Wanneer veulen enten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GoLizz

Berichten: 2481
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dronten

Wanneer veulen enten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 14:22

Ik weet niet of het hier goed staat.
ik zat te twijvelen tussen medisch en hier.

Maar mijn vraag is dus wanneer moet ik mijn veulen laten enten.
Haar laarlijkse entingen moeten dat dan zijn.
ze is nu 2 maanden en is nog nooit geent heeft ook geen veulenprik gehad omdat dat niet nodig was volgens ze DA

Ik hoor het graag.
xx Saskia

frenia

Berichten: 9429
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Lierde (Belgiƫ)

Re: Wanneer veulen enten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 18:07

Volgens mij wordt aangehouden dat veulens pas vanaf een leeftijd van 3 maanden zelf antistoffen kunnen aanmaken en dat dus dan pas inenting nut heeft.
Mijn dierenarts geeft er echter de voorkeur aan om pas vanaf een leeftijd van 4 maand te enten voor de zekerheid.
En dan dus gewoon de normale basisenting die elk volwassen paard ook krijgt.

GoLizz

Berichten: 2481
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dronten

Re: Wanneer veulen enten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 23:18

Okee super! dan doe ik het ook gewoon met 4 maanden.. en dan even kijken wat de dierenarts er van zecht..!

Brennie

Berichten: 1770
Geregistreerd: 13-07-05

Re: Wanneer veulen enten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:44

Ik heb mijn veulen (inmiddels enter) ook pas laten inenten toen ze al was afgespeend. Ze was toen bijna 5 maanden. Ook zij heeft geen veulenprikje gehad.

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Wanneer veulen enten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:59

Mijn veulen is vandaag gevaccineerd, over een paar dagen is ze 4 maanden. De veearts die ik meestal heb vaccineert met 3 mnd, tenzij de merrie laat in de dracht nog eens extra gevaccineerd is, dan pas met 4 mnd. Degene die vandaag kwam (andere praktijk) doet het normaal pas met 6 mnd, staat ook in de bijsluiter van de enting... Op mijn aandringen heeft hij 't wel vandaag gedaan.

Manoeska
Berichten: 180
Geregistreerd: 30-04-03
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Wanneer veulen enten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:35

Volgens onze dierenarts hoeft een veulen niet geent te worden zolang de merrie 6 weken voor de uitgerekende datum geent is heeft het veulen tot 6 maanden bescherming van de merrie enting. Daarna moet het veulen met zes maanden de basis enting krijgen dan kan het in het voorjaar met de andere paarden gewoon worden meegeent.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Wanneer veulen enten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:56

Mijn veulens worden pas geent als de rest ook weer geent moet worden als ze van hun moeder af zijn (ik ent de hele groep atlijd tegelijk).
Dat is dus ongeveer tussen een half jaar en een jaar. Daarna worden ze met de rest mee geent(na de basis enting).

Achilles

Berichten: 364
Geregistreerd: 01-08-06

Re: Wanneer veulen enten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:58

Officieel met 6 maanden, dan mag het ook pas in het paspoort aangetekend worden.
Wij hebben hier een veulen die met 5 maanden kwam en die heeft onofficieel wel een enting gehad.
En dan vanaf de 1e enting met 6 maanden de herhaling weer met een week of 6, in ieder geval voor de 8 weken.

Barbara1975
Berichten: 380
Geregistreerd: 14-02-07
Woonplaats: Buitenland

Re: Wanneer veulen enten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 12:43

Ik heb ook een veulen van 2 maanden wat nog niet geent is.

In principe laat ik haar enten op het momebt dat ze afgespeend wordt dus met 5 maanden. tot die tijd ontvangt ze via de melk van haar moeder de antistoffen die ze nodig heeft.

mijn veulen heeft overigens wel een veulenenting gehad. Maar dit is geen echte inenting meer een coctail van vitamines en mineralen die ze een extra boost geeft zeg maar

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Wanneer veulen enten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 07:29

ik ent mijn pony's altijd in februari dus de eerste basisenting gaat een x weken ervoor en daarna gaan ze met de groep mee.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Wanneer veulen enten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 19:12

Ons veulen gaat dit jaar in Oktober. In November moeten ze allemaal weer dus dan krijgt hij zijn tweede enting.
Misschien dat het dit jaar wat eerder gaat aangezien hij na het afspenen gelijk de opfok in gaat. We hebben nu maar 1 veulen. Normaal blijven de hengstjes tot ze een jaar zijn en gaan dan pas weg. Merrie's blijven hier staan.

kitzbi

Berichten: 2442
Geregistreerd: 08-09-06
Woonplaats: vlak bij mijn haflinger

Re: Wanneer veulen enten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 19:17

Mijn DA is voor kitzbi geweest voor het enten en mijn veulen mag pas vanaf 6 mnd eerder niet

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Re: Wanneer veulen enten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 22:16

kitzbi schreef:
Mijn DA is voor kitzbi geweest voor het enten en mijn veulen mag pas vanaf 6 mnd eerder niet


mijn VA is er ook heel strikt in, echt niet eerder dan 6 maanden!

kitzbi

Berichten: 2442
Geregistreerd: 08-09-06
Woonplaats: vlak bij mijn haflinger

Re: Wanneer veulen enten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 01:01

Mazzel-meid schreef:
kitzbi schreef:
Mijn DA is voor kitzbi geweest voor het enten en mijn veulen mag pas vanaf 6 mnd eerder niet


mijn VA is er ook heel strikt in, echt niet eerder dan 6 maanden!


Oke ben ik niet de enige.
Dus nando krijgt zijn eerste prik in de opfok.als hij ouder is als 6mnd Haha!

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Wanneer veulen enten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 12:15

zolang het veulen bij de moeder zoogt krijgt zij voldoende antistoffen binnen omstreeks het spenen liefst iets eerder is het beste tijdstip om te beginnen met enten.

CBarrelracer

Berichten: 286
Geregistreerd: 07-01-13
Woonplaats: opmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 13:20

oke ik heb nu ook een vraagje ik heb gisteren mijn veulen opgehaald. ze is van 15 juli dit jaar moet ze dan ook geent worden of moet ik gewoon lekker wachten tot de 6 maanden

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Wanneer veulen enten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 13:30

Mijn veulen heeft de enting op haar 1ste verjaardag paa gekregen. Net als haar chip.