Is een paddock paradise wel een paradijs?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 09:41

Interesant dit. Ik denk wel dat de ts haar doel heeft behaald. :D

Het idee van een pp vind ik wel goed bij weinig grond.
Als je bijv 8 hectare wei hebt voor 6 paarden vind ik het weinig toevoegen.

Renee1991

Berichten: 5984
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Is een paddock paradise wel een paradijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 10:26

Ja, enorme discussie die gigantisch uitwaaiert, maar TS is nergens meer te bekennen :=
Letterlijk een bommetje gedropt.

Onali

Berichten: 18486
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 10:34

Nou ja, op zich ook weer niet.

Als jij zo vast zit in je eigen overtuiging zal je dus nooit van je eigen mening afstappen.
Ondanks dat in het verleden en heden het tegendeel al zo vaak bewezen is.

Ik snap nu ook beter waarom ze zo eigenaardig blijft reageren in het wolventopic. Haar paard zal inderdaad veel op stal staan, tja dan maak je je geen zorgen.

Er valt kwa welzijn nog veel te behalen in paardenland en dan helpt zo'n flutcolumn ook niet.

Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 10:57

Renee1991 schreef:
Ja, enorme discussie die gigantisch uitwaaiert, maar TS is nergens meer te bekennen :=
Letterlijk een bommetje gedropt.


Maar het kan op zich geen kwaad toch? :)

Het artikel van TS vind ik slechts geschreven en inderdaad een discussie van tig pagina's niet waard, maar het onderwerp zelf is wel interessant.

Moet eerlijk zeggen dat - alhoewel ik voorstaander van veel buiten ben - ik nog nooit een PP ben tegengekomen die ik noemenswaardig veel toegevoegde waarde vond hebben tov gewone wei of grote paddock. Op bokt zie ik weleens nog iets leuks voorbijkomen :j maar in het echt zijn het tot nu toe vooral postzegeltjes waar paar moddervette pony's tussen wat slappe linten staan te niksen := En die slappe linten gebruikt worden als excuus om betreffende pony's op een lapje grond maat kleine rijbak ofzo te proppen. Of het zijn juist niet-postzegeltjes waar paar moddervette pony's niet verder komen dan muurvast geparkeerd staan bij dichtstbijzijnde voerplaats. Maar het zal wel goed zijn want 24/7 buiten en onbeperkt ruwvoer joh.

Ik snap de achterliggende gedachte wel maar vraag me oprecht af of het nou voor zoveel meer beweging en verrijking zorgt dan ouderwets (bij gebrek aan beter woord) huisvesten?

Hoe ernaar op bokt wordt gekeken vind ik ook altijd zo storend, vertoont je paard probleemgedrag in omgang/ohz en staat die niet op PP dan ligt het per definitie ALTIJD aan je management want paard zonder PP is ongelukkig van het vele op stal staan. Staat die wel op PP dan mag je pas overwegen om je paard te trainen of op te voeden. Idem met voerbeleid, veel gras en brok zijn per definitie slecht, doet je paard het niet goed op sober voer dan moet je hem op tig ziektes testen want een paard dat brok nodig heeft bestaat toch niet.

Grazers huisvesten zonder mogelijkheid om te grazen vind ik eigenlijk meer controversieel dan wel of geen brok, maar als je paard nooit of nauwelijks op het gras komt is er weer geen rechtvaardiging voor nodig . Zolang die maar wel 24/7 buiten staat. Nou tot zover niet in overtuigingen vastzitten :=

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Is een paddock paradise wel een paradijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 11:12

Ik ben het deels wel met je een hoor Fly_high.

Maar dat is wel dezelfde vergelijking als de luxe stal waar ze wel paddocks/wei hebben maar bij allerlei omstandigheden zeggen: nah, we laten de paarden vandaag wel even binnen (regen, sneeuw, modder, zondag, het paard gaat wat rennen etc etc)
Leuk plan, uitvoering ruk.

En hetzelfde als mensen die maar (te makkelijk) blijven roepen: ja maar mijn paard wil niet buiten/kan niet buiten/gaat kapot buiten/is niet sociaal/ we hebben geen plek etc etc etc
Ook verkeerd.

Maar het is waar. Bij beide kampen zie ik uitvoeringen waar ik van denk: WTF
Grote stallen met veeeeeel te weinig buitenruimte (wat een redelijk onzichtbaar probleem is)
En modder PP's die wel heel zichtbaar zijn.

En beide vind ik niet al te best.

Flubberboot

Berichten: 2910
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Is een paddock paradise wel een paradijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 11:17

Ik vind ook dat de PP's niet zo heel veel toevoegen. Ik ken zat paarden die op een PP staan en nog zo ongelukkig zijn als maar kan. Of er wordt niet gekeken of een PP bij een paard past waardoor het dier ineens of teveel aankomt, of teveel afvalt. Ik snap dat een PP voor mensen met weinig grond een uitkomst kan zijn, maar velen vergeten dan te kijken naar het paard omdat "een PP is het beste voor het paard, dus paard is gelukkig"

Daihyo

Berichten: 88074
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 11:21

Fly_high: Ik lees anders ook veel overtuigingen/vooroordelen in jouw bericht :+
Maakt niet uit, dat is jouw mening.
Wat er op Bokt neergezet wordt is ook in het echt. Dat jij het niet in het echt hebt gezien dat kan, maar dat wil niet zeggen dat het niet echt bestaat.
Wat is de afmeting van een postzegel? Dat is ook rekbaar, want wat de een een postzegel vindt, vindt de ander groot genoeg. En wat is ouderwets huisvesten volgens jou?

Ik ben blij dat ik niet aan moddervette pony's en slappe lintjes voldoe. Want hier helpt de beweging wel degelijk. Waar mijn pensionado overal te dik stond, behalve toen hij veel beweging kreeg, staat hij er nu fatsoenlijk bij. Beweging is in training geen optie meer, vanwege blessure. Dus moet de beweging ergens anders vandaan komen. En door de verrijking en veel voerplaatsen, blijft hij dus de over de hele dag verspreid in beweging. Ik heb een tracker liggen en zodra het beter weer wordt, gaat dat een week om zijn been, om te kijken en meten hoeveel beweging dat nu echt is.
Op mijn vorige stallen (en dat gaat van traditioneel in de nacht op stal en overdag buiten, tot een HIT Actief stalling) heeft hij maar op 1 stal goed op gewicht gestaan en dat was toen ik een paar dagen in de week flinke ritten maakte. Alle andere stalling stond hij te dik. Te rijk voer, te weinig beweging.
Feit is wel dat zijn gewicht nu okee is, het onder controle is en zelfs de dierenartsen verbaasd waren. En dat waren er 3, in de periode juli tot nu. Dus ja, ik denk zeker dat het goed kan zijn.

Maar, ik val in herhaling, het valt en staat met management. Ik kan dat doen omdat ik geen pensionpaarden heb, alles zelf kan bepalen en echt maatwerk kan leveren. En ook hier gaat ook best wat mis, maar daar leer ik van, ik los het op en het verbetert. Heb je een pensionstal, wordt maatwerk gewoon lastiger. Kleine kuddes gaan nog wel, maar des te groter de groep, des te moeilijker het is om maatwerk te kunnen bieden.
Tegenhanger is dat alles zelf doen echt wel pittig is. Ik heb minimaal 1x per week klusdag, dan doe ik iets extra naast de dagelijkse klussen. Dat varieert van de draden en linten weer strak trekken, tot struiken planten of voerplaatsen creëren. Maar zonder dat, ben ik nog steeds dagelijks een uur bezig met uitmesten en hooi geven. Juist vanwege de vele voerplaatsen en dus ook de mest over het hele terrein verspreid omdat ze overal lopen. Heb je veel paarden is het veel makkelijker om een paar grote voerplaatsen te hebben, zodat je niet zo ver hoeft te lopen. Maar dat gaat dan weer ten koste van de beweging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 11:25

Flubberboot schreef:
Ik vind ook dat de PP's niet zo heel veel toevoegen. Ik ken zat paarden die op een PP staan en nog zo ongelukkig zijn als maar kan. Of er wordt niet gekeken of een PP bij een paard past waardoor het dier ineens of teveel aankomt, of teveel afvalt. Ik snap dat een PP voor mensen met weinig grond een uitkomst kan zijn, maar velen vergeten dan te kijken naar het paard omdat "een PP is het beste voor het paard, dus paard is gelukkig"



Ik denk juist dat je meer grond nodig hebt voor een PP, want hoe creëer je anders de open stukken/weides waar ze elkaar echt uit de weg kunnen gaan en aan de ander kant, ruimte om te spelen/galopperen.

Ibbel

Berichten: 49211
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 11:26

Er zijn een aantal dingen die niet (meer) kunnen, is toch wel een beetje de consensus.
1) paarden veel op stal (>16 tot 20 uur) - zomer of winter
2) paarden lang in (kleine) zandpaddocks zonder ruwvoer - zomer of winter
3) paarden zonder beschutting 24/7 buiten in de volle zon/nattigheid - zomer of winter.
4) (te) veel paarden op een (te) klein oppervlak
5) uberhaupt geen sociaal contact onderling - in de wei of op stal.

En de rest is maar hoe je in het wilt vullen.

Ik merk hier dat in mijn pseudo PP (ik had al iets dat er op leek voor het woord werd uitgevonden) met weilanden, een track er omheen, een poel en een bergje dat die dingen wel degelijk een verrijking voor ze zijn. Rond en door de poel crossen, rondje track rennen (of gewoon grazend rond) of op die berg op de uitkijk staan zijn favoriete bezigheden.

Maar vandaag zeikt het van de regen, en dus staat het hele zootje op het beton onder het afdak hooi te vreten.

Het feit dat ze zelf kunnen kiezen wat ze doen is denk ik het meest belangrijke.

Anoniem

Re: Is een paddock paradise wel een paradijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 11:27

Ja en dat vind ik dus persoonlijk wèl weer heel fijn klinken Ibbel, zoals jij het beschrijft!

Leo

Berichten: 50185
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 11:28

Mja dat gaat ook niet over iedere PP huisvester hier in het topic toch? Net als dat niet iedere PP die halve bak met slappe linten is.

Ik heb persoonlijk een hoop type stallen gehad; mijn paard is opgegroeid in een natuurgebied voor hij van mij was. Toen heeft hij aan huis gestaan, in een box en hele dag buiten. Daarna pensionstalling, box en paddock, zomer 24/7 in de kudde op de wei. Trainingsstal box en 2 aan 2 op de paddock een aantal keer per dag. Voor nood heeft hij zelfs 2 maanden op een stal gestaan waar het gebruikelijk was dat paarden alleen uit hun box kwamen als de eigenaar ging uitmesten. Met wat mazzel in een paddock, maar kon ook de stapmolen zijn. Mijn paard kwam wel zo veel en zo lang mogelijk buiten, meerdere keren per dag. Maar dat kwam op jezelf aan. Daar waren hij en ik doodongelukkig, wat een stress ook bij de paarden daar op stal. Vreselijk. Zodra we elders terecht konden met piepende banden vertrokken.
Toen kwam hij in een groepshuisvesting, kleine groep ruinen, mooi stuk binnen en buiten, eigen keuze voor de paarden. Op beton en zand. Hij heeft daar 3 jaar gestaan. Maar het ruwvoer sloot niet aan bij zijn metabolisme.

Toen kwamen we als pensionner op een PP aan huis terecht; gemengde kudde van 4 paarden en een shet, 3 hectare, verharde en onverharde paden, veel verschillende bodems, schuilmogelijkheden en verschillende "gebieden". En weidegang in de zomer. Veengrond, dus zodra het te nat wordt kunnen ze niet op de wei. Onbeperkt hooi, passend bij sobere paarden. En ja de paden hebben enorme meerwaarde ten opzichte van als het gebied 1 grote wei was geweest. Ze trekken echt rond, en waar ze het liefste staan verschilt per dag en weertype. Hooi ligt over het hele terrein verspreid. Ze gaan regelmatig sprintjes trekkend het terrein over en maken echt meters. Het terrein biedt lichamelijke uitdaging door verschillende ondergronden, een heuvel, bosje, boomstammen waar ze overheen stappen etc. Welke lichamelijke uitdaging biedt een 3ha wei? Waar ik overigens ook niets mis mee vind!! Want ik veroordeel niet waar een ander voor kiest (zolang het paard maar voldoende uren buiten staat). Ik krijg wel het idee dat er andersom snel veroordeelt wordt op basis van vooroordelen. Kom eens kijken. :)

Waar mijn paard staat is niet passend voor ieder paard of iedere eigenaar. Het is arbeidsintensief. En ik geloof best dat niet ieder paard er gelukkig van zal worden. Maar voor mijn paard is het perfect.

Tuurlijk zijn er ook natte plekken, maar jaarlijks worden die opgevangen met nieuw zand en houtsnippers. Doordat ze zoveel ruimte hebben trappen ze niet één stuk tot modder.

Flubberboot

Berichten: 2910
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 11:37

Adelaide71 schreef:
Flubberboot schreef:
Ik vind ook dat de PP's niet zo heel veel toevoegen. Ik ken zat paarden die op een PP staan en nog zo ongelukkig zijn als maar kan. Of er wordt niet gekeken of een PP bij een paard past waardoor het dier ineens of teveel aankomt, of teveel afvalt. Ik snap dat een PP voor mensen met weinig grond een uitkomst kan zijn, maar velen vergeten dan te kijken naar het paard omdat "een PP is het beste voor het paard, dus paard is gelukkig"



Ik denk juist dat je meer grond nodig hebt voor een PP, want hoe creëer je anders de open stukken/weides waar ze elkaar echt uit de weg kunnen gaan en aan de ander kant, ruimte om te spelen/galopperen.

Bij mij in de buurt is er een inimini stukje grond met een rijbak, track eromheen en twee weilandjes. Die vind ik wel ideaal geregeld. Geen idee of de paarden daar gelukkiger zijn dan op een ouderwetse paddock, maar dit is voor het eerst in jaren dat daar daadwerkelijk gras staat. Op die manier kan het een uitkomst zijn. Ik zou zelf alleen geen PP willen omdat wij genoeg grond hebben om ervoor te zorgen dat wij daadwerkelijk gras in de weides hebben.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 12:07

Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd omdat deze niet aan de Bokt regels voldoet.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 12:10

pol013 schreef:
Ik ben het deels wel met je een hoor Fly_high.

Maar dat is wel dezelfde vergelijking als de luxe stal waar ze wel paddocks/wei hebben maar bij allerlei omstandigheden zeggen: nah, we laten de paarden vandaag wel even binnen (regen, sneeuw, modder, zondag, het paard gaat wat rennen etc etc)
Leuk plan, uitvoering ruk.

En hetzelfde als mensen die maar (te makkelijk) blijven roepen: ja maar mijn paard wil niet buiten/kan niet buiten/gaat kapot buiten/is niet sociaal/ we hebben geen plek etc etc etc
Ook verkeerd.

Maar het is waar. Bij beide kampen zie ik uitvoeringen waar ik van denk: WTF
Grote stallen met veeeeeel te weinig buitenruimte (wat een redelijk onzichtbaar probleem is)
En modder PP's die wel heel zichtbaar zijn.

En beide vind ik niet al te best.


Klopt, de excuses vliegen over en weer. Maar als ik in de topics waar gezocht word naar een goede pensionstal kritisch ben over de geopperde stallen, dan krijg ik de reactie: "ja maar als je zo kritisch bent vind je nooit iets" en vervolgens worden de bagger stallen opgehemeld.
Een groot deel van de mensen wil gewoon koste wat kost een paard. Ook al is er geen geschikte huisvesting voorhanden.

Leo

Berichten: 50185
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 12:11

@Nikass en nu oa mijn post:
Ik ben pro PP voor míjn paard in de uitvoering zoals die is. Niet ieder PP zal passend zijn en een PP is ook niet het antwoord voor ieder paard.
Niet iedereen die Pro PP is, is automatisch van mening dat het een magische oplossing voor alles is.

Je moet naar het individu kijken en er zijn veel factoren die een plek maken of breken voor een individueel paard.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 12:16

Ja lijkt mij ook Leo (ik weet niet waarom je het specifiek aan mij richt?)
En wat jij schrijft, dat is wat ik zie bij de pp's, ze zijn altijd gemaakt voor de sobere paarden/pony's. Voor paarden die niet persé een deken nodig hebben, die gemakkelijk te dik worden, die in vrijwel elke kudde passen, en die recreatief op niet al te hoog niveau gereden worden.

Zoals ik al in mijn eerste bericht hier schreef denk ik dat een pp heel mooi kan zijn, in de juiste uitvoering. En aan dat laatste ontbreekt het nogal eens.
En daarnaast is dat voor sommige paarden ook heel lastig te realiseren.

Los daarvan heel jammer dat men meteen weer in "pro" en "contra" gaat praten.

pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 12:31

Ik denk dat bij geen 1 huisvesting de extremen geweldig zijn, en dat er ook maar weinig mensen op zoek zijn naar die extremen. Een crappy PP is jammer. Maar dan nog denk ik dat in de meeste gevallen op die locatie, met die mensen en die paarden, een crappy PP alsnog heel goed fijner kan zijn voor de paarden dan het hele zaakje gewoon een ouderwetse wei laten.

Hou je 3 paarden 24-7-365 op 3000m2 dan is een wei al snel helemaal aan gort getrapt en staan die dieren de hele dag tot over hun kogels in de bagger tijdens natte periodes. En hebben ze tijdens betere periodes ook geen gras meer.

Zet je die paarden tijdens zulke periodes in de bak / paddock dan is dat ook maar een saai zaakje.

Maak je van het terrein een PP met paden waardoor ze altijd in alle hoeken van het perceel kunnen komen en "rond kunnen trekken" van voerpunt naar schuurpaal naar rolplek, naar voerpunt naar ligplek naar uitkijkplek naar voerpunt naar water enz. dan hebben ze toch heel wat meer aanbod om een beetje fris tussen de oortjes te blijven dan wanneer ze maar de hele dag in een bagger- of zandvierkant staan zonder enig lonkend paadje waardoor ze om moeten lopen om bij iets interessants te komen .

En op de betere dagen hebben ze dan ook nog het gras bespaard in het midden van het terrein, zodat ze dan wel weer lekker kunnen grazen.

Dat het lint dan een rommeltje is en het pad een modderbende, dat nemen ze vast graag voor lief t.o..v. de alternatieven, zolang het maar redelijk veilig blijft.

Dat er PP op kleine stukjes gemaakt worden is niet de schuld van het PP-concept.... maar ook dan nog verbetert imo toch al snel de levenskwaliteit tov andere opties op die plek, met dat aantal paarden, met die eigenaars die er zoveel / weinig tijd en moeite in willen stoppen.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 10-03-23 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Berichten: 88074
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Is een paddock paradise wel een paradijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 12:32

Maar lint hoeft geen rommeltje te zijn. Kwestie van goed materiaal gebruiken en bijhouden.

pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Is een paddock paradise wel een paradijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 12:34

Natuurlijk hoeft dat niet. Maar dat is het vaak wel. Overigens imo niet per-sé meer of minder bij een PP dan bij enig andere manier van paarden houden :=

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 12:37

Maar het is wel jammer dat een pp het een soort van legitiem maakt om paarden te houden op te weinig ruimte.
Waarom moet je drie paarden kunnen houden op 3000m2?

Daihyo

Berichten: 88074
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 12:37

Eens pmarena. Hier in de buurt ook een weitje, met een enkel draad dat slap hangt in scheve prikpaaltjes. Ik vind het geen gezicht :D
Bij mij hangt nu ook 1 draad slap, omdat er een paal vervangen moet worden. Ik kijk er al dagen geïrriteerd naar, maar mijn man heeft morgen pas tijd om dat te doen. Morgen weer een strak lint om naar te kijken :))

Leo

Berichten: 50185
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 12:43

Nikass schreef:
Maar het is wel jammer dat een pp het een soort van legitiem maakt om paarden te houden op te weinig ruimte.
Waarom moet je drie paarden kunnen houden op 3000m2?


Mee eens, maar op menig pensionstal is het wel algemeen geaccepteerd dat er paarden 4 uur alleen op een rechthoek staan van 10x5, daarna terug naar hun 4x3. Dan heb je 3 paarden op totaal 150m3 + 36m3. Heel zwart/wit gezien.
Dan heb ik ze liever met zn 3en op een uitdagend ingedeeld 3000m2.

Ik richtte me net op jou omdat ik de indruk gewekt kreeg in jouw berichten dat alle mensen die voorstander zijn van PP meteen het PP het antwoord op alles vinden. Dat vind ik niet, al kan het vaak wel voor meer paarden een uitkomst zijn dan je vooraf misschien zou denken. Maar er zijn vele alternatieven die ook passend kunnen zijn. Excuus als ik het verkeerd geïnterpreteerd had. :)

pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 12:44

Nikass: van mij moet niets :)

Maar mensen doen het toch wel. Teveel paarden houden op te weinig grond.
Of eigenlijk ongeschikte grond. Hoeveel paarden staan er nou eigenlijk op grond die jaarrond geschikt is om de paarden volledig op rond te laten lopen? Denk dat dat er maar weinig zijn eigenlijk :o

Dus dan moet je zoeken naar oplossingen waarmee je je perceel zo optimaal mogelijk benut. Als we toch paarden houden op "ongeschikte" stukken, dan kan je imo beter zoeken naar manieren om de omstandigheden voor de dieren te verbeteren.

En dan is er ook nog de vraag: wàt is ongeschikt? Iemand die 3000m2 leuk inricht voor 3 paarden om jaarrond heel comfortabel en vrolijk rond te banjeren, zichzelf lekker bezig te houden. Die kan wel een (imo) geschikter plekje hebben dan iemand met 3 hectare waarbij de wei dermate bagger is dat de paarden een groot deel van het jaar bij of in stal blijven.

Daiho: hier schapengaas gezet voor de mini. En het lint omhoog uit de weg gehangen totdat ik zin heb om daar misschien nog wat mee te doen. Ziet er ook niet uit := We zien wel weer verder als het weer wat lekkerder wordt hoor.

Ik had ze zoals de vorige huurders van deze wei, ook de hele winter op kunnen sluiten op het mini pleintje rond de stal. Nu wandelen ze wanneer ze willen lekker rond over de punt van de wei en een deel van de paadjes +:)+

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 13:02

Citaat:
Hoeveel paarden staan er nou eigenlijk op grond die jaarrond geschikt is om de paarden volledig op rond te laten lopen? Denk dat dat er maar weinig zijn eigenlijk



Nou best veel, dat probeer ik al een topic lang te vertellen dat mijn paarden en vroeger bijrijdpaarden altijd jaar rond in de wei stonden zonder blubber. (en niet alleen die van mij, ook van de andere eigenaren die hun paard daar ook hadden staan)
Maar nee niet in de klei nee. Daar gaat dat niet.

Maar daar word overheen gestapt want past niet in het plaatje.
omdat men persé moet en zal teveel paarden in de klei te planten.
Ik zeg heel vaak, paarden houden is een luxe, geen recht.
Maar dat word niet in dank afgenomen.
Want anders kan ik hier geen paard houden...nee precies, ik kan hier ook geen tijger houden....

Meestal zijn de paarden de dupe want baasje moet en zal een paard.
En of dat nu in een 22/7 binnen stal is met mini paddock of wat smalle natte paadjes van 50 meter lang, dat is beide niks.
En ga het niet heilig maken met dat padje is beter dan...nee in 9 van de 10 keer is dat gewoon bagger.
net zo fout en verkeerd dan de stalpaarden de hele dag.

De enkele hier op bokt die de pp mooi voor elkaar hebben, dikke pluim.
Maar dat is echt niet de standaard.
Anders zou ik geen 3 slechte zooi kennen en nul goede. dan zou er minstens 1 mooie bij zijn toch.
Wel staan hier in de buurt honderden paarden gewoon nu op het gras, zonder modder.
Dus ga dan aub niet zeggen die pp is beter, nee die is goedkoper, want ja dat zijn postzegels en postzegels zijn goedkoper in aanschaf dan 3 hectare....

Ibbel

Berichten: 49211
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 13:07

DP: ook n=3 is geen onderzoek. Tegen de tijd dat je er 20 slechte kent en geen enkele goede (op vergelijkbare grond) heb je een beetje recht van spreken.

Idem voor jouw ervaring dat al jouw paarden en bijrijdpaarden allemaal droog in de winter op voldoende grond buiten stonden.
Mijn 40-jarige ervaring is heel anders.

Maar beide zijn eigen waarnemingen, geen feiten, en zeggen níets over wat er nu of vroeger beter was dus dat kun je gewoon niet veralgemeniseren.