Naar de veulenkeuring, tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Naar de veulenkeuring, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 23:46

Omdat ik nog nooit eerder met een veulen naar de (KWPN) keuring ben geweest ben ik dus op dat gebied nog echt een leek. Ik heb wel al het e.e.a. gegoogeld, maar ik ben helaas nog maar weinig nuttige tips tegen gekomen.

Nu las ik dat het gebruikelijk is om de oren van het veulen netjes uit te scheren, mooi in de knotjes te zetten, hoefsmid een paar dagen van te voren, etc. Gewoon het gebruikelijke dus. Maar zijn er nog dingen die ik absoluut niet moet vergeten of die wel nuttig zijn om te weten?

Nu is mijn veulen flink aan het verharen, waardoor hij er nu 'niet uitziet'. Zijn hoofd wordt nu al redelijk kaal maar op zijn hals zijn veel kale, maar ook nog veel behaarde plekken. Hij is lichtbruin geboren en wordt nu zwartbruin, dus het is nu net een koetje en niet moeders mooiste kwa vachtje :D

Sommige mensen scheren het veulen helemaal. Wordt dit gewaardeerd? Als de KWPN site moet geloven niet; maar als ik foto's bekijk van keuringen komen er wel erg veel veulens langs met een strak velletje..?

Heeft er iemand tips?

inge176

Berichten: 532
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:12

Dan heb je het filmpje op de site van het KWPN ook al gezien denk ik. Die vond ik wel nuttig.

Daar wordt ook aangegeven dat teveel wegscheren niet wordt aangeraden. De jury let er ook niet op hoe hij in z'n vachtje zit, wel natuurlijk of hij er gezond uit ziet. Maar als hij aan het verharen is zal hij heus geen minpunten krijgen :).

Ook oefen ik het lopen met het veulen alvast. Ze komen binnen aan de hand worden dan op stand beoordeeld, dan gaan ze los en loop/ren je twee rondes. Ik heb dit geoefend met mijn veulen en moet zeggen dat het nu aardig gaat. De eerste keer croste hij namelijk alleen maar rondjes om zijn moeder. En het is de bedoeling dat hij aan de rechterkant blijft lopen en zo alle gangen kan laten zien aan de jury.

Naar welke keuring ga je?

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 13:33

Aankomende zaterdag gaan we met hem naar CH Hoofddorp (voor de ervaring), en verder wil ik met hem naar CK in Zuid-Holland om te kijken of hij in aanmerking komt voor een premie.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Re: Naar de veulenkeuring, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:34

Oh wanneer istie in zuid holland? Ik kon niet komend weekend...

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:37

co2 schreef:
Aankomende zaterdag gaan we met hem naar CH Hoofddorp (voor de ervaring), en verder wil ik met hem naar CK in Zuid-Holland om te kijken of hij in aanmerking komt voor een premie.


De CK kan je toch alleen naartoe als het veulen bij de veulenkeuring doorverwezen wordt? Of heb ik het fout?

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:15

Las net ergens dat sommige regio's voorrondes hebben en vanuit daar ga je op uitnodiging naar de CK Ermelo. Geloof ik :D

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Re: Naar de veulenkeuring, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:17


IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Naar de veulenkeuring, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 18:02

Talida, de veulenkeuring voor ZH is op 9 juli tijdens de CK.
Ga je ook met je Uppie ? (wij wel !)

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:03

Ik ga zo het inschrijfformulier opsturen! :D

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Naar de veulenkeuring, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 22:33

ow leuk om dan nog een uphilletje te zien, tegen die tijd even keuringsnummers uitwisselen kunnen we die van elkaar bewonderen !

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Re: Naar de veulenkeuring, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 23:22

9 juli is de keuring inderdaad! Ga je ook met Flo? Leuk!

Vandaag heb ik Ferro maar lekker staan plukken, hij had zo'n verschrikkelijk jeuk dat ik hem even een handje geholpen heb. Hij vond het heerlijk, hij ging er helemaal bij liggen op mijn schoot :D
Zijn oren zijn nog heerlijk fluffie, wel echt het ultiem veulenpluis. Zonde eigenlijk om dat af te scheren :=

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 07:20

Ik heb gister ook maar wat meer geoefend op de pluis bewerking. Verder verhaart ze nog amper, naja is ze in ieder geval mooi egaal :+

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 07:54

IngridM schreef:
ow leuk om dan nog een uphilletje te zien, tegen die tijd even keuringsnummers uitwisselen kunnen we die van elkaar bewonderen !



Goed plan, leuk :D

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Re: Naar de veulenkeuring, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 07:31

En hoe was het gegaan zaterdag?

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 13:07

Groot drama! Het liep gigantisch uit omdat er wat deelnemers te laat waren en er was natuurlijk volop zon waardoor we de paarden niet op de trailer konden laten (nergens schaduwplekken).
Uiteindelijk 1,5 uur moeten wachten met zeer vervelende merrie, veulen was dus bekaf (hij was wel heel braaf!). Was dus wel heel sneu, als ik geweten had dat het zo uitliep was ik lekker terug naar stal gegaan. Maar het vlechten e.d. ging helemaal goed :+

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Re: Naar de veulenkeuring, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:10

Ah das jammer zeg, ook beetje mijn angst. Neem gewoon Partytent mee haha

Dwyne

Berichten: 1974
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Winschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:11

Balen joh! Hier gaan we 28 juli naar de jonge veulenkeuring in Tolbert. Vlechten moeten we nog even testen of dat gaat lukken maar meisje op stal wou anders wel voor me vlechten! :D

inge176

Berichten: 532
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Drenthe

Re: Naar de veulenkeuring, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:20

Ah jammer co2!
Fynn gaat zaterdag naar de keuring in Rolde.
Ik wilde eerst ook naar Tolbert Dwyne, maar dat is alleen voor veulens geboren tussen 1 juni en 1 juli. Ik had Fynn liever wat ouder (groter) gehad voor de keuring, maar het is niet anders.

Dwyne

Berichten: 1974
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Winschoten

Re: Naar de veulenkeuring, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:23

Ja idd, net op de grens.... Mijne is van 6 juni maar is al flinke dame, vind het wel prettig dat er een jonge veulenkeuring is.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Re: Naar de veulenkeuring, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:27

Nou als ik nog langer wacht met Flo krijg ik alleen maar meer problemen denk ik, wat een portret zeg pfff. Je blijft alleen wel nog steeds dr ribbetjes zien, zou dat erg zijn?

inge176

Berichten: 532
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Drenthe

Re: Naar de veulenkeuring, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:39

Hmm geen idee eigenlijk, komt dat omdat ze zo snel groeit?

Dwyne

Berichten: 1974
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Winschoten

Re: Naar de veulenkeuring, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:48

Geef je der geen Pokon Talida? ;) Nee lijkt me niet een groot probleem als ze wat schraal zijn.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Re: Naar de veulenkeuring, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:52

Volgens mij is ze niet bovengemiddeld groot. Denk dat moeders alles voor zichzelf houdt want die lijkt wel drachtig van een 2ling ahum.

Seasons

Berichten: 910
Geregistreerd: 07-07-09
Woonplaats: Rockanje

Re: Naar de veulenkeuring, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 22:03

Ik ga ook naar Heerjansdam morgen!
Ik heb de haren bij zijn oren iets weggeknipt, zie je de vorm van mijn oren beter.
Zijn sokken zijn ook bijgeknipt en lekker veel roosjes!

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Re: Naar de veulenkeuring, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 22:07

Welk catalogusnummer heeft hij?