Is een paddock paradise wel een paradijs?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:21

Duhelo schreef:
Maar een goede pp heeft beide! :)*
Een goede pp heeft genoeg voermogelijkheden en genoeg schuilmogelijkheden waar ze met droge voeten kunnen eten en schuilen. Heeft voldoende ruimere plekken waar ze samen kunnen klooien en ook de ruimte hebben om elkaar te ontwijken, en heeft paden zodat ze rond de weides kunnen banjeren, verschillende paadjes kunnen nemen en zo meer afwisseling hebben.
Het is niet Of Of.


meeste PP die ik gezien heb, zit er niet nog een paar hectare weiland aan vast.

Dreamboy

Berichten: 2484
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:22

fokfanaat schreef:
Duhelo schreef:
Maar een goede pp heeft beide! :)*
Een goede pp heeft genoeg voermogelijkheden en genoeg schuilmogelijkheden waar ze met droge voeten kunnen eten en schuilen. Heeft voldoende ruimere plekken waar ze samen kunnen klooien en ook de ruimte hebben om elkaar te ontwijken, en heeft paden zodat ze rond de weides kunnen banjeren, verschillende paadjes kunnen nemen en zo meer afwisseling hebben.
Het is niet Of Of.


meeste PP die ik gezien heb, zit er niet nog een paar hectare weiland aan vast.


Meeste pensionstallen ook niet.

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Is een paddock paradise wel een paradijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:23

dan is dat ook geen paradijs.,,

we hebben het over de ideale situatie en dat is voor mij een goede wei met schuilmogelijkheid

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:23

Daihyo schreef:
DuoPenotti schreef:
@django

Ook in die tijd had je commerciële stallen waar ze hele dagen buiten kwamen, mijn eigen paard had ik namelijk niet bij mensen thuis staan.
En je had paarden die binnen stonden.
dat was toen niet anders dan nu.
De uitspraak vroeger was dat normaal is gewoon niet correct.
het was normaal bij een bepaald soort eigenaar, zoals nu nog steeds

Nou, ik loop ook al even mee en in de Randstad was dat vroeger (20 jaar terug) echt wel gebruikelijk. Dan waren pensionstallen waar ze veel buiten kwamen op 1 hand te tellen in de regio waar ik vandaan kom. En sterker nog: ook nu zijn er daar nog genoeg stallen waarbij ze in de winter veel op stal staan of een paar uur op een postzegelpaddock mogen. Wel vaak weidegang in de zomer, van april-oktober, tenzij het te nat is, want kleigrond kan niet zoveel hebben.

Privé was dat gelukkig wel anders, dan stonden paarden meer buiten.

dat zeg ik, gamma :D

hier in de omgeving was dat niet de standaard.
Niet bij de mensen aan huis, maar bij de commerciële stallen denk ik half half.
Maar niet de standaard. Doordat er hier veel boeren woonden stonden er meer paarden hele dagen buiten dan dat er binnen stonden, want die luxe sportstallen waren toen nog minderheid.
Juist nu met de 3 binnenbak stallen zijn er meer binnenpaarden gekomen dan juist in mijn vroeger.

En ja dan kies je uit waar je een paard stalt, dat bedoel ik met het soort eigenaar.

Ik heb een korte tijd op een paar plekjes gereden waar de paarden dus weinig buiten kwamen, ben daar ook niet lang geweest. Al was ik toen pas een tiener, dat wilde ik niet.

In de randstad vast wel en dat men in 1980 niet anders wist wil ik best geloven nu is dat een grote smoes.
Iedereen weet voortaan beter, maar dan is het gemak of zo?
Net als een paard in een natte paddock of pp flikkeren zonder teveel moeite. Of alleen maar modder weide.
Dat hoort allemaal niet.
En kun je een paard geen goede huisvesting geven dan misschien gewoon geen paard houden...


~~}> duikt weg #)

IlseL123
Berichten: 57
Geregistreerd: 12-01-21
Woonplaats: didam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:23

MariaVerspek schreef:
BoktVerlaten schreef:
Ik vrees dat de TS wel een beetje gelijk heeft. Het PP principe is een trend geworden en er zijn genoeg stallen die met de trend mee zijn gegaan om klanten binnen te halen. Er zijn gewoon veel kleine en slecht onderhouden PP gekomen. En ook niet iedere ondergrond is geschikt en draineren mag niet altijd of is te duur. Tuurlijk zijn de particuliere PP vaak heel mooi en goed. Daar staat een stabiele kudde op en de eigenaar doet dit uit passie. Maar de commerciele pensionstallen met PP laten om ruimte/geld/tijd/passie-tekort wel eens steken vallen en dan is het inderdaad geen paradijs meer. Wisselende kuddes, weinig ruimte, te weinig hooi, slechte natte bodem…..je kunt er niet omheen dat je dit bij verschillende PP ziet (ja, ik heb er veel gezien). Maar de bevlogen kleine kudde-houder kan wel degelijk een paradijs maken van een PP.


---------------------

Precies! Deze 'vriendin' vraagt veel geld voor de PP. En zo heel veel meer PP's. Het is een rage maar het heeft weinig te maken met het welzijn van het paard. Je wilt niet weten hoeveel zandkolieken eruit voortkomen, en dan maar niet te spreken over het water en de droge zomers. Blauwe alg is LEVENSGEVAARLIJK!


Ik wil het wel weten! Vertel mij maar hoeveel? Heb jij hier cijfers van? Dierenartsen gesproken? Ik ben benieuwd...

Dreamboy

Berichten: 2484
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:24

fokfanaat schreef:
dan is dat ook geen paradijs.,,

we hebben het over de ideale situatie en dat is voor mij een goede wei met schuilmogelijkheid


Maar niet iedereen heeft die luxe. De bodem waarop je woont kun je nu eenmaal niet veranderen. Dan zul je dus andere manieren moeten verzinnen.

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Is een paddock paradise wel een paradijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:28

Ze kunnen van zee land maken, maar geen droge PP/paddock?

Aaah kosten...ja daar zit het hem.

Sambam

Berichten: 53
Geregistreerd: 16-05-16
Woonplaats: in een gat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:28

fokfanaat schreef:
dan is dat ook geen paradijs.,,

we hebben het over de ideale situatie en dat is voor mij een goede wei met schuilmogelijkheid


Oprecht uit interesse:

Is dit dan voor jou 24/7 jaarrond, of wel ook nog op stal? Als ze niet op stal komen, word er dan nog bijgevoerd op de wei? Want voor heel veel paardenhouders is het niet haalbaar om een groot genoeg stuk grond te hebben om het alleen op gras te doen. Als je zegt; er word hooi bijgevoerd op de wei, is mijn ervaring daarmee dat paarden veelal om de hooibakken heen staan en erg weinig bewegen. Is de wei situatie dan nog steeds beter dan een (goede) PP?

wilmatj

Berichten: 2419
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:28

Ik denk dat je echt eens moet gaan kijken bij de grotere en profecionele track systemen. Paddock paradijs kun je maken zoals je zelf graag wilt. Zo zijn er met gras en zonder gras, zo zijn er die heel mooi aangelegd zijn met goede gedraineerde paden en een afwater systeem. Ook met water die gezuiverd wordt en dus niet stilstaand is. Modderige paden is dan vaak toch slecht aangelegd. Dan haal je het inderdaad wel naar beneden. Jammer dat je dit als referentie punt ziet en denk dat paarden in een kaal weiland zonder schuilmogelijkheden het dan misschien beter zouden kunnen hebben.

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:29

ruitje schreef:
Citaat:
PP's zijn een manier voor veel eigenaren om zich beter te voelen over hun kleine stukje land tov de hoeveelheid paarden en daar ben ik het zeker niet mee akkoord maar dat neemt niet weg dat het concept veel sterker is voor bepaalde paarden en eigenaren dan het gemiddelde traditionele paarden houden


Hier, anders doe je precies hetzelfde als de TS namelijk :) .


Ik benoem het als CONCEPT, niet als heiligmakend einddoel.
Het concept is veel sterker als je kijkt naar de theorie rondom paarden en hun natuurlijke leefomstandigheden. Dat betekent niet dat het ondanks alle variabelen de beste OPTIE is.

Dreamboy

Berichten: 2484
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:30

DuoPenotti schreef:
Ze kunnen van zee land maken, maar geen droge PP/paddock?

Aaah kosten...ja daar zit het hem.


Ik heb het niet over een paddock paradise maar over een heel weiland of meerdere weilanden.

Duhelo

Berichten: 28583
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:31

fokfanaat schreef:
dan is dat ook geen paradijs.,,

we hebben het over de ideale situatie en dat is voor mij een goede wei met schuilmogelijkheid

Tot je eentje hebt die niet op gras mag.

Ik denk dat dat voor iedereen wel de ideale situatie is.
Ik heb ooit op een stal gestaan met 6 hectare weiland, weide lag hoog en droog, ondanks kleigrond.
Stonden in de winter toen een 6 tal paarden dacht ik, inclusief de mijne.
Grote schuilstal, betonplaat ervoor en in de weide, weide had nog zoveel gras dat we in de winter amper moesten bijvoeren. Een baaltje hooi voor de 6 paarden en ze lieten nog liggen. Enkel met sneeuw oid moesten we meer bijvoeren.
ze kwamen twee weken per jaar op de paddock als de weide gesleept en bemest werd, in de zomer stonden er 10-15 paarden en hadden we gras in overvloed.

Maak dit systeem, met een goede piste, binnenpiste,faciliteiten voor de ruiter erbij, en je hebt een top locatie!

Maar dit is niet mogelijk, toch niet commercieel.

Als je zelf 2 hectare hebt liggen kan je er idd zelf een piste op maken en er twee paarden op die manier houden. Maar wil je meer paarden op die oppervlakte, dan moet je simpelweg aanpassingen doen.

Mijn 3 op de 3000 m², als ik alles openzet heb ik de hele winter overal modder.
Nu heb ik een kleiner stuk open (genoeg om te ravotten en te klooien ) + een track (genoeg om vol gas te rennen), en dan heb ik in de zomer wel nog wat gras, en zelfs nu met de droge periode kunnen ze even een halfuurtje gaan grazen.
Is dit ideaal? nee, vorige zomer had ik nog 7000 m² zomerweide bij en dat was een stuk beter. Deze zomer is dit anders, dus doen we het maar even zoals het gaat.
Is het beter dan 24/7 op stal of in de drek? zeker wel.
Mijn paarden zijn ook prima gelukkig in dit systeem.

Avalanche

Berichten: 16228
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:32

ruitje schreef:
Ik vind een tegengeluid wel oke eigenlijk. Er zijn hele grote facebook groepen waar je nog net niet met een fakkel en een hooivork verjaagd word als je je paard niet 24/7 buiten hebt staan :+ . Daar worden ook volop ongenuanceerde meningen gedeeld, mensen besproken via nieuws artikelen.

Soms is even iets uitvergroten en zwart wit neerzetten een prima doel van een column. Weet niet of dat hier het doel was natuurlijk :')

Dit idd. Een pp is zeker niet geschikt voor ieder paard, 24/7 buiten is niet geschikt voor ieder paard, dekenloos werkt niet voor ieder paard, bitloos niet, en ijzerloos ook niet.

Wat ik van die FB groepen zo hilarisch vind is dat jouw argumenten afgefakkeld worden (soms terecht overigens) maar dan vervolgens dezelfde mensen met de grootste kolder komen die je maar kunt bedenken.

Het zou echt zo fijn zijn als dit soort discussies met wat nuance gevoerd zouden kunnen worden, waarbij ook het besef komt dat niet ieder paard hetzelfde is en een Shetlander echt anders is dan een grote warmbloed.


DuoPenotti schreef:
Ze kunnen van zee land maken, maar geen droge PP/paddock?

Aaah kosten...ja daar zit het hem.

Kan wel. Maar vrij duur. Zware zeeklei is geen ideale bodem dus een groot deel daarvan moet vervangen worden door zand.

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:32

SamvdHoeven schreef:
fokfanaat schreef:
dan is dat ook geen paradijs.,,

we hebben het over de ideale situatie en dat is voor mij een goede wei met schuilmogelijkheid


Oprecht uit interesse:

Is dit dan voor jou 24/7 jaarrond, of wel ook nog op stal? Als ze niet op stal komen, word er dan nog bijgevoerd op de wei? Want voor heel veel paardenhouders is het niet haalbaar om een groot genoeg stuk grond te hebben om het alleen op gras te doen. Als je zegt; er word hooi bijgevoerd op de wei, is mijn ervaring daarmee dat paarden veelal om de hooibakken heen staan en erg weinig bewegen. Is de wei situatie dan nog steeds beter dan een (goede) PP?

dan is je wei kaal :D
Inderdaad te klein.
Maar dan moet je niet zeggen dat ligt aan de weide.

Ik heb hier 2 veulens 24/7 op de wei gehad met ook hooi bij.
Stonden wel op 2 hectare en niet steeds op datzelfde stuk.

En die staan te grazen het meeste van de dag.
Maar in de winter zit daar niet genoeg vezels in en dan eten ze hooi bij.
Maar staan zeker niet de hele tijd aan de bak.
Dat doen ze juist op een zandtrack meer, want er is geen alternatief van gras.



Dreamboy schreef:
DuoPenotti schreef:
Ze kunnen van zee land maken, maar geen droge PP/paddock?

Aaah kosten...ja daar zit het hem.


Ik heb het niet over een paddock paradise maar over een heel weiland of meerdere weilanden.

daar bestaat drainage voor.
Ik heb mijn paard(en) in in ruim 25 jaar nog nooit op een stal gehad zonder winter weidegang. En nee daar was geen modder.

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:34

als ik mijn paarden geen weidegang zou kunnen bieden, zou ik geen paarden houden. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Ze hebben recent weer een week op de grote weide gestaan en nu met de regen zijn ze weer veroordeeld naar paddock/schuilstal/bestrating en winterwei en de illusie is groot, ze zijn daar echt saggerijnig van

Dreamboy

Berichten: 2484
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:37

DuoPenotti schreef:
SamvdHoeven schreef:

dan is dat ook geen paradijs.,,

we hebben het over de ideale situatie en dat is voor mij een goede wei met schuilmogelijkheid


Oprecht uit interesse:

Is dit dan voor jou 24/7 jaarrond, of wel ook nog op stal? Als ze niet op stal komen, word er dan nog bijgevoerd op de wei? Want voor heel veel paardenhouders is het niet haalbaar om een groot genoeg stuk grond te hebben om het alleen op gras te doen. Als je zegt; er word hooi bijgevoerd op de wei, is mijn ervaring daarmee dat paarden veelal om de hooibakken heen staan en erg weinig bewegen. Is de wei situatie dan nog steeds beter dan een (goede) PP?

dan is je wei kaal :D
Inderdaad te klein.
Maar dan moet je niet zeggen dat ligt aan de weide.

Ik heb hier 2 veulens 24/7 op de wei gehad met ook hooi bij.
Stonden wel op 2 hectare en niet steeds op datzelfde stuk.

En die staan te grazen het meeste van de dag.
Maar in de winter zit daar niet genoeg vezels in en dan eten ze hooi bij.
Maar staan zeker niet de hele tijd aan de bak.
Dat doen ze juist op een zandtrack meer, want er is geen alternatief van gras.



Dreamboy schreef:
DuoPenotti schreef:
Ze kunnen van zee land maken, maar geen droge PP/paddock?

Aaah kosten...ja daar zit het hem.


Ik heb het niet over een paddock paradise maar over een heel weiland of meerdere weilanden.

daar bestaat drainage voor.
Ik heb mijn paard(en) in in ruim 25 jaar nog nooit op een stal gehad zonder winter weidegang. En nee daar was geen modder.[/quote]

Dan heb jij geluk. Maar jij zit dan ook niet op klei grond neem ik aan?

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:41

fokfanaat schreef:
dan is dat ook geen paradijs.,,

we hebben het over de ideale situatie en dat is voor mij een goede wei met schuilmogelijkheid


Maar wat is een goede wei...? :)
Voor mij is een echt goede wei een interessanter gemaakte wei, zoals je ziet in het PP concept :D

Hier hebben we vooral looppaden gemaakt omdat het kleigrond is en we ponies houden.
Alles kapot laten lopen vind ik geen optie en onbeperkt vol laten vreten is ook geen optie.
Graasmaskers vind ik paardje pesten. En ik wil dat ze 24-7-365 lekker zelf rond kunnen scharrelen, rennen, spelen en zelf kunnen bepalen of ze naar buiten of binnen willen. Dat ze steeds zelf allerlei keuzes kunnen maken.

Maar als ik paarden had gehad die de hele dag gras bunkeren prima kunnen hebben, en een wei die jaarrond niet vertrapt wordt, dan nòg zou ik voor een PP opzet met paden kiezen omdat je je paarden daarmee nu eenmaal een interessantere omgeving biedt en ze veel meer gaan wandelen als je het goed aanlegt.

Hier is het overigens ook verre van perfect hoor. Er zijn zat dingen die beter kunnen.
Maar ze hebben het wel heel veel leuker dan toen het gewoon een saai stuk weiland was.

Sambam

Berichten: 53
Geregistreerd: 16-05-16
Woonplaats: in een gat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:43

DuoPenotti schreef:
dan is je wei kaal :D
Inderdaad te klein.
Maar dan moet je niet zeggen dat ligt aan de weide.

Ik heb hier 2 veulens 24/7 op de wei gehad met ook hooi bij.
Stonden wel op 2 hectare en niet steeds op datzelfde stuk.

En die staan te grazen het meeste van de dag.
Maar in de winter zit daar niet genoeg vezels in en dan eten ze hooi bij.
Maar staan zeker niet de hele tijd aan de bak.
Dat doen ze juist op een zandtrack meer, want er is geen alternatief van gras.


Dan verschillen onze ervaringen daar dus duidelijk in. :)
Dat kan, zo zie je maar weer dat niet elke situatie voor elk paard geschikt is.

Mijn paard heeft namelijk in de overgang van stal naar PP tussendoor in een wei met schuilmogelijkheid gestaan. Deze wei was inderdaad niet groot genoeg, maar dat is gewoon ook heel erg lastig te realiseren. Vooral op bijvoorbeeld kleigrond, waar de wei dan dus in de winter ook nog eens sneller kapot gelopen wordt. Mijn ervaring was wel degelijk dat de 4 paarden geen uitdaging hadden in de wei, en alleen maar gefixeerd waren op het hooi omdat er verder ook niet echt iets meer te scharrelen was.

Daarentegen zie ik ze op de huidige PP bijna nooit op 1 plek staan. Ze hebben altijd toegang tot hooi waardoor ze juist tussendoor ook lekker op avontuur gaan over de track. Even het uitzicht opzoeken vanaf de heuvel bijvoorbeeld, of met de neus tussen de snoepjes puzzel. :)
Enkel wanneer het druilerig en nat weer is zie ik ze bij elkaar op een hoopje onder de afdakjes/in de schuilstal staan knabbelen. Ze zijn allemaal geen fan van regen :D

Sambam

Berichten: 53
Geregistreerd: 16-05-16
Woonplaats: in een gat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:47

fokfanaat schreef:
als ik mijn paarden geen weidegang zou kunnen bieden, zou ik geen paarden houden. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Ze hebben recent weer een week op de grote weide gestaan en nu met de regen zijn ze weer veroordeeld naar paddock/schuilstal/bestrating en winterwei en de illusie is groot, ze zijn daar echt saggerijnig van



Dat vind ik persoonlijk een beetje kort door de bocht. Mijn paarden komen echt niks te kort, alleen maar omdat ze niet elke dag op het gras staan... Je moet je paard uiteraard wel ten alle tijden een paard waardige omgeving kunnen bieden.

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:48

Maar dat lekker ergens op de uitkijk staan doen ze ook in de wei.
Nu staan ze hier, over 5 minuten staan ze 100 meter verderop.
dan ineens spurt het weer voorbij, want ja ze zien ergens wat of hebben gewoon de dolle 5.

Maar idd als de wei niet groot genoeg is hangen ze vast aan de voerbak en pas als ze de buik wat vol hebben gaan ze aan de scharrel, niet anders dan een pp.
Maar heb je gras gaan ze echt de hele dag weer op zoek naar dat nieuwe lekkerste sprietje. Nee is het gras op kan dat niet, maar moet je dat dan een weide noemen of gewoon een veld?

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:49

Ik heb zo het vage vermoeden dat het belang van het woord paddock een beetje is ondergesneeuwd. Paddock paradise is ontstaan uit een alternatief willen bieden aan (individuele) paddocks in de winter. Het is van oorsprong géén alternatief voor weidegang in de zomer geweest.

Dat 'men' later is gaan denken: "hé, als ik mijn postzegelwei nu eens opoffer en jaarrond gekoppelde paddocks met wat verrijking aan ga bieden, dan kan ik meer paarden op diezelfde postzegel kwijt" maakt niet dat het fenomeen: "hoe geef ik mijn paarden 's winters zoveel mogelijk beweging en afleiding buiten onder min of meer droge omstandigheden" geen goed idee is.

Een paddock paradise is wat het zegt: een zo optimaal mogelijke paddock-omgeving in de winter/buiten het weideseizoen/als vervanging van het stalseizoen.
En evt een jaarrond alternatief voor weidegang als paarden niet op gras mogen.

En in uitgebreidere vorm heb je een koppeling met weidegang (geheel of gedeeltelijk) in het weideseizoen.

Daihyo

Berichten: 88097
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Is een paddock paradise wel een paradijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:51

Ik praat ook liever over een tracksysteem. Of zoals in het boek Paardennatuur: een uitloopsysteem.

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:55

Ibbel schreef:
Ik heb zo het vage vermoeden dat het belang van het woord paddock een beetje is ondergesneeuwd. Paddock paradise is ontstaan uit een alternatief willen bieden aan (individuele) paddocks in de winter. Het is van oorsprong géén alternatief voor weidegang in de zomer geweest.

Dat 'men' later is gaan denken: "hé, als ik mijn postzegelwei nu eens opoffer en jaarrond gekoppelde paddocks met wat verrijking aan ga bieden, dan kan ik meer paarden op diezelfde postzegel kwijt" maakt niet dat het fenomeen: "hoe geef ik mijn paarden 's winters zoveel mogelijk beweging en afleiding buiten onder min of meer droge omstandigheden" geen goed idee is.

Een paddock paradise is wat het zegt: een zo optimaal mogelijke paddock-omgeving in de winter/buiten het weideseizoen/als vervanging van het stalseizoen.
En evt een jaarrond alternatief voor weidegang als paarden niet op gras mogen.

En in uitgebreidere vorm heb je een koppeling met weidegang (geheel of gedeeltelijk) in het weideseizoen.

ja dat verklaard :j
ik wil mijn paarden niet op een paddock, niet in de winter en niet in de zomer.
Ik vind daar persoonlijk niks natuurlijks aan.
En oke ik ben zeker voorstander van een pp als de paddock anders maar een halve bak groot is (met veel geluk) en zo lange paden zijn zodat ze wel een keer kunnen rennen.
Dat is, als dat gewoon een goed onderhouden track is, zeker van meerwaarde dan :j

Maar goed dat heb je op een fatsoenlijk grote weide altijd, dat ze gewoon lekker kunnen rennen.
dat ze nu hier staan 5 minuten later 100 meter verderop enz enz enz. Op zoek naar dat lekkerste grasje

Sambam

Berichten: 53
Geregistreerd: 16-05-16
Woonplaats: in een gat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:55

DuoPenotti schreef:
Maar dat lekker ergens op de uitkijk staan doen ze ook in de wei.
Nu staan ze hier, over 5 minuten staan ze 100 meter verderop.
dan ineens spurt het weer voorbij, want ja ze zien ergens wat of hebben gewoon de dolle 5.

Maar idd als de wei niet groot genoeg is hangen ze vast aan de voerbak en pas als ze de buik wat vol hebben gaan ze aan de scharrel, niet anders dan een pp.
Maar heb je gras gaan ze echt de hele dag weer op zoek naar dat nieuwe lekkerste sprietje. Nee is het gras op kan dat niet, maar moet je dat dan een weide noemen of gewoon een veld?



En daar lag dus precies de intentie van mijn vraag... het gaat er niet om dat het beter is om je paarden in een PP te houden dan in een wei, het gaat om de omstandigheden en de manier van uitvoeren. Een wei die groot genoeg is en voldoende schuilmogelijkheid geeft, staat voor mij net zo hoog als een PP met alles er op en er aan, waar paarden ook in de zomer gewoon mogelijkheid hebben om nog een aantal uren het gras op te kunnen.

Edit: het is in Nederland helaas wel moeilijker te realiseren om een wei te vinden die groot genoeg is, en dus kan een goede PP dus wel een mooie uitkomst bieden, zodat je wel je paarden voldoende beweging én gras aan kan blijven bieden.

Komen we weer terug bij de stelling dat het allemaal valt of staat met uitvoering en onderhoud :)
Laatst bijgewerkt door Sambam op 09-03-23 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:57

SamvdHoeven schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar dat lekker ergens op de uitkijk staan doen ze ook in de wei.
Nu staan ze hier, over 5 minuten staan ze 100 meter verderop.
dan ineens spurt het weer voorbij, want ja ze zien ergens wat of hebben gewoon de dolle 5.

Maar idd als de wei niet groot genoeg is hangen ze vast aan de voerbak en pas als ze de buik wat vol hebben gaan ze aan de scharrel, niet anders dan een pp.
Maar heb je gras gaan ze echt de hele dag weer op zoek naar dat nieuwe lekkerste sprietje. Nee is het gras op kan dat niet, maar moet je dat dan een weide noemen of gewoon een veld?



En daar lag dus precies de intentie van mijn vraag... het gaat er niet om dat het beter is om je paarden in een PP te houden dan in een wei, het gaat om de omstandigheden en de manier van uitvoeren. Een wei die groot genoeg is en voldoende schuilmogelijkheid geeft, staat voor mij net zo hoog als een PP met alles er op en er aan, waar paarden ook in de zomer gewoon mogelijkheid hebben om nog een aantal uren het gras op te kunnen.

Komen we weer terug bij de stelling dat het allemaal valt of staat met uitvoering en onderhoud :)

ja voor jou is dat gelijk, zie toevallig mijn antwoord hierboven :D
Voor mij is dat niet gelijk ook al is bij beide de uitvoering goed.

Ik wil persoonlijk zo geen paard houden. En daarmee zeg ik niet dat de ander dat niet mag, maar de dag dat ik ze zo zou moeten gaan houden stop ik ermee.