Veulen schraapt!! Veulenbrok?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ericaa
Berichten: 32
Geregistreerd: 01-10-05
Woonplaats: Alkmaar

Veulen schraapt!! Veulenbrok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 14:30

Hey bokkers,
een meisje bij mij op stal, heeft een veulen die schraapt.. Zij doet het ook door dr eten heen.. En met lopen staat ze in een keer soms stil en begint ze.. Wat doen jullie hieraan? En hoeveel veulenbrok geef je een mager, veulen die op het weiland staat?

Greetzz Amber

Zahlina

Berichten: 2640
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bandabou Curacao

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:31

Hoe oud is dit veulen?

Mmm als dit om een heel jong veulen gaat dan zal ik mij zorgen gaan maken omdat dit best weleens een teken kan zijn van pijn of andere ongemakken.
Bij een wat ouder paard kan het een gewoonte zijn (tik) maar ook weet ik veel hoeveel andere dingen.

Gr Em

Code
even een kleinstukje erbij gezet
Laatst bijgewerkt door Zahlina op 01-06-06 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

bokjes
Berichten: 1417
Geregistreerd: 16-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:33

sorry maar praat je nu idd over een veulen of een jaarling?

waarschijnlijk hebben ze dit soort gedrag ook wel overgenomen van de moeder!

Maar stil staan en dan gaan schrapen moet je gelijk proberen af te leren!

Ericaa
Berichten: 32
Geregistreerd: 01-10-05
Woonplaats: Alkmaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 14:40

Naja, het is mijn veulen niet .. het veulen is 10 maanden .. Maar ik heb dit zelf ook nog alleen maar bij volwasse paarden gezien.. ze doet het sinds een maand, en is al vanaf zn 5e maand af gespeent.. Het veulen ziet er ook niet uit, en het is gewoon zielig.. Maar daarom was ook de vraag hoeveel een veulen veulenbrok mag hebben.. Want nu krijgt ze van haar baasje BASIS brok .. en omdat ik iedere dag daar ben, word ik aan gekeken als een mishandelaar, terwijl de mijne er goed uit ziet!

Zahlina

Berichten: 2640
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bandabou Curacao

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:51

Misschien doe je er verstandig aan om eens te praten met de eigenaar?
Weet niet waar de paarden staan maar als dit op een grotere stalling is doe je er verstandig aan je zorgen bij de staleigenaar neer te leggen.
Het is niet jouw paard en de verantwoording ligt zo te lezen ook niet bij jou.

Het kan wel zijn dat er iets is gebeurt waardoor het paardje er niet zo best uit ziet.

Btw. Mijn jaarlingen krijgen ook alleen maar basisbrok (+ hooi en gras) en doen het daar goed op.

Gr Em

bokjes
Berichten: 1417
Geregistreerd: 16-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:53

jaarling - naarling zeggen ze wel eens

en de hoeveelheid voer ligt voor ieder paard anders misschien heeft deze wat meer nodig!
Basis brok is geen probleem hoor zitten voldoende voeding stoffen in.

sophie33
Berichten: 1
Geregistreerd: 09-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:58

hey, ik heb zelf een jaarling hengstje, dus weet niet of het daaraan ligt. hij si 10 maanden en schraapt ook tijdens het eten. als ik zn eten natmaak is het minder. tijdens het lopen doet hij het soms maar dan is het uitdagen, testen hoe hoog ie in rang staat. ik denk dat het tijdens het eten meer is omdat ie heel snel wil eten maar dit nog neit kan.
hij krijgt overigens 3/4 basisbrok, 3/4 veulenbrok en 1/2 schep haver. ziet er nu okee uit maar was behoorlijk mager. maar dat komt door de groei, hij meot 1.67 worden.....
ligt er denk ik net aan wat voor een paard je hebt. wordt het veulen bij jou op stal wel goed ontwormt?
Laatst bijgewerkt door petraaken op 04-03-13 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: naam verwijderd

bokjes
Berichten: 1417
Geregistreerd: 16-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:03

pas op dat ze tot d'r derde jaar niet te dik zijn alles wat in de breedte groeit gaat niet naar boven!

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 16:09

Wat is de reden dat je dit vraagt?

Uit jouw stukje begrijp ik dat je vind dat het veulen te mager is en te weinig voer krijgt. Erg lief van je dat je het veulen wil helpen.

Vraag je dit om te achterhalen of het veulen echt te weinig krijgt om daarna met de reacties naar de eigenaar te stappen.
Prima plan.

Vraag je dit om zelf het veulen te gaan bijvoeren. Niet doen!
Het is niet jouw veulen en de eigenaar heeft waarschijnlijk zijn redenen om het zo te doen. Ook met de opvoeding van het veulen zou ik me niet bemoeien als ik jou was. Dan heb je binnen de korstse keren te maken met een boze eigenaar en dat zou dan terecht zijn.

Ericaa
Berichten: 32
Geregistreerd: 01-10-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Veulen schraapt!! Veulenbrok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 17:04

De paarden van haar komen ook niet uit hun vacht .. Bij het veulen zit zijn haar er nog dik op .. en bij die shetlander van haar al helemaal .. Maar, het is goed om te horen dat basis brok geen kwaad kan.. Maar er staat wel voldoende gras, maar het is niet echt voedzaam.. Ze vind het zelf ook niet nodig om het veulen bij te voeren.. Omdat er volgens haar voldoende gras staat! Dat staat er ook wel, maar voedzaamis het niet echt..

Het schrapen vind ze zelf alleen maar leuk.. Zegt er niets van.. Maar als een vriendin van mij m poetst, die straft m dr voor.. MAar die eigenaresse niet .. maar niet alleen met schrapen kent ie geen disipline.. Ze heeft het helemaal NIET..

Bedankt voor jullie reacties!

Ericaa
Berichten: 32
Geregistreerd: 01-10-05
Woonplaats: Alkmaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 17:07

Er staan 3 paarden, 2 van haar, en 1 van mij .. Ze heeft hiervoor ook nog een pony gehad, en die is overleden.. Ook mager.. Zag er ook niet uit.. Dus volgens mij ligt het ook aan de persoon zelf!

Bedankt voor je reactie!
greetzzz

Zahlina schreef:
Misschien doe je er verstandig aan om eens te praten met de eigenaar?
Weet niet waar de paarden staan maar als dit op een grotere stalling is doe je er verstandig aan je zorgen bij de staleigenaar neer te leggen.
Het is niet jouw paard en de verantwoording ligt zo te lezen ook niet bij jou.

Het kan wel zijn dat er iets is gebeurt waardoor het paardje er niet zo best uit ziet.

Btw. Mijn jaarlingen krijgen ook alleen maar basisbrok (+ hooi en gras) en doen het daar goed op.

Gr Em

AnitaJoeri
Berichten: 66
Geregistreerd: 29-05-06

Re: Veulen schraapt!! Veulenbrok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 19:09

Kijk een beetje uit met wat je zegt Erica, jij weet niet wat de reden is waarom de vorige pony mager was, en omdat die nu overleden is heb je kans dat die of ziek of gewoon oud was.

Dit soort uitspraken gaan vaak een eigen leven leidden en voor je het weet ben jij de boeman of is er iemand heel erg gekwetst.

Shetlander bij ons op stal staat ook nog met een dikke vacht om, komt er gewoon moeilijker doorheen, wat je ook doet.

Je kan wel met haar overleggen een vitamine spuit te geven, vragen en kijken of het veulen goed ontwormt wordt.

Ik vind veulens sowieso altijd wat mager om te zien, de meeste iig, je ziet ook vaak de ribbel nog zitten maar zoals hierboven al gezegd wat ze in de breedte groeien groeien ze niet in de hoogte.
En tijdens een groeiperiode zullen ze altijd weer wat invallen.

Karin_deB

Berichten: 8268
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Veulen schraapt!! Veulenbrok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:28

Komt het veulen wel genoeg buiten? Zijn er leeftijdsgenootjes?

Als het veulen de hele dag op stal staat ligt het misschien daaraan. Gewoon uit verveling ontstaat o.i.d.

Zahlina

Berichten: 2640
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bandabou Curacao

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:36

Ericaa schreef:
Er staan 3 paarden, 2 van haar, en 1 van mij .. Ze heeft hiervoor ook nog een pony gehad, en die is overleden.. Ook mager.. Zag er ook niet uit.. Dus volgens mij ligt het ook aan de persoon zelf!

Bedankt voor je reactie!
greetzzz

Zahlina schreef:
Misschien doe je er verstandig aan om eens te praten met de eigenaar?
Weet niet waar de paarden staan maar als dit op een grotere stalling is doe je er verstandig aan je zorgen bij de staleigenaar neer te leggen.
Het is niet jouw paard en de verantwoording ligt zo te lezen ook niet bij jou.

Het kan wel zijn dat er iets is gebeurt waardoor het paardje er niet zo best uit ziet.

Btw. Mijn jaarlingen krijgen ook alleen maar basisbrok (+ hooi en gras) en doen het daar goed op.

Gr Em



Als ik jou was zou ik gewoon een keer mijn zorgen bij de eigenaar neerleggen, meer kan jij niet doen en dan is het aan de eigenaar om hier iets of niets mee te doen.
Als ik me zorgen moet maken om al de paarden die het niet zo goed hebben dan hou ik geen tijd over voor mijn eigen paarden.
En wat in mijn ogen slecht is kan voor een andere heel gewoon of goed zijn.
En ik kan mij voorstellen dat de eigenaar het niet op prijs zal stellen dat jij haar jaarling gaat verzorgen.

Lees ook de post van AnitaJoeri goed en onthou dat.
Speculeren is heel gemakkelijk op een forum maar voordat je het weet gaan dit soort verhalen een eigen leven leiden.

Gr Em

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 09:15

-> KS

boellie
Berichten: 157
Geregistreerd: 01-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 13:10

Onze jaarling krijgt 3 kilo brok per dag ze zijn immers nog in de groei.En dan krijgen ze ook nog hooi

Ericaa
Berichten: 32
Geregistreerd: 01-10-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Veulen schraapt!! Veulenbrok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 17:56

Hey, Naja, die pony was zo ie zo al oud.. Maar het ging al een tijd neit goed, en hij at niet meer.. Meerdere mensen hebben gezegd haal de DA erbij, maar dat heb ze pas na een week gedaan.. omdat het er geld kostte.. En dat had ze niet .. Ze geeft haar paarden ook niet voldoende eten.. Er dachten zelfs mensen dat ze haar paarden niet verzorgde .. Ze krijgt zovaak per maand geld van haar moeder om eten te halen ( hooi, biks) , maar ze peert m naar de supermarkt , en haalt er sigaretten/snoep voor.. Terwijl het haar landje is, ben ik alleen de enige met mn vriend, en met een vriendin bezig het poep te scheppen, water te vullen.. Zij komt.. Ze gaat rijden op die shet .. Rookt een peukie.. En gaat weer.. Het veulen is meerdere malen onstnapt, naar het land van de buren.. Met de reden volgens hun ( buren ), dat ie op zoek was naar eten.. De mensen hebben haar dit zelf ook verteld, maar ze neemt van niemand tips aan. Als ik zo'n reden zou horen, dan zou ik juist gaan denken dat mijn paard eten nodig hebt.. En als jij roken en snoep eten belangrijker vind dan je pony's?
Ik wil tussendoor trouwens niet eens weten wanneer die paarden voor het laatst ontwormt zijn.. Maar ik heb ook zo iets .. Als je geen geld hebt, of het liever ergens anders aan uitgeeft.. Waarom heb je dan paarden?

In ieder geval bedankt voor je uitgebreide reactie.. Ik probeer absoluut geen boeman te zijn

Oh ja! En die vitamine spuit vind ze niet nodig .. Want gras is genoeg .. Volgens haar..

greetzzz


AnitaJoeri schreef:
Kijk een beetje uit met wat je zegt Erica, jij weet niet wat de reden is waarom de vorige pony mager was, en omdat die nu overleden is heb je kans dat die of ziek of gewoon oud was.

Dit soort uitspraken gaan vaak een eigen leven leidden en voor je het weet ben jij de boeman of is er iemand heel erg gekwetst.

Shetlander bij ons op stal staat ook nog met een dikke vacht om, komt er gewoon moeilijker doorheen, wat je ook doet.

Je kan wel met haar overleggen een vitamine spuit te geven, vragen en kijken of het veulen goed ontwormt wordt.

Ik vind veulens sowieso altijd wat mager om te zien, de meeste iig, je ziet ook vaak de ribbel nog zitten maar zoals hierboven al gezegd wat ze in de breedte groeien groeien ze niet in de hoogte.
En tijdens een groeiperiode zullen ze altijd weer wat invallen.