[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 18:04

AM_Horses schreef:
Libera. Mooie combinaties. Hoe gaat het beleren van Raven?

Van mij mag het weer nu wel omslaan zodat de merries weer op gang komen. Mijn 3 jarige merrie, doet nog niet zo veel. Haar vriendin ook niet trouwens, maar die blijft leeg.


Heel veel verschillende voorwaarden van dekhengsten. Ik heb voordeel dat ik mijn eigen hengst gebruik. Als ik buitenaf een hengst gebruik, kijk ik wel echt goed naar de voorwaarden.
Had heel graag een bepaalde hengst in Duitsland gebruikt. Maargoed als je dekgeld kwijt bent ook bij gust. Riskeer ik dit liever niet, zeker als de merrie niet makkelijk drachtig wordt. Als je zeker weet dat de merrie makkelijk drachtig wordt, zou ik het wel aandurven.

Beleren gaat goed, doen ivm het weer niet heel veel de laatste tijd maar ze kent zo’n beetje alles behalve het dragen van een ruiter. Op 1 april gaat ze naar een beleerstal voor 2 weken waar ze er voor mij op gaan zitten :) heel benieuwd hoe dat zal gaan! En dan kan ik er zelf ook op natuurlijk, altijd speciaal om je zelfgefokte paard te gaan rijden <3

Eigen hengst is wel super fijn kwa voorwaarden :P als ik in NL woonde zou ik jouw hengst ook wel een keer willen gebruiken, jammer genoeg zal dat er niet inzitten. Had nog wel een andere leuke cremello op het oog maar dat is een Lusitano… moet ik nog even over nadenken voor 2025 :D die heeft trouwens wel goeie voorwaarden, betaal alleen bij dracht! Dat is heel uitzonderlijk in de US.

Ja dekgeld kwijt bij gust lijkt me ook geen goeie deal…

Marion mooie merrie, hoop dat het spul helpt :)

Muronia

Berichten: 19562
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:23

Ik denk... dat we met een dikke 3 weken kunnen gaan beginnen. Elonia toont voor het eerst (beginnend) hengstig bij mijn ruin *\o/* . Ik moet een beetje op mijn handen gaan zitten om niet nu alvast te beginnen maar een februari-veulen wordt me toch echt te vroeg.

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 23:09

Yup die is hengstig :D

AM_Horses

Berichten: 2616
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 02:39

Muronia. Die staat goed hengstig :=

Beetje jaloers wel. Heerlijk zonnetje. Alle merries hier op stal staan te pissen. Behalve, tja je raad het wel. Je zou toch denken goed voorbeeld doet volgen. Ik hou haar even extra in de gaten. Ik zou ook graag de volgende cyclus gaan dekken.

Libera. Fijn dat het beleren goed gaat. Toch wel bijzonder en spannend als je er straks zelf op kan gaan zitten.
Zijn er geen interessante cremello hengsten in de us? Misschien enkel die natuurlijk dekken.

Maron. Is soms altijd gissen waar het probleem zat. Was sperma wel goed?

Pavo fertile heeft mij vooral geholpen bij een merrie in een goede cyclus te krijgen. Begon ik vroeg, na een maand geven werd ze mooi hengstig. Maar verder bij moeilijk drachtig worden denk ik niet dat het echt helpt. Wellicht vult het wat tekorten aan. Maar met goed voer of balancer ben je er normaal ook al wel.

Goldenarrow. Nu met twee merries op het wachtbankje dus. Duimen draaien. Kan je niet rijden op je Arabische merries? Zijn natuurlijk wel meer voor show gefokt? Of toch stiekem ook voor andere doeleinden?

White Dream staat nu nog even in training. Komt einde van de maand terug dan begint het seizoen voor hem ook weer. Hij doet het super goed, echt super leuk :):). Zelf lag ik in de lappenmand. Gaat gelukkig steeds beter, kan niet wachten om weer op een paard te stappen

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 07:29

Muronia Wat fijn dat ze zo goed hengstig toont! Ik snap wel dat het dan kriebelt om al te beginnen :))

Marion82 Wat een knapperd zeg!

AM Dat zou wel kunnen op zich, Figuretta zou ik zo op kunnen stappen denk ik, daar heb ik als veulen zoveel mee gedaan dat ze dat vast geen enkel probleem vindt :P Maar ik vind het zelf niet fijn om met de fokmerries te rijden, heb dat een paar jaar terug wel gedaan, maar iedere keer als het net lekker ging moesten ze weer op rust ivm de dracht. En de hengsten werden steeds verkocht als ze net een beetje onder het zadel liepen. Aangezien ik het stukje beleren echt het minst leuke vindt van de training heb ik besloten dat gewoon niet meer te doen. Daarom heb ik toen mijn ruin ook gekocht. Die is nu 14, dus het zou leuk zijn om een opvolger te fokken. Maar dat hoeft voor mij dan niet per se een volbloed Arabier te zijn.

Muronia

Berichten: 19562
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 10:26

Wij gaan toch alvast beginnen, missie op mijn handen zitten is mislukt _O- . Elonia is vanmorgen gescand, hele hengstige baarmoeder en een mooi zacht ei van 5,2. Ik ga haar vanavond insemineren *\o/*

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 11:36

Haha, wachten is toch lastig _O- Ga je haar weer zelf insemineren?

Gisteren zagen we Intissima voor het eerst weer hengstig, dus vanochtend gescand en er zit al een ei van ruim 4cm op. De bedoeling is om een embryo van haar te spoelen en in één van onze andere merries te plaatsen. En ze mag ook zelf nog dragen. Vorig jaar is ze het veulen verloren na de hartslag scan, dus we willen de kansen wat vergroten.

Beide keren zal ze met Exagon OS gedekt worden, uit deze combinatie hebben we al een heel mooi veulen gekregen.
Afbeelding
X
Afbeelding

AM_Horses

Berichten: 2616
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 16:41

Muronia _O- je weet dat je in februari een veulen krijg? :+
Wordt dit je eerste maiden merrie insemineren? Altijd even spannend de eerste merrie met maagdenvlies

Goldenarrow. Prachtige combinatie. Heb je een merrie gelijk lopen? Of vries je de Embryo in om te plaatsen wanneer de andere merrie ook zover is? Toch altijd lastig om merries gelijk te krijgen.

Ik snap idd het probleem met rijden en fokken tegelijk. Daarom blijf ik dit jaar op mijn handen zitten bij Nigrante. Die moet toch ook serieus wat gaan doen.

Alles hengstig hier. Behalve de merrie die ik wil dekken := achja is nog zo vroeg. En de hengst komt volgend weekend pas terug. Dan mag ze hengstig worden. Hier vanochtend het eerste veulen geboren, helemaal verliefd. Zou er zo nog heel veel willen maken <3 maar geduld is een schone zaak

Luna2006

Berichten: 3161
Geregistreerd: 03-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 17:03

Spannend Muronia!

Wij zijn wel ah schouwen bij een jonge merrie maar die vertoont helemaal niets, wil haar eigenlijk ten vroegste eind april dekken. vermits de rest een stuk later gedekt wordt en je anders een veulen alleen hebt.

Onze jonge hengst vd week maar eens op de foto gezet. Hij is zo mooi ah uitgroeien
Afbeelding

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 18:02

AM Ze liepen gelijk, maar nu uiteraard niet meer :') Intissima staat nu bij de DA, zodat zij de vordering van het eitje mooi op kunnen volgen. De ontvangstmerrie had 1 eitje dat iets groter was dan de rest (ongeveer 2cm), maar was verder nog niet hengstig. Die hebben we nu hengstig gespoten, we hopen dat zij een beetje snel gaat en Intissima rustig aan doet :+ Op zich is het trouwens niet erg dat je merrie nog niet hengstig is, als de hengst er nog niet is :P

Luna Wat een knapperd zeg!

Muronia

Berichten: 19562
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 23:11

Zo, dat is gelukt *\o/* . Ik ben echt trots op Eloon, wat deed ze dat allemaal ontzettend braaf! Haar bmm voelde superzacht aan dus dat is gunstig. Dinsdagochtend even kijken of het eitje weg is en mocht het zijn gelukt nu dan kan ik rustig gaan kijken naar veulendekentjes voor volgend jaar _O- .

GA hopelijk volgend jaar 2 mooie veulens uit jouw combinatie!

AM ja februari, ik hoop dat we na deze snertwinter volgend jaar beloond worden met een betere :D Van harte met je mooie merrieveulen! Ik snap goed dat je daar wel meer van wilt. Ze wordt vast netjes hengstig straks als de hengst er is.

Luna wat een ontzettend leuk hengstje <3

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 09:07

Oh spannend Muronia, ik ga duimen dat het gelijk al gepakt heeft.

Wat een leuke kleine man Luna. Hij ziet er goed uit.

Goldenarrow, wat spannend zeg. Misschien wel 2 veulens van dezelfde ouders.

Ik heb een vraag. Vorig jaar hebben ze bij Perdida de eitjes steeds afgespoten. Dit jaar wil ik, in elk geval de eerste ronde, het ei zelf laten springen. Zou het kunnen dat het mede daarom, die keren niet heeft gepakt? Ze mag het dit jaar allemaal zelf doen, met zo min mogelijk hulp van buiten af. Mijn gevoel zegt, dat dat wellicht gaat helpen. Zeker weten doe ik het natuurlijk niet

crazy_funky

Berichten: 6184
Geregistreerd: 25-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 10:03

Ik wil het dit jaar proberen om hier mee te kletsen. Ik lees al jaren mee en fok zelf al een aantal jaar.
Erg informatief en fijne sfeer.

Ik heb 3 welsh a merries die alle 3 gedekt worden.
De eerste is Malibu een Scalding Due x Llanyfellin Blue Flame. Afbeelding die zal gedekt worden door Twrog Brenin Aur.
Afbeelding


Dan Hyflyn een Springbourne Compas x Ysselvliedts Yavenduma
Afbeelding
die zal gedekt worden door Fakla Diablo
Afbeelding


En als laatste Noortje een Windhoek Cracker x Ysselvliedts Golden Boy (moeder is Deweyerds Natuzzi)
Afbeelding

daar twijfel ik nog over, of ook naar Fakla Diablo of naar Challenge Charming Vince

Alleen voor Noortje zal dit het eerste veulen worden.

corinadrenth

Berichten: 1859
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 10:56

Fijn dat he gelukt is claudia! EJ heeft momenteel veulendekens in de aanbieding. ze zijn nooit weg. ideaal die dingen. Ruben en Messi hebben het dekentje van hun zus en moeder opgehad.

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 12:21

Muronia, dat ging snel. Hopelijk wordt ze mooi in 1 keer drachtig. *\%/*

Marion, in principe zou het wel of niet afspuiten van een ei geen verschil mogen maken betreft het drachtig worden. Mijn merries werden zowel drachtig met als zonder afspuiten van het ei.

Crazy_funky welkom! Wat heb je een leuke pony's!

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 13:30

Hier spuiten we regelmatig wel n eitje wegg. Juist goede ervaringen mee. Maar een keer naar natuurlijke cyclus kijken kan nooit kwaad natuurlijk.

Selente
Berichten: 1863
Geregistreerd: 14-05-09

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 18:31

AM ze zeggen vaak wel dat merries gelijk gaan lopen, toch? Benieuwd of ze het dan nog gewoon niet is, of dat ze het niet toont!

Spannend Muronia. Hopelijk is het weer je volgend jaar gegund als ze direct pakt. Je hebt geen overdekte mogelijkheden buiten de stallen, toch? Het lijken qua hengstigheid iig de ideale omstandigheden als ik het zo hoor!

GA, ik vind het altijd mooi dat het mogelijk is. Maar inderdaad wat AM zegt, die merries gelijk krijgen lijkt mij nog niet zo eenvoudig := Hopelijk dit jaar 2x geluk!

Knap ding Luna! :)

Marion, ik heb daar geen ervaring mee. Gezien de hoeveelheid dat het gedaan wordt verwacht ik dat het bij de gemiddelde merrie dus geen verschil moet maken. Maar begrijp dat je het lichaam z'n werk wilt laten doen. Dan kan het natuurlijk wel zo zijn dat je extra moet scannen en eventueel insemineren als het eitje niet vanzelf afkomt.

Oeh die Dan Haflyn vind ik heeel leuk CrazyFunky. Welkom! :)


Ik denk dat ik na afgelopen weekend dan toch uit m'n hengstenkeuze ben. Hij is nog niet ohz, maar ik durf er met zijn karakter en zijn moederlijn toch wel voor te gaan. :j
Nu is het enkel afwachten op een hengstigheid. Haar eierstokken doen momenteel wel veel merk ik aan haar gedrag. Dus eind deze maand anders maar eens gaan scannen.

crazy_funky

Berichten: 6184
Geregistreerd: 25-12-03

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 21:19

Selente, Ja die is erg knap he :D Voor welke hengst heb jij gekozen?

Myrthee_, Dank je en Dank je! :D

Toch al wel een aantal die al begonnen zijn met dekken. Ik dacht dat ik altijd aardig op tijd was. Duimen draaien voor jullie! Wij gaan half/eind april beginnen.
Hyflyn is 20 dagen geleden bevallen van een merrie veulen en die heeft dus dr veulen hengstigheid gehad en wil dan niet de aankomende hengstigheid maar die erop pakken. Ze was dit jaar nog eerder gegaan dan vorig jaar.

Laylah2002

Berichten: 1236
Geregistreerd: 01-07-18
Woonplaats: Heerlen

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 23:59

Zo weer even bij gelezen, ik ben nog niet zo actief nu maar wat ik zie hele gave combinaties!

Wij gaan donderdag laat in de middag beginnen met scannen, we zien niet wanneer ze hengstig is dus dat word ff afwachten.

AM_Horses

Berichten: 2616
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 23:13

Dat worden dan heel veel vroege veulens! Rosa mag van het weekend hengstig worden :)) zou wel leuk zijn als ik ook zelf weer het allereerste veulen verwacht volgend jaar van White Dream.

Muronia. Moest ze nog een keer geinsemineerd worden. Mocht ze drachtig worden. Wordt dit dan ook het eerste veulen van deze hengst?

Al_Zawraa

Berichten: 2352
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 00:16

Ik zet alvast ff een stipje, zal later ff bijlezen, maar ik zie al heel wat bekenden voorbij komen.

Hier ga ik er dit jaar 2 dekken, maar eerst moeten de veulens nog geboren worden :D Dus dat duurt nog wel even, en eerst maar zien dat alles er weer gezond en wel naast staat.

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 10:44

AZ Welke ga je dekken en ben je al uit de hengstenkeuze?

AM Dat zou inderdaad wel leuk zijn! Hopen dat je merrie netjes haar cyclus volgt :)

Selente Voor welke hengst ga je?

Marion Hier ook geen negatieve ervaringen met het afspuiten van het eitje. Doen wij best vaak omdat de afnamekosten enorm hoog zijn bij ons, en we dus niet 2x in 1 cyclus willen dekken.

Het is niet gelukt met gelijk krijgen helaas. Wel toevallig 1 van onze andere merries die nu heel mooi hengstig stond. Eigenlijk hadden we die zelf een veulen willen laten krijgen, maar na goed overleg toch besloten om haar nu in te zetten als draagmerrie. Ze is nog mooi jong, dus we hebben nog kansen genoeg om veulens met haar te fokken :)

Estonia staat nu wel heel alleen te zijn, want het zijn beide haar paddockmaatjes := Gelukkig is het maar voor even.
Afbeelding

Laylah2002

Berichten: 1236
Geregistreerd: 01-07-18
Woonplaats: Heerlen

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 13:12

Hallo, waar doen jullie het sperma in als jullie het gaan ophalen om het gekoeld te houden tot de dierenarts er is?

wisanda2003

Berichten: 393
Geregistreerd: 22-04-08

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 14:01

Ik heb een piepschuim doos gekregen van de hengstenhouder waar de buisjes in passen met een cool pack, deze doe in een koeltas/box met ook koelelementen erbij

corinadrenth

Berichten: 1859
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 14:15

Ik heb altijd een koelbox mee. En thuis in de koelkast