten geen invloed te hebben. Ze zou nu levenslang beschermd moeten zijn.


Heb je dat laten testen?

Voor diegene die meer informatie over EVA zoeken:
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/e ... j-paarden/

Nee dat niet, vandaar dat het een vermoeden blijft. Helaas verloor ze het veulen op een nogal ingewikkeld moment binnen onze stal, waardoor we niet zijn toegekomen aan uitgebreid testen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-23 19:20 



 
Profiel   

Wij hebben het op onze bevallingsstal meerdere keren mee gemaakt.

Wat mij opvalt in je openingspost, is dat je enkel zag dat ze vroeg uier aanmaakte. Dat is voor mij vaak de enige indicatie.

Wij scannen dan op dikte van de placenta, en behandelen met regumate, antibiotica en metacam.

Vaak valt mij wel op, dat ook na de behandeling, er toch een reden voor was. Veulen ligt verkeerd, heeft een misvorming, etc etc..

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-23 19:31 



 
Profiel   

Ik heb 2 keer placentitis meegemaakt bij mijn merrie. De eerste keer kreeg ze wat witte uitvloeiing en maakte ze uier aan. Toen dikte van de placenta gemeten en de 2 maanden die ze nog moest aan de metacam, regumate en antibiotica.
Merrie heeft 3 nachten over de bevalling gedaan maar hield steeds op tegen de ochtend. Derde nacht vertrouwde ik het niet meer en is de dierenarts geweest. Merrie had volledige ontsluiting, dus toen de weeën opgewekt en is het veulen "gehaald" door de dierenarts.
De placenta kwam na de bevalling niet los, 1 van de hoornen was wel aangetast. Veulen is verder gezond geboren, maar heeft wel plasma gekregen na de bevalling ivm weinig antistoffen. Is een prachtig zeer goed presterend sportpaard geworden.
Merrie is daarna een jaar leeg geweest.
Omdat ik heel graag een merrieveulen wilde hebben uit deze merrie ben ik in overleg gegaan met de DA om de merrie nog 1 keer te laten dekken.
Vooraf de merrie laten spoelen om te zorgen dat de baarmoeder echt schoon was voordat we begonnen en na de inseminatie is ze dicht gezet zodat er ook van buitenaf minder risico zou zijn op vervuiling van de baarmoeder.
Helaas op bijna 8 maanden dracht zag ik weer witte afscheiding en iets uier. Nu herkende ik het meteen. Dus weer de hele mallemolen ingegaan scan gemaakt en daarna iedere dag weer de medicatie. Merrie heeft toen als extra ook rijpingsmiddelen gekregen zodat het veulen sneller zou volgroeien, mocht het eerder komen. Dit werd een vlotte bevalling met een prachtig gezond veulen, geboren op 320 dagen als resultaat. Helaas voor mij was het weer een hengst. Placenta was hier nauwelijks aangetast dus denk dat het geholpen heeft dat we een stuk eerder met de medicatie zijn gestart.
Ik heb een dekking met deze merrie hierna niet meer aangedurfd. Vond het toch veel extra zorg en erg spannend ten tijde van de bevalling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-23 22:54 



 
Profiel   

Toen mijn merrie 269 dagen drachtig was ontdekte wel slijm aan haar kling.
Gelukkig maakte ze geen uier aan.
Wel viel op dat ze wel wat sloom was en niet helemaal in d´r hum. Temperatuur was wel oke.
Gebeld met de da en de andere dag voor een echo geweest op de kliniek.

Echo gehad van de placenta en deze was op veel stukken verdikt wat duid op placentitis.
Gestart met een kuur antibiotia, Metacam voor eerst 10 dagen en Regumate zou ze moeten hebben tot 325/330 dagen dracht en dan afbouwen.

Omdat ik heel veel wisselende verhalen las en hoorde, de AB ook veel langer door geven ook contact gehad met de Uithof in Utrecht. Deze gaven aan dat als na de 10 dagen de placenta weer dun was je gerust kon stoppen met de AB en Metacam.
Zowel onze eigen kliniek als de Uithof gaven aan het eigenlijk nooit te zien dat het terug kwam.
Wel gaven beide aan, het is 50/50 of het veulen blijft zitten.

Op dag 9 van de kuur weer naar de kliniek geweest voor een echo. Placenta was weer dunner geworden dus konden als het op was stoppen met de AB en Metacam.

Met 303 dagen dracht weer haar hele staat vol met slijm, veel meer dan de vorige keer (toen zat het enkel aan haar kling).
De da gebeld en deze zei gelijk, kom maar langs.
Placenta was nu niet verdikt maar het slijm kwam wel duidelijk te zien wat dieper uit haar baarmoeder weg. Wederom verdenking van placentitis. Uier maakte ze ondertussen al wel aan, maar ja dat klopte ook wel weer met de aantal dagen dracht.
Omdat het toch nog wel even duurde voordat ze veilig zou zijn (320 dagen) besloten om haar wederom op de ab en metacam te zetten.

Ook nu sloeg de medicatie gelukkig weer aan. En stopte het slijm uit de baarmoeder.
Wel werd ik gewaarschuwd door de kliniek dat het veulen wat kleiner zou kunnen zijn en dat er afwijkingen waren te zien aan de placenta. Ook kon het nog steeds eerder geboren worden.

Met 325 de Regumate gaan afbouwen.
Uiteindelijk geboren met 351 dagen dracht van een flink veulen.
Aan de placenta zelf was niets maar dan ook niets te zien enkel dat er een echt dikke navelstreng was. De da grapte al, deze heeft niks te kort gehad in ieder geval. Ook was hij verbaasd over de grote van het veulen.
[ img ]

Wat mij een meerdere met een ervaring met placentits opvalt, is dat de ontstekingswaarde in het bloed 0 is. Temperatuur blijft vaak ook goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 07:31 



 
Profiel   

Kiki1976, zo dat is inderdaad een flink veulen!

Ga je de merrie weer fokken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 09:08 



 
Profiel   

. puntje voor het volgen

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 11:12 



 
Profiel   

Het is bekend dat de temperatuur van het paard gewoon goed is.

Te vroeg uier aanmaken en slijm van achter zijn toch wel hele duidelijke signalen die erop wijzen maar die toch heel vaak genegeerd worden of dat het wordt aangekeken :=

Het is best goed te herkennen dus.. alleen wordt het vaak genegeerd of aan gekeken.

Beter een keer te vaak scannen of medicatie geven :j

Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 11:57 



 
Profiel   

Heel goed om hier aandacht aan te besteden!

Ik heb het zelf 3 keer meegemaakt bij 2 verschillende merries. Eerste in 2008, bij toeval ontdekte de DA die op stal was voor een ander paard en spontaan besloot mijn drachtige merrie even te checken, dat er opgedroogd slijm in haar staart zat. Beetje rose achtig glinsterend. Ik kan me niet herinneren dat het uier toen ook vergroot was. Merrie moest nog ruim 2 maanden. Ze kreeg regumate, AB en ontstekingsremmers. Regumate in ieder geval tot vlak voor uitgerekende datum. Veulen was normale maat, wel wat moeilijk in de benen te krijgen, maar verder okee. Aan de nageboorte waren wel diverse plekken te zien.
Het veulen was een beetje een pechvogel, 2 sprongen met OCD, een hartruisje en later nog even een gebroken hoefbeen. Ik heb hem verkocht toen hij 8 jaar oud was.

Mijn huidige merrie heeft 3 veulens gehad waarvan 2 bij mij. In 2021 en 2022. Eerste tekenen zo'n week of 7 voor uitgerekende datum was een sterk groeiend uier en een heel klein beetje slijm in de staart. Meteen laten scannen en bingo. Als ik niet eerder een placentitis meegemaakt had, was het me allemaal denk ik ontgaan. Dus weer volop aan de medicatie. Veulentje was heel klein, maar sterk en snel met alles. Placenta zag er vlekkeloos uit dus ik was echt op tijd met de medicatie. Dit veulen kreeg op 5 weken oud een gewrichtsontsteking vanuit een bloeduitstorting, dit had niets met de placentitis te maken. Beestje is nu 2 jaar en doet het super. Ze is nog steeds niet al te groot, maar we hopen dat ze in ieder geval paardenmaat gaat worden.

Jaar erna met dezelfde merrie weer ineens een vroeg uier en veel zucht onder de buik. Weer op 7 weken voor uitgerekende datum. Geen slijm dit keer. DA vond scannen nu niet nodig gezien de situatie van het jaar ervoor en gaf medicatie. Regumate en AB en later op mijn verzoek ook maar ontstekingsremmers.

Veulen was sterk, bijdehand, niet heel groot, maar wel snel. Aan de nageboorte was weer niets te zien, dus wederom op tijd geweest. Veulen groeide heel goed en werd later groot zat. Die gaat mogelijk wel richting 1,70m later. Geen problemen verder.

Mocht ik ooit besluiten om met deze merrie nog een keer te fokken dan laat ik haar voor de zekerheid dichtzetten.

Ik denk dat placentitis vaak over het hoofd wordt gezien als een merrie in een groep loopt zonder dagelijks echt in handen te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 12:35 



 
Profiel   

Daphara schreef
Kiki1976, zo dat is inderdaad een flink veulen!

Ga je de merrie weer fokken?

Nee wij laten haar niet meer dekken.
Dit was haar 3e veulen waarvan de 2e bij ons. Ze is nu 15, qua leeftijd kan het prima hoor. Maar ze heeft het wel echt zwaar gehad deze dracht.
Daarnaast vond ze een singel al vanaf 6 mnd dracht echt niet fijn meer, maar miste het echte werken enorm.


Wil wel even opmerken dat je het slijm best wel snel kan missen, zeker als ze niet echt uier aanmaken erbij.
Bo had ook geen mega lading slijm de eerste keer. Maar door het DBT extra alert


[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 15:44 



 
Profiel   

Heel fijn een topic, hier dit jaar 2 veulens verloren mede door placentitis bleek na onderzoek. Geen voortekenen(slijm of vroegtijdig uieraanmaak) bij beide merries,1 veulen 2 weken voor levensvatbaar zijn ineens geboren, 1 veulen wel voldragen echter tijdens bevalling niet meer levensvatbaar)

De derde merrie is eind juni uitgerekend, hebben we de placenta gelukkig op tijd kunnen meten, ook placentitis, dus onder behandeling.( 2 weken AB, daarna scan en placenta weer dunner, voor de zekerheid nog 2 weken AB. Nu net gestopt)

Dierenartsen hier gaven al aan dat de aantallen verhoogd lijken te zijn dit jaar, ik heb dit zelf in de 15 jaar dat ik nu fok ook nog niet meegemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-23 01:59 



 
Profiel   

Voor degenen die na een placentitis nog een keer willen fokken; doe eerst even een swab, om bacteriën in de baarmoeder uit te sluiten.

Laat na het dekken de merrie dichtzetten, zodat de kans op een infectie kleiner wordt. Het komt vaak voor dat er een bacterie in de BM komt, doordat ze ietwat lucht aanzuigen. Dat hoef je niet te zien of te horen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-23 08:14 



 
Profiel   

Ik kom me hier graag even melden. Mijn merrie maakte rond de 290 dagen al uier met hars aan en niet veel later ook melk. We zijn toen meteen gestart met AB + regumate vanwege vermoeden placentitis.

Vrijdag avond is haar veulen geboren na 329/330 dagen dracht. Veulentje lag alleen helaas in een stuitligging en placenta heeft al los gelaten voordat het veulen werd geboren (volgens DA in het laatste uur fout gegaan) en kwam er toen het veulen eraf was ook meteen achteraan zeilen. Veulen was daardoor al gestikt in de merrie, echt heel verdrietig.

Nu lees ik dat bij een eventuele nieuwe dracht de kans op placentitis groter is dan normaal. Ik weet nog niet of ik nog een keer wil fokken met deze merrie, en als dat zo is dan op z’n vroegst volgend jaar, maar ik kom hier toch graag informatie inwinnen over de eventueel risico’s die er een volgende keer bij kunnen komen kijken na dit verhaal. Dit was overigens mijn merrie haar eerste veulentje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 12:27 



 
Profiel   

Change3x schreef
Ik kom me hier graag even melden. Mijn merrie maakte rond de 290 dagen al uier met hars aan en niet veel later ook melk. We zijn toen meteen gestart met AB + regumate vanwege vermoeden placentitis.

Vrijdag avond is haar veulen geboren na 329/330 dagen dracht. Veulentje lag alleen helaas in een stuitligging en placenta heeft al los gelaten voordat het veulen werd geboren (volgens DA in het laatste uur fout gegaan) en kwam er toen het veulen eraf was ook meteen achteraan zeilen. Veulen was daardoor al gestikt in de merrie, echt heel verdrietig.

Nu lees ik dat bij een eventuele nieuwe dracht de kans op placentitis groter is dan normaal. Ik weet nog niet of ik nog een keer wil fokken met deze merrie, en als dat zo is dan op z’n vroegst volgend jaar, maar ik kom hier toch graag informatie inwinnen over de eventueel risico’s die er een volgende keer bij kunnen komen kijken na dit verhaal. Dit was overigens mijn merrie haar eerste veulentje.


Wat onwijs verdrietig! Ik weet dat het niets veranderd aan de situatie, maar je veulen is niet gestikt (dat heeft een hele nare lading) in de baarmoeder, het veulen is heel rustig steeds dieper gaan slapen, omdat het steeds minder zuurstof via de placenta kreeg. Het veulen heeft niets doorgehad en niet geleden, ik hoop dat het helpt om het een beetje een plekje te geven.
Hoe is je merrie nu?

Ik ben in gesprek geweest met een grote fokstal om de situatie van Pleun door te spreken en ook de risico’s te bespreken. Ik wilde graag hun ervaring met placentitis weten en het risico dat het terug komt.
In hun ervaring komt het vaker voor bij maiden merries en bij wat oudere merries die al meerdere veulens hebben gehad. In het geval van een maiden merrie met placentitis komt het (zoals zij het meegemaakt hebben) zelden of nooit een 2e keer voor. Zij zouden dus absoluut wel nog een keertje een veulentje proberen te fokken met de merrie.

Zij hadden vorig jaar een maiden merrie met een zwart geworden deel van de placenta en een dummy veulen, die er wel doorgekomen is, daarna de merrie opnieuw laten dekken en dit jaar heeft ze een normale dracht, bevalling en veulen gekregen en was net weer drachtig gescand toen we elkaar spraken.

Nou ja, hun advies is dus wel weer proberen en goed blijven monitoren, desnoods elke maand een scan om de placenta te beoordelen en daar kan ik ook wel wat mee, ik ga het begin volgend jaar allemaal op een rijtje zetten en dan wel beslissen wat ik wil gaan doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 22:15 



 
Profiel   

Vanavond is mijn hengstveulen gezond en wel geboren met 342 dagen. Op tweede paasdag vond ik mijn merrie was stil, afwezig en net niet zoals ze anders is. Ze had die dag iets uier aangemaakt (had daags ervoor nog nagenoeg geen uierontwikkeling) en bij nadere inspectie zag ik ook roze slijm uit haar vulva, niet veel maar genoeg om de veearts te bellen). Dat was met 294 dagen. De veearts kwam en omdat ze niet de makkelijkste is moest ze bij gebrek aan opvoelbox gesedeerd voor inwendig onderzoek en echo. Veel viezig slijm bij inwendig onderzoek, wel nog baarmoedermond niet open. Bij echo diverse plaatsen een verdikte placenta en een flink bezorgde veearts, want veulen leek niet levend. Tegen het einde van het onderzoek bleek dat hij gewoon wat gesedeerd was en dus leefde. Prognose was niet heel optimistisch, wat ik dankzij het DBT 2023 al meegekregen had…

Wegens toch was samentrekken van de baarmoeder werd subestin gestart om als weeënremmer, Regumate en antibiotica. Na twee weken was de veearts verbaasd dat het nog in de buik zat, na 320 dagen plan doorgesproken wat betreft de medicatie. Vanaf 325 de subestin afgebouwd en de Regumate vanaf 330 dagen. En vooral maar duimen…

Uierontwikkeling zette vervolgens pas echt door na 335 dagen! Op dag 341 toch weer afscheiding, maar niet dramatisch. Bij haar eerste dracht die volledig volgens het boekje ging duurde het 343 dagen, dit keer droeg ze 342 dagen.

Bevalling ging overigens volgens het boekje: Water brak om 22 uur en om 22.15 was hij geboren. Nageboorte kwam om 22.30, die komen ze morgen nakijken. De merrie heeft naweeën, maar is verder prima. Het veulen deed ook het boekje volgen, behalve gaan staan was uitdagend met die lange stelten. Drinken was ook lastig, dus wat per fles gegeven en een uurtje later dronk hij zelf.

Ik mopper dus echt nergens over en besef heel goed hoeveel geluk ik gehad heb met het feit dat ik als stille meelezer in het DBT 2023 wist waar alarmbellen zouden moeten afgaan en mijn veearts die direct alle juiste acties inzette. Maar ook geluk, heel veel geluk, dat het zo goed is afgelopen.

Als dit veulen een merrieveulen was geweest had ik misschien niet meer overwogen om haar nog een keer te laten dekken vanwege de placentitis. Nu het een hengstveulen is wel, dus ben ik ook zeer benieuwd naar kans op herhaling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 00:09 



 
Profiel   

Gefeliciteerd Jossie, fijn dat het goed afgelopen is allemaal!

Change3x,ik heb dus onder strikte DA begeleiding en met een rustjaar ertussen mijn oudere merrie (toen 20, maar in super conditie) wel een tweede keer laten dekken na placentitis. Na 5 hengstveulens hoopte ik toch nog een merrie te kunnen fokken en iets over te houden uit deze merrie.
Voor de zekerheid een slijmmonster genomen baarmoeder gereinigd en gespoeld met antibiotica en na insemineren is de merrie dicht gezet.
We hadden goede hoop dat het nu dan toch wel goed zou moeten gaan. Helaas kreeg de merrie toch weer placentitis. In eerste instantie alleen wat witte uitscheiding, maar ik was er nu natuurlijk alert op.
Hierdoor konden we wel heel snel met de behandeling starten. Medicatie toedienen iedere dag was wel een drama, merrie vond dit echt verschrikkelijk. Maar dit werd buiten de medicatie een "normale" dracht en veulen is geheel gezond met een vlotte bevalling op 342 dagen geboren.
Dit veulen was weer een hengst, maar hierna heb ik het gedoe, de kosten van alle begeleiding en het risico niet meer aan durven gaan. Maar dit betreft dus een oude merrie die al meerdere veulens gehad heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 08:00 



 
Profiel   

Jossie, gefeliciteerd.

Ik vraag me wel af, want is dan oud waarin het risico hoger word.
Voor Bo was dit haar 3e veulen en was op tijd van bevallen net 15 jaar. In mijn opinie niet te oud voor nog een veulen waarbij je het risico extra loopt.

Wel heb ik het idee en waren er meerdere met mij die het gevoel hadden dat het ook wel wat met vorig jaar te maken had. Veel merries kwamen slecht in een mooi cyclus qua hengstigheid.
Duurde langer voordat de eitjes rijpte, of juist mega eieren.
Heeft dat nu stiekem dan toch niet te maken dat er nu meer placentisis voor komt?

Daarnaast vraag ik me af, hoeveel merries met placentitis zijn drachtig geworden door KI en hoeveel door een natuurlijke dekking?

Bo is van 2008
Kreeg haar eerste veulen ongepland (bij de vorige eigenaar) in 2011, natuurlijke dekking
Hoe deze dracht is verlopen geen idee want niemand wist dat ze drachtig was.

2014 drachtig na een natuurlijke dekking in 1x.
Helaas was dit een tweelingdracht en na wegknijpen van een vruchtje liet ook de andere los.

2015 in 1x drachtig na een natuurlijke dekking. Wel toen van te voren op ei gescand. Ei rijpte mooi, voor de zekerheid ei wel afgespoten.
Dracht vlekkeloos verlopen. En met 343 dagen bevallen.

2022 kwam niet lekker in de cyclus. Ei rijpte traag, uiteindelijk wel geïnsemineerd, niet drachtig.
Had met 15 dagen alweer een flink ei zitten, geïnsemineerd, niet drachtig.
Ei rijpte weer wat traag, ei afgespoten, geïnsemineerd, wel drachtig.
Deze dracht 2x placentitis.
Veulen geboren op 351 dagen dracht.

Naast dat ze het deze dracht zwaar had, en 2x de placentitis laat ik haar niet meer dekken.
De stress erom heen, en dan nog eens de kosten.
Ze bakt ze groot.
Nee ik laat haar niet meer dekken. De angst dat het wel fout gaat en er wat met haar gebeurt is het me niet waard. Als moeder doet ze het echt top, daar ligt het echt niet aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 08:26 



 
Profiel   

Annabel en Amos zijn nagekeken door de veearts, die was verbaasd dat hij zo groot en voorspoedig zich heeft kunnen ontwikkelen. Helemaal nadat ze de nageboorte had geïnspecteerd, er was sprake van een diffuus patroon van ontstekinghaarden in de placenta. Blijkbaar net verspreid en niet te groot in aantal om effect te hebben gehad op de hoeveelheid voedingsstoffen en zuurstof die Amos die laatste periode heeft gehad gelukkig. Enige wat er zou kunnen zijn is dat hij wat schraal is als gevolg van de placentitis, maar dat is als je dan echt iets moet bedenken wat er beter had gekund ;).

Meteen ook even gehad over de kans op herhaling bij Annabel, die is volgens de veearts hetzelfde als bij elke andere willekeurige merrie die drachtig is. Wat in de ervaring van de veearts nodig is om nog dit jaar te dekken is Annabel over 20 dagen hengstig spuiten en dan een kweek nemen voor onderzoek. Het is dan het beste om de veulenhengstigheid te benutten om op te schonen aldus de veearts. Als de kweek schoon is, kan ze weer geïnsemineerd worden en kan ze na inseminatie voor de zekerheid nog een keer gespoeld worden. Met medicatie toedienen is Annabel totaal niet moeilijk, als dat wel zo geweest zou zijn had ik wellicht een andere afweging gemaakt die BusyMissy ook al aangeeft.

Overigens is Annabel nu 14 jaar, haar eerste veulen kreeg ze tien jaar geleden. Of daar ook sprake was van placentitis denk ik niet, aan de andere kant staat me niet bij dat de toen gekomen veearts de gehele nageboorte binnenstebuiten heeft gekeerd. Qua duur van de dracht scheelde het een dag wat de dracht nu met placentitis (en medicatie) was. Bij de eerste dracht was het natuurlijke dekking en geen "polonaise" erom heen. Geen idee dus hoe het ei rijpte en in hoeverre er toen sprake was van vocht in de baarmoeder na de dekkingen.
Deze keer was ze drachtig bij de derde keer insemineren, waarvan de eerste en tweede keer hengstig gespoten. Bij de tweede inseminatie wat vocht in de baarmoeder en dus gespoeld, derde keer ook. Toen is er na spoelen ook een spuitje oxytocine gegeven en was ze keurig drachtig. Eitjes deden alledrie de keren wat ze moesten doen. Heeft dit invloed gehad dat het niet vlotjes liep? Geen idee, het kan. Aan de goede zorgen die ze heeft gehad rondom het proces van inseminatie heeft het in elk geval niet gelegen. Er is steeds door zowel hengstenhouder als diens veearts per moment gekeken en gehandeld op wat toen nodig was, uiteraard in overleg met mij. Er zijn ook legio processen van drachtig krijgen die nog meer ingrijpen van buitenaf vergen, maar daar is dan vervolgens geen vuiltje aan de lucht. Ik durf dus echt niet te stellen dat dit een oorzaak is geweest, bovendien kreeg Annabel pas klachten na maanden drachtig zijn.

Kortom, ik ga uit van gewoon pech bij deze dracht en geluk dat het zo op tijd is gezien, zodat er gehandeld kon worden. Ik denk wel dat de huidige mogelijkheden met betrekking tot echo's maken van de placenta nu aardig ingeburgerd zijn, wat ook maakt dat de diagnostiek zekerder gesteld wordt. Daarnaast is informatie breder beschikbaar, waardoor merriehouders ook meer kennis hebben en wellicht hierdoor ook alerter kunnen reageren. Als ik naar mezelf kijk is het laatste wel van toepassing, bij de eerste dracht heb ik geen seconde aan placentitis als complicatie gedacht, ondanks dat ik wist van het bestaan. Ik verkeerde toen ook in de veronderstelling "ontsteking = koorts en ziek", bij een maiden heb je ook geen indicatie wat vroeg is qua uierontwikkeling. Enige wat mij toen vermoedelijk in actie had gekregen was de afscheiding die Annabel nu had, maar was dit 10 jaar geleden al reden voor echo op verdenking van placentitis? Ik heb geen idee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 14:16 



 
Profiel   

Jossie schreef
Kortom, ik ga uit van gewoon pech bij deze dracht en geluk dat het zo op tijd is gezien, zodat er gehandeld kon worden. Ik denk wel dat de huidige mogelijkheden met betrekking tot echo's maken van de placenta nu aardig ingeburgerd zijn, wat ook maakt dat de diagnostiek zekerder gesteld wordt. Daarnaast is informatie breder beschikbaar, waardoor merriehouders ook meer kennis hebben en wellicht hierdoor ook alerter kunnen reageren. Als ik naar mezelf kijk is het laatste wel van toepassing, bij de eerste dracht heb ik geen seconde aan placentitis als complicatie gedacht, ondanks dat ik wist van het bestaan. Ik verkeerde toen ook in de veronderstelling "ontsteking = koorts en ziek", bij een maiden heb je ook geen indicatie wat vroeg is qua uierontwikkeling. Enige wat mij toen vermoedelijk in actie had gekregen was de afscheiding die Annabel nu had, maar was dit 10 jaar geleden al reden voor echo op verdenking van placentitis? Ik heb geen idee.


Mijn eerste geval van placentitis was in 2008 en alleen slijmvorming gezien. Geen uierontwikkeling. Meteen echo gemaakt en aan de medicatie.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 10:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen