Merrie harst al, hoe lang nog??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
silverbrumby

Berichten: 2913
Geregistreerd: 31-12-05
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek ;)

Merrie harst al, hoe lang nog??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 19:41

Vraagje: Mijn merrie harst al, hoe lang zal het dan duren voor het veulen zich meld? ze is officieel pas over ruim 3 weken uitgeteld...

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Merrie harst al, hoe lang nog??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 20:00

Vaak komt binnen 24 uur dan het veulen maar er zijn ook merries die pas een week daarna veulenen. Dus precies kan je het daarmee ook niet zeggen.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Merrie harst al, hoe lang nog??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 20:12

Dit is helaas niet te zeggen. Hoe is haar achterhand zijn haar bilspieren al slap indien dit zo is is de geboorte te verwachten anders duurt het nog even.

Mijn merrie is bij haar achterhand behoorlijk slap en uitwendig wordt alles al weker zo te zien echter met heel heel veel moeite zie ik nog geen spenen. En dit terwijl de uitgerekende datum afgelopen zaterdag was. Verwacht ook niet dat het binnen nu een paar dagen komt maar voor de zekerheid wel waken, camera en geboortemelder.

silverbrumby

Berichten: 2913
Geregistreerd: 31-12-05
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek ;)

Re: Merrie harst al, hoe lang nog??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 21:51

nou mijn merrie heeft al ruim 2 weken slappe spieren op dr kont haha, maar nu een week dat ze echt wel super week drilpudding zijn Knipoog vanavond nog even gekeken hing er weer ene harsdruppel aan en van dat kleverig vocht.. Echt harsen dus..
Vanavond gaat de stal-eigenaar nog een keer kijken voor de zekerheid, maar we verwachten nu nog niks eerlijk gezegd, ik geef haar een week dan meer niet... Het is haar 1e veulentje. Wat denken jullie? Wat is normaal?

Caletta
Berichten: 93
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Heelweg

Re: Merrie harst al, hoe lang nog??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 22:36

Hi, laat je niet verassen. bij de eerste kun je er niks van zeggen..... Maar mijn merrie beviel 2 jaar geleden na 221 dagen dracht..... Dus kan altijd!! heb je wel een birth alarm?

Horsea_nl

Berichten: 8812
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Merrie harst al, hoe lang nog??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 22:36

het duurt tussen de 24 uur en 2 weken. ligt geheel aan jou merrie!

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Re: Merrie harst al, hoe lang nog??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 22:41

Onze merrie had al hars aan haar tepels 2,5 weken voordat het veulen geboren is. Ben wel vanaf dat moment gaan waken omdat ze ook heel onrustig was. Ze had er dagen bij dat de melk eruit spoot... Veulen is trouwens 1,5 week te vroeg geboren en was haar eerste veulen...

Pensionnetje
Berichten: 1821
Geregistreerd: 23-07-07
Woonplaats: De mesthoop

Re: Merrie harst al, hoe lang nog??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 22:41

Meestal (met nadruk op meestal en dus soms niet) moet eerst de uier nog volschieten.
De tepels lopen dan ook vol. Dit in combinatie met het inzakken van de platen op de achterhand zijn serieuze tekenen. Worden ze daarbij onrustig, kijken ze wat meer naar hun buik of worden ze eens juist opvallend rustig, alles kunnen tekenen zijn.

Ik heb merries gehad die 3 weken na de eerste hars pas bevielen, maar ook een 4 uur nadat het eerste inniepiene drupje werd geconstateerd.

Moraal van dit verhaal? Het is koffiedik kijken , succes met waken Vork hoe lang dit ook mag gaan duren.

Ebony_94

Berichten: 262
Geregistreerd: 20-02-04

Re: Merrie harst al, hoe lang nog??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 00:12

silverbrumby schreef:
Vraagje: Mijn merrie harst al, hoe lang zal het dan duren voor het veulen zich meld? ze is officieel pas over ruim 3 weken uitgeteld...


Nou ik zit in het zelfde schuitje.....mijn merrie heeft al 5 dagen de harskopjes op dr uiers staan...maar ze heeft nog geen haast....Wel zijn alle banden slap en t kleintje gaat flink te keer...

Ze laat t boekje iig links liggen hahaha

ijsklontje

Berichten: 2529
Geregistreerd: 21-02-05
Woonplaats: in mijn hutje op de hei

Re: Merrie harst al, hoe lang nog??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:57

maar harsen is toch anders als kegelen. Zo ver ik nu begrijp is harsen bruin gelige doorzichtige kristalletjes en kegelen echt wit.

Harsen doet mijn merrie sinds een week. Als ze wat bewogen heeft onder het zadel dan is het uier zo goed als weg verder is het afwachten tot moment waarop het uier echt volschiet

pippalex

Berichten: 1144
Geregistreerd: 08-09-06
Woonplaats: Emmen, Drenthe

Re: Merrie harst al, hoe lang nog??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:37

Jule's heeft ook hars sinds 9 dagen.

Bij kegelen (echt melk) is onz ervaring dat het er dan meestal met 24 uur is..

Dit is inderdaad erg verschillend per merrie..

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Merrie harst al, hoe lang nog??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:41

hihi, zo dacht dat ik 3 jaar geleden, dat het nog wel even zou duren, dus ging snachts wel kijken, maar niet al te vaak . Lag om 2 uur s'nachts naast mams en ik was nét te laat. Gelukkig was alles wel goed gegaan.

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Merrie harst al, hoe lang nog??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:06

Caletta schreef:
Hi, laat je niet verassen. bij de eerste kun je er niks van zeggen..... Maar mijn merrie beviel 2 jaar geleden na 221 dagen dracht..... Dus kan altijd!! heb je wel een birth alarm?


Ik hoop dat je 321 dagen dracht bedoelt, want met 221 dagen is het veulen nog niet levensvatbaar Knipoog Zoals gezegt komt het veulen meestal binnen 24 uur na het harsen, maar er zijn zoveel uitzonderingen. Hoe is het nu met je merrie, lijkt het er al iets meer op?

chance

Berichten: 3334
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Den Bosch, noord-brabant

Re: Merrie harst al, hoe lang nog??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:10

ik volg dit topic ook even. Mijn merrie is 10 maart uitgerekend.
Ze heeft wel al wat vage wittepuntjes op de tepels zitten. Gisteren was ze onrustiger als vandaag, vandaag is ze vrij rustig op stal, ze heeft op de wei nog ff lekker liggen rollen. Op de wei doen we de birthalarm af omdat ze kale plekken ervan krijgt en lichte drukkingen. Ik slaap nu ook zeer slecht, vindt het superspannend!!!

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: Merrie harst al, hoe lang nog??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:31

Dat witte heeft mijn merrie dus ook. Zij is 19 maart uitgerekend. Ze is al wel onrustiger aan het worden...Nagelbijten / Gniffelen

chance

Berichten: 3334
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Den Bosch, noord-brabant

Re: Merrie harst al, hoe lang nog??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:42

Vannacht is de birthalarm 3x afgegaan, was vals alarm.
De buik is nu echt een soort van puntvorm naar onderen. Ze is heel chagrijnig naar andere paarden, ze ziet er ook moe uit...
Ik zit nu ook zwaar te twijfelen of ik nu vanavond wel of niet zal oefenspringen........

Loody
Berichten: 2622
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Re: Merrie harst al, hoe lang nog??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:48

oefenspringen?...

mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Merrie harst al, hoe lang nog??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:52

Ik denk dat ze bedoelt met een ander paard...

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Re: Merrie harst al, hoe lang nog??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:54

chance schreef:
Vannacht is de birthalarm 3x afgegaan, was vals alarm.
De buik is nu echt een soort van puntvorm naar onderen. Ze is heel chagrijnig naar andere paarden, ze ziet er ook moe uit...
Ik zit nu ook zwaar te twijfelen of ik nu vanavond wel of niet zal oefenspringen........

alsjeblieft zeg, het is 3 dagen voor uitgetelde datum en je wilt met haar springen?

DesireeK

Berichten: 5255
Geregistreerd: 17-04-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Merrie harst al, hoe lang nog??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:56

Ik blijf dit even volgen...
Ik ben ook wel heel erg benieuwd wat ze met het oefenspringen bedoeld...
Ik hoop toch echt op een ander paard Knipoog

nobbygaard
Berichten: 847
Geregistreerd: 27-10-04

Re: Merrie harst al, hoe lang nog??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:56

De mijne heeft 1,5 geleden bijna 2,5 week gekegeld en ging ze elke nacht meerdere malen liggen persen. Heb op het laatst de dierenarts nog geen laten opvoelen, ze zeggen dat dat weleens kan helpen om het dan sneller te laten komen. Maar ook toen duurde het nog een week.
Dus helaas is het gewoon afwachten.
Ik had al wel al lang gestopt met rijden en had al me al helemaal niet meer gewaagd aan springen.

Sue_

Berichten: 5041
Geregistreerd: 02-04-05
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: Merrie harst al, hoe lang nog??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:59

Drachtige merries zijn gemene wezens... Haha! Knipoog
Ik volg het ook even, ben wel benieuwd.

Onze merrie had dit jaar niet eens een hars"druppel". Alleen als je heel goed keek kon je een mini-laagje ontdekken.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Merrie harst al, hoe lang nog??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 15:06

misschien oefen-springen met een ander paard en dus niet thuis voor de eventuele geboorte?
Ik zou lekker thuis blijven Ja

chance

Berichten: 3334
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Den Bosch, noord-brabant

Re: Merrie harst al, hoe lang nog??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 22:02

idd , oefenspringen met een ander paard Knipoog was het vergeten er bij te vermelden.

Ik heb mijn drachtige merrie al met 9 maanden met rust gezet omdat ze het al best zwaar had, je merkte ook dat ze het niet prettig vond dat extra gewicht op haar rug. Ik heb wel nog tot eind januarie gelongeerdt 3x in de week.

Edit: Ik ben niet wezen oefenspringen overigens.

nobbygaard
Berichten: 847
Geregistreerd: 27-10-04

Re: Merrie harst al, hoe lang nog??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 22:49

Is alles nog rustig bij haar?
Gelukkig de meeste waren toch bang dat je nog op haar ging springen, maar ook ik had thuis gebleven met rijden. Je weet het namelijk maar nooit.