Drachtige merrie verhuizen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lifeasanouk
Berichten: 12
Geregistreerd: 02-09-23

Drachtige merrie verhuizen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-23 21:41

Hoi allemaal! Mijn merrie is op dit moment ruim 7 maanden drachtig en in principe staat ze op een prima stal om te bevallen. Echter heb ik een kansje gekregen om haar vlak voor haar uitgerekende datum naar een plekje te doen waar zij kan bevallen en samen met haar veulen kan blijven voor de tijd erna en waar ik ze iedere dag kan opzoeken (dat kan op de huidige stal niet). Ze is behoorlijk gefocust op haar groep dus als ik haar nu verhuis ben ik bang dat dat schadelijk is voor het veulen. De planning is om haar dan ongeveer 3 weken voor de uitgerekende datum te verhuizen omdat de meeste drachtige merries dan toch wat meer op zichzelf zijn en de rust wat meer opzoeken, maar kan dit alsnog schadelijk zijn voor het veulen? Of is het verstandiger om ze te verhuizen als het veulen geboren is? Dan zou dat met ongeveer 10-14 dagen zijn

Afbeelding

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Drachtige merrie verhuizen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 21:49

Ik zou er zelf niet voor kiezen zo laat in de dracht nog te gaan verhuizen (als het niet hoeft).
Merrie is gewent aan de huidige omgeving en heeft antistoffen tegen slechte bacteriën die ook het veulen tijden de dracht al binnen krijgt.
Ook na de bevalling krijgt het veulen een extra boost via de moedermelk.
Bij kort voor de bevalling te verhuizen bevat de moedermelk niet helemaal de juiste antistoffen.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31313
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Drachtige merrie verhuizen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 22:22

F-AM -> KS

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Drachtige merrie verhuizen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 10:07

Als je ze wil verhuizen, zou ik dat zo vlug mogelijk doen, dag ze het al zo goed mogelijk gewoon is tegen dat ze bevalt.
Kan prima.
Best wat mensen doen de merrie ook bv naar de da ofzo om te bevallen, dus kan prima.

corinadrenth

Berichten: 1859
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 15:55

Verhuizen kan prima. Minimaal 4 week voor de uitgerekende datum.

Muronia

Berichten: 19562
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Drachtige merrie verhuizen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 15:59

Ze zeggen rond ongeveer 6 weken voor de uitgerekende datum moet de merrie in haar beval-stal komen. Maar ik denk niet dat ik haar nu nog in de stress zou jagen als het niet echt nodig is.

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Drachtige merrie verhuizen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 16:10

Ik hou niet van trekken met hoog drachtige merries. Ik snap ook niet dat het zo vaak goed gaat naar bevalstallen zo laat in drachten :=
Het brengt stress mee voor de merrie, naast bacteriën etc is een verhuizing altijd intensief. Iets wat je niet wil bij een hoog drachtig dier.

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 16:43

Als het niet strikt noodzakelijk is zou ik het zo kort voor het veulenen nooit doen :n .
Het veulen komt onbeschermd ter wereld en moet via de biest de weerstand tegen de op de betreffende stal voorkomende bacteriën enz. krijgen. De merrie moet enige weken (minimaal 6 weken) de kans hebben om de juiste benodigde antistoffen aan te maken voor de biest.
Een jong doodziek veulen wil je écht niet, ik heb meerdere malen gezien dat dat fout ging.

Succes met je beslissing.

DDDara
Berichten: 989
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 16:46

Ik ben ooit 3 dagen voor de uitgerekende datum verhuisd. Dat kwam toevallig zo uit niet ideaal maar soms gaat dat zo. Ik zou zeggen probeer zo optijd mogelijk te verhuizen liever 4 weken voor af dan 3 als je de keus hebt..... Maar 3 weken moet in principe prima kunnen.

Babootje

Berichten: 26273
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 16:50

Er zijn zat van die stallen waar merrie's alleen komen bevallen. Daar breng je ze dan max 4 weken voor de uitgerekende datum. Voordeel is dat ze dat daar aan de lopende band doen en er dus veel deskundigheid aanwezig is van de dingen die voor, tijdens en na de bevalling moeten gebeuren. Dat is alleen maar een voordeel voor zowel merrie als veulen.

Marigold

Berichten: 12582
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 22:55

Qua na de bevalling verhuizen, dat is dan rond de veulenhengstigheid.
Op zo’n moment staan merries met hun veulen ook vaak bij een hengstenhouder op stal, in wezen ook een verhuizing al is dat tijdelijk.

Wat dat betreft zou ik denken dat het dan wel kan. En misschien beter pas dan ipv vooraf.