[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 19:21

Ja sigma art is heerlijk! Ik heb toevallig een 35 te koop omdat ik daar inmiddels een RF van heb gekocht

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 20:53

maaikemuis schreef:
eekhoornerik schreef:
Ik schop dit topic even omhoog:

Wie heeft er ervaring met de Tamron 18-400 mm lens? Ik lees heel veel goede reviews op het internet, maar twijfel nog of de lens geschikt is voor wat ik wil: natuurfotografie waarbij ik veel wandel en van alles wil vastleggen: van landschap tot wild (edelherten/zwijnen) en van paddestoelen tot mooie zonsondergangen.

Binnenkort heb ik een fotohut gereserveerd voor wildfotografie waarbij het wild dichtbij komt.

Gebruik nu de Nikon 18-105 mm die ik kreeg bij mijn Nikon D5600 body.


Het is net wat je wilt, maar het grote bereik komt met een aantal compromissen. Hij is niet meer echt scherp te noemen boven de 200mm, heeft een langzame autofocus en is niet de snelste.

Voor landschappen heb je een goede 18-105 lens die kwalitatief betere beelden geeft. Wil je echt de groothoekkant op gaan dan loont het om te investeren in een 12-24mm lens voor je camera.

Voor paddenstoelen gaat deze lens niet veel doen. Macro is hij niet geschikt voor gezien ze grotere scherpstelafstand.

Wild en vogels kan hij handig voor zijn, maar bij moeilijk licht krijg je mogelijk problemen met je autofocus.

Ik weet niet hoe ver je komt met een crop camera in een hut met 300mm, maar anders zou ik kijken naar een Nikkor 70-300, volgens mij is de G-serie best leuk.

Deze lens heb ik een aantal jaar geleden gekocht en altijd supertevreden over geweest. Inderdaad niet zo zwaar, superscherpe foto's en mooie bokeh! Niet zo lichtsterk, maar verder doet hij niet onder voor de Tamron 70-200 2.8 die er later bijkwam.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 10:34

Dank voor je informatie Sammyoo! Ik vind het zo lastig, er is zoveel mogelijk. Ook omdat ik dus alles in natuurfotografie leuk vindt: van landschappen tot paddestoelen...

@Ikke: als ik jouw verhaal goed begrijp is de Nikkor 70-200 mm f2.8 mét 2x een teleconverter beter dan bijvoorbeeld een Nikkor 70-300 mm f4.5-5.6 op een brandpuntafstand van 300mm?

Ik heb altijd geleerd dat een teleconverter er tussen stoppen behoorlijk wat lichtverlies betekent.

maaikemuis
Berichten: 5277
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 11:22

@ Eekhoorn

Ja en nee... je krijgt 2 keer zoveel mm’s, maar dat betekent ook 2 keer zoveel lichtverlies. Ik heb het uitgeprobeerd in een hut. Vriend met zijn 200-500 Nikkor op f5.6 en ik met mijn 70-200 f4 met teleconverter. Ik schoot effectief met 400mm op f8. Dan mag jij raden wie zijn lens de helft van de tijd af heeft mogen staan en wie er een week later zelf een 200-500 heeft gekocht. Het was het gewoon net niet, en dan vooral de compleet afwezige bokeh. Voor even snel in het bos is zo’n teleconverter in mijn ervaring een leuk ding om te hebben; ik heb hem ook regelmatig mee. Maar de echt mooie platen schiet ik er niet mee.

Je hebt een ‘probleem’ dat ik ken en dat is dat je heel veel natuurdingen mooi en interessant vindt. Je hebt deel 1 van de oplossing al gekocht: een spiegelreflexcamera (en crop wat in dit geval in je voordeel is en nog eens een hele leuke). Het tweede deel van je oplossing is het investeren in lenzen die passen bij je doeleinden. De walk-around-lens heb je al (ook een hele leuke lens). Voor paddenstoelen ga je in de toekomst een macrolens willen hebben. Voor het vastleggen van weidse landschappen ga je in de toekomst een groothoeklens willen hebben. En je wilt waarschijnlijk nog wat extra zoom.

En nee, dit koop je nooit allemaal tegelijk. Mijn collectie is over de jaren zo gegroeid. Soms verhuist er eentje, soms komt er eentje bij. Voordeel, lenzen zijn redelijk waardevast wanneer je ze tweedehands koopt en verkoopt. En in eerste instantie zul je jezelf behelpen met tussenringen en teleconverters, tot je meer wilt. Maar feit is wel dat wat je wilt niet bereikt gaat worden met 1 lens. En dat is aan de ene kant jammer, maar al snel zul je merken dat juist door het wisselen van objectieven je mogelijkheden onbeperkt gaan zijn. En dan wordt het echt heel leuk om te combineren; de bergen en de bossen en de bewoners daarvan en een camera!

maaikemuis
Berichten: 5277
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 11:40

Voor de beeldvorming, misschien wel leuk om te schrijven wat ik heb liggen:

NIKKOR 16-35 f4. De lens waar ik mee ben vergroeid. 75% van de tijd zit deze op mijn camera. Mijn groothoek voor het fotograferen van weidse landschappen. Ik werk veel op statief dus lichtsterker hoeft niet.

NIKKOR 70-200 f4. De andere lens die altijd in mijn tas zit. Een telezoom kan namelijk ook heel grappig zijn voor het vastleggen van landschappen. Ook hier geldt weer, ik heb geen f2.8 nodig. Ik zit nooit in donkere binnenbakken snelbewegende paarden te fotograferen. Is het donker, dan pak ik een statief.

NIKKOR 105mm f2.8 macro. Mijn macro <3 . Ragscherp en zo veel detail met een romige bokeh.

Tamron 24-70 f2.8. Ik had iets lichtsterks met weinig zoom nodig voor het fotograferen in de klimhal. Prima ding, does the job. Qua bouw niet de beste, maar wel snel genoeg en scherp. Gaat verder zelden mee, zou ik eigenlijk wel moeten doen.

NIKKOR 50mm F1.8. Voor 50 euro op de kop getikt, soort dinosauriër. Enorm scherp en snel, maar gebruik hem zelden.

NIKKOR 20mm F1.8. Lensje voor het fotograferen van de Melkweg. Scherpste lens die ik ooit heb gezien.

Laowa 25mm f2.8 macro. Raar dingetje, maar met deze lens kun je tot 10x vergroten. Hij gedraagt zich als een microscoop. Zie er maar eens iets scherp mee in beeld te krijgen. De leercurve is lang, heel lang. Ligt niet aan de lens, maar aan mij :')

NIKKOR 200-500 f5.6. Lens om wild en vogels mee te fotograferen. Zo’n fijne lens, scherp, redelijk snel en een mooie bokeh. Hij weegt alleen behoorlijk wat, dus deze neem je niet even mee op vakantie.

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 14:24

24-105 is altijd al een hit or miss geweest. De eerste versie had in sommige batches gigantische CA en dat was altijd een soort 'je hebt een goede of slechte versie in je tas zitten'. De nieuwe versie heeft daar volgens mij nog steeds last van. 24-70 V1 is niet heel veel duurder, een écht kwalitatief goede L lens en niet heel veel duurder tweedehands.

Sigma ART heeft prachtige objectieven. Ik heb de 70-200 SPORTS en 50mm 1.4 ART momenteel in m'n tas, de 50mm 1.4 heeft minder CA dan de broer van Canon waar ik erg over te spreken ben.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 15:13

eekhoornerik schreef:
Dank voor je informatie Sammyoo! Ik vind het zo lastig, er is zoveel mogelijk. Ook omdat ik dus alles in natuurfotografie leuk vindt: van landschappen tot paddestoelen...

@Ikke: als ik jouw verhaal goed begrijp is de Nikkor 70-200 mm f2.8 mét 2x een teleconverter beter dan bijvoorbeeld een Nikkor 70-300 mm f4.5-5.6 op een brandpuntafstand van 300mm?

Ik heb altijd geleerd dat een teleconverter er tussen stoppen behoorlijk wat lichtverlies betekent.

Nee, je hebt veel bereik met weinig materiaal aan een fatsoenlijke kwaliteit.
Je verliest ongeveer 2 stops licht, dus ja, je moet beter opletten. Maar je hebt wel 640mm op een crop.

Janinevv

Berichten: 13237
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 15:18

Hmm dan wel balen dat toch hiervoor ben gegaan dan. Maar even zien wat er over poosje mee ga doen.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 15:43

maaikemuis schreef:
@ Eekhoorn

Ja en nee... je krijgt 2 keer zoveel mm’s, maar dat betekent ook 2 keer zoveel lichtverlies. Ik heb het uitgeprobeerd in een hut. Vriend met zijn 200-500 Nikkor op f5.6 en ik met mijn 70-200 f4 met teleconverter. Ik schoot effectief met 400mm op f8. Dan mag jij raden wie zijn lens de helft van de tijd af heeft mogen staan en wie er een week later zelf een 200-500 heeft gekocht. Het was het gewoon net niet, en dan vooral de compleet afwezige bokeh. Voor even snel in het bos is zo’n teleconverter in mijn ervaring een leuk ding om te hebben; ik heb hem ook regelmatig mee. Maar de echt mooie platen schiet ik er niet mee.

Je hebt een ‘probleem’ dat ik ken en dat is dat je heel veel natuurdingen mooi en interessant vindt. Je hebt deel 1 van de oplossing al gekocht: een spiegelreflexcamera (en crop wat in dit geval in je voordeel is en nog eens een hele leuke). Het tweede deel van je oplossing is het investeren in lenzen die passen bij je doeleinden. De walk-around-lens heb je al (ook een hele leuke lens). Voor paddenstoelen ga je in de toekomst een macrolens willen hebben. Voor het vastleggen van weidse landschappen ga je in de toekomst een groothoeklens willen hebben. En je wilt waarschijnlijk nog wat extra zoom.

En nee, dit koop je nooit allemaal tegelijk. Mijn collectie is over de jaren zo gegroeid. Soms verhuist er eentje, soms komt er eentje bij. Voordeel, lenzen zijn redelijk waardevast wanneer je ze tweedehands koopt en verkoopt. En in eerste instantie zul je jezelf behelpen met tussenringen en teleconverters, tot je meer wilt. Maar feit is wel dat wat je wilt niet bereikt gaat worden met 1 lens. En dat is aan de ene kant jammer, maar al snel zul je merken dat juist door het wisselen van objectieven je mogelijkheden onbeperkt gaan zijn. En dan wordt het echt heel leuk om te combineren; de bergen en de bossen en de bewoners daarvan en een camera!


Maaikemuis, wat een fijne en ook bruikbare post! Waardeer hoe je alles zo helder verwoord en kan uitleggen :j. Je hebt een prachtige collectie objectieven verzameld in de loop der jaren, volgens mij ben je een grote liefhebber van natuurfotografie <3 .

NB even jouw website bekeken. Wat maak je prachtige foto's, daar wil ik dus ook naar toe! Ga je volgen op insta *-:)

Ik heb bij de body ook een Nikkor 35mm 1.8 gekregen. Eigenlijk zat hij altijd ongebruikt in mijn cameratas, maar ik wil deze nu toch vaker gaan gebruiken omdat hij zo scherp en lichtgevoelig is.

@Ikke: zou ik eens wat foto's mogen zien die je hebt gemaakt met de Nikkor 70-200 mm met teleconverterer? Mag ook in pb.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 15:53

Ehm, nee, ik werk met Canon :D sorry als ik je op het verkeerde been heb gezet.

Maar bijgaand nog eens zo'n Jan-van-Gent die ik in GB uit de lucht plukte:

Afbeelding

Canon 7D + 70-200 f2.8 IS + 2x converter, beide uit de L-serie.

En ja, de scherpte klopt niet 100% omdat de focus op single point stond; dat moet je niet doen in zo'n situatie :o

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 16:52

Dank voor het delen Ikke! Is hij bij schemer genomen of overdag?

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 17:56

eekhoornerik schreef:
Dank voor het delen Ikke! Is hij bij schemer genomen of overdag?

Dit was overdag maar wel met typisch "British weather" en windkracht 7 :+
Topcondities dus, in ieder geval voor de Jan-van-Genten.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 21:14

Dank je Ikke!

JustFenna

Berichten: 169
Geregistreerd: 21-10-11
Woonplaats: Oldebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 08:27

Dit is echt een top topic voor mij op dit moment!
Ik heb recent een (tweedehands) Nikon D60 gekocht, met een Nikkor 18-55 VR DX lens.
De lens bevalt prima, voor de reguliere fotografie. Laatst de auto van mijn vriend op de foto gezet en ben nu wat aan het proberen met mijn konijnen.
Maar... ik zoek eigenlijk een lens waarmee ik iets meer kan. Met name gericht op dierenfotografie (hond en paard en wild) en natuur voor als ik weer op vakantie naar Scandinavië kan. Dus dat als er dan een eland langs de weg staat, ik deze vast kan leggen. Al vind ik macrofotografie ook wel erg gaaf om te doen.
Ik wil sowieso een tweedehands objectief kopen, gezien ik weet dat deze body niet heel lang meer mee gaat (96% van zijn clicks). Wel denk dat ik een vervolg body ook een Nikon gaat zijn.
Hopelijk kunnen jullie wat tips geven! Ik ben al aan het rondsnuffelen op de tweedehands markt van Kamera Express en bij Used Products.

maaikemuis
Berichten: 5277
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 09:04

Oei... dat gaat nog wel een klein dingetje worden met de D60. Die is redelijk verouderd en een aantal van de leuke consumentenlenzen niet volledig zal werken op deze body.

Je wilt wat zoom hebben en dus zou je moeten kijken voor een 55-200, een 70-200 of een 70-300. Maar je moet echt opletten of de lens die je aanschaft werkt op de camera. Nikon heeft namelijk een super leuk 70-300 G-serie uitgebracht voor weinig geld, maar deze zal niet werken. Ik zou eens kijken voor een leuke 55-200 van NIKKOR. Dan heb je een leuke beginnersset bij elkaar die ook nog op een nieuwere d3500 of d5600 zou passen.

_Nicky

Berichten: 5130
Geregistreerd: 21-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 09:29

Ik heb op mijn D40 en D60 de 18-200. Die gaat altijd mee op vakantie omdat ik de zware Canon niet mee wil. Vind hem ideaal voor bij de paarden, maar ook voor landschappen. Nadeel is dat hij niet lichtsterk is, wel licht en compact.

maaikemuis
Berichten: 5277
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 10:10

Hoe ideaal een superzoom als een 18-200 ook klinkt, het is een enorm compromis wat je maakt. Want ja hij is lekker licht en je hoeft niet te wisselen van lens, maar de beeldkwaliteit is gewoon minder (en bij sommige exemplaren vele malen minder) dan wanneer je het zoombereik wat kleiner houdt. Tussen de 18 en 24 m’n heb je behoorlijke vertekening en tussen de 150 en de 200mm is de lens niet helemaal lekker scherp meer. En dat kan ook niet. Niet voor dat bedrag en gewicht.

En begrijp me niet verkeerd, het kan een bewuste keuze zijn. Ik heb er jaren eentje gehad en vooral op bergrandjes werd hij ingezet (kan je niets laten vallen). Maar dat was voor de htk-kiekjes, geen foto’s die je later nog af gaat drukken.

De charme van een spiegelreflexcamera is juist in mijn ogen de mogelijkheid om flexibel met lenzen te kunnen zijn zodat je heel doelbewust kan fotograferen.

_Nicky

Berichten: 5130
Geregistreerd: 21-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 10:37

Dat is zeker zo, dat ben ik met je eens!

Tot A4 formaat kwamen mijn foto’s scherp uit de printer, groter formaat is toch lastig afdrukken met de D40/D60. Daarvoor vind ik hem persoonlijk te kort schieten.

JustFenna

Berichten: 169
Geregistreerd: 21-10-11
Woonplaats: Oldebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 11:07

maaikemuis schreef:
Oei... dat gaat nog wel een klein dingetje worden met de D60. Die is redelijk verouderd en een aantal van de leuke consumentenlenzen niet volledig zal werken op deze body.

Je wilt wat zoom hebben en dus zou je moeten kijken voor een 55-200, een 70-200 of een 70-300. Maar je moet echt opletten of de lens die je aanschaft werkt op de camera. Nikon heeft namelijk een super leuk 70-300 G-serie uitgebracht voor weinig geld, maar deze zal niet werken. Ik zou eens kijken voor een leuke 55-200 van NIKKOR. Dan heb je een leuke beginnersset bij elkaar die ook nog op een nieuwere d3500 of d5600 zou passen.


Ja, dit hoorde ik ook al bij kamera express. Maar de 55-200 klinkt als een mooi formaat voor mij.

_Nicky schreef:
Dat is zeker zo, dat ben ik met je eens!

Tot A4 formaat kwamen mijn foto’s scherp uit de printer, groter formaat is toch lastig afdrukken met de D40/D60. Daarvoor vind ik hem persoonlijk te kort schieten.

Dat heb ik ook inderdaad! Dacht dat het veel beter zou zijn dan mijn Canon PowerShot SX620 HS, maar dat valt tegen op sommige vlakken. Al kan dat natuurlijk ook de ouderdom zijn! Vergelijk nu natuurlijk nieuw met oud, dus is ook niet helemaal eerlijk.

En even een leken-vraag: kan je met iedere 55-200 of 70-300 objectief ook macrofoto's maken? Ik had namelijk het idee dat daar een verschil in zit, aangezien ik bij sommige tweedehands modellen expliciet macro zag staan.

maaikemuis
Berichten: 5277
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 11:47

Nee, dat kunnen ze geen van allen. Macro houdt in de een lens een kleinere scherpstelafstand heeft én dat de lens een vergroting van 1:1 heeft of groter. Geen enkele zoomlens zal dit hebben. En de lenzen waar het bij staat zijn in de regel de goedkope tamronlenzen. Ik kan daar niets anders van zeggen dan die gewoon niet eens te bekijken zo slecht presteren die. Zeker op een body als de D60 gaat er niets scherps uitkomen.

(En dit gaat heel hard klinken, maar de powershot van jou heeft een betere beeldkwaliteit dan de D60. De D60 is leuk om een beetje mee te kijken of je om kan gaan met de verschillende instellingen van een spiegelreflex. Maar qua beeldkwaliteit is het echt een van de eerste spiegelreflexcamera’s die voor consumenten in het basissegment is uitgebracht en daarmee enorm verouderd).

JustFenna

Berichten: 169
Geregistreerd: 21-10-11
Woonplaats: Oldebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 16:01

maaikemuis schreef:
Nee, dat kunnen ze geen van allen. Macro houdt in de een lens een kleinere scherpstelafstand heeft én dat de lens een vergroting van 1:1 heeft of groter. Geen enkele zoomlens zal dit hebben. En de lenzen waar het bij staat zijn in de regel de goedkope tamronlenzen. Ik kan daar niets anders van zeggen dan die gewoon niet eens te bekijken zo slecht presteren die. Zeker op een body als de D60 gaat er niets scherps uitkomen.

(En dit gaat heel hard klinken, maar de powershot van jou heeft een betere beeldkwaliteit dan de D60. De D60 is leuk om een beetje mee te kijken of je om kan gaan met de verschillende instellingen van een spiegelreflex. Maar qua beeldkwaliteit is het echt een van de eerste spiegelreflexcamera’s die voor consumenten in het basissegment is uitgebracht en daarmee enorm verouderd).


Tamronlenzen waren inderdaad de lenzen waar ik het voornamelijk had zien staan, maar die waren in mijn zoektocht al afgevallen vanwege de kwaliteit en tip vanuit de winkel.
En het klinkt niet heel hard hoor! Ik weet dat de powershot een betere beeldkwaliteit heeft, maar deze laat mij soms een beetje in de steek bij foto's. Dan zegt hij dat ze scherp zijn als ik de foto neem, maar als ik ze dan later op mijn pc bekijk, is hij alles behalve scherp. En ik gebruik de D60 nu inderdaad ook om de instellingen een beetje onder de knie te krijgen, dat kan de powershot namelijk weer niet :)

__PrinCes

Berichten: 2551
Geregistreerd: 14-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 22:28

Oke ik zie door de bomen het bos niet meer, ik heb dit halve topic doorgespit maar ik kan geen keuze maken :+
Ik heb een mooie tweedehands canon 5d mark ii gevonden die ik graag wil. Ik vind fotograferen erg leuk en ik wil het graag wat uitbreiden, dus ga ik eerst met een tweedehandsje proberen of ik er een beetje mee uit de voeten kan..
Nu wil ik er ook een leuke lens bij. Mijn wens is een 70-200 maar die vind ik nog even een stapje te duur.. Wat is de second best optie? 55-200, 50-200 of 70-300? Of heeft iemand nog een andere optie? :')
Het gaat om paarden (actie) fotografie, voornamelijk buiten, af en toe binnen.

JustFenna

Berichten: 169
Geregistreerd: 21-10-11
Woonplaats: Oldebroek

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 08:19

Let op met het aantal clicks van een tweedehands! Die van mij was dan maar 50 euro (vrouw had er geen verstand van, was van haar moeder), maar zit al op 96% van de clicks. Dus echt een oefencamera, gaat volgend jaar denk ik niet eens halen. Qua lenzen kan ik je niet zo goed helpen. Maar je kan eens kijken bij Kamera Express, die hebben een groot aanbeeld tweedehands lenzen.

maaikemuis
Berichten: 5277
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 11:11

__PrinCes schreef:
Oke ik zie door de bomen het bos niet meer, ik heb dit halve topic doorgespit maar ik kan geen keuze maken :+
Ik heb een mooie tweedehands canon 5d mark ii gevonden die ik graag wil. Ik vind fotograferen erg leuk en ik wil het graag wat uitbreiden, dus ga ik eerst met een tweedehandsje proberen of ik er een beetje mee uit de voeten kan..
Nu wil ik er ook een leuke lens bij. Mijn wens is een 70-200 maar die vind ik nog even een stapje te duur.. Wat is de second best optie? 55-200, 50-200 of 70-300? Of heeft iemand nog een andere optie? :')
Het gaat om paarden (actie) fotografie, voornamelijk buiten, af en toe binnen.


Verder geen verstand van Canon. Maar is dit een fullframe body? Let dan goed op, daar passen alleen fullframe lenzen op. De 55-250 gaat daar niet op passen voor zover ik in het aanbod van Canon zit.

__PrinCes

Berichten: 2551
Geregistreerd: 14-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 13:05

JustFenna schreef:
Let op met het aantal clicks van een tweedehands! Die van mij was dan maar 50 euro (vrouw had er geen verstand van, was van haar moeder), maar zit al op 96% van de clicks. Dus echt een oefencamera, gaat volgend jaar denk ik niet eens halen. Qua lenzen kan ik je niet zo goed helpen. Maar je kan eens kijken bij Kamera Express, die hebben een groot aanbeeld tweedehands lenzen.

Ja hij zit op een kwart van het aantal clics dus hij kan nog wel even mee denk ik. Ik koop hem inderdaad via een foto winkel :)