Tips voor stop melkproductie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wpaard

Berichten: 473
Geregistreerd: 08-12-17

Tips voor stop melkproductie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-23 09:52

Hallo.

Meer tips zijn welkom..

Mijn merrie heeft een jaarling en ze zijn nu 2 weken uit elkaar met een draadje er tussen.
Mijn merrie produceert nog steeds melk.. bedoeling is wel dat ze een maand tot 6 weken uit elkaar kunnen maar dan moeten ze weer bij elkaar wegens het hebben van niet zoveel land. Hebben jullie tips voor mij? Mijn merrie staat op een schraal stuk land en geef haar bijna dagelijks een strookje gras bij zodat ze wel wat te eten heeft.

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Tips voor stop melkproductie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 10:09

Normaal gesproken gaat het afspenen vrij natuurlijk, dan loopt ook de melkgift terug, is dat bij jouw merrie niet het geval? Of heb je ze al uit elkaar gehaald terwijl veulen nog (veel) dronk?

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Tips voor stop melkproductie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 10:18

Het nog even de tijd geven, vooral even geen krachtvoer geven.
Soms duurt dit met het veulen in zicht langer.

Wpaard

Berichten: 473
Geregistreerd: 08-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-23 10:57

Ik denk dat je de post niet goed hebt gelezen KimD

Het veulen is inmiddels een jaarling en vandaar dat ik ze uit elkaar gedaan heb. Genoeg is genoeg, ook omdat het soms best gevaarlijk werd want als ze dronk moet je aan de kant anders kans op dat je een trap krijgt van het jaarling.
De merrie liet het gewoon toe en ik ga geen veulen meer fokken

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Tips voor stop melkproductie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 11:00

Shet lenen als gezelschap moeder en jaarling een zomer inscharen. Leren met andere paarden dan mama omgaan zal jaarling ook een boel leren.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110693
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Tips voor stop melkproductie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 11:07

Ik ben wel bang dat 4 tot 6 weken vrij kort is.
Je hebt dan daarna wel reële kans dat er gewoon weer gedronken wordt.

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 11:29

Wpaard schreef:
Ik denk dat je de post niet goed hebt gelezen KimD

Het veulen is inmiddels een jaarling en vandaar dat ik ze uit elkaar gedaan heb. Genoeg is genoeg, ook omdat het soms best gevaarlijk werd want als ze dronk moet je aan de kant anders kans op dat je een trap krijgt van het jaarling.
De merrie liet het gewoon toe en ik ga geen veulen meer fokken


Oh sorry, daar heb ik inderdaad compleet overheen gelezen! Denk je niet dat de jaarling na die +/- 6 weken alsnog pogingen gaat wagen?

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 11:35

Je hebt de warmte niet mee denk ik. :\
Je zult het echt aan moeten kijken tot de productie gestopt is. Ik zou mij niet zo vastpinnen op het aantal weken, ondanks dat de ruimte misschien beperkt is. Des noods een paar weken bijvoeren met wat hooi. Je wil immers voorkomen dat het veulen weer gaat drinken want dan moet je weer van voren af aan beginnen. Het veulen is groot genoeg en kan prima voor zichzelf zorgen.

Ik zou 's morgens en 's avonds even voelen of de uier niet te hard/warm wordt. Als er overdruk op staat heel iets afmelken om het ongemak te voorkomen (daarmee voorkom je immers ook evt. ontsteking) en je zou de uier af en toe sowieso kunnen koelen. Ik heb mijn veulen in maart afgespeend, toen hadden we de temperaturen mee maar heb ik evengoed de sproeier even op nevelstand op de uier gezet 's morgens en 's avonds. Zolang je geen melk afneemt en/of de frequentie/volumes afnemen, gaat de productie ook stoppen. Als je merkt dat je van de merrie niet meer aan de uier mag komen weet je in ieder geval zeker dat de productie terug loopt.

_Lorette_

Berichten: 12085
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 11:57

Wij hadden het veulen er ook lang bij lopen. Ze stonden 's nachts apart, maar kind dook meteen weer onder de moeder zodra ze de kans kreeg en de merrie taalde zelf nog niet naar natuurlijk afspenen. Ik vroeg me af of ze zelf op dat punt zou komen... Het stond me een beetje tegen om één van beide lang apart te houden in de wei en het werd uiteindelijk op een minder leuke manier opgelost toen het veulen/jaarling van bijna 10 maanden een wond opliep en we haar bijna een maand op de kliniek hebben gehouden voor optimale genezing. De melkproductie liep pijlsnel terug toen de jaarling tijdelijk weg was van stal. Jaarling was het zelf nog niet vergeten en wilde terug op stal niets liever dan drinken, maar toen was er geen melk meer en vond de merrie het zelf ook wel genoeg geweest.
Ik zou daarom bijna adviseren om te kijken of het mogelijk is om ze echt helemaal bij elkaar uit het zicht te houden. Met het minderen van de voergift krijg je de melkproductie wel teruggeschroefd na het afspenen, maar in jouw geval staan moeder en kind nog wel erg bij elkaar in de buurt en ik vermoed dat dit de melkproductie net wat meer in stand houdt dan wanneer ze écht gescheiden zijn van elkaar.

Wpaard

Berichten: 473
Geregistreerd: 08-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-23 13:01

De jaarling staat al met een maatje in het land.

De uier staat niet strak en is niet warmer dan de rest van het lichaam. Er zit nog wel aardig wat in.

Dat wordt de komende tijd alleen maar hooi geven..hopelijk wordt het dan minder. En anders idd kijken of ze verplaatst kan worden voor tijdelijk.

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Tips voor stop melkproductie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 21:46

Ging bij mij op die leeftijd heel snel. Jaarling probeerde bij het andere paard te drinken. Die accepteerde het niet. Na 2 weken weer bij elkaar gezet. Ze dook direct op het uier. Merrie wou haar been op rust zetten en jaarling dacht Ow nee ik krijg weer een trap en liep direct naar het water om te drinken.

Wpaard

Berichten: 473
Geregistreerd: 08-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-23 11:38

Heb ze net weer even bij elkaar gezet, jaarling vast gehouden aan een halstertouw en dook direct weer naar de uier en merrie gilde dat de andere pony aan de kant moet want ze moet rustig kunnen drinken.. zucht %)

Ik heb er inderdaad een hard hoofd in dat het ooit stopt ivm dat ze elkaar zien..

Wat is wijsheid dan.. moet ik het afwachten in ieder geval tot 6 weken of moet ik kijken of ik de jaarling ergens anders kan stallen...

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 12:13

6 weken is prima, maar dan moet je in de tussentijd wel van de uier af blijven en ze niet even bij elkaar zetten om te testen. Nu kan je weer opnieuw beginnen met tellen.

Laat ze 4 weken gewoon apart, in zicht is geen probleem. Zorg wel dat ze niet direct naast elkaar lopen want dan heb je slimmerds die door de draad heen gaan drinken. Dan na 4 weken zelf even uier controleren, ik doe liever 6 weken.
En pas dan weer bij elkaar, niet 'even' testen tussendoor. Zelf ook niet gaan melken om te kijken of er wat uit komt. Ik koelde de eerste week wel de uier als hij erg onder druk stond (koelen met water), maar dat is wellicht meer voor mijn gevoel.

Wpaard

Berichten: 473
Geregistreerd: 08-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-23 12:17

mooney schreef:
6 weken is prima, maar dan moet je in de tussentijd wel van de uier af blijven en ze niet even bij elkaar zetten om te testen. Nu kan je weer opnieuw beginnen met tellen.

Laat ze 4 weken gewoon apart, in zicht is geen probleem. Zorg wel dat ze niet direct naast elkaar lopen want dan heb je slimmerds die door de draad heen gaan drinken. Dan na 4 weken zelf even uier controleren, ik doe liever 6 weken.
En pas dan weer bij elkaar, niet 'even' testen tussendoor. Zelf ook niet gaan melken om te kijken of er wat uit komt. Ik koelde de eerste week wel de uier als hij erg onder druk stond (koelen met water), maar dat is wellicht meer voor mijn gevoel.


Jaarling heeft niet aan de uier gezeten. Toen ze eronder dook trok ik haar al weg.
Ik kom er ook niet aan.
Er staan alleen draden tussen hun. Maar zodra ik bij de jaarling kom en ik doe maar iets begint de merrie al te hinniken en andersom. Daarom ben ik bang dat dit niet genoeg gaat helpen..

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 12:18

langer uit elkaar houden hoor, minstens 6 week.
je hebt dan namelijk meer kans dat de merrie haar niet meer laat drinken omdat het uier dan gevoeliger is.

Sanet

Berichten: 7953
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Tips voor stop melkproductie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 12:35

Ik heb mijn merrie ook salie-thee gegeven.. dat schijnt ook remmend te werken. Mijn merrie is normaal vrij zinnig, maar dit lustte ze wel. Salie-thee moet je niet geven wanneer de merrie weer drachtig is.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Tips voor stop melkproductie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 12:43

Gewoon langer uit elkaar laten idd!

Aan de andere kant lost het uiteindelijk zichzelf op hoor. Ooit eentje nooit gespeend, heeft gedronken tot een kleine 3 jaar, daarna is dat uitgedoofd.

Merrie had reserve zat, dus ik zag er geen graten in.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 12:57

Wpaard schreef:
mooney schreef:
6 weken is prima, maar dan moet je in de tussentijd wel van de uier af blijven en ze niet even bij elkaar zetten om te testen. Nu kan je weer opnieuw beginnen met tellen.

Laat ze 4 weken gewoon apart, in zicht is geen probleem. Zorg wel dat ze niet direct naast elkaar lopen want dan heb je slimmerds die door de draad heen gaan drinken. Dan na 4 weken zelf even uier controleren, ik doe liever 6 weken.
En pas dan weer bij elkaar, niet 'even' testen tussendoor. Zelf ook niet gaan melken om te kijken of er wat uit komt. Ik koelde de eerste week wel de uier als hij erg onder druk stond (koelen met water), maar dat is wellicht meer voor mijn gevoel.


Jaarling heeft niet aan de uier gezeten. Toen ze eronder dook trok ik haar al weg.
Ik kom er ook niet aan.
Er staan alleen draden tussen hun. Maar zodra ik bij de jaarling kom en ik doe maar iets begint de merrie al te hinniken en andersom. Daarom ben ik bang dat dit niet genoeg gaat helpen..


Nee maar je hebt ze wel bij elkaar en de reflex is er van beide, dus niet bij elkaar zetten.

Twee draadjes zetten zodat er iig een ruimte tussen zit en ze dus niet bij elkaar kunnen komen, 6 weken zo laten. Niet bij elkaar ondertussen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Tips voor stop melkproductie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 13:07

Hier waren ze 9 maanden dat we ze apart ernaast hebben gezet met de ruin. 2 hengstveulens en 1 was te snel aan het ontwikkelen, dus tegelijk zo afgespeend.
Ze wilden heel graag naar elkaar toe en de merries hadden wel last, maar ben er verder vanaf gebleven. Melken moet je nooit doen. Ja, dan is even de spanning eraf, maar blijft de productie op gang.
Ze hebben toen even alleen hooi gekregen.

Met 10 maanden zijn ze gecastreerd en met 11 maanden weer bij elkaar. Ze zochten en wilden zelfs toen weer drinken en de moeders lieten het ook toe, maar heb ze zelf even weggestuurd en daarna was het echt klaar.
De moeders zijn verder nog steeds echte moeders, alleen het drinken is gestopt.

4 Weken was hier echt te kort geweest, maar zeker de quarter hangt enorm aan zijn moeder en dronk bizar veel en vaak. De mini was vanaf begin heel anders.

Ik zou voorlopig 2 kuddes maken als dat kan en dan de wei die je aanbiedt steeds in 2en.

Swifter
Berichten: 292
Geregistreerd: 09-04-23

Re: Tips voor stop melkproductie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 07:02

Sowieso niet terug bij elkaar zetten, ook al missen ze elkaar. Dit zorgt enkel voor meer stress. Ik zou enkele meters ruimte maken, dat ze ook niet meer aan elkaar kunnen komen. Is er nergens plek waar ze mee de weide op kan nu het zomer is?

Wpaard

Berichten: 473
Geregistreerd: 08-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-23 08:04

Swifter schreef:
Sowieso niet terug bij elkaar zetten, ook al missen ze elkaar. Dit zorgt enkel voor meer stress. Ik zou enkele meters ruimte maken, dat ze ook niet meer aan elkaar kunnen komen. Is er nergens plek waar ze mee de weide op kan nu het zomer is?

Het is lastig om een plek te vinden voor Shetlanders. Daarom ben ik al blij dat ik een stuk weiland gehuurd heb..

Swifter
Berichten: 292
Geregistreerd: 09-04-23

Re: Tips voor stop melkproductie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 08:32

Zeker een shetlander jaarling geef je toch een flinke duw opzij als ze slaat terwijl ze drinkt ipv zelf aan kant te gaan? Zo gedrag zou ik sowieso al niet aanvaarden. Maar ik zou echt verder zoeken. Desnoods even vragen bij iemand die schapen heeft lopen od.

Ts, vat het niet aanvallend op, maar heb je voldoende ervaring?

Wpaard

Berichten: 473
Geregistreerd: 08-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-23 08:54

Jaarling loopt nu met een 2jarige ruin apart.

Er komt binnenkort een maatje voor mijn merrie voor tijdelijk. Hopelijk geeft haar dat ook voldoening en afleiding.

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 09:54

Wpaard schreef:
Heb ze net weer even bij elkaar gezet, jaarling vast gehouden aan een halstertouw en dook direct weer naar de uier en merrie gilde dat de andere pony aan de kant moet want ze moet rustig kunnen drinken.. zucht %)

Ik heb er inderdaad een hard hoofd in dat het ooit stopt ivm dat ze elkaar zien..

Wat is wijsheid dan.. moet ik het afwachten in ieder geval tot 6 weken of moet ik kijken of ik de jaarling ergens anders kan stallen...


Hier hetzelfde probleem gehad. Merrie zelfs dik 6 weken op een pensionstal gehad.
Melkproductie was echt weg. Maar bij terug komst thuis dook veulen er gelijk weer onder. Eerste dagen uiteraard geen melk. Maar dat kwam langzaam gewoon weer op gang!

Uiteindelijk gekozen de jaarling te verkopen. Ik was ten einde raad en nog langer gescheiden houden lukte gewoon niet.
En de merrie was niet fijn in de omgang met jaarling aan de voet. Die bleef er erg aan kleven en roepen als ze zelf aan het werk moest.

Wpaard

Berichten: 473
Geregistreerd: 08-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-23 18:15

Even een update. Ik heb nu 2 kuddes lopen. De jonkies samen en mijn merrie met nog een merrie van 3 jaar.

Ik heb salie besteld van een tip die ik gekregen heb. Ik hoop dat het gaat helpen allemaal. :)