[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dagmar80

Berichten: 1850
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 09:24

Ik las het ook al ja over de R7 en R10, maar ga zelf voor de R6 :D (zie ik nu net dat ze bij die R7 wél de EF mount adapter erbij doen, nou ja zeg...).

Ik was een beetje aan het rondkijken en vroeg mij af of iemand ervaring heeft met deze accu's? https://www.saake-shop.nl/camera-accus/foto-cameras/canon/camera-accu-lp-e6n-voor-canon-jupio-ultra-edition.html

De capaciteit zou hoger zijn dan die van de originele accu en ook kunnen ze in de gewone lader worden opgeladen. Nou is mijn ervaring met de neppers van de 7D dat die toch allemaal wat minder zijn dan de originele Canon accu. Die accu is net als mijn 7D inmiddels 10 jaar oud en gaat nog steeds erg lang mee. Van de eerste neppers is er eentje overleden (Phottix) en eentje die véél sneller leeg is. De twee nieuwere neppers (merk weet ik zo even niet) doen het wel heel aardig, maar kunnen alleen in de aparte lader opgeladen worden.

Bagheera_206

Berichten: 25886
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 22:11

Ik doe niet meer aan accu's die niet van Canon zelf zijn. :=

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 22:42

Ik heb onlangs de jupio pro gehaald en die bevallen me wel goed. Gaan nagenoeg net zo lang mee als die hoge spanning accu’s van canon zelf maar ze kosten de helft. Hoe lang ze het blijven doen weet ik nog niet, heb ze net op 6 bruiloften gebruikt

Dagmar80

Berichten: 1850
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 09:21

@Richard: :D Haha ja, ik ben in twijfel... Als ik ga rekenen dan wordt het wel enorm veel geld (2 accu's voor in de batterygrip en dan nog 2 reserve... En die batterygrip kost ook aardig wat...). Ik dacht misschien 2 Canons en dan 2 Jupio Pro/Ultra accu's... Maar ja, wel fijn als je ook echt op die accu's kunt rekenen... En niet dat ze zeggen driekwart vol te zijn en dan ineens nog maar een kwart o.i.d. Dat had ik vaak met die Phottix accu's...

De neppers voor mijn 400D destijds deden het wel prima, maar die camera zal wel minder accu-capaciteit vreten }>

@Liselot: Nog nieuw dus, dus afwachten of de levensduur ook vergelijkbaar is. Dat ze verder nagenoeg even lang mee gaan (nu) is wel positief.

Ik ben ook benieuwd hoe de grip in de hand ligt. Ik heb kleine handen... Volgende week hoop ik het te weten :)

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 09:23

Moet je nagaan dat ik 14 accu’s heb liggen :')

Dagmar80

Berichten: 1850
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 09:37

*-:) *-:) *-:) *-:) Daar kan je heel wat uren foto's mee maken :D En jee... wat een geld haha! Maar goed, jij doet een beetje boel bruiloften en shoots meer dan ik per jaar. Ik moet aan 4 stuks wel genoeg hebben...

Bagheera_206

Berichten: 25886
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 09:57

Dagmar80 schreef:
@Richard: :D Haha ja, ik ben in twijfel... Als ik ga rekenen dan wordt het wel enorm veel geld (2 accu's voor in de batterygrip en dan nog 2 reserve... En die batterygrip kost ook aardig wat...). Ik dacht misschien 2 Canons en dan 2 Jupio Pro/Ultra accu's... Maar ja, wel fijn als je ook echt op die accu's kunt rekenen... En niet dat ze zeggen driekwart vol te zijn en dan ineens nog maar een kwart o.i.d. Dat had ik vaak met die Phottix accu's...

De neppers voor mijn 400D destijds deden het wel prima, maar die camera zal wel minder accu-capaciteit vreten }>

@Liselot: Nog nieuw dus, dus afwachten of de levensduur ook vergelijkbaar is. Dat ze verder nagenoeg even lang mee gaan (nu) is wel positief.

Ik ben ook benieuwd hoe de grip in de hand ligt. Ik heb kleine handen... Volgende week hoop ik het te weten :)


Je kunt gewoon je oude accu's van je 7D blijven gebruiken. +:)+ Dus vandaar dat ik maar 1 nieuwe accu erbij heb gekocht. Zo heb ik 1 setje nieuwe accu's. Een setje van mijn 7D en een setje van mijn 5D3. Overigens heb ik de 7D aan mijn neefje gegeven. Inderdaad met een nep accu en die is laatst overleden dus nu heeft hij nog even 1 accu van mij, maar hij moet nog even een nieuwe zien te scoren.

Dagmar80

Berichten: 1850
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 15:09

Haha, nou dat had ik nog even niet geregistreerd... Maar dat scheelt wel ja! Moet ik er alsnog wel eentje bij. Dat wordt dan een Canon. Dan heb ik twee originele en nog twee nieuwere neppers. Voor een bruiloft wil ik dan ook nog wel een accu in de 7D hebben en die oude nepper die is niet zo heel betrouwbaar. Dus misschien dan maar 2 accu's erbij. Zo'n Jupio Pro doet het in mijn 7D vast ook goed genoeg.

Bagheera_206

Berichten: 25886
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 22:40

Dagmar80 schreef:
Haha, nou dat had ik nog even niet geregistreerd... Maar dat scheelt wel ja! Moet ik er alsnog wel eentje bij. Dat wordt dan een Canon. Dan heb ik twee originele en nog twee nieuwere neppers. Voor een bruiloft wil ik dan ook nog wel een accu in de 7D hebben en die oude nepper die is niet zo heel betrouwbaar. Dus misschien dan maar 2 accu's erbij. Zo'n Jupio Pro doet het in mijn 7D vast ook goed genoeg.


Heb je de R6 al besteld? Of sta je nu op de wachtlijst?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101714
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 22:47

Ik heb 3 nieuwe Canon accu's. 2 oudere Canon accu's van mijn 6D en nog 2 neppers. Die neppers gaan maar 2 uur mee.

Dagmar80

Berichten: 1850
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 08:19

Nou, ik zie dat hij echt overal uitverkocht is... Ik had contact met CameraNU en hoop(te) hem donderdag op te kunnen halen... Zal morgen wel bericht hierover krijgen. Afwachten. Hoop dat het niet te lang duurt want wil er nog goed gewend aan raken voor mijn bruidsreportages van de zomer.

@Marlies: O, dat is niet lang 2 uur... Wat voor neppers heb jij? Zijn dat nieuwe exemplaren?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101714
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 08:24


Bagheera_206

Berichten: 25886
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 07:27

Dagmar80 schreef:
Nou, ik zie dat hij echt overal uitverkocht is... Ik had contact met CameraNU en hoop(te) hem donderdag op te kunnen halen... Zal morgen wel bericht hierover krijgen. Afwachten. Hoop dat het niet te lang duurt want wil er nog goed gewend aan raken voor mijn bruidsreportages van de zomer.

@Marlies: O, dat is niet lang 2 uur... Wat voor neppers heb jij? Zijn dat nieuwe exemplaren?


Vaak is pre-orderen de enige manier om op de wachtlijst te komen. :=

Dagmar80

Berichten: 1850
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 10:00

@Marlies: Is die 2 uur met veel schermgebruik? En met of zonder grip? Kan mij voorstellen dat bij een systeemcamera waarbij je meer het scherm gebruikt dan bij een 'klassieke' spiegelreflex je batterijen ook veel sneller leeg zijn.

Ik sta op de lijst :) Woensdag word ik gebeld en hopelijk hoef ik niet te lang te wachten tot ik hem kan ophalen...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101714
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 10:48

Dagmar80 schreef:
@Marlies: Is die 2 uur met veel schermgebruik? En met of zonder grip? Kan mij voorstellen dat bij een systeemcamera waarbij je meer het scherm gebruikt dan bij een 'klassieke' spiegelreflex je batterijen ook veel sneller leeg zijn.

Ik sta op de lijst :) Woensdag word ik gebeld en hopelijk hoef ik niet te lang te wachten tot ik hem kan ophalen...

Ja, camera staat dan constant aan, scherm ook. Maar deze serie staat erom bekend dat hij snel accu's leegtrekt. Al zal het wat schelen als je geen scherm gebruikt.

Bagheera_206

Berichten: 25886
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 11:28

Ik heb een BG en eigenlijk heb ik het schermpje het grootste deel van de tijd dicht geklapt. Ik kan er prima een hele dag mee fotograferen met een setje van die nieuwe accu's.

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 13:59

Ik fotografeer vanaf het scherm en dan trekt hij accu’s wel snel leeg hoor. Zo’n nieuwe canon accu met dat goudkleurige logo gaat een uur of 3 a 4 mee, een gewone zo’n 2 a 3 uur. Dan ben ik wel echt continue aan het fotograferen, dus veel clicks.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101714
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 14:42

Klopt. Ik heb 2 gouden accu's nodig om een dag van 8 tot 5 te schieten.

Dagmar80

Berichten: 1850
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 15:21

Bedankt voor alle ervaringen met de accu's! Handig om te weten. Gouden accu's dus voor de langste accuduur, inclusief gouden prijskaartje zeker :D :+

Morgen ga ik de R6 ophalen *\o/*

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 17:29

Dagmar80 schreef:
Bedankt voor alle ervaringen met de accu's! Handig om te weten. Gouden accu's dus voor de langste accuduur, inclusief gouden prijskaartje zeker :D :+

Morgen ga ik de R6 ophalen *\o/*


Ja die zijn duur idd. De jupio pro is een goeie tweede :j

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101714
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 17:40

Ik heb €112 betaald.

Bagheera_206

Berichten: 25886
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 10:25

Dagmar80 schreef:
Bedankt voor alle ervaringen met de accu's! Handig om te weten. Gouden accu's dus voor de langste accuduur, inclusief gouden prijskaartje zeker :D :+

Morgen ga ik de R6 ophalen *\o/*


Heel veel plezier met je R6! 8-)

Dagmar80

Berichten: 1850
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 08:57

En ik heb hem in huis *\o/* *\o/* *\o/*

Nog niet echt mee kunnen spelen helaas... Druk programma steeds. Straks ook weer twee postwijken waarvan 1 wijk de grootste is die we hebben én piekdag, joepie (!)

Vanmiddag, hopelijk een béétje op tijd klaar, wil ik de knopjes functies gaan geven, kaartjes formatteren etc. Dat wordt online ook veel opzoeken geloof ik, het boekje is alles behalve uitgebreid...

Ik ben wel benieuwd hoe jullie de functies verdeeld hebben. Zelf denk ik dat ik bepaalde verdelingen net zo doe als op mijn 7D, dan is het niet zo verwarrend.

Morgen heb ik een fotoshoot. Zou wel leuk zijn als de R6 ook mee kan, maar eerst maar eens zien hoe makkelijk ik er al mee overweg kan straks :D

Bagheera_206

Berichten: 25886
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 10:13

Heb de instellingen eigenlijk vrij standaard gehouden. Geen bijzondere grote aanpassingen gedaan. Heb Exposure Compensation gekoppeld aan de control ring. Ik fotografeer veel in M + Auto ISO.

Ik heb 7D en 5D3 hiervoor gehad en was eigenlijk zo gewend aan mijn R6. Alles zit soort van op dezelfde plek en zelfde logica in de menuutjes.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 19:49

Ik heb net een week lang gefotografeerd met een evenement, en ik word er zo doodziek van dat ik met een beetje bewolking al mijn diafragma zo laag moet zetten om geen ruis te krijgen. Dus ik ben om, ik ga sparen voor een canon systeemcamera of betere spiegelreflex. Maar welke?

Mijn eisen:
- Moet kunnen filmen
- Goed in het donker
- Canon (ivm lenzen)
- tweedehands verkrijgbaar

Budget ligt er aan wat ik er voor krijg, ben bereid om best even te sparen. Maar boven de 1000 voor een tweedehands body vind ik wel gek.