[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liselot

Berichten: 32208
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 22:36

De M serie zou ik niet snel doen als je serieuzer foto’s wilt maken, dan kom je toch wel op een RP uit als je in de systeemhoek wilt kijken.

Als fullframe geen must is is de 7DII ook een hele goeie

ikke

Berichten: 37654
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 22:50

ilaan schreef:
150.000+ Vind ik een redelijk aantal. Ben geen prof maar denk dat ik toch wel een aantal keer per week ermee in de weer ben.

Systeem heb ik vandaag even naar gekeken maar kreeg niet echt een duidelijk antwoord op de verschillen ed. Sneller, kleiner etc snap ik allemaal wel maar vond het net wat te mager om daadwerkelijk te kopen. Verkoper was hierin niet top.
Hebben overigens heel even bij de m50 gestaan en het toen laten gaan hierom. Merk dat het dan toch een beetje is ‘wat de boer niet kent…’
Begreep ook dat er minder keuze is nog uit objectieven en die vaak toch wel duurder zijn.

Verkopers moet je laten l*llen, tenzij je bij een serieus professionele toko binnen loopt.
Die vertellen je ook wat echt belangrijk is.

Ik heb gewoon een excel gemaakt waarin ik alle specs naast elkaar heb staan. Dan zie je in een oogopslag wat de verschillen zijn en of dat zaken zijn die belangrijk zijn voor je.
Is even werk, maar top resultaat :j

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 23:24

Dat is wellicht een goed idee. Ik heb nu wat opties ook tweedehands wel gevonden voor de 5d mark iv. Begin nu toch te twijfelen om niet even goed te duiken in de systeemcamera’s en wellicht te kiezen voor een r6. Voor wat ik zo zie past dat wel heel goed bij hetgeen ik wil…

Keuzestress *-:)

ikke

Berichten: 37654
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 23:40

ilaan schreef:
Dat is wellicht een goed idee. Ik heb nu wat opties ook tweedehands wel gevonden voor de 5d mark iv. Begin nu toch te twijfelen om niet even goed te duiken in de systeemcamera’s en wellicht te kiezen voor een r6. Voor wat ik zo zie past dat wel heel goed bij hetgeen ik wil…

Keuzestress *-:)

Nee, afgewogen keuzes maken.
Uit dat lijstje kwam voor mij naar voren dat de 5D III eigenlijk niks toevoegde maar de 5D IV een stap vooruit was op de 7D. Ik heb toen gewoon de site van mijn favo winkel in de gaten gehouden en toen daar een 5D IV verscheen voor een prijs die ik ervoor kon en wilde betalen, ben ik er gelijk heen gereden.

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 23:48

ikke schreef:
ilaan schreef:
Dat is wellicht een goed idee. Ik heb nu wat opties ook tweedehands wel gevonden voor de 5d mark iv. Begin nu toch te twijfelen om niet even goed te duiken in de systeemcamera’s en wellicht te kiezen voor een r6. Voor wat ik zo zie past dat wel heel goed bij hetgeen ik wil…

Keuzestress *-:)

Nee, afgewogen keuzes maken.
Uit dat lijstje kwam voor mij naar voren dat de 5D III eigenlijk niks toevoegde maar de 5D IV een stap vooruit was op de 7D. Ik heb toen gewoon de site van mijn favo winkel in de gaten gehouden en toen daar een 5D IV verscheen voor een prijs die ik ervoor kon en wilde betalen, ben ik er gelijk heen gereden.


Inmiddels al de hele avond ook ingelezen op de systeemcamera’s en eigenlijk wel een beetje verliefd geworden op de r6 hoor.

Enige nadeel daarvan vind ik de prijs van met name de objectieven. Zou het wellicht een dom idee zijn deze dan tweedehands (refurbished incl garantie) met adapter te gaan gebruiken? (en zo ja waarom).

Liselot

Berichten: 32208
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 07:31

Ik heb zelf de R5 en ben overgestapt naar de RF objectieven, de EF met adapter zijn opzich prima hoor. Maar ik vond het zonde om zo’n goeie body te kopen en dan kwaliteit in te leveren met oud glas en een tussenring. De RF lenzen zijn wel echt knettergoed namelijk (maar inderdaad ook prijzig)

Bagheera_206

Berichten: 25915
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 07:50

Al je oude EF en EF-S lenzen passen op de RF mount met een RF Mount Adapter. Ga wel voor de Canon adapter, want ik hoor veel verhalen dat adapters van andere merken nog wel eens problemen geven en niet weathersealed zijn.

Ik heb maar 1 RF objectief en verder gebruik ik al mijn oude EF objectieven nog gewoon. Ik heb het idee dat mijn oude EF nog beter zijn op mijn R6 dan op mijn 5D3.

welmoed__

Berichten: 6572
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 16:30

Ik had mijn Mark 3 met 60.000 clicks voor nog net geen 1000 euro. Het kan wel, maar je moet even zoeken.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102188
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 16:37

Ik hou van mijn R6, maar heb idd nog geen RF lens, die komt er ooit wel. :')

Bagheera_206

Berichten: 25915
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 18:39

Ik wil de RF 100-500mm... <3 _O- := :$

ikke

Berichten: 37654
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 19:21

Bagheera_206 schreef:
Ik wil de RF 100-500mm... <3 _O- := :$

Dat is dan weer het voordeel van crop: 70-200 is 110 - 320 en doe je er een 2x teleconverter bij..... }>

Bagheera_206

Berichten: 25915
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 19:29

Dat is zeker een voordeel. De R6 kun je wel in cropmode zetten en dan is hij idd 112-320mm, maar dan hou je maar 7 of 8 megapixels over. :=

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 19:46

Dat is een leuk voordeel bij crop inderdaad. Ik heb een sigma 100-400 die op mijn crop camera een 150-600 wordt ongeveer. Heerlijk!

NadiaM

Berichten: 1126
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 21:37

Ik kom ook even advies vragen, ben het even helemaal kwijt zoveel veranderingen :o

Ik fotograaf al jaren met een Canon 7D en een Canon 70-200 2.8.
Altijd erg tevreden over geweest maar de body is echt wel op.
Ik gebruik hem nu al een jaar of 4/5 en daarvoor heeft mijn zusje hem als bruidsfotograaf hem altijd gebruikt.

Ik dacht zoek gewoon een leuke opvolger die weer net iets beter is.
Maar dat valt dus niet mee, eigenlijk heb je dan alleen de 90D.

En de camera zaken adviseren eigenlijk allemaal om over te gaan op de systeemcamera's, omdat dat te toekomst is.
Dus was een beetje aan het rondkijken maar schrok eigenlijk wel van de prijzen van de systeemcamer's.
Vind deze best pittig.

Mijn budget ligt eigenlijk zo rond de €1000.

Wie kan er met mij meedenken of heeft tips.. wat is wijsheid!?

Thanks alvast!

Liselot

Berichten: 32208
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 21:47

5DIII :j

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 21:59

Voor €1000 zijn best leuke systeemcamera's te vinden, nieuw en tweedehands.
Het voordeel van systeemcamera's is dat ze heerlijk licht en klein zijn, de lenzen zijn ook weer kleiner.. En inderdaad gaat de systeemcamera uiteindelijk de spiegelreflex vervangen, en kan het lonen om nu al in nieuwe, moderne lenzen te investeren in plaats van lenzen voor spiegelreflex.
Ik ben niet zo thuis in andere merken, maar bij Sony heb je bv de a6000 met 16-50mm kitlens voor minder dan €500, de MC-11 adapter om je oude Canon lens te blijven gebruiken voor €250, en dan heb je nog €250 over voor een extra lens of juist voor een flitser of statief of andere accessoires.

NadiaM

Berichten: 1126
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 18:20

Bevalt ie jou goed?
Snel genoeg?

Liselot schreef:
5DIII :j

NadiaM

Berichten: 1126
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 18:22

De simpelste van Canon R is €1800.
Ik zie idd de Sony a600 stuk goedkoper is.
Maar is dit dan echt vergelijkbaar?

8nnemiek schreef:
Voor €1000 zijn best leuke systeemcamera's te vinden, nieuw en tweedehands.
Het voordeel van systeemcamera's is dat ze heerlijk licht en klein zijn, de lenzen zijn ook weer kleiner.. En inderdaad gaat de systeemcamera uiteindelijk de spiegelreflex vervangen, en kan het lonen om nu al in nieuwe, moderne lenzen te investeren in plaats van lenzen voor spiegelreflex.
Ik ben niet zo thuis in andere merken, maar bij Sony heb je bv de a6000 met 16-50mm kitlens voor minder dan €500, de MC-11 adapter om je oude Canon lens te blijven gebruiken voor €250, en dan heb je nog €250 over voor een extra lens of juist voor een flitser of statief of andere accessoires.
Laatst bijgewerkt door NadiaM op 13-07-21 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Liselot

Berichten: 32208
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 18:23

NadiaM schreef:
Bevalt ie jou goed?
Snel genoeg?

Liselot schreef:
5DIII :j


Ik had hem voor mijn huidige body’s en was er altijd heel tevreden over

De RP is volgens mij de goedkoopste van canon in het systeem segment (of je komt op de M serie, maar dat zou ik niet zo snel doen)

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 19:23

NadiaM schreef:
De simpelste van Canon R is €1800.
Ik zie idd de Sony a600 stuk goedkoper is.
Maar is dit dan echt vergelijkbaar?

Ik heb zelf nooit met een Canon R gewerkt, maar de a6000 is een prima camera. Ik heb zelf de a6500 (en sinds vorig jaar ook de a6600).. Het grootste verschil tussen de a6000 en de a6500 is dat die laatste ingebouwde beeldstabilisatie heeft, en 4K kan filmen ipv Full HD.
Maar de meeste Sony lenzen hebben ook ingebouwde stabilisatie, dus meestal mis je die in-body stabilisatie niet.
De a6500 en a6600 gebruik ik voor mijn werk als trouwfotograaf/videograaf en hebben me nooit in de steek gelaten. Heerlijke camera's :j

Bagheera_206

Berichten: 25915
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 20:07

Denk dat het grote verschil met de genoemde systeemcamera's van Sony en Canon is dat die van Canon allemaal fullframe zijn. Daar zal wel grootste deel van prijsverschil in zitten. Je hebt ook nog de Canon EOS RP die zit qua prijs en specs nog onder de Canon EOS R. Bij Canon is de M serie de body met cropsensor. Dan zou je die Canon M50 of M6 Mk2 met die 6x00 serie van Sony moeten vergelijken qua prijs/specs.

blackstar

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-10-04

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 20:59

Hoi,

Hebben jullie advies voor mij?
Ik heb nu een hele oude Nikon D90. Graag zou ik deze willen vervangen voor wat beters.
Ik fotografeer voornamelijk paarden (dressuur/springen) en paardenportret. Heel af en toe een uitstapje naar roofvogel maar das vrij weinig.

Ik dacht zelf aan een systeemcamera met een budget van max 2500 incl lens, groot geheugen, batterypack.
Misschien de Z5 of de Z6?

ikke

Berichten: 37654
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:56

Bagheera_206 schreef:
Denk dat het grote verschil met de genoemde systeemcamera's van Sony en Canon is dat die van Canon allemaal fullframe zijn. Daar zal wel grootste deel van prijsverschil in zitten. Je hebt ook nog de Canon EOS RP die zit qua prijs en specs nog onder de Canon EOS R. Bij Canon is de M serie de body met cropsensor. Dan zou je die Canon M50 of M6 Mk2 met die 6x00 serie van Sony moeten vergelijken qua prijs/specs.

En wellicht wil Canon zich in een ander segment profileren?

Ik snap in die zin niet zo goed waarom Sony zo nodig de naam Minolta moest laten vallen. Ik denk toch dat ze dat niet geholpen heeft.

Bagheera_206

Berichten: 25915
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 07:00

Canon heeft op dit moment nog de boel opgesplitst.

APS-C: M-serie, waaronder M200, M50 en M6 Mk2
Fullframe: R-serie, waaronder RP, R, R6, R5 en R3

Er gaat een gerucht dat er een opvolger komt van de 7D2 in de vorm van een R7. Dan hebben ze dus wel weer een APS-C in de R-serie.

Ik denk dat Sony het prima doet zonder de Minolta naam. Kijk eens hoe goed het gaat met de A1, A7 en A9 series. Zij waren Canon en Nikon flink voor op gebied van systeemcamera's. Inmiddels kunnen Canon en Nikon het prima bij benen. Geloof dat de Sony A7 serie een van de populairste series was tot Canon met R, R5 en R6 kwam en Nikon met de Z5, Z6 en Z7.

NadiaM

Berichten: 1126
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 22:08

Ik ga denk toch voor een goede 2e hands spiegelreflex, dat is gewoon net wat meer betaalbaar.
Heb nu paar optie's:
7D MII
6D MII
5D MII

Zat eerst te denken aan de 7D MII, omdat ik gewoon ook al tevreden ben met mijn 7D.
En de MII is dan toch ook weer iets beter.

Alleen nu las ik dat een fullframe camera wel echt beter is, dus dan kom ik op 6D MII of de 5D MIII.

Hebben jullie ervaringen met fullframe? Is dit echt zoveel beter?