wanneer beginnen met veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Redrumfox
Berichten: 7627
Geregistreerd: 05-01-06

wanneer beginnen met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 15:39

De mensen waar mijn pony staat hebben een New Forest veulen (is zo onderhand al jaarling..) maar ze doen er helemaal niets mee.
Hij is denk ik 1 keer zonder succes uit de wei geweest. Ik vind dat wel zonde..
Je moet toch binnen 24 uur contact maken met het veulen en het dier zo gauw mogelijk handtam en halstermak zien te krijgen. Of ben ik nou gek...

Bij hun ging het zo:
paard werd in de stal geboren, is met grote moeite naar buiten gesleept, bijna in de sloot geflikkert en in de wei gezet. Toen is hij er ook maar 1 keer uit gehaald en nu staat hij er al bijna een jaar in. Ze hebben een dochtertje van 8 en die wil het veulen over een paar jaar in gaan rijden. Dat wordt volgens mij tien keer niks... ik ben niet echt van plan me met hun paarden te gaan bemoeien, maar het is toch wel jammer. Zowieso kan je heel veel van een veulen genieten..
(doordat hij dag en nacht in de wei staat is hij ook superdik geworden!!
hij is net zo dik als een grote shetlander)

Wat vinden jullie hier van?
Zelf vind ik het wel jammer..

Redrumfox
Berichten: 7627
Geregistreerd: 05-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 15:45

niemand?

kels

Berichten: 303
Geregistreerd: 03-08-05

Re: wanneer beginnen met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:26

Ik vind dat dom.. als het (nog) niet halstermak is niet mee kan lopen als jaarling! Wij beginnen er al mee na enkele dagen, werkt prima. Ik denk des te later je ermee begint des te moeilijker het word om het paard op te voeden.

nikki_amigo

Berichten: 176
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Europa, Nederland, Utrech(t), Houten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:07

hun dochtertje is dan 10 of 11 als ze een veulen dat nog niet hand en halstertam is in rijden... dat lukt er niet! en als je het mij vraagt je laat toch ook geen kind van 10 een pony inrijden! ik denk inderdaad dat het een lastig paard zou worden...

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 12:19

RT-D -> KS

LDRD

Berichten: 9874
Geregistreerd: 04-02-04

Re: wanneer beginnen met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:53

Ik heb mijn merrie gekocht toen ze anderhalf was en nog nooit in mensenhanden geweest was. Ze is op de wei tussen de koeien geboren en tot haar anderhalf jaar oud daar nooit tussenuit geweest.
Het was een gokje natuurlijk toen ik haar kocht. Ik ze eerlijk dat ik toch wel vaak gedacht heb in het begin dat het nooit meer goed zou komen zo moeilijk ging alles. Het was bij tijd en wijle ook ronduit gevaarlijk.
Inmiddels is ze 8 jaar en is die periode al lang weer achter de rug en is het een superlief, braaf, meewerkend paard waarmee het bijzonder prettig werken is.
Kortom, heb wel gewanhoopt in het begin, maar het blijkt toch wel dat het helemaal goed kan komen.

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: wanneer beginnen met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:36

Een paard dat van veulen af aan veel onder mensen is geweest, veel aan is gehaald etc. heeft naar mijn mening een voorsprong op de paarden die dat niet hebben gehad. Ik ben het dus met je eens, elke dag even contact komt alleen maar ten goede van zo'n diertje!!!

LDRD

Berichten: 9874
Geregistreerd: 04-02-04

Re: wanneer beginnen met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:58

Ben ook groot voorstander van het veel in handen zijn van veulens hoor, zelfs als ze nog nat zijn helemaal even aanraken e.d.
De praktijk is echter wel dat mijn merrie die het dus tot anderhalf heeft moeten doen zonder mensen precies even mak is nu als haar kinderen die wel vanaf het eerste uur in handen zijn geweest.
Het is vele malen makkelijker natuurlijk om een klein hanteerbaar veulen de omgang met mensen te leren, maar het uiteindelijke resultaat maakt volgens mij weinig uit.
Overigens had mijn merrie ook nog een halfbroer, zelfde verhaal, alleen die is tot op 4 jarige leeftijd nooit in handen geweest. Een drama natuurlijk een 4 jarige hengst van 1.80 die nog niet mee kon lopen aan een halstertje. Uiteraard heeft dat ook de nodige problemen gegeven. Inmiddels is ook dat een superbrave L2 lopende ruin, waar niets mis mee is en waar je een kind mee op pad kan sturen.

Brennie

Berichten: 1770
Geregistreerd: 13-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:16

Ik heb mijn kleine Roosje ook al veel in handen en ze vindt het prachtig al die aandacht! Mijn verzorgpaard is echter tot zijn derde jaar nooit in handen geweest en dat kun je nu (hij is 8 jaar) nog merken, hij is heel dominant tegenover mensen en probeert mij ook altijd uit. Hij is ook heel eenkennig geworden en vind het wel jammer, ik durf hem nooit alleen met kinderen te laten omdat ik bang ben dat ie ze kwaad doet, omdat hij simpelweg niet weet hoe hij zich moet gedragen.

Redrumfox
Berichten: 7627
Geregistreerd: 05-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 16:47

ik probeer hem wel aandacht te geven in de wei enzo, ik veeg een keer wat stro van ze rug en geef hem wat lekkers. Maar ik kan moeilijk hun paard uit de wei halen om er wat mee te proberen. Ik zou het graag doen, maar ik denk niet dat ze dat willen. Zowieso denk ik niet dat een meisje dat dan ongeveer 10 a 11 is een paard in kan rijden (en zeker geen paard dat nu nog niet handtam is..)
k blijf het jammer vinden...
iemand nog ideeën wat ik verder met hem zou kunnen doen in de wei?
niet wandelen ofzo, maar iets simpels.

clara
Berichten: 666
Geregistreerd: 30-08-05

Re: wanneer beginnen met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 19:43

Mijn jaarlinghengst begint nu echt hengstenstreken te krijgen en ik ben dan ook heel blij dat ik op tijd begonnen ben met hem te leren netjes mee te lopen enz. Daardoor is hij nu toch nog wel redelijk goed te corrigeren zonder dat hij direct begint te slaan omdat hij niet snapt wat de bedoeling is. Hij wordt echter wel komend najaar gecastreerd.