Opfok of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Opfok of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 11:37

Fem_Emil schreef:
Aan sommige reactie's heb ik dus wel wat gehad maar aan het grootste gedeelte absoluut niet!


Dat is dan jammer voor je. Je krijgt niet altijd de reaktie die je graag wil hebben.

Wat ga je straks met het veulen van de shethengst doen, ook thuishouden?

eempje

Berichten: 270
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Zaanstad

Re: Opfok of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 23:22

[***] schreef:
Fem_Emil schreef:
Aan sommige reactie's heb ik dus wel wat gehad maar aan het grootste gedeelte absoluut niet!


Dat is dan jammer voor je. Je krijgt niet altijd de reaktie die je graag wil hebben.

Wat ga je straks met het veulen van de shethengst doen, ook thuishouden?


Emil is een hengst!
Dus geen veulens die we gaan 'thuishouden'
waar slaat dat trouwens op? Knipoog

Anoniem

Re: Opfok of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 09:44

Op de merrie die je er bij hebt lopen.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Opfok of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 17:24

Paard moet paard kunnen zijn. Ik zie dus ook totaal het nut er niet van in je paard 3x per dag binnen te zetten voor brokjes. Als je aan een jong paard begint moet je het dier in zijn waarde laten en even tutten is leuk, als je dat 3 jaar lang 365 dagen per jaar wil gaan doen ben je na 2 weken het al helemaal beu. Want een jong paard loopt niet accuut braaf mee aan een lijntje, wil niet tijden stil staan om te tuttelen of verplicht voetjes te geven. Het belangrijkste is juist dat wanneer je op het punt komt dat het MOET omdat er een DA of hoefsmid bij komt kijken, dat je het dan goed en concreet aanpakt.

Wij hebben kleinschalig opfok hier aan huis, kom anders eens langs om wat ideeën op te doen.

eempje

Berichten: 270
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Zaanstad

Re: Opfok of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 13:52

RUBYWHITE schreef:
Paard moet paard kunnen zijn. Ik zie dus ook totaal het nut er niet van in je paard 3x per dag binnen te zetten voor brokjes. Als je aan een jong paard begint moet je het dier in zijn waarde laten en even tutten is leuk, als je dat 3 jaar lang 365 dagen per jaar wil gaan doen ben je na 2 weken het al helemaal beu. Want een jong paard loopt niet accuut braaf mee aan een lijntje, wil niet tijden stil staan om te tuttelen of verplicht voetjes te geven. Het belangrijkste is juist dat wanneer je op het punt komt dat het MOET omdat er een DA of hoefsmid bij komt kijken, dat je het dan goed en concreet aanpakt.

Wij hebben kleinschalig opfok hier aan huis, kom anders eens langs om wat ideeën op te doen.


Ik doe het nu al veel langer dan twee weken, hij loopt hartstikke braaf mee hij blijft stil staan dus het gaar zo prima. En of hij er zo vervelend van word zien we dan wel weer, het zal wel meevallen. En hij geeft ook netjes zijn voetjes (achter en voor) Knipoog

eempje

Berichten: 270
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Zaanstad

Re: Opfok of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 13:54

[***] schreef:
Op de merrie die je er bij hebt lopen.


Dat is onzin, want de shethengst is veel te klein om 'op' haar te komen Knipoog

Anoniem

Re: Opfok of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 14:36

Haha, ik zal deze opmerking tzt quoten in de kraamstal.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Opfok of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:36

ik ken merrie`s van 1m72 die erbij gaan liggen voor een hengst Haha!

Scotty__
Berichten: 776
Geregistreerd: 23-10-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Opfok of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 16:58

hahaha, zie je het al voor je, een merrie van 1.70+- die gaat liggen zodat een shetje erop kan.. hahahaha;)

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Opfok of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 18:41

Jukebox schreef:
hahaha, zie je het al voor je, een merrie van 1.70+- die gaat liggen zodat een shetje erop kan.. hahahaha;)


correctie, 1m72 Haha!

eempje

Berichten: 270
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Zaanstad

Re: Opfok of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 20:26

En het is sowieso niet mijn merrie, dus niet mijn probleem Bloos

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Opfok of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 11:20

Oeh, als het mijn merrie was zou ik je aansprakelijk stellen voor alle te maken kosten van een ongewenst veulen Haha!

nightlover

Berichten: 2775
Geregistreerd: 16-04-06
Woonplaats: Achter de pc [duhhh]

Re: Opfok of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 11:28

Ik schrijf ook nog even mn reactie [heb al gereageerd,maar toch]

Ik wou in het begin ook mijn veulen naar de opfok doen,
mijn staleigenaar vond het geen goed plan..
Waarom niet :
Ze gaat weg komt met 2 jaar thuis en je kan alles doen wat je al had kunnen doen...
Verkeersmak maken enz enz enz [ zei mn stalbaas toen en ik was het er TOTAAL niet mee eens]

Nu ben ik er blij om hoor dat ze hier nog staat...
Ze komt lekker buiten in de wei of in de bak!
Snachts staat ze lekker knus binnen en t word echt een schatje...
Ik speel met haar in de bak [ik ren haar achterna en zij mij weer Haha! ]
Af en toe wandel ik met haar aan de dijk,
En als het weer beter weer word gaat ze lekker met vriendjes en vriendinnetjes de grote wei op!!
Heerlijk je paardje dicht bij huis...
Als je de mogelijkheid heb en er staan andere paardjes :
Hou maar lekker aan huis hoor,helemaal niet erg!!

eempje

Berichten: 270
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Zaanstad

Re: Opfok of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 20:51

Billy schreef:
Oeh, als het mijn merrie was zou ik je aansprakelijk stellen voor alle te maken kosten van een ongewenst veulen Haha!


Het gaat hier over de shethengst niet over Emil, lees dan eerst even voordat je zo'n rotopmerking maakt. Vork

eempje

Berichten: 270
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Zaanstad

Re: Opfok of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 20:52

nightlover schreef:
Ik schrijf ook nog even mn reactie [heb al gereageerd,maar toch]

Ik wou in het begin ook mijn veulen naar de opfok doen,
mijn staleigenaar vond het geen goed plan..
Waarom niet :
Ze gaat weg komt met 2 jaar thuis en je kan alles doen wat je al had kunnen doen...
Verkeersmak maken enz enz enz [ zei mn stalbaas toen en ik was het er TOTAAL niet mee eens]

Nu ben ik er blij om hoor dat ze hier nog staat...
Ze komt lekker buiten in de wei of in de bak!
Snachts staat ze lekker knus binnen en t word echt een schatje...
Ik speel met haar in de bak [ik ren haar achterna en zij mij weer Haha! ]
Af en toe wandel ik met haar aan de dijk,
En als het weer beter weer word gaat ze lekker met vriendjes en vriendinnetjes de grote wei op!!
Heerlijk je paardje dicht bij huis...
Als je de mogelijkheid heb en er staan andere paardjes :
Hou maar lekker aan huis hoor,helemaal niet erg!!


Ja inderdaad. Het gaat gewoon super zo.
En het slaat nergens op vervelend worden van teveel getut en aandacht..?
Het is juist een superschat! Haha!

nightlover

Berichten: 2775
Geregistreerd: 16-04-06
Woonplaats: Achter de pc [duhhh]

Re: Opfok of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 23:29

Ja...Als ze gaan bijten zie je dat vanzelf!
Er zal heus wel een pony zijn op de wereld die in een opfok heeft gestaan en ook
bijterig is geworden...Zo ken ik er wel 1...

Aanstaan weide seizoen heeft ze genoeg tijd om 24 uur per dag buiten te lopen
En de nodige regeltjes te leren!!

Een paard kan je in een opfok doen,maar de beste oplossing vind ik het zeker niet.
En ja als je de mogelijkheid heb op een goede stal,waarom niet Haha!

Ik vind je beslissing okeey!
Als je veulen bijterig word --} tjaa,had je maar moeten luisteren Knipoog Clown

Poosje81
Berichten: 21225
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Opfok of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:40

Mijn 1e tinkerhengst heeft niet in de opfok gestaan, die stond (staat) op pensionstal. Daar staat hij inmiddels al ruim 5 jaar. In de zomer 24/7 op het land, in de winter overdag op de paddock.
Tot hij 2 was stond hij met ruintjes en hengstjes van diverse leeftijden, daarna moest hij apart.

Ik heb hem altijd regelmatig in de hand gehad, gepoetst, gewandeld, gefietst, trailerritjes etc. En ik heb nog nooit zo'n braaf paard gehad, al helemaal niet voor een hengst.

Mijn andere tinkerhengstje is nu 1,5 jaar en staat wel in de opfok. Brutale etter is het aan het worden Knipoog
Wat ik daar mee doe op langer termijn weet ik dus ook gewoon niet.

Poehee

Berichten: 950
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Hoeksewaard...

Re: Opfok of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 14:48

Wij kiezen nooit voor opfok en houden alles aan huis, dan kunnen we er zelf oppassen en dat doen we graag zelf, tegen de tijd dat ze drie zijn is het haast opstappen en rijden, zo braaf. Alles al gewent en nergens voor in de stress, dat is veel waard en je kent die dieren door en door. Ik zou ze nooit naar de opfok brengen eerlijk waar niet, maar bij ons is ook de mogelijkheid om het zo te doen.

maroes

Berichten: 4493
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Opfok of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 14:54

Ik heb het hele topic doorgelezen en ik ben het ermee eens dat je een jong paard niet te veel in handen moet hebben en niet elke dag moet poetsen ed.Maar of nu alleen de opfok daar het ideale voor is,daar ben ik het niet mee eens.
Thuis of bij een persionstal kan makkelijk,als het maar dagelijks veel uren buiten staat(land of paddock)
Ook heb ik mijn veulen bij een vriendin thuis staan,ze loopt overdag heerlijk in een grote paddoch met een merrie van 10 jaar.S`nachts staat ze alleen op stal.Ze wordt 2 keer per week gepoetst en eens per 2 weken gaan we er mee wandelen.Ik zie echt niet in dat dit nu vreselijk fout is en dat alleen een veulen dat in de opfok komt een evenwichtig veulen wordt.

CynPerfect

Berichten: 119
Geregistreerd: 25-09-06

Re: Opfok of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:08

Ik zit er over na te denken een hengstje te kopen.
Teminste als ik voor de winter stalling heb wil ik zaterdag gaan kijken!

Maar ik denk dat ik hem wel eerst een half jaar in opfok doe.
En van de zomer kan hij bij mij in de buurt op het land.
Bij twee andere veulens

Maarja ik weet het dus allemaal nog niet zeker,
Ken een paardje dat echt onwijs beet dat hij terug kwam.
Maar het zou nu voor mij maar voor een half jaartje zijn.

Zit nog in het dubio dus

laat even horen wat jij doet, als je wil

Zitah

Berichten: 633
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: Puttershoek

Re: Opfok of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:10

Ikzelf wilde 2,5 jaar geleden ook mijn paard (toen 4 maanden) niet ver weg zetten. Ik heb besloten ze in de buurt op een stal te zetten waar ze met z'n tweeen in een grote box konden staan en overdag buiten konden spelen. Zomers stond ze 24/7 buiten.

Mijn merrie is erg dominant en de gene waarmee ze stond deed alles voor haar. Dit was dus niet echt de goede combi. Door haar op te voeden in paardentaal (voor haar gaan staan terwijl ze haar biks wilde eten enz) heeft ze enorm veel respect voor mij. Ik denk dat dit het belangrijkste is --> Je paard op kunnen voeden. Ik weet niet of ik alles goed heb gedaan, maar het gaat perfect.

Ik ben blij dat ik het zo gedaan heb, ik weet niet of ik het weer zou doen. Het is drie jaar veel tijd investeren terwijl je er niks mee kunt doen.
Denk goed na met wat je paardje wilt

eempje

Berichten: 270
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Zaanstad

Re: Opfok of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 22:26

CynPerfect schreef:
Ik zit er over na te denken een hengstje te kopen.
Teminste als ik voor de winter stalling heb wil ik zaterdag gaan kijken!

Maar ik denk dat ik hem wel eerst een half jaar in opfok doe.
En van de zomer kan hij bij mij in de buurt op het land.
Bij twee andere veulens

Maarja ik weet het dus allemaal nog niet zeker,
Ken een paardje dat echt onwijs beet dat hij terug kwam.
Maar het zou nu voor mij maar voor een half jaartje zijn.

Zit nog in het dubio dus

laat even horen wat jij doet, als je wil


Emil staat in de wijdewormer bij 2 andere veulens Vingers aflikken

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Re: Opfok of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 13:13

Ik ga mijn veulen juist weer uit de opfok halen ! Vind het helemaal niks !
Hij gaat gewoon terug in mijn eigen kudde (moeder van 7 jaar, andere merrie van 4 jaar en 2 shetruintjes van 3 en 4 jaar) en wordt daar verder opgevoed en ja, ik tut dus wel dagelijks met hem. De 4 jarige merrie en shet zijn respectievelijk als jaarling en veulen bij mij gekomen en nooit in een opfok geweest, altijd lekker mee wezen tutten en nu de meest lieve dieren die je kunt voorstellen. Waar mijn veulen nu staat in de opfok, staat hij in een loopstal met stukje betegeld buiten erbij. Om de beurt mogen er een groepje paarden van de andere stallen op de paddock. Er heerst droes, hoesten en diarree. Als ik sommige 2 en 3 jarigen daar zie staan, denk ik echt: dit gebeurt dus echt niet met mijn dier. Sommigen zijn niet eens aan te raken, laat staan dat je die normaal een wormkuur of voetje kunt laten geven. Leuk dat ze 'paard zijn', maar ze zijn verder helemaal niets gewend.

Nee, er zullen ongetwijfeld ook goede opfokadressen zijn, maar ik heb mijn buik er nu al goed vol van. Mijn mannetje gaat naar huis !

Prissey

Berichten: 1149
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: Leiden

Re: Opfok of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 03:27

Ik zelf ben ook geen voorstander van opfok, ik vind wel dat je veulen de mogelijkheid moet hebben om te kunnen opgroeien dat zeker wel. Maar in de winter periode staan ze dan met zoveel paarden in een hok, dan kunnen ze 3 a 4 uutjes naar buiten en dan staan ze alsnog bijna 20/7 in een hok(uit mijn ervaring). Heb voor mijn veulen nu verschillende opfokbedrijven bezocht, en allemaal vielen ze me gewoon vies tegen. Ik heb mijn paardje nu gewoon op een klein rustig pension stalletje staan, met een aantal jonge paarden maar ook wat oudere. Ze komt gewoon lekker buiten speelt en krijgt alles wat ze nodig heeft. Komt in de hand(niet uren gewoon even).


Maarja iedereen zo zijn meningen daarover. En ik ben blij met de manier zonder opfok. Dus ik raad je aan doe wat jij denkt dat het beste is, kijk hoe je paardje zich gelukkig volet dat is belangrijk

eempje

Berichten: 270
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Zaanstad

Re: Opfok of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 20:56

Ik heb zelf inderdaad ook gekeken naar opfok bedrijven.
Ik heb gewoon het idee dat ik dan geen eigenpaard heb. Hij staat daar ergens ver weg.
En je ziet hem nooit. Zo leer je elkaar niet goed kennen naar mijn idee.
En ja daarna heb je er nog genoeg tijd voor maar zo voelt het bij mij beter.
Anders kan ik net zo goed een 3 jarige kopen, toch? Bloos
Hij staat nu op een heel groot land met een hele grote schuilstal dik opgestrooid met stro.
Elke dag krijgt hij kuilgras van de staleigenaar en van ons krijgt hij 1 kilo veulenbrok.
Het gaat perfect zo en het is echt een schat!
Helaas is wel laatst zn shetvriendje verkocht maar hij staat nu bij een ander veulen.
Dit gaat ook super! Haha!