Meer fans van Temu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Telpeva

Berichten: 14765
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 09:11

Marjo schreef:
Als ik daar het geld voor zou hebben, zou ik dat ook doen. Ik probeer voor mezelf vooral na te gaan of de spullen die ik wíl kopen ook echt nódig heb.

Ik denk eigenlijk dat dit nog wel het belangrijkste is, waar je ook koopt :j is het nodig, ga je het gebruiken, word je hier echt blij van of zal dit in een kast of op de grote hoop belanden.

Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 09:13

verootjoo schreef:
En je wordt in de EU niet gevangen genomen en in een concentratiekamp vastgehouden om uitgebuit te worden in chemische fabrieken met gevaar voor eigen leven.
Scheelt ook wel wat vind ik.

Eerder werd de vergelijking met de WOII gemaakt, ook toen ‘haben wir es nicht gewüsst’ maar nu is het blijkbaar nog steeds ‘wat niet weet, wat niet deert’.

En door het te vertellen weet iedereen het wel en kan je dus een keuze maken.


Oh dat zijn details joh, en ze hebben zulke leuke spulletjes!
Zolang IK het niet hoef te zien is het alsof het niet gebeurd is toch.

In de EU gaat het overigens ook niet altijd even netjes en vrijwillig, maar nee absoluut niet te vergelijken met letterlijke concentratiekampen.

Veel productie van meer duurzame merken vindt nog plaats in landen die niet echt aan de Nederlandse normen voldoen maar het blijft een wereld van verschil tov China.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 09:15

Marjo schreef:
En echt heel fijn dat jij kan winkelen bij kleinere labels. Als ik daar het geld voor zou hebben, zou ik dat ook doen. Ik probeer voor mezelf vooral na te gaan of de spullen die ik wíl kopen ook echt nódig heb.


Ik ben niet loaded, maar ik koop bewust en spaar dus voor dingen.

Marjo

Berichten: 37255
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 09:17

Fly_high schreef:
Marjo schreef:
Dat is niet het argument dat Foaly maakte zoals je hierboven kunt lezen ;)

Daarbij geeft het helemaal geen garantie dat de kleding/speelgoed etc die je in Nederlandse winkels koopt niet gemaakt wordt door kinderarbeid of door mensen die fysiek lijden om het te maken. Dus om daarvoor specifiek deze webshops aan te vallen is niet heel erg eerlijk. Bij Amazon lijden ze ook fysiek in de magazijnen maar daar hoor je niemand over ;)


Dan maar spullen kopen via een partij die je wel garantie geeft dat er sprake is geweest van kinderarbeid en fysiek lijden? Zekere voor het onzekere zeg maar? :')

Werken in allerlei magazijnen in EU is poedersuiker, daar niet van, maar niet te vergelijken met werkomstandigheden in China. Je draait in de EU werkdagen van 12u ipv 16 zeg maar en krijgt er wel marktconform voor betaald, genoeg om van te leven.


Die garantie is er helemaal niet :')
Maar hieruit blijkt wel dat je niet helemaal op de hoogte bent van deze webshops. Want je zou dan weten dat niet eens alles uit China komt maar dat dit ook weer een platform is waarbij veel verkopers samen zitten. Ik heb namelijk ook al eens pakketjes uit Rusland of Tsjechië ontvangen die bij Ali besteld zijn.

verootjoo schreef:
Marjo schreef:

Dat is niet het argument dat Foaly maakte zoals je hierboven kunt lezen ;)

Daarbij geeft het helemaal geen garantie dat de kleding/speelgoed etc die je in Nederlandse winkels koopt niet gemaakt wordt door kinderarbeid of door mensen die fysiek lijden om het te maken. Dus om daarvoor specifiek deze webshops aan te vallen is niet heel erg eerlijk. Bij Amazon lijden ze ook fysiek in de magazijnen maar daar hoor je niemand over ;)


Amazon is niet bepaald een Nederlandse winkel toch? Daar koop ik ook nooit.

Er zijn genoeg Nederlandse winkels die de garantie op eerlijke productie wel kunnen geven.
En anders kun je altijd nog tweedehands kopen, dan hoeft er iig niks nieuws geproduceerd te worden.

Temu is zo gericht op hebben hebben hebben, terwijl ze alleen spullen verkopen die precies niemand nodig heeft.


Amazon zit inmiddels ook in Nederland. Amazon.nl bestaat al geruime tijd namelijk.

En het grote probleem met die Nederlandse winkels die deze garantie wel geven; daar zijn de prijzen ook naar. En dát is dus vaak niet te betalen voor veel mensen, zeker niet voor degene die al krap bij kas zitten omdat alles in het land al zo duur is.


Telpeva schreef:
Marjo schreef:
Als ik daar het geld voor zou hebben, zou ik dat ook doen. Ik probeer voor mezelf vooral na te gaan of de spullen die ik wíl kopen ook echt nódig heb.

Ik denk eigenlijk dat dit nog wel het belangrijkste is, waar je ook koopt :j is het nodig, ga je het gebruiken, word je hier echt blij van of zal dit in een kast of op de grote hoop belanden.


Precies. In mijn geval dus veelal stickers en knutselspullen die ik in NL niet kan vinden :)

Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Meer fans van Temu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 09:25

En waren die spullen uit Rusland en Tsjechie in betreffende landen geproduceerd? Of waren die partijen toch dropshippers met leveranciers buiten de EU.

Misschien is het maar goed dat veel goederen niet te betalen zijn trouwens :) dan zouden we wellicht ooit kunnen stoppen met consumeren van zooi dat letterlijk nergens voor nodig is. Of dreigen al die mensen die ladingen 5 euro shirtjes bestellen echt anders in hun blootje te moeten rondlopen? Enorme noodzaak van spul zoals stickers is voor mij ook een mysterie :=

Marjo

Berichten: 37255
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 09:28

Fly_high schreef:
En waren die spullen uit Rusland en Tsjechie in betreffende landen geproduceerd? Of waren die partijen toch dropshippers met leveranciers buiten de EU.

Misschien is het maar goed dat veel goederen niet te betalen zijn trouwens :) dan zouden we wellicht ooit kunnen stoppen met consumeren van zooi dat letterlijk nergens voor nodig is. Of dreigen al die mensen die ladingen 5 euro shirtjes bestellen echt anders in hun blootje te moeten rondlopen? Enorme noodzaak van spul zoals stickers is voor mij ook een mysterie :=


Waren gewoon bestellingen vanaf AliExpress.

Ah, dus we mogen niet meer creatief bezig zijn en knutselen omdat jíj dat niet nodig vindt? :')
En ik denk inderdaad dat er voor sommige gezinnen weinig kleding overblijft als zij niet meer bij de Primark/Shein mogen shoppen ;)

Lau

Berichten: 16677
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 09:28


Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 09:30


Biebz

Berichten: 5520
Geregistreerd: 25-06-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 09:35

Fly_high schreef:
En waren die spullen uit Rusland en Tsjechie in betreffende landen geproduceerd? Of waren die partijen toch dropshippers met leveranciers buiten de EU.

Misschien is het maar goed dat veel goederen niet te betalen zijn trouwens :) dan zouden we wellicht ooit kunnen stoppen met consumeren van zooi dat letterlijk nergens voor nodig is. Of dreigen al die mensen die ladingen 5 euro shirtjes bestellen echt anders in hun blootje te moeten rondlopen? Enorme noodzaak van spul zoals stickers is voor mij ook een mysterie :=


Vind het toch wel een heftige discussie worden zo.
Ik ben iemand die er niet echt bij stil staat verder. Dat van Alie enzo kwam ik ook pas achter hoe dat zat.
Maar eerlijk?.

Ja ik ben blij dat ik af en toe van mij zelf nu eens een extra kleding stuk mag kopen bij de Primark of iets. (Via Temu en Alie dan weer niet ivm rare maten enzo).

Maar wij hebben het nooit breed gehad, ik heb nooit kledinggeld of zakgeld gehad van mijn ouders. Ik mocht 1x per jaar naar Primark en daar mocht ik voor 50 euro winkelen. Een feest was dat. Maar dat was mijn enigste nieuwe kleding in 1 jaar tijd.

soesita

Berichten: 5180
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 09:54

Marjo schreef:
Ik probeer voor mezelf vooral na te gaan of de spullen die ik wíl kopen ook echt nódig heb.


Als starter van de "tegen" zijde in deze discussie, wil ik Marjo even quoten met een volgens mij toch heel belangrijk argument. Als je dan weet onder welke voorwaarden jij die bestelde spulletjes koopt, zorg er dan voor dat het tenminste geen prulletjes of hebbedingetjes zijn, maar ga dan voor bestellingen die belangrijk voor je zijn. En ja, dat kan zijn met het argument dat het anders niet in Europa te verkrijgen is en dat jij er echt plezier aan beleeft (zoals die knutselspullen). Die beslissing moet iedereen voor zichzelf maken. Maar doe dat alsjeblieft weloverwogen.

Zelf ben ik ook niet vrij van zonde wat aankopen via bestellingsdiensten betreft -al zit er volgens mij wel degelijk nog een verschil tussen bv. Amazon en Temu - dus ik wil helemaal niet met stenen werpen. Maar ik probeer wel bij elke aankoop te overleggen met mezelf of mijn familie of er geen alternatieven zijn.

Tallie1979
Berichten: 22759
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Meer fans van Temu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-23 09:58

Veel reacties lees ik niet (foeis lijst) maar zie dat er een discussie gaande is. Dat was niet de opzet van het topic, maar het zij zo. :)

Bedankt voor al jullie meningen en ideeën. Fijne voortzetting nog. :)

Suzanne F.

Berichten: 49300
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 10:08

Wat is Temu anders dan Shein of Ali? Heeft het een ander assortiment?
Ik zal eens kijken wat ze hebben. Bij Shein heb ik eindelijk kunnen vinden wat ik nergens anders kon vinden. En ze hebben ook leuke zomerjurken.

Lau

Berichten: 16677
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 10:20


KSHancox
Berichten: 1261
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 10:30

Over de omstandigheden van Oeigoeren, er zijn helaas meerdere bedrijven/merken bij betrokken omdat ze o.a. zo verdomd veel katoen en andere stoffen maken voor lage prijzen. Er is op het internet veel te vinden over de omstandigheden die echt schokkend zijn.
https://www.shoplikeyougiveadamn.nl/blo ... eid/bl-378

Maargoed. Ik snap dat het voor veel mensen een ver van hun bed show is en dat het erger is als je eigen buren uit hun huis worden getrokken en op de trein worden gezet dan wanneer het iemand anders is aan de andere kant van de wereld die er anders uit ziet dan jijzelf. :)

JudithGigi

Berichten: 4222
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Meer fans van Temu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 11:08

Onwetend kopen bij dit soort winkels is een ding, maar wéten dat er mensen uitgebuit worden en alsnog kopen vind ik echt heel erg. Gemis aan empathie? Of gevalletje "niet mijn probleem"?

LWDaisy

Berichten: 4796
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 11:08

Urbanus schreef:
LWDaisy schreef:
Ik heb zelf nog niets besteld op Temu, maar het zal er zeker wel van komen haha, ik zie regelmatig leuke dingen voorbij komen. Ik bestel tegenwoordig meestal via Shein of Amazon. Alie is al héél lang geleden, maar ook leuke koopjes gedaan daar.

En dat er dan ergens iemand anders "de prijs" betaald voor het feit dat de artikelen via Temu en dergelijke webshops goedkoper zijn.. Ja, da's ruk voor diegene.
Maar eerlijk? Het leven (mijn leven in ieder geval) is al duur genoeg. Ik betaal me blauw aan rekeningen, huishuur, nutsvoorzieningen, belastingen, bijdragen, boodschappen, benzine, voer voor mijn katten, de tandarts, ... Kost allemaal handenvol geld, in die mate dat dat ook ruk is. Ik werk heel hard, doe 2 jobs - en moet bijna alles weer uitgeven.
Als ik mezelf eens iets wil gunnen, kan ik het gewoon niet maken om mezelf iets te gunnen voor een opmerkelijk hogere prijs als ik zie dat hetzelfde artikel ergens anders ook een stuk goedkoper kan. Dan bestel ik dat shirtje van 5 euro, of dat bureau-artikel van 6 euro dat ik via Shein kocht en dat mijn leven gewoon makkelijker maakt - hetzelfde artikel kost 20 euro meer bij de concurrentie, dat geef ik er niet aan uit. Daar ben ik enerzijds te gierig voor, en anderzijds blijft er in de realiteit maar weinig over dat ik aan mezelf wil spenderen. Ik heb andere dingen waar mijn centen naartoe (moeten) gaan.

Mocht ik morgen de lotto winnen, zou ik nog steeds gierig zijn haha.
Een boel dingen vind ik zijn geld niet waard, puur omwille van het prijskaartje. Als ik datzelfde artikel ergens anders goedkoper kan krijgen, koop ik het daar wel. Het leven is echt al duur genoeg.

Ik vind dit wel een mooi voorbeeld van ikke ikke ikke en de rest kan stikken.

Vrijwilligerswerk doen in een oud concentratiekamp, alles willen weten over de oorlog maar zelf spullen kopen die zijn vervaardigd door Oeigoeren in een Chinees concentratiekamp.

Ik begrijp dat niet.



Zal ik je mijn maandelijke inkomsten en uitgaven even doorsturen? Dan begrijp je het vast wel.

Lughnassadh

Berichten: 1811
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Meer fans van Temu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 11:45

Dan nog heb je een keuze. Ik heb jarenlang op een minimum geleefd. Dingen als Temu bestonden nog niet. Dus ja, dat was gewoon keuzes maken. Simpel zat. En ook dan kun je bewust kiezen niet mee te willen werken aan de concentratiekampen van de Oeigoeren. Lukt mij dat altijd? Nee, maar ik kan wel heel bewust kiezen voor het niet bestellen bij dit soort bedrijven, geen fast fashion te kopen en zo goed mogelijk op te letten. Ook als je een vrije bestedingslimiet niet enorm is.

Want wat Urbanus schrijft was ook mijn 1e gedachten omdat ik je van je andere topics ken.

LWDaisy

Berichten: 4796
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 12:40

Lughnassadh schreef:
Dan nog heb je een keuze. Ik heb jarenlang op een minimum geleefd. Dingen als Temu bestonden nog niet. Dus ja, dat was gewoon keuzes maken. Simpel zat. En ook dan kun je bewust kiezen niet mee te willen werken aan de concentratiekampen van de Oeigoeren. Lukt mij dat altijd? Nee, maar ik kan wel heel bewust kiezen voor het niet bestellen bij dit soort bedrijven, geen fast fashion te kopen en zo goed mogelijk op te letten. Ook als je een vrije bestedingslimiet niet enorm is.

Want wat Urbanus schrijft was ook mijn 1e gedachten omdat ik je van je andere topics ken.


Dus omdat ik het belangrijk vind dat de oorlogen niet vergeten worden, vinden jullie dat ik een heilige Wereldverbeteraar moet zijn die altijd en overal de volle pot moet betalen, ongeacht mijn mogelijkheden, inkomsten, uitgaven, het dure leven, ...? Ik mag geen goedkoper alternatief zoeken voor huishoudartikelen en kledij? Want dan ben ik geen goeie gids?

Rot lekker op met jullie vooroordelen. 80% van ons loon gaat naar rekeningen, aflossingen, benzine, huishuur, nutsvoorzieningen
boodschappen, de katten, LEVEN. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om biogroenten, dure eieren en dure kleding of huishoudartikelen te betalen. Al zouden we dat best wel willen hoor!
Ik kan toveren met 20 euro, maar niet tot in het oneindige. Ik leef zuinig, denk na voor ik iets koop en sta geen "rommel"aankopen toe. En als ik mezelf dan 5x per jaar iets gun van Shein, zal het veel zijn.

Nou ja, ik zal mijn ontslag maar indienen als gids, want blijkbaar moet ik een heilige zijn voor ik dat soort werk mag doen.

Mijn horloge kostte 4 euro. Dat ding heb ik trouwens in Spanje gekocht - hebben we daar ook opmerkingen over? Of mag het van jullie wel omdat ik het in een fysieke winkel kocht? Leggen jullie bij zodat ik een Guess van een paar 100 euro kan kopen?

Wereldverbeteraars. We (denk ik?) zouden het allemaal beter willen doen. Dure eieren en dure groenten willen kunnen kopen. Dure merkkledij. Maar het moet wél betaalbaar zijn, en dat is het voor veel mensen gewoon niet. We kopen het niet al giechelend, "hihi kinderarbeid" oid. Nee, we kopen dingen die we nodig hebben, aan een veel aantrekkelijkere prijs dan al die dingen waar we wél gewoon de volle pot voor betalen.

Lughnassadh

Berichten: 1811
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Meer fans van Temu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 12:55

Wow, hold your horses. Her heeft niks met de ideale wereldburger zijn te maken. Ben ik ook niet. En ik kan me ook niet alles bio, duur en verantwoord veroorloven. Zou ik willen. Maar ik kan er wel voor kiezen bewust niet te kopen bij bedrijven die gebruik maken van de concentratiekampen voor Oeigoeren en waarvan ik dat dus van weet, en ja die gooi ik rustig op 1 hoop met die van de nazi’s, want ik wens niet bij te dragen aan dit soort walgelijke praktijken. Ik weet beter op dit punt en moet dus beter doen. Ethiek en geweten. En ja dan verbaasd het me dat iemand met zoveel kennis over dit soort leed er aan meewerkt. Het zegt niks over jouw kwaliteiten als gids. Dat staat daar voor mij los van.

KSHancox
Berichten: 1261
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 13:16

Er is nog altijd een verschil tussen een wereldverbeteraar willen zijn en liever geen concentratiekampen sponsoren.

Over een paar decennia (of langer...) gaat het hopelijk beter in China en zijn familieleden daar aan het uitpluizen hoe dit heeft kunnen gebeuren met hun voorouders en waarom het Westen dit nog sponsorde en wegkeek ook, terwijl we zo hard roepen dat de concentratiekampen hier niet vergeten mogen worden. We weten wat daar gebeurt en toch werken we eraan mee, terwijl het hier ook is gebeurd.

Dus ja, ik snap ook wel waar de opmerking van Urbanus vandaan komt. Met name in combinatie met de uitspraak over nog steeds gierig zijn als je de Lotto zou winnen en sommige eerdere uitspraken over respect tonen bij een concentratiekamp.

LWDaisy

Berichten: 4796
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 13:39

Lughnassadh schreef:
Wow, hold your horses. Her heeft niks met de ideale wereldburger zijn te maken. Ben ik ook niet. En ik kan me ook niet alles bio, duur en verantwoord veroorloven. Zou ik willen. Maar ik kan er wel voor kiezen bewust niet te kopen bij bedrijven die gebruik maken van de concentratiekampen voor Oeigoeren en waarvan ik dat dus van weet, en ja die gooi ik rustig op 1 hoop met die van de nazi’s, want ik wens niet bij te dragen aan dit soort walgelijke praktijken. Ik weet beter op dit punt en moet dus beter doen. Ethiek en geweten. En ja dan verbaasd het me dat iemand met zoveel kennis over dit soort leed er aan meewerkt. Het zegt niks over jouw kwaliteiten als gids. Dat staat daar voor mij los van.


Ik ga nu even heel eerlijk zijn - ik heb letterlijk nog nooit van Oeigoeren gehoord. Daar weet ik dus geen klap van. Dat google ik zo meteen even, ik kom er later op terug.

Mijn hoofd leeft in 40-45. Daar ligt mijn kennis. Ik kots van de maatschappij, ik kijk geen nieuws, krijg er hoogstens via de radio iets over mee. Over het nieuws in het algemeen, bedoel ik.
In de rest kan ik me letterlijk ziek maken - daar bescherm ik mezelf tegen. Ik probeer HIER goed te doen, voor mijzelf, mijn omgeving, mijn dieren. Ik probeer geen vooroordelen te hebben, ik probeer voor mezelf na te denken en niet alles maar klakkeloos aan te nemen.

En dat zal 100.000x fout gaan - zoals dat bij iedereen het geval is.
De één struikelt over mensen die het vliegtuig nemen, de ander over mensen die vlees eten. We hebben allemaal ons eigen stokpaardje waar we voor strijden. Niemand kan alles weten, niemand kan voor alles en iedereen opkomen.

KSHancox ik zou nog steeds "gierig" zijn ja. Gierig zijn betekent natuurlijk voor iedereen iets anders.
Ik zou nog steeds zelfs de olie van mijn auto (ik heb niet eens een auto, maar je snapt wel wat ik bedoel) zelf verversen - ik zou zelfs met miljoenen op de bank nog steeds te gierig zijn om iemand te betalen voor iets wat ik zelf kan doen.
Ik zou nog steeds te gierig zijn om het eerste appartement dat ik tegenkom te boeken voor mijn vakantie in Spanje - waarom zou ik dat doen als ik op zoek kan naar een goedkoper alternatief? Waarom de volle mep betalen als het net zo goed wat minder kan?
Ik zou het nog steeds vertikken om een pot ijs van een halve liter te kopen als daar 10 euro voor gevraagd wordt - ik koop mijn pot ijs net zo blij in de Aldi voor een derde van die prijs. Misschien is die minder lekker, dat kan. Maar ik vind een heleboel dingen gewoon zijn geld niet waard - misschien omdat ik er nogal op moet letten. Natuurlijk vind ik frietjes van het frituur lekkerder - maar dikke doei, ik leg geen 20 euro neer voor een paar frieten en 2 stukken vlees als ik exact hetzelfde hier thuis kan klaarmaken voor een kwart van dat geld.

Mars

Berichten: 33270
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Meer fans van Temu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 14:06

Juist als je betaalbaar spul wilt snap ik niet dat men meuk koopt die na 1x wassen uit vorm is, gaat pillen of krimpen. Het lijkt me betaalbaarder om iets te kopen dat lang mee gaat.

Lente
Berichten: 27803
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 14:28

Mars schreef:
Juist als je betaalbaar spul wilt snap ik niet dat men meuk koopt die na 1x wassen uit vorm is, gaat pillen of krimpen. Het lijkt me betaalbaarder om iets te kopen dat lang mee gaat.


In theorie is dit natuurlijk waar maar het is een bekend fenomeen dat als mensen (geld) stress ervaren, men niet zo makkelijk meer langetermijn kan denken.

En soms ben je ook gewoon blij als je net van die 5 euro een shirtje kan kopen die je op dát moment nodig hebt. Sparen is een luxe in dat opzicht.

Maar goed, het uitgeven van geld is wat dat betreft een complexe situatie en het keuzes daarin maken is niet altijd even voordehandliggend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 14:40

LWDaisy schreef:
Lughnassadh schreef:
Wow, hold your horses. Her heeft niks met de ideale wereldburger zijn te maken. Ben ik ook niet. En ik kan me ook niet alles bio, duur en verantwoord veroorloven. Zou ik willen. Maar ik kan er wel voor kiezen bewust niet te kopen bij bedrijven die gebruik maken van de concentratiekampen voor Oeigoeren en waarvan ik dat dus van weet, en ja die gooi ik rustig op 1 hoop met die van de nazi’s, want ik wens niet bij te dragen aan dit soort walgelijke praktijken. Ik weet beter op dit punt en moet dus beter doen. Ethiek en geweten. En ja dan verbaasd het me dat iemand met zoveel kennis over dit soort leed er aan meewerkt. Het zegt niks over jouw kwaliteiten als gids. Dat staat daar voor mij los van.


Ik ga nu even heel eerlijk zijn - ik heb letterlijk nog nooit van Oeigoeren gehoord. Daar weet ik dus geen klap van. Dat google ik zo meteen even, ik kom er later op terug.

Mijn hoofd leeft in 40-45. Daar ligt mijn kennis. Ik kots van de maatschappij, ik kijk geen nieuws, krijg er hoogstens via de radio iets over mee. Over het nieuws in het algemeen, bedoel ik.
In de rest kan ik me letterlijk ziek maken - daar bescherm ik mezelf tegen. Ik probeer HIER goed te doen, voor mijzelf, mijn omgeving, mijn dieren. Ik probeer geen vooroordelen te hebben, ik probeer voor mezelf na te denken en niet alles maar klakkeloos aan te nemen.

En dat zal 100.000x fout gaan - zoals dat bij iedereen het geval is.
De één struikelt over mensen die het vliegtuig nemen, de ander over mensen die vlees eten. We hebben allemaal ons eigen stokpaardje waar we voor strijden. Niemand kan alles weten, niemand kan voor alles en iedereen opkomen.

KSHancox ik zou nog steeds "gierig" zijn ja. Gierig zijn betekent natuurlijk voor iedereen iets anders.
Ik zou nog steeds zelfs de olie van mijn auto (ik heb niet eens een auto, maar je snapt wel wat ik bedoel) zelf verversen - ik zou zelfs met miljoenen op de bank nog steeds te gierig zijn om iemand te betalen voor iets wat ik zelf kan doen.
Ik zou nog steeds te gierig zijn om het eerste appartement dat ik tegenkom te boeken voor mijn vakantie in Spanje - waarom zou ik dat doen als ik op zoek kan naar een goedkoper alternatief? Waarom de volle mep betalen als het net zo goed wat minder kan?
Ik zou het nog steeds vertikken om een pot ijs van een halve liter te kopen als daar 10 euro voor gevraagd wordt - ik koop mijn pot ijs net zo blij in de Aldi voor een derde van die prijs. Misschien is die minder lekker, dat kan. Maar ik vind een heleboel dingen gewoon zijn geld niet waard - misschien omdat ik er nogal op moet letten. Natuurlijk vind ik frietjes van het frituur lekkerder - maar dikke doei, ik leg geen 20 euro neer voor een paar frieten en 2 stukken vlees als ik exact hetzelfde hier thuis kan klaarmaken voor een kwart van dat geld.
Je weet niet wat je zegt. :x :r

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Meer fans van Temu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 14:54