Is een paddock paradise wel een paradijs?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DiantaM
Berichten: 11277
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 11:18

Ik heb het idee dat TS een heel jong iemand is. Het is een kortzichtig stuk, ook al is het een mening. Spijtig dat dit platform krijgt en voor andere mensen zichtbaar is.

Een paddock Paradise kan zo’n mooie oplossing/aanvulling zijn. Mits het goed is uitgevoerd maar dat geldt voor alle vormen van buiten paarden houden.

Ibbel

Berichten: 49204
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 11:19

Dreamboy schreef:
Eerlijk gezegd denk ik dat die vriendin met dat pp helemaal niet eens bestaan


Als die vriendin wel bestaat dat heeft ze een goede reden om de schrijfster aan te klagen wegens smaad.
Zelden zo'n onaardige, op de man spelende, column gelezen. En herkenbaar genoeg voor de 'vriendin' - als die bestaat.

ingvdh

Berichten: 6376
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Is een paddock paradise wel een paradijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 11:24

Je hebt goede stallen en je hebt slechte stallen en dus heb je ook goede pp's en slechte pp's.

Bij het schrijven van een column wil je iets aan de kaak stellen, dat mag, maar baseer dat dan niet op een ervaring met een pp. Van iemand die iets ter discussie wil stellen verwacht ik dat deze wel wat meer onderzoek doet naar her onderwerp.
Als je 10 van die dingen bezocht hebt en het is overal een puinzooi dan snap ik het nog wel, maar eentje?

Onali

Berichten: 18485
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 11:25

DiantaM schreef:
Ik heb het idee dat TS een heel jong iemand is. Het is een kortzichtig stuk, ook al is het een mening. Spijtig dat dit platform krijgt en voor andere mensen zichtbaar is.

Een paddock Paradise kan zo’n mooie oplossing/aanvulling zijn. Mits het goed is uitgevoerd maar dat geldt voor alle vormen van buiten paarden houden.



Profiel staat 53, maar dat betwijfel ik ook.

Renee1991

Berichten: 5984
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 11:29

Ik vind het een heel slecht artikel TS. Allereerst; een column kan inderdaad een persoonlijke mening zijn. Maar daar komt wel bij kijken dat het op een publiekelijke website wordt geplaatst, daar moet jij als schrijver je bewust van zijn wanneer je het laat plaatsen.

Daarnaast begint mijn wetenschappelijke achtergrond enorm te jeuken bij dit artikel, vanwege het bekende n=1 verhaal. Jij vormt op basis van één situatie je mening en ventileert deze. Had op z'n minst vergelijkend warenonderzoek gedaan. Je generaliseert zonder weet te hebben van andere situaties die wél geschikt zijn.

Verder haal je jezelf onderuit in je artikel want je omschrijft elementen die niet aan de maat zijn (poeltjes die leeg staan en er vies uit zien, dichtgegroeide paden, etc) maar daarna schrijf je dat je daar al voorbij bent wanneer je het paardengedeelte betreedt. Dus die omstandigheden waren helemaal niet in het paddockgedeelte?

MariaVerspek schreef:
Je wilt niet weten hoeveel zandkolieken eruit voortkomen, en dan maar niet te spreken over het water en de droge zomers. Blauwe alg is LEVENSGEVAARLIJK!

Oja? Heb je cijfers van hoe vaak dit voorkomt? En heb je bewijs dat dit komt door de omstandigheden waar het paard zich in beweegt?

Kortom; ik vind dit vanuit alle perspectieven een enorm waardeloos artikel. En daarnaast behoorlijk schofferend naar de mensen die wél veel tijd en aandacht in de leefomstandigheden van hun paard hebben gestoken.

Leo

Berichten: 50182
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 11:30

Nou TS je wijze van reageren op argumenten is duidelijk net zo selectief als je zoektocht naar bronnen en onderbouwing voor je column. :j

Renee1991

Berichten: 5984
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 11:30

Leo schreef:
Nou TS je wijze van reageren op argumenten is duidelijk net zo selectief als je zoektocht naar bronnen en onderbouwing voor je column. :j

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Onali

Berichten: 18485
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Is een paddock paradise wel een paradijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 11:32

Het Faceabookbericht gaat net zo lekker, waarschijnlijk hoopte ze hier meer op steun :')

prompter

Berichten: 11175
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Is een paddock paradise wel een paradijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 11:34

Ik heb ook wat andere columns gelezen van deze auteur. Ik vind ze erg generaliserend.

DuoPenotti

Berichten: 29794
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 11:38

pmarena schreef:
Dat is zo. Bij een hooibak / waterbak / ingang van de weide heb je ook vaak een blubberbende.
Maar in een paddock heb je ook piekbelasting. Daar kan je dan gewoon je bodem op aanpassen :)

Voor paarden zijn het aantal m2 van hun winterpaddockje al snel leuker in de vorm van hetzelfde aantal m2 als een looppad.

En laten we wel wezen.... op het moment dat de weersomstandigheden zo zijn dat de grond kapot gelopen wordt, mogen de paarden op heel veel plekken niet eens de wei meer op. Of er wordt voor gekozen om een kleiner winterweitje helemaal aan gort te lopen, dat wordt dan ook modder.

Dan kan je alsnog beter een modderig pad hebben waarover je dan het hele terrein nog rond kan wandelen, dan dat je alleen maar op je paddockje o.i.d. mag lopen. Pad is toch vaak een extraatje bovenop de normale paddock / pleintje bij stal :)


daar ben ik het zeker mee eens :j

Maar ik heb zelf het geluk gehad mijn hele leven zowel als bijrijder als eigenaar de paarden zo gestald te zien dat ze ook in de winter op een flink stuk weide stonden zonder modder. Ja hooguit bij de in/uit gang. Of zo'n pad er naartoe.

En ja omdat dat hier in deze omgeving kan is daar mijn voorkeur voor.
En in deze zelfde omgeving zie ik dus de natte paden met piekbelasting. In de midden wel een goed stuk wei.
waarvan ik dan denk haal die track palen weg en je paarden kunnen het hele oppervlakte gebruiken zonder modder...
En die bewegen dan net zoveel als in een track, ze staan immers ook de ene keer achter en de andere keer voor.
Het magische ze bewegen meer in een track is alleen zo met het vergelijk van een kleine paddock.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 11:44

prompter schreef:
Ik heb ook wat andere columns gelezen van deze auteur. Ik vind ze erg generaliserend.


Precies. Voegt dus inhoudelijk en onderbouwend zeer weinig toe. Ik kende dat hele platform, waar deze column dus ook op staat, niet. Ziet er ook niet erg inspirerend uit, wat ik er zo van zie :+ .

Maar da's mijn onbescheiden mening :o .

pmarena

Berichten: 48204
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 11:57

DuoPenotti schreef:
pmarena schreef:
Dat is zo. Bij een hooibak / waterbak / ingang van de weide heb je ook vaak een blubberbende.
Maar in een paddock heb je ook piekbelasting. Daar kan je dan gewoon je bodem op aanpassen :)

Voor paarden zijn het aantal m2 van hun winterpaddockje al snel leuker in de vorm van hetzelfde aantal m2 als een looppad.

En laten we wel wezen.... op het moment dat de weersomstandigheden zo zijn dat de grond kapot gelopen wordt, mogen de paarden op heel veel plekken niet eens de wei meer op. Of er wordt voor gekozen om een kleiner winterweitje helemaal aan gort te lopen, dat wordt dan ook modder.

Dan kan je alsnog beter een modderig pad hebben waarover je dan het hele terrein nog rond kan wandelen, dan dat je alleen maar op je paddockje o.i.d. mag lopen. Pad is toch vaak een extraatje bovenop de normale paddock / pleintje bij stal :)


daar ben ik het zeker mee eens :j

Maar ik heb zelf het geluk gehad mijn hele leven zowel als bijrijder als eigenaar de paarden zo gestald te zien dat ze ook in de winter op een flink stuk weide stonden zonder modder. Ja hooguit bij de in/uit gang. Of zo'n pad er naartoe.

En ja omdat dat hier in deze omgeving kan is daar mijn voorkeur voor.
En in deze zelfde omgeving zie ik dus de natte paden met piekbelasting. In de midden wel een goed stuk wei.
waarvan ik dan denk haal die track palen weg en je paarden kunnen het hele oppervlakte gebruiken zonder modder...
En die bewegen dan net zoveel als in een track, ze staan immers ook de ene keer achter en de andere keer voor.
Het magische ze bewegen meer in een track is alleen zo met het vergelijk van een kleine paddock.


Ik neem aan dat die mensen er hun redenen voor hebben waarom ze gekozen hebben voor een looppad: het voegt dus blijkbaar iets toe :)
Ik kan wel een paar mogelijke redenen bedenken:

- toch de wei sparen omdat ze vinden dat er toch teveel vertrapt wordt
- toch zien dat de paarden op het pad meer meters maken (want dat is vaak echt zo :j )
- in de zomer veel beweging / hele terrein kunnen overzien zonder teveel gras binnen te krijgen
- paarden met verschillende voerbehoeftes toch samen op kunnen laten lopen

Je gaat niet de moeite en investering doen van het maken van een track, als het niet iets toevoegt :)
En als blijkt dat het voor jouw paarden niks toevoegt, dan zet je het zaakje gewoon weer open.
Doen ze dat niet, dan zal het blijkbaar wel zijn voordelen hebben :)

Sambam

Berichten: 53
Geregistreerd: 16-05-16
Woonplaats: in een gat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 12:03

Ik denk dat er al genoeg gezegd is over waarom dit column niet erg goed ontvangen word... maar wil graag ook mijn ervaring delen.

Het houden van je paarden op een paddock paradise wil helemaal niet zeggen dat dit persé is omdat ze niet op het gras mogen. Wij zitten op kleigrond, en hebben onze paarden graag 24/7 buiten. Echter kun je ze moeilijk 24/7 op deze kleigrond zetten, dan wordt het nou eenmaal een grote blubber bende.

Daarom hebben we een flinke track om ons weiland heen, met verschillende voerplekken en in het midden 2 schuilstallen waar ze vrij in kunnen. De track is afgegraven en gedraineerd, waarna er een soort eb en vloed zand op is gestort. Ook liggen er wadi's langs de track. Hierdoor blijft de nattigheid zéér beperkt. Daarnaast hebben we nog 3 plekken met heerlijk mul paddock zand, waar ze altijd droog kunnen liggen. De paarden doen regelmatig met zijn alle een rondje track. Doordat er altijd toegang is tot hooi, zie je dat er veel meer rust en ruimte onderling is. We hebben 3 weides waar ze enkel in droge periodes op gaan, om er het jaarrond zo veel mogelijk plezier van te hebben.
Zoals eerder ook al gezegd; zelfs wanneer ze op het gras kunnen, zie je ze tussendoor gewoon af en toe een rust of speel momentje op de track inlassen.

Dus denk ik dat de paarden op deze manier gelukkiger zijn, dan wanneer we het als wei hadden gehouden? 100%. Dan hadden ze namelijk elke winter tot hun knieën in de blub gestaan, met als gevolg dat er in de zomer weinig fatsoenlijk gras te vinden is omdat dit niet de kans heeft gekregen om bij te komen. (Overigens heb ik mijn paard ook op een nette pensionstal gehad, waar hij s'nachts op stal en overdag op de wei kwam, en vind ik hem hier sowieso ook veel relaxter en happier ogen).

Samenvatting van Leo sluit ik me ook volledig bij aan. Alles hangt of staat met een correcte uitvoering en goed onderhoud.

DuoPenotti

Berichten: 29794
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 12:03

Pmarena
nee het is de hype van waarom ze het doen.
Echt niets anders dan dat.
PP = goed.
Dus ze meppen wat palen en lint in de grond, want veel meer moet je er niet bij voorstellen en dat is goed, dat lees je toch overal :j

Duhelo

Berichten: 28564
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 12:12

Josien_ schreef:
Er zijn inderdaad veel plekken gemaakt die men dan paddock paradise noemen en waar het wat minder onderhouden is.
Maar daarbij denk ik ook dat een goede PP onderhouden veel meer werk, tijd en geld kost dan paarden op een weide zetten.
Zandpaddock of tracks hebben flink onderhoud nodig om ze mooi droog en goed begaanbaar te houden. Daar hebben mensen niet altijd de middelen toe of het mag bijvoorbeeld niet op een gehuurd stuk.
Een weide ziet er al sneller "onderhouden" uit denk ik.

Ik vind het een mooi principe om paarden op te houden mits goed uitgevoerd. En die zie ik er gelukkig ook genoeg van :) .


Een weide kan je natuurlijk mooi strak houden he.
Paarden grootste deel op box en paar 4 uurtjes buiten op een stukje zand = minder belasting = mooiere paddock.
Enkel bij droog weer op de weide = geen modder.

Mijn stukje ziet er momenteel dramatisch uit. Rond de verharding is er modder, de track zakken ze momenteel tot over de kogels in weg, en alles is nat nat nat.

Maar ze staan proper op de beton, kunnen droog liggen onder het afdak op rubber matten, kunnen droog op de paddockpanelen staan en het zand is weliswaar nat, maar zakken ze niet in weg.
De rest kunnen ze zelf kiezen of ze erop gaan of niet.
Maar het ziet er niet uit voor de buitenstaander ...

pmarena

Berichten: 48204
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 12:13

Klinkt mooi samvdH +:)+ Mazzelaars die paarden.

DP: Dat ze om die reden ergens mee beginnen, dat kan.
Maar waarom zouden ze het vervolgens zo houden, als het niet zou bevallen...?
Dan haal je de draad weg en ze hebben het hele stuk weer.

Als het pad als pad gehouden wordt, bevalt het dus blijkbaar. Lijkt mij hoor :=

Hier ook de ervaring dat ze vanuit de wei graag een rondje pad doen, even lekker over het pad rennen, op het pad een favoriet plekje zoeken om een dutje te doen. Toch weer even achter de boompjes kijken of daar nog iets te beleven valt. Samen spelen, lekker rennen en de 1 de ene kant en de ander de andere kant op. Elkaar foppen door tijdens het rennen op het laatste moment een andere afslag te nemen en dan zien dat ze er lol van hebben dat die andere sukkel er ingetuind is en nu de grote lus moet lopen :D

Waarna die ander met een paasei wraak komt nemen, enz. Het is echt lachen. Voor die paarden leuker en om naar te kijken ook. En laten we wel wezen.... je loopt zelf waarschijnlijk ook liever een langer rondje door een bos of parkje, dan over een kaal weiland van hetzelfde aantal m2.

En een speelplein voor kinderen is ook leuker als er wat dingen staan waar je mee en omheen kan spelen.

Niet om mensen en paarden 1 op 1 te vergelijken, maar het geeft gewoon wat verrijking :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 09-03-23 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

miereneter

Berichten: 2564
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Is een paddock paradise wel een paradijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 12:15

Ik spring graag nog even op het "column-is-een-mening-argument": ook een mening moet je kunnen onderbouwen. Nou ja, hoeft niet, maar dan hoeft ook niemand 'm serieus te nemen.

DuoPenotti

Berichten: 29794
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 12:16

ja dat is de grote vraag waarom ze het zo houden?
Hype? Mode volgen. Want pp= goed.
Zonder zelf hun ogen op te doen?

Ik heb ook nog elke dag de vraag waarom jeugd van nu nog gaat roken terwijl we weten dat het slecht is.
Geen idee dus waarom mensen hun paarden in een modder pad laten ploeteren. Beetje hetzelfde.
Mensen zijn rare wezens, dat wel.

En nee het pad word niet goed onderhouden, dat blijkt toch wel uit wat ik schrijf :D

Hutcherson

Berichten: 7380
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 12:20

'de paarden staan bij het hek waar het erf eindigd en de paddock paradise begint' daar bedoel je ongetwijfeld mee dat je het idee hebt dat de paarden graag 'naar binnen willen'?
Dat is ook zoon hardnekkige aanname die veel paardenmensen maken en die werkelijk nergens op gebaseerd is.

Ik vind het persoonlijk wel fijn om mijn dieren te laten kiezen of ze binnen of buiten willen lopen. Uiteraard kun je dan een stal aanbieden met uitloop maar met een postzegel uitloop gaan ze geen sprintje nemen. Dat vind ik wel fijn om die mogelijkheid te bieden.
Poeltjes vind ik minder. Vergt veel onderhoud en doen ze vaak weinig mee.

Je noemt ook bijna gekscherend dat het gras uit den boze is vanwege fructaan. Ik neem dan ook maar aan dat jijzelf geen paard hebt die al dik wordt van de lucht? Die als hij even op gras staat al een dikke opgezette nek krijgt?
Want als je dat wel hebt ga je serieus nadenken.

Je moet de boel onderhouden maar dat is met een stal en weide net zo. Alleen bied je de mogelijkheid aan je paard om te staan waar hij wil. Je probeert het lopen te stimuleren. Ok denk dat het aanbieden van een track meer beweging uitlokt dan het reguliere van stal naar weide en weer terug (in de zomer) en alles buiten de zomer van stal naar postzegel paddock. En als ze voor het hek staan gauw terug op stal.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 12:23

Nou ja, TO, don't quit your day job :))

elinedeau95

Berichten: 1196
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Brabant

Re: Is een paddock paradise wel een paradijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 12:33

Ben heel benieuwd of dit de steun was waar TS op zat te wachten

josien_m_
Berichten: 2424
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Is een paddock paradise wel een paradijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 12:42

Waarom is het zo erg dat er een tegengeluid komt over het hebben van een paddock paradise? Behalve het alternatief van wei en stal zijn er meer mogelijkheden. En kan ook het paddock paradise door ervaringen worden verbeterd. Nee, het is niet dé oplossing, echte ruimte kunnen we meestal niet realiseren voor ze, dus ideaal wordt het waarschijnlijk nooit.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 12:50

Het is niet erg dat er een tegengeluid komt, het is wel erg dat het zó slecht geschreven is en zo'n n=1-mening een platform krijgt.

Mars

Berichten: 33270
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 12:51

TS kreeg op FB niet de bijval die ze verwachtte, vreemd om dan speciaal een account op bokt aan te maken om te proberen je gelijk te halen met dit n=1 verhaal.

Onderhoud is key, dat geldt voor een wei, een stal en een pp. Nogal wiedus dat de boel verslonst als er blijkbaar te weinig aan gedaan wordt. Dat maakt een pp niet meteen fout.

Leo

Berichten: 50182
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 12:52

Constructief tegengeluid is altijd goed. :j Er is niet één waarheid. Wat voor het ene paard werkt hoeft niet voor alle te werken.