Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

[VRAAG] Help! Kleuren foto's wijken af

 
Profiel   

Help! Zoals de titel al doet omschrijven heb ik een probleem m.b.t het afwijken van kleuren in mijn foto's.

Sinds kort ben ik mijn hobby weer aan het oppakken. Het uiteindelijke doel is om (voor nu) hobbymatig fotoreportages aan te bieden. In het "verleden" heb ik dit ook een tijdje gedaan maar door verkoop van camera destijds en de komst van mijn 1e kindje heeft het een flinke tijd stil gelegen. Nu heb ik een "nieuwe" camera aangeschaft en ben ik alles weer rustig aan het oppakken. Vanaf eind Maart staan er enkele portfolio reportages op de planning. Dit zowel om weer in te komen als om mijn website te gaan voorzien van mijn werk. Echter loop ik tegen een probleem aan en zie ik momenteel door de bomen het bos niet meer. Ik heb een vermoeden waar het aan zou kunnen liggen maar aangezien dit probleem enkel opgelost kan worden met een "flinke" investering hoop ik toch dat ik iets over het hoofd heb gezien. Het probleem is als volgt:

Foto's op de laptop zien er anders uit dan als ik de foto's exporteer naar o.a telefoon. De kleuren op de telefoon zijn een flink stuk verzadigder dan op de laptop. Laptop geeft de kleuren weer die ik graag zou willen zien, telefoon dus niet. Denk hierbij aan warme sferen die via telefoon weergave nog net niet knaloranje vertonen. Tevens wordt er bij het proberen te uploaden vanaf telefoon naar bijvoorbeeld instagram een flinke ruis over de foto heen gegooid die voorheen nergens aanwezig was (niet op de camera en ook niet op de laptop/in de nabewerkingsprogramma's). Aangezien ik dit soort foto's niet kan aanleveren aan klanten en ook eigen foto's niet op deze manier wil publiceren ben ik opzoek gegaan naar oplossingen. Vooralsnog heeft tot nu toe niets geholpen.

Wat ik zoal heb geprobeerd:
• Foto's worden geschoten in RAW in een sRGB kleurprofiel (niet dat het kleurprofiel waarin de foto's worden geschoten veel uitmaakt bij RAW bestanden).
• Beeldscherm van laptop calibreren.
• Ander kleurprofiel op laptop installeren.
• Foto's worden vanuit fotobewerkingsprogramma's tevens opgeslagen in het sRGB kleurprofiel.
• Beelscherm van laptop staat ingesteld in het juiste kleurprofiel (sRGB IEC61966-2.1)

Verdere opties dan bovenstaande om het probleem te verhelpen heb ik niet kunnen vinden. Ook op telefoons van anderen worden de foto's op een vertekende manier weergegeven, het ligt dus niet aan mijn telefoon. Ik heb nog een 2e laptop liggen, hierbij precies hetzelfde probleem. Foto's op de laptop zijn zoals ik ze wil hebben, op de telefoon weer compleet vertekend. Ook deze laptop staat goed ingesteld en is gekalibreerd. Het enigste wat beide laptops gemeen hebben is dat het geen top laptops zijn, ze functioneren prima en zijn niet gigantisch oud maar in mijn ogen meer de simpele studiegerichte kant op. Tevens ondersteunen bij beide laptops de videokaarten de nieuwe vereiste Directx12 niet. Ik vrees dus dat beide laptops niet geschikt zijn voor fotobewerking en er in de drivers van de laptops zelf iets misgaat waardoor mijn foto's na het exporteren zo vertekend zijn omdat de videokaarten de juiste kleurwaarden niet kunnen doorgeven.

Heb ik iets over het hoofd gezien of moet ik er langzamerhand toch aan gaan geloven dat mijn laptops beiden gewoon niet geschikt zullen zijn voor (voor nu simpele) fotobewerking? Mocht dit het geval zijn dan sta ik open voor goede suggesties binnen een nieuwe aanschaf. Mijn voorkeur gaat dan uit naar een vaste computer, dus geen laptop, met een videokaart welke Directx12 ondersteunend is (of iniedergeval geen simpele laptop videokaart bezit), tips voor een goede monitor zijn dan uiteraard ook welkom.

Alvast bedankt :o.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 22:58 



 
Profiel   

Hoe heb je het beeldscherm gekalibreerd? Met een apparaatje als SpyderX? Of gewoon op gevoel via de software?
Heb je toevallig fotoafdrukken liggen die je kan vergelijken met de digitale foto’s op je scherm?
Verder zou ik er niet vanuit gaan dat je telefoon goed is ingesteld. iPhone is meestal vrij nauwkeurig, maar Samsung maakt bv vaak een circus van de kleuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 23:04 



 
Profiel   

Beide beeldschermen zowel met SpyderX als via de software. Ik heb geen fotoafdrukken liggen. Zowel Iphones als Samsungs (heb zelf een galaxy S21 Ultra) als een Lenovo Legion (gaming telefoon met de meest uitgebreide specificaties qua software, beeld en besturingssysteem) krijgen vertekende foto's te zien.

8nnemiek schreef
Hoe heb je het beeldscherm gekalibreerd? Met een apparaatje als SpyderX? Of gewoon op gevoel via de software?
Heb je toevallig fotoafdrukken liggen die je kan vergelijken met de digitale foto’s op je scherm?
Verder zou ik er niet vanuit gaan dat je telefoon goed is ingesteld. iPhone is meestal vrij nauwkeurig, maar Samsung maakt bv vaak een circus van de kleuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 23:25 



 
Profiel   

Ligt dit niet gewoon aan het scherm van je telefoon? Mijn telefoon wil de kleuren ook nog wel eens afwijkend weergeven. Dan kun je bewerken tot je een ons weegt, maar als het scherm van de telefoon de kleuren anders weergeeft, zul je het nooit gelijk aan de laptop krijgen. Of je dit op je telefoon ook ergens kunt aanpassen weet ik niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 23:49 



 
Profiel   

Citaat
Verdere opties dan bovenstaande om het probleem te verhelpen heb ik niet kunnen vinden. Ook op telefoons van anderen worden de foto's op een vertekende manier weergegeven, het ligt dus niet aan mijn telefoon.

Zie naast bovenstaand citaat uit mijn post ook mijn reactie hierboven op antwoord van 8nnemiek :o.

Texas02 schreef
Ligt dit niet gewoon aan het scherm van je telefoon? Mijn telefoon wil de kleuren ook nog wel eens afwijkend weergeven. Dan kun je bewerken tot je een ons weegt, maar als het scherm van de telefoon de kleuren anders weergeeft, zul je het nooit gelijk aan de laptop krijgen. Of je dit op je telefoon ook ergens kunt aanpassen weet ik niet.

Hoe de foto's er op andere computers/laptops uitzien los van de 2 die ik zelf heb weet ik overigens niet. Dit zou ik eventueel nog kunnen bekijken om 100% uit te sluiten dat het niet aan telefoonweergaven ligt. De kans dat het aan telefoon ligt lijkt mij echter aardig klein aangezien er op tot nu toe alle telefoons (ook vrienden gevraagd te kijken op telefoon) afwijkende kleuren worden weergegeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 23:56 



 
Profiel   

Hoe exporteer je de foto’s? Als jpg?
Kun je hier of via pb eens een foto delen? Mijn scherm is goed ingesteld, ik wil best eens kijken of ie bij mij goed door komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 08:01 



 
Profiel   

Ik volg ook eventjes, ik heb hetzelfde probleem.
Ik ben influencer voor o.a. epplejeck en ik maak regelmatig met mijn camera wat foto's. Alleen mijn haflinger lijkt dan idd knaloranje op mijn telefoon... terwijl die op de laptop heel mooi is

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 08:08 



 
Profiel   

Ze worden vanuit RAW geïmporteerd en in JPG geëxporteerd in een sRGB kleurprofiel. Ik zou je vandaag even een PB sturen, lief dat je mee wilt kijken :o.

8nnemiek schreef
Hoe exporteer je de foto’s? Als jpg?
Kun je hier of via pb eens een foto delen? Mijn scherm is goed ingesteld, ik wil best eens kijken of ie bij mij goed door komt.

Vervelend is dat he!! Vooral als influencer heb je toch een soort van upload "plicht". Voor mij scheelt het heel erg dat ik alles rustig ga oppakken. Heb je het enkel bij kleuren die oranje worden of ook groentinten die donkerder uitvallen? Bij mij zijn de foto's in het algemeen een stuk meer verzadigd. Voornamelijk warme tinten die oranje uitvallen en groentinten een stuk donkerder.

FleurSandro schreef
Ik volg ook eventjes, ik heb hetzelfde probleem.
Ik ben influencer voor o.a. epplejeck en ik maak regelmatig met mijn camera wat foto's. Alleen mijn haflinger lijkt dan idd knaloranje op mijn telefoon... terwijl die op de laptop heel mooi is

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 08:30 



 
Profiel   

Mijn foto's zijn op mijn telefoon vooral met een heel hoog contrast, terwijl dit op de laptop helemaal niet het geval is, dus ik bewerk ze tegenwoordig heel "flets' op de laptop, dan zijn ze op mijn telefoon prima. Toch is dat wel heel irritant hahaha

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 09:02 



 
Profiel   

Ik heb je pb binnen en ga er straks even voor zitten als ik thuis ben :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 09:53 



 
Profiel   

Okay, ik voel me echt onwijs dom |o.

Ondanks dat ik dacht dat het voor de volle 100% niet aan de telefoon lag blijkt dit dus toch wel het geval te zijn. Even wat dieper de instellingen van mijn telefoon in gedoken, kleuren staan op levendig i.p.v normaal.

Zowel ik, als mijn partner als een goede vriend van ons hebben telefoons welke deze levendige beeldkwaliteit kunnen ondersteunen, de meeste telefoons hebben dit namelijk niet. Ik heb de kleuren naar normaal ingesteld, overnieuw met de foto's bezig geweest en via zowel WeTransfer als kabel in laptop op de telefoon gedownload en ik kan met veel blijdschap zeggen; de kleuren kloppen *\o/*. Zodra ik mijn telefoon weer in levendig zet en de foto's vanuit die instellingen op mijn telefoon zet vertekend het beeld weer, mijn telefoon vervormd de foto's dus zelf. Dat verklaart ook waarom vrienden met een lager kaliber telefoon de kleuren ook veel verzadigder zagen. Telefoon blijft dus vanaf nu in de normale modus staan, voor mijn ogen ook een stuk kloppender qua pictogrammen en kwaliteit.

Even ter bevestiging voor mijzelf hieronder een van de foto's welke ik vandaag genomen heb van onze hond;

[ img ]

Als het goed is zien jullie de kleuren zoals ze horen te zijn en geen extreem verzadigde oranje of groene tinten (kwaliteit qua scherpte is hier wel iets veranderd door het uploaden op bokt via de URL insluit website).

Ik ben helemaal blij :o.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 22:58 



 
Profiel   

Ik zie hem op de laptop zoals hij hoort en op de telefoon zie ik hem meer verzadigd. Waar kon je dit instellen op je telefoon? Ik ben best benieuwd hoe mijn telefoon ingesteld is! Ik heb een Samsung trouwens..

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 23:35 



 
Profiel   

Fijn dat je hem op de laptop goed ziet!

Ik ben naar instellingen gegaan, dan naar display en dan bij scherm modus kan je natuurlijk aantikken i.p.v levendig. Welke Samsung heb je? hier dus ook Samsung.

Texas02 schreef
Ik zie hem op de laptop zoals hij hoort en op de telefoon zie ik hem meer verzadigd. Waar kon je dit instellen op je telefoon? Ik ben best benieuwd hoe mijn telefoon ingesteld is! Ik heb een Samsung trouwens..

Balen zeg! Snap zeker dat dat irritant is, vooral omdat je soms 10x moet bijbewerken en foto's over moet zetten naar telefoon totdat het contrast (of in mijn geval waren het de kleuren) kloppend is met wat je wil laten zien.

FleurSandro schreef
Mijn foto's zijn op mijn telefoon vooral met een heel hoog contrast, terwijl dit op de laptop helemaal niet het geval is, dus ik bewerk ze tegenwoordig heel "flets' op de laptop, dan zijn ze op mijn telefoon prima. Toch is dat wel heel irritant hahaha


Laatst bijgewerkt door Kristy1998x op 29-01-23 07:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 07:57 



 
Profiel   

Kristy1998x schreef
Okay, ik voel me echt onwijs dom |o.

Ondanks dat ik dacht dat het voor de volle 100% niet aan de telefoon lag blijkt dit dus toch wel het geval te zijn. Even wat dieper de instellingen van mijn telefoon in gedoken, kleuren staan op levendig i.p.v normaal.

Zowel ik, als mijn partner als een goede vriend van ons hebben telefoons welke deze levendige beeldkwaliteit kunnen ondersteunen, de meeste telefoons hebben dit namelijk niet. Ik heb de kleuren naar normaal ingesteld, overnieuw met de foto's bezig geweest en via zowel WeTransfer als kabel in laptop op de telefoon gedownload en ik kan met veel blijdschap zeggen; de kleuren kloppen *\o/*. Zodra ik mijn telefoon weer in levendig zet en de foto's vanuit die instellingen op mijn telefoon zet vertekend het beeld weer, mijn telefoon vervormd de foto's dus zelf. Dat verklaart ook waarom vrienden met een lager kaliber telefoon de kleuren ook veel verzadigder zagen. Telefoon blijft dus vanaf nu in de normale modus staan, voor mijn ogen ook een stuk kloppender qua pictogrammen en kwaliteit.

Even ter bevestiging voor mijzelf hieronder een van de foto's welke ik vandaag genomen heb van onze hond;

[ [url=m/lPMB78.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als het goed is zien jullie de kleuren zoals ze horen te zijn en geen extreem verzadigde oranje of groene tinten (kwaliteit qua scherpte is hier wel iets veranderd door het uploaden op bokt via de URL insluit website).

Ik ben helemaal blij :o.



Nu voel ik mij ook heel dom ja hahahaha probleem is hier ook opgelost :') _/-\o_

Maar dan wel als influencer zijnde het probleem, gebruikt iedereen de "levendig" functie op zijn telefoon..? Anders plaats ik een foto die qua kleuren klopt op insta en dan zien mijn volgers precies de kleuren zoals ik het niet zie

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 08:03 



 
Profiel   

Ja, ik voel mij nu ook best dom, want het probleem is hier nu ook opgelost :+ |o _O- Ik heb de Samsung Galaxy A52s! :)

Dat is inderdaad een goede vraag, FleurSandro. Als die Samsungs standaard zo ingesteld zijn, en mensen weten dat niet, zullen waarschijnlijk heel veel mensen hetzelfde hebben? :? Lastig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 08:19 



 
Profiel   

Kwaliteitsverlies bij uploaden naar bijvoorbeeld Instagram. Het uploaden doe je dat met de juiste afmetingen, of laat je dat insta zelf bepalen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 08:25 



 
Profiel   

Kijk eens naar een X-Rite color passport. Ik gebruik hem al jaren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 09:03 



 
Profiel   

Er blijft ook altijd een verschil tussen je telefoon en je monitor. En per telefoon kan het ook weer verschillen. Zolang je je monitor gekallibreerd hebt zou ik er verder niet teveel naar kijken en de kleuren vab je monitor aanhouden.

Als er verschillen zijn na het opslaan van je foto, dan moet je kijken of je wel je foto opslaat met kleurprofiel ingesloten en omgezet naar 8 bit srgb.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 19:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen