Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

[VRAAG]Foto's worden automatisch aangepast

 
Profiel   

Elke keer als ik mijn NEF bestanden open in windows met 'foto's' (of hoe noem je dat?) dan opent hij de foto en in een seconde past hij de foto aan. Maar dat wil ik helemaal niet! Dus ik heb de vraag gesteld aan google, maar ik kan het niet vinden. Ik heb al gekeken in instellingen, en er zou daar een optie in moeten staan dat je dat uit zet, maar ik zie die optie niet.

[ img ]



Laatst bijgewerkt door Muiz op 29-07-21 02:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Tag toegevoegd

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 12:50 



 
Profiel   

Ik heb even gespiekt bij mezelf en ik zie dat Photos dat inderdaad doet. Ik denk dat ik weet wat er gebeurd;

Als je RAW files 'ziet' (bijv op je camera schermpje of zo in het klein in windows) dan kijk je eigenlijk naar een kleine embedded JPG. Daar is al het e.e.a. licht aan gedaan automatisch (vaak krijgen ze bijv een sRGB kleurprofiel). Wat je ziet wat photos doet is die kleine embedded jpg laten zien en daarna laad hij hem zoals hij is; als een raw. dus zonder aangepast kleurprofiel of overige correcties die een jpg al maakt aan de foto's.

Het is dus eigenlijk 'normaal' wat hij doet. Als je geen bewerkingsprogramma's gebruikt zoals Lightroom of Photoshop dan zou ik gewoon in JPG blijven schieten :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 10:03 



 
Profiel   

NEF is een RAW-bestand waar de computer zelf niets mee kan. Het beeld dat je ziet op de camera is een weergave in Jpeg, een weergave waarmee jouw camera laat zien hoe het beeld er uit kan zien. Maar NEF bestanden an sich zijn niet heel bijzonder omdat deze nog verder ontwikkeld moeten worden in bijvoorbeeld Lightroom en/of Photoshop.

Eigenlijk ben je nu op je computer de negatieven aan het bekijken.

Wanneer je niet wilt bewerken en de foto’s zo uit de camera wilt bekijken dan kun je beter je foto’s in Jpeg schieten. Of je camera zo instellen dat je van iedere foto een NEF-bestand en Jpeg-bestand van opslaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 10:10 



 
Profiel   

Ja ik gebruik dus wel Lr en daarin laat ie ze gewoon zien, maar ik vind het irritant omdat ik wil zien wat ik aan origineel heb geschoten, maar misschien moet ik dan gewoon een ander programma gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 11:29 



 
Profiel   

Lightroom is dan ook het aangewezen programma om dit soort bestanden te openen. Of Bridge.

Je computer doet het in feite (wel heel letterlijk) precies wat jij wilt. Hij laat het bestand zien zoals het is; onbewerkt en waarschijnlijk is een ander kleurprofiel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 11:37 



 
Profiel   

Earth schreef
Ja ik gebruik dus wel Lr en daarin laat ie ze gewoon zien, maar ik vind het irritant omdat ik wil zien wat ik aan origineel heb geschoten, maar misschien moet ik dan gewoon een ander programma gebruiken.


LR laat ook zien wat je origineel geschoten hebt :j
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 22:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen