[INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Killyenn
Berichten: 4608
Geregistreerd: 16-03-09
Woonplaats: Glasgow, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:10

Vind dat wethersealed prsoonlijk niet echt een toevoeging, ik ga alsnog niet met regen staan fotograveren en als het aan het miezeren neem ik m'n gewone lens ook wel mee naar buiten met een plasticje d'r boven := Neemt niet weg dat de kwaliteit wel degelijk verschilt ja :j

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:45

Als je het geld hebt zou ik zeker de versie mét IS nemen, het zal zeker voorkomen dat je ook in situaties zit dat je met langere sluitertijden moet werken en dan is het toch wel verdomd handig.

_Chip

Berichten: 1494
Geregistreerd: 07-11-09
Woonplaats: Gelderland

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:23

ik heb zelf sinds een week de versie zonder IS, en mis hem echt niet, eigenlijk al m'n foto's zijn gewoon mooi scherp en niet bewogen, maarja, dat ligt natuurlijk ook of je een stevige hand hebt of niet.
En als ik rond 5 uur ofz. Fotografeer merk ik t ook wel een beetje.
Als je het geld hebt, zoals hierboven al genoemd zou ik het wel doen, is maar net wat je budget is.

biancaaatje

Berichten: 6129
Geregistreerd: 04-11-06
Woonplaats: Op de boerderij in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:25


_Sanne

Berichten: 4422
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: België

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 23:27

Ik heb de 70-200 F4 IS ook.
Voor paarden heb ik het inderdaad niet nodig.
Maar naast paarden doe ik meer fotograferen en is het toch wel ontzettend handig.

Vind de kwaliteit ook beter. Ookal is de non IS ook goed! Maar daar is het geld ook naar he..

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 01:43

biancailona schreef:
http://www.canon.nl/For_Home/Product_Fi ... 6L_IS_USM/ vraag al eerder gesteld, maar meer mensen in dit topic met ervaring met deze lens.

Ik heb de lens al een paar jaar. Ik had hem aangeschaft voor onze safari. Op mijn 300d en later de 20d met cropfactor was het (effectieve) 560mm bereik natuurlijk erg fijn. Ik ben geswitched naar een full frame camera, dus 400mm was weer gewoon 400mm, dat was wel even wenen. Voor de volgende safaritrip heb ik toen een 1,4 extender gekocht, met het gevolg dat autofocus niet meer mogelijk was omdat de maximale diafragma opening boven de drempelwaarde komt. Dus alleen maar handmatig scherpstellen. Ik moet zeggen, de resultaten zijn mij zeker niet tegen gevallen;

Zonder extender
Afbeelding

Afbeelding

Met extender
Afbeelding

Afbeelding

De 100-400 heeft een heel belangrijk aandachtspunt; het is een duw-trek-zoom objectief en daardoor "zuig" je als het ware stof de camera in. Of je nou een camera met sensorcleaner hebt of niet (met is natuurlijk makkelijker om schoon te maken) je moet er echt rekening mee houden. Rustig duwen of trekken, anders zit in no time je sensor vol met vuil.
Laatst bijgewerkt door FlyAway op 05-01-12 01:53, in het totaal 2 keer bewerkt

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 01:53

Lauwttje schreef:
ik heb zelf sinds een week de versie zonder IS, en mis hem echt niet, eigenlijk al m'n foto's zijn gewoon mooi scherp en niet bewogen, maarja, dat ligt natuurlijk ook of je een stevige hand hebt of niet.
En als ik rond 5 uur ofz. Fotografeer merk ik t ook wel een beetje.
Als je het geld hebt, zoals hierboven al genoemd zou ik het wel doen, is maar net wat je budget is.

De 70-200 F4 L non-IS heeft in de afgelopen decennia ruimschoots z`n sporen verdiend. Binnen het Canon kamp staat deze lens bekend om z`n "scherpte." Het is wel gebleken dat er per objectief van hetzelfde type verschillen zijn, maar onderschat nooit de scherpte van de F4 non IS, ze zijn stuk voor stuk erg goed, maar er zitten ook wel eens exemplaren tussen die nóg beter zijn (en ook die iets minder zijn). Zoek er maar eens naar op dpreview.com. Ik heb het geluk dat de mijne "vlijmscherp" is, vooral op F9, dus die van mij verkoop ik nooit meer. IS is natuurlijk leuk, maar het betekend extra electronica op het objectief, die electronica geeft minimale trillingen (je hoort het systeem continu compenseren) en als ik het goed heb zit er een lensje extra. Hoe minder glas hoe beter het is. Dus IS is leuk, maar niet per definitie scherper. Het zijn de lichtomstandigheden die een IS objectief toegevoegde waarde bieden.

Mijn ervaring met IS objectieven is dat er in veel gevallen minder aandacht is voor de techniek van het fotograferen (hoe vasthouden, hoe ademhalen, hoe afdrukken, je minimale sluitertijd bepalen per situatie, etc) omdat de IS toch compenseert. Dat is natuurlijk een vlakuil waar je voor op moet passen. Goede techniek kan de kwaliteit van een objectief met IS nog verder verbeteren!

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:26

"Exemplarisch" bij een Canon L is in de meeste gevallen een kwestie van afstelling. Dat kan zowel op de body als het objectief op zich zijn.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:32

Even een vraagje, hoe kun je zien of objectieven geschikt zijn voor FullFrame? :)
Iemand vertelde mij gister dat mn nieuwe lens ook geschikt is voor Fullframe maar ik twijfel.

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:58

Alle fabrikanten hebben een aparte type aanduiding voor "normale" objectieven en voor objectieven voor camera`s met een crop factor. Bij Canon worden de "normale" objectieven, die dus in ieder geval op een full frame camera passen aangeduid met EF. De objectieven voor camera`s met cropfactor worden aangeduid met EF-S. De EF objectieven passen wel op een body met crop factor, maar de EF-S objectieven passen niet op een full frame body.

Nikon maakt bij mijn weten gebruik van de aanduiding AF-S voor objectieven met een cropfactor en AF(-D?) voor de "normale" objectieven. Maar ik ben niet zeer bekend met Nikon, dus als het niet klopt, verbeter mij aub, er zijn er hier vast die het wel weten.

De aftermarket fabrikanten zoals Sigma en Tamron hebben ook aparte aanduidingen. De DG objectieven zijn de "normale" objectieven en kunnen dus op Full Frame, de objectieven voor cropfactor camera`s worden aangeduid met DC. Ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen dat deze dC objectieven niet op een full frame body passen. De DG objectieven kunnen sowieso op full frame en cropfactor bodies. Tamron duidt de cropfactor objectieven aan met Di II en de "normale" objectieven met Di.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:00

Revanches schreef:
Even een vraagje, hoe kun je zien of objectieven geschikt zijn voor FullFrame? :)
Iemand vertelde mij gister dat mn nieuwe lens ook geschikt is voor Fullframe maar ik twijfel.


Jij hebt Canon toch?

EF-objectieven passen op alle EOS-camera's,
EF-S objectieven alleen op APS-C sensors (1.6 crop)

Simple as that :D

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:07

Klopt, met een aantal sigma lenzen erbij. En met de uitleg van Flyaway ben ik erachter gekomen dat mn nieuwe lens de aanduiding AF heeft,dus geschikt voor FullFrame.
Maar goed dat kwam gister zo tersprake aangezien iemand mij adviseerde voor een 5D te gaan ipv 7D. Ivm Fullframe en zo.Maar goed ik denk dat voor mij 7D beter geschikt is. (Dit had ik overigens ook al aangegeven in het "geschikte Spiegelreflex"topic. ;) )

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:16

Hoewel ik je de 5d van harte kan aanbevelen, kleven er aan full frame ook nadelen. Ten opzichte van cropfactor camera`s kom je natuurlijk wat millimeters tekort, maar je krijgt ook sneller te maken met afstraffing van minder goede objectieven. Denk aan light fall-off in de hoeken en tonvorming bij groothoek.

De 7d is volgens mij een fantastische camera en als je niet per se fullframe wilt, zou ik lekker voor de 7d gaan hoor.

Even voor de zekerheid hoor, welk objectief heb je nu? Want als je een Canon objectief hebt en er staat AF op (autofocus) dan zegt dat nog niets over full frame of crop factor. EF of EF-S,daar gaat het om bij Canon

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:20

Jep zag het :j Ik las dit topic eerder dan dat topic, maar inderdaad denk ik dat voor jou een cropbody wellicht beter zou zijn.

witteRaaf

Berichten: 1054
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Vlaams-Brabant

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 21:33

Vraagje: ik heb de 70-200mm F/4.0 IS ergens 2de hands te koop zien staan. De lens is in goede staat volgens verkoper en aangekocht in augustus 2008. Hij vraagt er 650 euro voor en is bijgeleverd met UV-filter B+W F-Pro en zonnekap. Vinden jullie dat een schappelijke prijs of too much?

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 21:40

Dat objectief is nieuw te koop vanaf 1050,- EUR, dus als hij inderdaad in goede staat is, dan vind ik het een nette prijs. Zou wel echt gaan kijken, uitproberen en je er van verzekeren dat hij in goede staat is.

witteRaaf

Berichten: 1054
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Vlaams-Brabant

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 21:45

Bedankt voor je tip! Probleem is dat ik dus beginner ben.. ik kan die lens wel uitproberen, maar waar let ik op? Ik weet nu ongeveer wat de 17-55 die ik nu heb kan, maar geregeld zit ik nog steeds in foute instellingen en moet ik zoeken naar "wat als ik sluitertijd aanpas, wat gebeurd er als ik diafragma aanpas,...". Ik wil me niet belachelijk maken door een lens te proberen waarvan ik niet weet waar ik op moet letten *bloos*, maar zo'n buitenkansje..

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:16

Waarom wil je dit objectief nu al aanschaffen, als ik vragen mag? Als je nog beginner bent, zoals je schrijft, zou ik eerlijk gezegd niet direct voor zo`n grote investering gaan. Als je wel een telezoom objectief wilt, zijn er ook goedkopere alternatieven, zowel van Canon als van bijvoorbeeld Sigma en Tamron. Begrijp mij niet verkeerd hoor, maar het zou zo zonde zijn als je dit objectief zou kopen en de resultaten tegen zouden vallen. De kans is namelijk groot dat dit dan komt doordat jij er nog mee om moet leren gaan. Bedoel het absoluut niet negatief hoor!

witteRaaf

Berichten: 1054
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Vlaams-Brabant

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:36

Neem het ook niet negatief aan hoor, de manier hoe je je vraag stelt :). Ik heb eerst zitten twijfelen voor een goedkoper telezoom, vb 55-250 van canon, of 70-300 van tamron ofzo. Maar daar investeer je in een lens waar je hoge verwachtingen van hebt, want tja je investerteert toch in iets waar je resultaat van wil? Maar dan hoor ik vaak mensen zeggen dat je beter kan doorsparen voor meteen een betere lens (zoals dan vb de 70-200 van canon) omdat je misschien na een paar maanden spijt krijgt van je eerdere aankoop. En vaak krijg ik dan ook als argument te horen dat je op een goede body toch beter een 'goede' lens plaats om de capaciteiten van de body niet teniet te doen. Allemaal argumenten waar ik me gek heb over getwijfeld. Goedkopere lens VS duurdere lens en welke voor- en nadelen daaraan vasthangen.
En dan idd, ik ben een beginner, heb ik zo'n lens wel nodig? Maar zoals dat gaat met alles blijf je geen beginner en ontwikkel je jezelf (hoop ik toch :)) ). Ik heb me dan ook ingeschreven voor een praktische cursus verspreid over 3 dagen specifiek op dierenfotografie (hetgeen ik het liefste doe). Dus ga ik dan weer geen spijt krijgen als ik eerst zo'n goedkopere lens koop en daar uiteindelijk niet uitkrijg wat ik verwacht?
En als ik dan een dure lens aanschaf, zal die dan in't het begin mijn fouten misschien beter kunnen camoufleren, en naarmate ik beter wordt in fotografie ik ook beter de lens zal kunnen hanteren?
Snap je, ik twijfel echt al vreeeeeeeselijk lang en overdenk alles twee keer. Mijn uitleg is ook niet slecht of negatief bedoelt hoor, ik probeer alleen mijn redenering wat uit te leggen. Als ik fout redeneer, of beter anders kan denken, je mag er mij steeds op wijzen :)

Elin_

Berichten: 9656
Geregistreerd: 11-11-09

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:55

Geld die actie op objectieven nog van Canon ? zo ja waar kan ik die vinden :j ?

Bagheera_206

Berichten: 25914
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:56


Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 23:13

Duurt nog tot 31 januari. Maar heel erg veel voordeel vind ik niet echt hoor.
Valt me een beetje tegen. :o

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 23:20

Elin_ schreef:
Geld die actie op objectieven nog van Canon ? zo ja waar kan ik die vinden :j ?


Als ik het goed begrepen heb zat er een boekje o.i.d. bij je camera toen je die kocht, waarmee je aanspraak kan maken op die cashback actie, daarin/op zal ook wel staan hoe en wat precies :)

Elin_

Berichten: 9656
Geregistreerd: 11-11-09

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 23:55

Ooh! Ga ik die even lezen! Aangezien die telelens sowieso oooit komt..die uitgave doe je toch ooit dus waarom niet nu met (beetje) korting? :D

Dani

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 10:38

amouroke schreef:
Neem het ook niet negatief aan hoor, de manier hoe je je vraag stelt :). Ik heb eerst zitten twijfelen voor een goedkoper telezoom, vb 55-250 van canon, of 70-300 van tamron ofzo. Maar daar investeer je in een lens waar je hoge verwachtingen van hebt, want tja je investerteert toch in iets waar je resultaat van wil? Maar dan hoor ik vaak mensen zeggen dat je beter kan doorsparen voor meteen een betere lens (zoals dan vb de 70-200 van canon) omdat je misschien na een paar maanden spijt krijgt van je eerdere aankoop. En vaak krijg ik dan ook als argument te horen dat je op een goede body toch beter een 'goede' lens plaats om de capaciteiten van de body niet teniet te doen. Allemaal argumenten waar ik me gek heb over getwijfeld. Goedkopere lens VS duurdere lens en welke voor- en nadelen daaraan vasthangen.
En dan idd, ik ben een beginner, heb ik zo'n lens wel nodig? Maar zoals dat gaat met alles blijf je geen beginner en ontwikkel je jezelf (hoop ik toch :)) ). Ik heb me dan ook ingeschreven voor een praktische cursus verspreid over 3 dagen specifiek op dierenfotografie (hetgeen ik het liefste doe). Dus ga ik dan weer geen spijt krijgen als ik eerst zo'n goedkopere lens koop en daar uiteindelijk niet uitkrijg wat ik verwacht?
En als ik dan een dure lens aanschaf, zal die dan in't het begin mijn fouten misschien beter kunnen camoufleren, en naarmate ik beter wordt in fotografie ik ook beter de lens zal kunnen hanteren?
Snap je, ik twijfel echt al vreeeeeeeselijk lang en overdenk alles twee keer. Mijn uitleg is ook niet slecht of negatief bedoelt hoor, ik probeer alleen mijn redenering wat uit te leggen. Als ik fout redeneer, of beter anders kan denken, je mag er mij steeds op wijzen :)


Als eerste: staar je niet blind op je "goede body", dat valt best mee namelijk. ;) Niet dat de 550D slecht is, maar met 'goed' wordt hier ook wel 'professioneler' bedoeld, en de 550D is toch nog wel redelijk beginners. Ik heb zelf de 55-250, en kan daar echt prima foto's mee maken, en zoals ik hier heb begrepen is dat echt wel een prima objectief. Waarschijnlijk zou ik wel verschil merken als ik foto's ga maken met een 70-200, maar ik heb geen spijt van deze aankoop, voor dit moment is-ie goed genoeg. :) En fouten moet je helemaal niet wíllen camoufleren, juist van je fouten leer je. ;)