Opbouwen na dracht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Umbranox
Berichten: 4
Geregistreerd: 25-08-23

Opbouwen na dracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 14:03

Hey! Mijn rijpaard krijgt binnenkort weer een veulentje, maar ik heb echt geeen idee hoe ik de inspanning weer kan oppakken na de dracht? Bij het vorige veulen (vorig jaar) zat er 10 dagen tussen voordat ze weer aan de longe wat ging doen, maar toen kon ze tot een week voor de bevalling nog gelongeerd worden (gewoon lekker aan losse lijn, ze liep zelf). Deze x gaf ze al veel eerder aan inspanning niet prettig te vinden (singel was ze al gauw klaar mee), al verveelt ze zich natuurlijk mega erg. Maar wie oh wie kan helpen? Vanaf wanneer begin ik met longeren en vanaf wanneer erop?

Het is een tinker, dus we doen niet aan wedstrijden. Gewoon lekker recreatief in de bak dressuren en springen, en bosritjes! :)

Kabayo

Berichten: 13985
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 14:27

10 dagen? Wow
Lekker 4-6 weken de merrie laten genieten van moeder zijn. Daarna rustig aan oppakken met longeren en rijden. Maar niks moet he. Een dracht is al zwaar genoeg. Mijn merrie doet al minimaal 3 maanden voor de bevalling zo goed als niks

Zolang een paard vriendjes en gras heeft verveeld ze zich echt niet hoor

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Opbouwen na dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 14:44

Ik heb fokmerries die doen dus helemaal niks maar ik heb ook wel gereden paarden drachtig gehad. De laatste maanden doen ze niks, behalve lekker rustig veulen bakken. Dat is vanaf het natte seizoen, dus echt een paar maanden.
Daarna zoals kabayo zegt echt wel weken rust. Daarin kun je wel oefenen met veulen even alleen laten dmv een wandeling van een blokje om oid, dus dat opbouwen voordat je de merrie opbouwt. Met een paar maand ging ik er pas weer op. Nergens voor nodig om te haasten toch? Fokken was een bewuste keuze.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31313
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Opbouwen na dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 23:52

BEH -> KS

Maris_

Berichten: 1449
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 00:23

Kabayo schreef:
10 dagen? Wow
Lekker 4-6 weken de merrie laten genieten van moeder zijn. Daarna rustig aan oppakken met longeren en rijden. Maar niks moet he. Een dracht is al zwaar genoeg. Mijn merrie doet al minimaal 3 maanden voor de bevalling zo goed als niks

Zolang een paard vriendjes en gras heeft verveeld ze zich echt niet hoor


Hier sluit ik me bij aan.
10 dagen na bevalling is erg snel. Laat de merrie idd even herstellen van de bevalling in het lijf, een dracht en bevalling doet veel lichamelijk, maar ook in het opzicht van het moederen over het veulen minstens 4 weken.

xmarliez

Berichten: 4095
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 07:00

Ik rij mijn merries altijd 10 dagen na de bevalling weer. Eerste dag alleen 2 rondjes stap en 2 rondjes draf en de dag erna al een rondje galop. En dit bouw ik vrij snel uit, dag 5 ben ik gewoon alweer 15/20 min aan het rijden.
Mijn merries zijn zowat teleurgesteld als ik na 10 min alweer af stap. Ik blijf het bijzonder vinden hoe graag ze weer aan het werk gaan.
Nu heeft mij merrie een heel zoet merrie veulen en zelfs nu is ze blij als ze er even af kan. Met die wilde hengsten veulens snapte ik het wel maar nu dacht ik dat ze het misschien erger zou vinden. Niks is minder waar. Ze geeft werkelijk geen kik.
Het gaat hier trouwens wel om sport paarden. Ik rij ze meestal tot 2 maanden voor de bevalling. Dan dus 2 maanden rust en 10 dagen na de bevalling weer oppakken.