Absolute Wanna Knows bij geboorte Veulen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Absolute Wanna Knows bij geboorte Veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 17:47

Loha,

Ik heb momenteel 2 merries drachtig en 1 zit nu momenteel op 312 dagen dracht.

Om ff het ff voor mezelf duidelijk te krijgen.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1. Navelstreng gewoon laten afbreken?!

2. Moet de navel percee gedesinfecteerd worden of is dit niet nodig?

3. Is het normaal om direct na de geboorte de DA te bellen zodat hij het veulen kan checken?

4. Een veulen een veulen prik geven is dat noodzakelijk? En zoja na hoeveel dagen? Of meteen?

5. Hoe lang duurt het voordat de nageboorte er af komt? En wat zijn de consequentes als dit te snel of te lang duurt?

En wat zijn nog meer dingen die je niet moet vergeten bij de geboorte en vlak daarna??

Alvast bedankt!!

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Absolute Wanna Knows bij geboorte Veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 18:43

Hyper! Hyper! Spannend allemaal.
Ik kan je hier wel adviezen geven, maar als je zelf geen ervaring hebt bij de geboorte van een veulen,
probeer eens bij de geboorte aanwezig te zijn, bijv. bij een goede kennis, om de sfeer eens te
proeven. Gemiddeld genomen zijn de mensen , die bij de geboorte van een veulen aanwezig zijn,
meer een last voor de merrie, door de de onrust ,overbezorgdheid en hypernervositeit.
De merrie kan het eigenlijk best zelf redden. Probeer iemand bij de geboorte te hebben die
ervaren is.
Begin met een goede geboortemelder, bijv. birthalarm, die kan je ook huren.
Schone, ruime stal met een dikke bodem, en goede verlichting.
Merrie en veulen glijden dan niet uit en mochten er complicaties optreden dan kan een d.a.
gemakkelijk werken. De nageboorte moet na ongeveer 4 uur losgelaten hebben.
Veel succes. Cool

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re: Absolute Wanna Knows bij geboorte Veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 18:52

misterA schreef:
Hyper! Hyper! Spannend allemaal.
Ik kan je hier wel adviezen geven, maar als je zelf geen ervaring hebt bij de geboorte van een veulen,
probeer eens bij de geboorte aanwezig te zijn, bijv. bij een goede kennis, om de sfeer eens te
proeven. Gemiddeld genomen zijn de mensen , die bij de geboorte van een veulen aanwezig zijn,
meer een last voor de merrie, door de de onrust ,overbezorgdheid en hypernervositeit.
De merrie kan het eigenlijk best zelf redden. Probeer iemand bij de geboorte te hebben die
ervaren is.
Begin met een goede geboortemelder, bijv. birthalarm, die kan je ook huren.
Schone, ruime stal met een dikke bodem, en goede verlichting.
Merrie en veulen glijden dan niet uit en mochten er complicaties optreden dan kan een d.a.
gemakkelijk werken. De nageboorte moet na ongeveer 4 uur losgelaten hebben.
Veel succes. Cool


Ah mijn beste vriendin heeft een fokstal thuis.... en bij hun is de eerste volgende week uitgerekend dus daar mag ik bij zijn. Maar ik ben wel vaker bij een geboorte geweest maar nooit zo opgelet... ..eigenlijk alleen maar op het veulen gelet.

Jah heb een birthalarm en een webcam in de stal.. dus das allemaal al geregeld.. moet alleen de bovenstaande puntjes nog ff duidelijk hebben voor mezelf..

In ieder geval bedankt voor je advies.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Re: Absolute Wanna Knows bij geboorte Veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 19:07

Whiz schreef:
1. Navelstreng gewoon laten afbreken?! Ja, hoe langer deze in takt blijft hoe beter ivm bloedgift van de merrie naar het veulen toe.

2. Moet de navel percee gedesinfecteerd worden of is dit niet nodig? Jawel, altijd doen! Doe een goede hoeveelheid op een bos watten en knijp dit ongeveer een minuutje rond het uiteinde van de navelstreng, pas op dat je niet morst want dit kan prikken op het veulen z'n huid

3. Is het normaal om direct na de geboorte de DA te bellen zodat hij het veulen kan checken? Dat hangt ervan af hoe de bevalling is verlopen. Als alles goed gaat en het veulen kan zelfstandig staan, lopen, drinken poepen en plassen dan bel ik de veearts altijd gewoon 's ochtends vroeg rond een uur of 9 (dan is hij wakker) en maak ik een afspraak. Meestal is hij er dan een half uurtje later al en kijkt hij het veulen na

4. Een veulen een veulen prik geven is dat noodzakelijk? En zoja na hoeveel dagen? Of meteen? Een veulenprik is niet hetzelfde als de inentingen. Een veulenprik wordt meestal gegeven als de bevalling moeizaam is gegaan en het veulen niet ouder als een dag is

5. Hoe lang duurt het voordat de nageboorte er af komt? En wat zijn de consequentes als dit te snel of te lang duurt? Deze komt er meestal heel snel af, als hij langer als 4 uur blijft zitten dan kan de merrie hoefbevangen geraken doordat het gaat ontsteken in de baarmoeder. De veearts spoelt ze dan meestal 2 keer. Als deze te snel los laat terwijl het veulen nog niet geboren is spreken we van een "red bag delivery" en is het noodzaak om snel op te treden en deze handmatig te breken zodat je het veulen niet verliest. De placenta komt dan eerst, vandaar dat men van een red bag spreekt. Ipv de witachtige pootjesblaas is een duidelijk rode zak zichtbaar. ERG GEVAARLIJK! Moest dit gebeuren verwacht je dan aan een gigantische hoeveelheid vruchtwater die over je heen spoelt.
Hou de nageboorte in een gesloten emmer bij totdat de veearts hem heeft nagekenen of deze compleet is, laat hem niet in de stal liggen want merries eten/likken/zuigen eraan en dan kun je hem niet meer correct nakijken


En wat zijn nog meer dingen die je niet moet vergeten bij de geboorte en vlak daarna??
Pfoeh dit is wel een heel uitgebreide vraag. Belangrijk in grote lijnen is dat het veulen goed poept, plast, levendig is, goed kan staan en lopen en de moeder goed melk geeft. Zorg voor een goede grote ruime stal zonder uitsteeksels (verwijder de voerbak bijvoorbeeld) kijk ook dat het veulen niet in de drinkbak terecht kan komen als het geboren wordt (verdrinkingsdood) en strooi aan de zijkanten van de stal extra hoog op.
Hengstveulens plassen in het begin vaak iets moeizamer dan merries, daar komt ook vaker een blaasfractuur bij voor. Vaak zetten ze zich om te plassen en komt er nauwelijk iets uit maar dat hoeft niet meteen te betekenen dat ze een geknapte blaas hebben. Vraag raad aan je veearts als je het niet vertrouwd.
Zorg er eventueel voor dat je een adres hebt waar je in het midden van de nacht heen kan bellen als je kunstbiest/melk nodig hebt. Haal al spenen in huis.
Maar vergeet vooral niet te genieten en maak je niet enkel zorgen of alles wel goed gaat Knipoog


Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re: Absolute Wanna Knows bij geboorte Veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 19:25

Oke super, loolapelooze super bedankt voor je uitleg.

Nog even terug te komen op je laatste antwoord. Dat je een nummer hebt waar je melk vandaan moet kunnen halen. Biest melk wordt toch alleen gegeven door merries met een pas geboren veulen?? En hebben andere merries dan wel genoeg melk over om het te delen??

Is daar bevoorbeeld niet een site voor waar mensen zich opaangemeld hebben als ze bijv een merrie hebben die het veulen Kwijt is geraakt en met te veel melk zit enz??

gomir

Berichten: 25544
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Absolute Wanna Knows bij geboorte Veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 20:17

-> KS

petraaken

Berichten: 44214
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Absolute Wanna Knows bij geboorte Veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 15:22

sorry voor het verkeerd door verplaatsen naar KS-ITP. Heb het terug geplaatst op KS.

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re: Absolute Wanna Knows bij geboorte Veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 15:42

No problem

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Re: Absolute Wanna Knows bij geboorte Veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 16:49

Whiz schreef:
Oke super, loolapelooze super bedankt voor je uitleg.

Nog even terug te komen op je laatste antwoord. Dat je een nummer hebt waar je melk vandaan moet kunnen halen. Biest melk wordt toch alleen gegeven door merries met een pas geboren veulen?? En hebben andere merries dan wel genoeg melk over om het te delen??

Is daar bevoorbeeld niet een site voor waar mensen zich opaangemeld hebben als ze bijv een merrie hebben die het veulen Kwijt is geraakt en met te veel melk zit enz??


Er zijn wel websites zoals de moederloze veulencentrale. Maar stel nou dat je midden in de nacht met een gezond veulen en een dode merrie zit (kan altijd) dan is het wel zo handig als je een adresje hebt waar je kunstbiest kunt gaan halen. Je kunt je merrie sowieso leeg melken maar dat zal nooit genoeg zijn, er is kunstbiest in de handel (pavo bvb. en Cavalor) en op fokkerijen kun je soms ook wel is terecht voor een portie diepgevrozen biest die ze het jaar ervoor zelf hebben afgetapt bij 1 van hun merries. (zullen ze niet graag meegeven denk ik) Op een paardenmelkerij zou je eventueel ook terecht kunnen.
Als je al deze info bij de hand hebt scheelt het een hele hoop stress dat je ze niet meer moet gaan liggen opzoeken, en dat je de mensen eventueel op voorhand al kunt inlichten en of je ze midden in de nacht kan opbellen.
Ik heb zelf nooit kunstbiest/melk in huis maar zit vlakbij een Cavalor verdeler die ik ten allen tijde mag opbellen.
Bovendien, je kan je wel aanmelden op de moederloze veulencentrale, maar je veulen zal in de tussentijd toch ook moeten drinken tot hij een nieuwe mama heeft Knipoog

Dit is allemaal wel zo een beetje worse case scenario maar een goeie voorbereiding is het halve werk. Knipoog
Hopelijk voor niets geweest, maar dat weet je dus nooit op voorhand. Vandaar...

Anoniem

Re: Absolute Wanna Knows bij geboorte Veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 18:15

Er zijn ook leuke boeken te krijgen over fokkerij. Fokkerij van Paul de Vries is een must have.

Feroza_W

Berichten: 291
Geregistreerd: 06-03-07

Re: Absolute Wanna Knows bij geboorte Veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 00:27

ik heb het boek ook en idd is erg fijn om te hebben. alleen de foto van het gebroken veulenbeentje. Ik durfde zowat me merrie niet alleen met veulen te laten. maar gelukkig is er tot nu toe niets gebeurd.

Odess

Berichten: 2827
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Absolute Wanna Knows bij geboorte Veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 08:34

Whiz schreef:
1. Navelstreng gewoon laten afbreken?!
Ja

2. Moet de navel percee gedesinfecteerd worden of is dit niet nodig?
Heb ik volgens mij niet gedaan, heeft de da volgende dag wel gedaan.

3. Is het normaal om direct na de geboorte de DA te bellen zodat hij het veulen kan checken?
Ik heb de volgende ochtend de DA (wij gebruiken Noordwolde, jij?) gebeld en die kwam toen langs. Volgens mij heeft Assedo toen geen veulenprik gehad omdat alles helemaal goed ging en hij er super uit zag, volgens mij was het dan niet nodig.

4. Een veulen een veulen prik geven is dat noodzakelijk? En zoja na hoeveel dagen? Of meteen?
Zie vorige vraag.

5. Hoe lang duurt het voordat de nageboorte er af komt? En wat zijn de consequentes als dit te snel of te lang duurt?
Bij Odessa was de nageboorte er na een halfuur af. Als het echt heel lang duurt (uren) dan kan het vervelend worden, de nageboorte moet er volledig afkomen anders kan dat vervelende gevolgen hebben voor je paard, zoals bijvoorbeeld hoefbevangenheid. Daarom moet je de nageboorte bewaren en die de volgende dag aan de DA laten zien, die kan dan kijken of het er goed uit ziet en eventueel de laatste resten placenta verwijderen mocht deze er niet zijn afgekomen.

En verder een dikke laag stro in de stal en geen scherpe of uitstekende delen in de stal! Wij hadden twee stallen aan elkaar geschakeld, in het midden was de stal dus maar half open zodat de merrie zoveel mogelijk ruimte had. Maar meneer is daar wel direct tegenaan gevallen he nadat hij stond en hij was ff out, dat wil je dus absoluut niet! Veel stro en geen gekke dingen waar hij tegenaan kan vallen. Wij hebben Odess direct na de geboorte een bak slobber gegeven, dat vond ze erg lekker en toen konden we het veulen ook makkelijker laten drinken, dit had nog een reden maar die weet ik niet meer Bloos Ik ben er al weer even uit Lachen

Wat het allerbelangrijkste is dat je je boerenverstand gebruikt en verder geniet van alles!


Feroza_W

Berichten: 291
Geregistreerd: 06-03-07

Re: Absolute Wanna Knows bij geboorte Veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 11:29

bij navelstreng gewoon laten afbreken is idd het beste. tenzij de nageboorte er al af is voor dat de navelstreng gebroken is. Dan rent je veulen straks met navelstreng en al door de wei :p :wink:

Toevallig is dit bij de mijne gebeurd en heb ik de navelstreng wel door moeten knippen. (dat rennen door de wij deet ze natuurlijk niet met de nageboort Tong uitsteken)

Anoniem

Re: Absolute Wanna Knows bij geboorte Veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 11:59

In de IDS stond idd dat je een navelklemmetje en schaartje moest hebben. Ik heb het tot nu toe nooit nodig gehad, maar mss wel handig om te hebben liggen mocht het wel gebeuren.

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re: Absolute Wanna Knows bij geboorte Veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 12:20

Oke... ja dat in de IDS heb ik gezien ja... moet je dat dan bij de DA halen?

@odess thanx voor de info... mijn DA is ROb eikelboom van DK De Woldberg

Feroza_W

Berichten: 291
Geregistreerd: 06-03-07

Re: Absolute Wanna Knows bij geboorte Veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 14:01

navelklemmetje kan je bij de drogist kopen wat ook een aanrader is is jodium 5% oplossing of minder. maar niet de normale betadine. want dat kan de huid iriiteren.

Ik had idd het navelklemmetje dus nodig. Was blij dta ik hem gehaald had van te voren. tis maar een dikke euro.

petraaken

Berichten: 44214
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Absolute Wanna Knows bij geboorte Veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 14:09

Voor de belgen heb ik de medeling op KS aangepast en onmiddellijk ook maar de gegevens voor de moederloze veulencentrale erin geplaatst evenals wat gegevens over verkooppunten van de pavo sos kit. Ik wist niet dat Cavalor dat ook had dus die gegevens ga ik even opzoeken en ook erbij plaatsen. Lachen

*edit* met een enkel engelstalige versie van die producten ben ik ook niet veel en geen gegevens van waar die dingen te koop zijn. Scheve mond

petraaken

Berichten: 44214
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Absolute Wanna Knows bij geboorte Veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 14:29

petraaken schreef:
Voor de belgen heb ik de medeling op KS aangepast en onmiddellijk ook maar de gegevens voor de moederloze veulencentrale erin geplaatst evenals wat gegevens over verkooppunten van de pavo sos kit. Ik wist niet dat Cavalor dat ook had dus die gegevens ga ik even opzoeken en ook erbij plaatsen. Lachen

*edit* met een enkel engelstalige versie van die producten ben ik ook niet veel en geen gegevens van waar die dingen te koop zijn. Scheve mond

*edit2* mail gestuurd aan cavalor benieuwd of ik ga antwoord krijgen. Duivel

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Re: Absolute Wanna Knows bij geboorte Veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 16:26


Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re: Absolute Wanna Knows bij geboorte Veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 16:28