[INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:19

Hoi fotografen :)
Wie wil mij helpen met een camera-advies?

Volgend jaar ga ik voor een onderzoeksstage naar Australië. Omdat het toch een beetje een 'once in a lifetime experience' is, wil ik graag een mooie camera kopen om alles vast te leggen. Maar ik heb hier eigenlijk totaal geen verstand van en ben daarom op zoek naar advies.
Mijn wensen:
- Compacte camera, geen spiegelreflex. Die hebben we thuis al een, maar ik snap er niks van en ik vind het te groot om mee te nemen.
- Goed kunnen inzoomen
- Filmen
- Ook in het donker goede foto's maken (geen korrelig beeld)
- Goede foto's maken die ook het uitvergroten en dergelijke waard zijn.
- Niet te ingewikkeld qua instellingen, en niet te veel onderdelen die openklapt/eraf/gekanteld kunnen worden, dat staat garant voor kapot gaan bij mij :')

Weten jullie misschien welke camera geschikt is, of hebben jullie misschien andere tips? :) Alvast bedankt!

Edit: zou dit wat zijn? https://www.bol.com/nl/p/canon-powersho ... ifications

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 23:59

Goeienavond,

ik probeer het nog een keertje.
Ik zoek een fijne fotocamera die ook nog full HD kan filmen zonder dat de memory card binnen een half uur vol zit. Dit namelijk met als doel om het proces van mijn schilderijen te kunnen opnemen.
*Spiegelreflex is geen optie met oog op scherpstellen.
*Moet Full HD zijn
*Gebruiksvriendelijk, ik ben een beginner mbt fotografie, maar wel met geavanceerde opties.
*Ik zoek in het genre compactcamera's.

Thanks!

Naoom_

Berichten: 1979
Geregistreerd: 06-02-08
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 17:42

Iemand ervaring met de Panasonic lumix dmc-LX15 ? :D

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 17:20

Hallo!

Ik ben als proffesionele fotograaf op zoek naar een leuke compact camera die ik mee op vakantie kan mee nemen. Ik wil dus zeker een camera die ook in RAW schiet. Maar ik ben dus totaal niet mee op deze markt, spiegelreflex ken ik alles van maar de rest :+

Kan iemand me iets aanraden? Mijn budget is beetje afhankelijk van wat je er voor terug krijgt..

Alexandra__

Berichten: 1942
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Wachtum (ZO-Drenthe)

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 14:10

Vandaag is mijn canon powershot sx430 binnengekomen. vanmiddag ga ik hem testen. is er al iemand anders die ook deze camera heeft?

Sellyxx

Berichten: 1202
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:37


Jasia

Berichten: 6754
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 09:19

Er is hier helaas al meer dan 3 maanden niet gereageerd, maar mijn topic werd gesloten en ik werd doorverwezen naar dit topic.

Kan iemand mij tips geven?
Ik ben op zoek naar een camera die met name binnen mooie foto's maakt. Niet te veel 'gedoe', het liefst aanzetten en klaar voor gebruik.
Mijn budget is ongeveer 250 euro.

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 19:03

Mochten er nog mensen zijn die op zoek zijn naar een leuk model, ik heb een Canon EOS M te koop voor het kleine bedrag van 150 euro :) Nette camera, zowel op Automatisch als Manuele stand te gebruiken, kan ook RAW schieten en komt met een 22mm STM EF-M objectief. Geheugenkaartje (Lexar) van 16GB doe ik er gratis bij, originele accu en lader, camera strap en data overdracht kabel zitten er bij. Originele doos is ook nog aanwezig. Bij interesse kan ik via PB de link even geven :)

LiannePuthzy

Berichten: 6977
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 16:25

Ik ben opzoek naar een camera waar ik voornamelijk buiten (vakanties ect) mooie foto’s mee kan maken, Prijs max 150
Makkelijk in gebruik

JorisDy

Berichten: 8418
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 15:37

:wave:

Ik ben opzoek naar een compactcamera met WiFi zodat ik de foto's gelijk naar mijn telefoon kan sturen. Ik ben ook in het bezit van een spiegelreflex, maar deze is te groot om zomaar even mee te nemen.

Eisen:
- WiFi
- Camera moet sowieso beter zijn dan de camera van de iPhone 8.
- Spatwaterdicht (i.v.m. wintersport)

Doel: Voornamelijk alle daagse dingen en actie foto's van paarden.

Budget: Ik dacht zelf aan een bedrag tussen de €100 en €200,-.

JorisDy

Berichten: 8418
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 16:09

Niemand?

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 15:31

Ik heb laatst de SONY HX90 gekocht als "meeneem camera". Gekocht op Amazon voor net onder de 300 euro. Niet veel groter dan een pakje sigaretten en veel minder kankerverwekkend. Een verstokte roker heeft dat er binnen twee maanden uit (als je stopt met roken tenminste ;-) )

Je kunt echt alles met deze camera. Hij heeft een Zeiss lens hetgeen garant staat voor een zeer goede beeldkwaliteit. Een optische zoom van 30x (plus nog een beetje digitaal) en een beeldstabilisator waar je echt van achterover slaat, zo goed. OK, ik ben een verstokte SONY fan, maar deze camera overtreft mijn stoutste verwachtingen. Je kunt de camera op automatisch zetten of echt alles met de hand instellen. Filmen doet 'ie ook evenals WIFI en NFC.

Een andere handige feature is de zoeker. Je kunt deze uitklappen en gewoon tegen je oog houden zoals bij een "echte" camera. Als je inzoomed gaat het beeld in de zoeker mee. Je kunt uiteraard ook op het schermpje achterop kijken.

Voor het geval je het nog niet doorhad... ik ben er erg enthousiastover.

Afbeelding

De maan, zonder statief of andere steun, gewoon uit de losse hand

Afbeelding

De Dom van Milaan, de foto hieronder is vanaf hetzelfde standpunt maar maximaal ingezoomed op een beeld bovenop de Dom

Afbeelding

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 20:12

Thuis fotografeer ik met een Canon 600D maar ik loop er steeds vaker tegenaan dat hij gewoon te groot en te zwaar is om mee te nemen. Ik heb ook een klein conpactcameraatje (een Ixus) maar die foto's zijn zo slecht (donker, grauw, veel ruis) dat ik net zo goed met mijn telefoon van 80 euro kan fotograferen, die dus ook echt waardeloos is.

En nu ik weer een paar awesome dingen meemaakt wil ik dat toch heel graag vastleggen met een compacte, lichte, maar goede camera.

Ik snap dat het allemaal niet perfect kan uiteraard, maar ik kom graag zoveel mogelijk in de buurt, haha. Wat zoek ik dan en wat wil ik ermee?
- kleine, lichte camera (geen systeemcamera)
- goede landschapsfoto's (kleur, licht, detail)
- Foto's bij weinig licht (theater)
- Zoom is niet belangrijk, liever lichtsterk


Twee waar ik bijvoorbeeld op uitkwam zijn de Sony Cybershot DSC-HX60 en de PowerShot Mark II.

Maximumprijs rond de 350.

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 09:41

Heb zelf ooit gekozen voor de canon powerhot sx 630 hs. Nu alweer wat verouderd maar ben er blij mee. Kwaliteit iet zo perfect als mijn systeemcamera maar wel goed genoeg en beter dan de telefoon.

Phoeboe

Berichten: 390
Geregistreerd: 04-07-16
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 14:24

Ik zie dat dit topic niet heel actief is, maar hopelijk kan iemand mij toch helpen of wil iemand zijn/haar ervaring delen.

Een tijdje geleden heb ik de Sony A5100 gekocht, heel tevreden over maar helaas is hij vorige week gestolen op vakantie... :( Gelukkig was ik verzekerd, maar nu wil ik graag (aangezien ik nu toch een nieuwe moet) gelijk een stapje beter gaan. Ik kom op de volgende camera’s uit, maar ja... Welke van deze twee is nu fijner/beter?

• Sony Cybershot DSC-RX100 IV
• CANON POWERSHOT G7X MARK II

Het is voor vlogs op YouTube, dus ik vind vooral de scherpte belangrijk. Verder is het ook wel fijn als ze een beetje kunnen inzoomen :)

(Mocht iemand een andere camera aanraden, dan mag dat natuurlijk ook!)

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 14:42

Ik heb zelf de eerste G7X en zit wel te twijfelen om de mark II te kopen, de mijne heeft z'n beste tijd wel gehad. De Sony is volgens mij ook wel een populaire vlogcamera, maar wel een stuk duurder. Overigens komt volgende maand ook de G7X Mark III uit, die is nog wel wat duurder dan de Sony

Misschien heb je hier iets aan? https://versus.com/nl/canon-powershot-g ... c-rx100-iv

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 15:00

Phoeboe, heb je nog extra lenzen of accessoires van de a5100? Het voordeel van een systeemcamera is natuurlijk dat je de lenzen enzo gewoon kan blijven gebruiken als de body stuk gaat of gestolen wordt.
Ik heb zelf de a6500 en dat is echt een fantastische camera voor film. Vooral de autofocus en ibis stabilisatie is héél erg goed. En je kan er een microfoon op aansluiten, wat ook fijn is voor vloggen, tenzij je altijd een lavalier gebruikt natuurlijk. Je kan hem bedienen met de telefoon. De a6300 is redelijk vergelijkbaar maar wel een stuk goedkoper, dus wellicht ook een optie.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 15:46

Ik weet niet of dat bij de 6500/300 ook is, maar ik vind het grote nadeel van mijn a5100 dat hij snel oververhit raakt. Misschien heb ik pech gehad en is de mijne niet goed, maar ik maak ook wel eens 'praatvideos' waar mijn camera een half uur aan een stuk door moet filmen. Mijn g7x kan dat gewoon, ook een uur lang als ik opnieuw op record klik, maar de a5100 raakt dan oververhit na 10-15 min. Heel jammer, want de kwaliteit van de a5100 vind ik wel veel mooier.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 16:28

Klopt, de oudere Sony systeemcamera's hadden daar last van. De a6300 heeft daar ook zo nu en dan last van. Bij de a6500 hebben ze dat opgelost. Ik gebruik de mijne tijdens huwelijken, dan film ik 4K op 60M, en ook regelmatig een half uur lang. De kwaliteit is geweldig inderdaad, ook bij weinig licht.

Phoeboe

Berichten: 390
Geregistreerd: 04-07-16
Woonplaats: Zeeland

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 17:42

Dankjewel Nienke! Inderdaad een handige link. En dat van oververhit, gaat hij dan uit? Want ik had wel een aantal keer gehad dat ik m op de bakrand had gezet tijdens t rijden en dan was ie ineens uitgegaan halverwege?

8nnemiek nee dat had ik niet, dus in dat opzicht zit ik nergens ‘aan vast’. Dankjewel voor je optie! Ga er eens naar kijken

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 21:12

Ja, dan gaat hij inderdaad uit en krijg je een melding dat hij moet afkoelen. Ik weet niet zeker hoe dat bij de a5100 zit (omdat ik nooit zo ver kom) maar mijn g7x stopt bijvoorbeeld na ong 25 minuten automatisch met filmen, dan moet ik hem opnieuw aanzetten

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 21:27

Fotocamera’s stoppen bijna allemaal na 30 minuten filmen. Dat heeft met de europese wetgeving te maken. Maar ze zouden dan niet helemaal uit mogen springen.

Phoeboe

Berichten: 390
Geregistreerd: 04-07-16
Woonplaats: Zeeland

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:15

Oh dat wist ik niet! Nu was t bij mij echt al na 10 minuten ongeveer.

De A6500 vind ik toch wel prijzig.. Weten jullie wanneer die G7X Mark ||| precies uitkomt? Is dat augustus al? Ik neig hier denk ik een beetje naar, omdat ik de Mark || toch wel bij veel vloggers zie. En ik heb een keertje met de Mark || van Romy Oudshoorn gefilm en dat beviel eigenlijk prima. Maarja niet echt heel erg opgelet, want ik had er niet op gerekend om een nieuwe te moeten kopen...

Ook nog even naar de Canon Eos M50 gekeken, maar een groot nadeel vind ik dat t microfoontje daar vanvoren zit. Zo lastig :')

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:37