Is een paddock paradise wel een paradijs?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 16:06

Hoefproblemen als gevolg van continu op het zand staan :?
Wat dan...?

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 16:09

Dreamboy schreef:
pmarena schreef:
Een paard dat nooit mag grazen vind ik wel sneu hoor. Zou ik ook niet willen.

Kijk als het dier er nou ècht niet tegen kan, dan is het niet anders :(:) Maar anders zou ik mezelf toch niet prettig voelen bij het onthouden van lekker grazen aan een dier dat daar voor gemaakt is. Zowel lichamelijk als geestelijk is dat wel waar een paard voor gemaakt is. Dat hapje-stapje.

Al is het dan desnoods maar een uurtje per dag of per week, of een afgegraasd pad waar ze toch wat grasjes op kunnen zoeken. Wat een paard / pony aankan qua graastijd, moet je hem / haar wel gunnen, vind ik :(:)


Ja, vanzelf sprekend. Al ga je dan maar wandelen om je paard te laten grazen. Maar dat is de discussie ook niet. Ik denk dat iedereen zijn of haar paard wel lekker gras gunt. Maar als ze er echt ziek van worden houdt het op. Om dan te zeggen dat een paard geen goed leven heeft omdat het niet op gras staat is wel heel kortzichtig.


Amen!!

Veronica2
Berichten: 2682
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 16:16

Onali schreef:
Leo schreef:
Uiteindelijk eet een paard ook veel diverser dan alleen gras. Kruiden, takken / bast, blaadjes, rozenbottels, noem maar op. Heel grappig om eens te observeren waar ze zelf voor kiezen als ze die optie hebben.
Veel van de weides in Nederland zijn veel te rijk voor paarden, of zeker de meer sobere paarden (paarden die van origine uit een sober land komen). Zeker op de kleibodems in de Randstad. Veel is nog steeds raaigras, paarden gaan er al op voor het in bloei heeft gestaan, het wordt te kort gehouden door de paarden waardoor het gestresst raakt (= meer suikers) enz. Goed weidebeleid is ook een kunst. :j




Ik wilde al zeggen, alsof die hectare plat grasland nou zo natuurlijk is.

Als paarden in de natuur een hectare plat grasland tegenkomen dan blijven ze daar totdat het opgevroten is en daarna gaan ze pas weer verder.

Leo

Berichten: 50185
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 16:19

Niet helemaal waar, ook in de natuur wisselen ze graag af. Dan staan ze eens in de bosjes, snaaien ze takjes, dan lekker op de oever van een poel of rivier, dan gewoon lekker chillen tussen de rotsen.
Dat is tenminste hoe ik het mustangs heb zien doen in Amerika. Wel waar; in de zomer verblijven ze rond de vlaktes waar veel gras groeit, terwijl de kuddes in de winter meer uitwaaieren. Maar ook op die bergweides staan ze niet de hele dag gras te vreten en gaan ze van het gras af. Wat ik dus bij ons ook zie gebeuren als het hek naar de wei open staat. Ze verkiezen ook gerust om ergens anders te staan en wat anders te eten. Want er is keuze.

pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Is een paddock paradise wel een paradijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 16:57

Hier ook, je ziet dat ze graag "trekken" en op ontdekkingstocht gaan :j

Maargoed zo vind ik het ook zo typisch dat zelfs de vreetgrage Fjord een voorkeur had voor eten uit het slowfeeder hooinet in plaats van gewoon van een hoopje hooi af eten. Ze vinden een beetje uitdaging / afwisseling toch wel leuk dan ofzo :)

Leo

Berichten: 50185
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 17:09

Ja leuk is dat hè, met observeren zie je heel veel van dat soort dingen.
Mijn pony was altijd een stofzuiger: zoveel mogelijk naar binnen, in zo min mogelijk moeite.

Nu kiest hij ook vaak zat voor een lastiger netje. De meeste netten liggen of hangen op neutrale eethoogte, maar we hangen ook altijd wel een paar kleinere netten hoger of vrij, en vaak tref ik hem daar aan. Af en toe krijgt het net een slinger, niet uit frustratie (want: zat te eten op makkelijke plekken) maar gewoon lekker klooien.

Afbeelding
Afbeelding

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31327
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Is een paddock paradise wel een paradijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 17:22

VSW -> LN

miereneter

Berichten: 2567
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 17:50

Leo schreef:
Ja leuk is dat hè, met observeren zie je heel veel van dat soort dingen.
Mijn pony was altijd een stofzuiger: zoveel mogelijk naar binnen, in zo min mogelijk moeite.

Nu kiest hij ook vaak zat voor een lastiger netje. De meeste netten liggen of hangen op neutrale eethoogte, maar we hangen ook altijd wel een paar kleinere netten hoger of vrij, en vaak tref ik hem daar aan. Af en toe krijgt het net een slinger, niet uit frustratie (want: zat te eten op makkelijke plekken) maar gewoon lekker klooien.

[ [url=m/6vCnYh.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/9y0s3U.jpg]Afbeelding[/url] ]


O, wauw Leo, ik ben jaloers op jouw schuilstal. Heel mooi!

Leo

Berichten: 50185
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 17:59

miereneter schreef:
Leo schreef:
Ja leuk is dat hè, met observeren zie je heel veel van dat soort dingen.
Mijn pony was altijd een stofzuiger: zoveel mogelijk naar binnen, in zo min mogelijk moeite.

Nu kiest hij ook vaak zat voor een lastiger netje. De meeste netten liggen of hangen op neutrale eethoogte, maar we hangen ook altijd wel een paar kleinere netten hoger of vrij, en vaak tref ik hem daar aan. Af en toe krijgt het net een slinger, niet uit frustratie (want: zat te eten op makkelijke plekken) maar gewoon lekker klooien.

[ [url=m/6vCnYh.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/9y0s3U.jpg]Afbeelding[/url] ]


O, wauw Leo, ik ben jaloers op jouw schuilstal. Heel mooi!


Dank! :D Niet van mij - ik ben ook maar pensionner haha. Maar is echt een top stal: koel in de zomer en beschut in de winter, ruim genoeg om indien nodig voor elkaar weg te kunnen (3 ruime openingen)

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 17:59

Ziet er heerlijk uit ja, Leo!

Janneke2

Berichten: 22802
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 18:11

MariaVerspek schreef:
Zand, muggen, geen gras waardoor paarden zich vervelen, modder, smalle paadjes, water zonder doorstroom (gevaarlijk!). Ik zie het 'paradijs' er niet van in. Nergens.


Hoezo 'geen gras waardoor paarden zich gaan vervelen'...?
... een goed pp heeft bijvoorbeeld hooibakken.
En ordentelijk water.
En regelmatig zand (Drenthe, Brabant, daar heb je dat zo) en muggen.

Met een béétje onderhoud kan het erg prettig voor paarden zijn...

Daihyo

Berichten: 88073
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 18:14

Oh dat ken ik Leo! Als ik hier de netten heb bijgevuld kiezen ze altijd eerst voor de hooitas of een net in de bomen. Terwijl de rest gewoon laag op comfortabele hoogte hangt.
Afbeelding

Ibbel

Berichten: 49211
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 18:26

Die gasten van mij klemmen de hooinetten altijd tussen hun hoofd en hun boeg als ze de laatste restjes eruit willen eten. Dan slingert het net niet zo.

Maar ook hier: 's morgens de hooinetten gevuld: mooi, even een bodempje leggen. En daarna een rondje renbaan (ik had 25 jaar geleden al een 'track', alleen noemen wij het een renbaan, van 750 meter lang - het idee van een 'track' moest nog geboren worden toen), om bij terugkomst even aan de tap te gaan hangen en weer wat hooi te vreten. Of gewoon 'uit' te gaan.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 22:47

Onali schreef:
Nikass schreef:
Dan heb je nog de hoefproblemen als gevolg van continu op zand staan, en de jeuk van het altijd vies zijn, tenzij jij je paard elke dag wast.
Dus ja, doe mijn paard gras svp :j


Wat? _O-

Mijn jongens hebben nooit hoefproblemen en hebben ook geen last van 'vies' :')
Die arme dingen staan 24/7 op een zandpaddock met verharding.

En ja ze zijn goor van het zand, maar ze hebben geen jeuk van het zand.
Ik heb ze in geen jaren gewassen.
De één nog nooit, de ander kan ik me geen eens meer herinneren wanneer ik dat voor het laatst gedaan heb.

@DP wij hebben verschillende graszaden geprobeerd, maar raaigras doet het beter dan de hele dure biologische en natuurlijke zaden van oa Pavo. We hadden alleen maar open plekken, veel onkruid, de mollen hielpen ook niet mee.


Nou fijn voor jou.
Wat de één perfecte huisvesting vindt, vindt de ander een slechte verzorging.
Heel veel paarden hebben overigens last van afbrokkelende hoeven doordat zand het vocht eruit trekt. Maar misschien staan ze bij jou in de modder, dan heb je dat niet.
En schuren doen ze natuurlijk ook nooit. Nou wat een geluk heb jij :):)

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Is een paddock paradise wel een paradijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 22:58

Want schuren kunnen paarden op stal of in de weide nergens zeker? Jezus, hier wordt nogal wat op flessen getrokken zeg...

Prima als het je ding niet is, maar een beetje relativeren mag misschien wel, toch?

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 23:04

Je moet even lezen waar het een reactie op is:
Paarden schuren omdat ze jeuk hebben. Dat kan allerlei oorzaken hebben, en één daarvan kan zijn dat ze zwart zijn van het stof door 24/7 op zand te staan.

MarjanB

Berichten: 16511
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 23:11

Nikass schreef:
Je moet even lezen waar het een reactie op is:
Paarden schuren omdat ze jeuk hebben. Dat kan allerlei oorzaken hebben, en één daarvan kan zijn dat ze zwart zijn van het stof door 24/7 op zand te staan.


Net of een paard in de wei niet onder het zand komt te zitten met nat weer. (Stoffig weer net zo) Echt grote onzin… ooit een wild paard zien rollen? Die zoeken juist het zand op.

Leo

Berichten: 50185
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Is een paddock paradise wel een paradijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 23:15

Maar, PP staat toch niet equivalent aan alleen maar op zand staan?

Daarnaast krijgt een paard geen jeuk van zand op zich, zand schuurt juist schoon en is een beschermer tegen vliegen.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Is een paddock paradise wel een paradijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 23:45

Jemig, ik lees steeds grotere onzin hier.... Jeuk door zand? Hoefproblemen door zand?

Dreamboy

Berichten: 2461
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 00:11

Nikass schreef:
Je moet even lezen waar het een reactie op is:
Paarden schuren omdat ze jeuk hebben. Dat kan allerlei oorzaken hebben, en één daarvan kan zijn dat ze zwart zijn van het stof door 24/7 op zand te staan.


Ik ben wel heel benieuwd hoe jouw paard gehuisvest is. Het zal me niet verbazen als deze zomer en winter compleet in gepakt in de wei staat. Als hij daar al komt. Want stel je voor dat hij lekker paard mag zijn en vies wordt. Tenminste, die indruk krijg ik door jouw reacties want je hebt wel een heel aparte visie van paarden die in een paddock paradise lopen.

pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 08:10

Weet je waar veel paarden door gaan schuren? Te veel gras eten.

Ik heb echt nog nooit gehoord van schuren door zand, of hoefproblemen erdoor...
Wel dat zand ook voor wat slijtage van de hoeven zou kunnen zorgen doordat het als een soort schuurpapier zou kunnen werken. Maar in hoeverre dat echt substantieel is, daar twijfel ik wel aan. Want vaak staan paarden die (bvb. in de winter) op een zandpaddock staan, ook veel op bestrating en dat zal sneller de hoeven slijten, vermoed ik.

Miran

Berichten: 4455
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 08:40

Die van mij komen goorder uit de wei dan uit de paddock. Zand valt eraf als het droog is, klei niet.

Leo

Berichten: 50185
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 09:10

Dat hoeven heel droog kunnen worden als paarden alleen op zandpaddock en bestrating staan heb ik ook wel eens ervaren. Maar als een hoef goed wordt bekapt en bijgehouden, is dat droge niet zozeer een probleem. Een hoef scheurt in als die te lang is, verkeerd bekapt of verkeerd belast wordt.
Toen mijn paard in 24/7 groepshuisvesting stond op beton en zand (en 6 uurtjes weide) belastte hij zijn voeten ook niet goed, hij kreeg snel platvoeten en flares, ondanks maximaal 6 weken interval (4 in de zomer). Daarnaast altijd een vrij brede witte lijn (door de voeding!) Op zijn huidige plekje zijn verharde paden, zand, weide (in de zomer), houtsnippers, bosbrond. Op het erf kiezels. Hij heeft prachtige voetjes, hard, geen scheuren, geen platvoeten, mooie dunne witte lijn (ruwvoer sluit nu wel goed aan). Bekapper was hetzelfde gebleven. :)

gillian

Berichten: 4426
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 09:15

MariaVerspek schreef:
Melzazu schreef:
Hmmm als de titel was geweest:
Is een paddock paradise wel altijd een paradijs?

En er was in je column duidelijk naar voren gekomen dat er ook andere paddock paradises zijn die wel degelijk een paradijs zijn voor paarden was het iets genuanceerder.

By the way: Mijn paard staat niet op een pp en ook niet 24/7 buiten voor wat het je waard is.


Waar paarden zich vervelen..
Dat is nogal een stelling.
Denk dat je nog nooit een echt op hebt gezien.
Advies: je mening voor je houden als je er geen kennis van hebt, iig niet in zo'n column zetten.
Ga maar eens kijken op de site van Ukies Paddock Paradise. Die vervelen zich niet, ondanks "geen gras".


Zand, muggen, geen gras waardoor paarden zich vervelen, modder, smalle paadjes, water zonder doorstroom (gevaarlijk!). Ik zie het 'paradijs' er niet van in. Nergens.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 09:19

De ervaringen van een ander zijn uiteraard onzin en komt omdat ik niet goed voor mijn paard zorg natuurlijk.
Even de berichten bij elkaar lezen is te hoog niveau voor bokt, het is wel weer erg typerend. En weer veelal dezelfde bokkers.
Veel plezier met het topic met allemaal dezelfde mening hebben en geen kritische noot kunnen hebben. Het is weer echt zonde van mijn tijd :evaw: