[INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:46

Ik quote mezelf even... Een post in het SLR-topic aan jou ;)

Citaat:
Wil je (naast evt handmatig instellen) ook lekker kunnen klikken op de automaat en zonder al te veel nadenken toch mooie foto's kunnen maken, dan is een bridge camera misschien beter. In dat geval zou je eens kunnen kijken naar een Panasonic Lumix DMC-FZ-camera (na de FZ volgt nog een getal). Super fijne camera's met veel zoom, mooie kleuren etc. Een compactcamera (waar ook deze bridge camera's onder vallen) hebben echter wel een kleinere sensor waardoor (insert bijzonder technisch verhaal) de beeldkwaliteit nooit kan tippen aan die van een digitale spiegelreflexcamera.

Carliijn

Berichten: 2901
Geregistreerd: 28-09-08

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:30

Ja die had ik gelezen! En heb idd gezocht maar ik zag zóveel camera's die verouderd waren en die nog uit 2006/2007 etc. waren dat ik me afvroeg of er ook nieuwe versies zijn :) Vind het wel erg mooie camera's :j

Anoniem

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:51

Jep er zijn absoluut nieuwe modellen van hoor :D sowieso alles wat nu nog nieuw te koop is op oa www.fotokonijnenberg.nl of een andere webshop :)

PureSylk
Berichten: 2429
Geregistreerd: 01-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:38

Ik ben opzoek naar een nieuwe compactcamera. Had altijd een Canon Powershot A590, maar die is helaas gestolen.
Ik vond het opzich een fijne camera, maar iets te beperkt voor wat ik wilde. Zou bijvoorbeeld graag meer willen kunnen doen op gebied van diafragma.
Iemand suggesties voor een leuke compactcamera, die niet te duur is?

emirr

Berichten: 178
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 17:11

Ik heb wel voorbeelden van foto's (en filmpjes) van de Sony DSC WX10. Ik ben heel erg tevreden over deze camera. Ik heb ook een spiegelreflex (Canon450), maar pak vaak deze nog even eerder. En hij is nu (*grumbel-want ik heb een half jaar geleden 2x zo veel voor betaald) al te koop vanaf 199,-. Waar kan ik die foto's neerzetten dan, zodat ze op de eerste pagina van dit onderwerp terecht komen?

kimdegroot

Berichten: 463
Geregistreerd: 15-06-11
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 17:50

Heeft iemand ervaring met de Nikon coolpix L120?

Thats_Me

Berichten: 10948
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:13

Op dit moment fotografeer ik met een canon 350D kit lens + 70-300 lens. Echter is dit voor mij gewoon te zwaar om mee te werken. Ik kan geen hele dagen met deze camera en met name de grote lens rondlopen.

Ik ben nu dus op zoek naar een goed alternatief en die ga ik helaas niet vinden in de spiegelreflex camera's omdat als je een beetje leuk foto's wilt maken je toch al snel in lenzen komt te zitten en dat is dus weer te zwaar.

Nu wil ik eigenlijk niet graag op kwaliteit inleveren en zou ik het ook fijn vinden om zelf de camera te kunnen instellen diafragma etc. Iemand enig idee in wat voor hoek ik zou moeten zoeken om iets gelijkwaardigs in kwaliteit foto's te krijgen maar dan in compactversie? Ik vind namelijk de kwaliteit van de foto's, goede scherpte, helder, goede kleuren etc zeer belangrijk.

kimdegroot

Berichten: 463
Geregistreerd: 15-06-11
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 23:55

Thats_Me schreef:
Op dit moment fotografeer ik met een canon 350D kit lens + 70-300 lens. Echter is dit voor mij gewoon te zwaar om mee te werken. Ik kan geen hele dagen met deze camera en met name de grote lens rondlopen.

Ik ben nu dus op zoek naar een goed alternatief en die ga ik helaas niet vinden in de spiegelreflex camera's omdat als je een beetje leuk foto's wilt maken je toch al snel in lenzen komt te zitten en dat is dus weer te zwaar.

Nu wil ik eigenlijk niet graag op kwaliteit inleveren en zou ik het ook fijn vinden om zelf de camera te kunnen instellen diafragma etc. Iemand enig idee in wat voor hoek ik zou moeten zoeken om iets gelijkwaardigs in kwaliteit foto's te krijgen maar dan in compactversie? Ik vind namelijk de kwaliteit van de foto's, goede scherpte, helder, goede kleuren etc zeer belangrijk.


Ik heb nu een paar dagen de nikon coolpix l120 en die bevalt me erg goed!

123321
Berichten: 4370
Geregistreerd: 05-04-08

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 10:02

@Thats_me Misschien een zo genoemde bridge camera, of de ''spiegelreflex op zakformaat'' waar nu de hele tijd reclame voor gemaakt wordt(dacht van sony) alhoewel je dan wel weer met lenzen moet slepen.

NewYork

Berichten: 962
Geregistreerd: 23-04-09
Woonplaats: Gouda

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 10:29

Ik ga in april naar Amerika voor 3 maanden.
Nu gaat uiteraard mn spiegelreflex mee, maar ik zoek nu een compact camera voor erbij.

Ik vind de kwaliteit het belangrijkste (die nieuwste panasconic van de reclame?)
Maar vind het ook fijn als hij mee kan tijdens ritten en dus niet te groot is.
Ook dat hij een beetje shock proof is, en niet met 1x stoten stuk is..

Iemand misschien een idee voor mij?

emirr

Berichten: 178
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 10:50

Ik kijk vaak hier of er een review is voor de camera die ik interessant vind: http://www.photographyblog.com. Om resultaten van een camera te zien kijk ik in Picasa en dan zoek ik op de cameranaam.

Bagheera_206

Berichten: 25900
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 11:13

@NewYork: Als kwaliteit het belangrijkste punt is en prijs is van ondergeschikt belang is misschien is onderstaande link wat voor jou? Dit zijn de compactcamera's met net iets grotere sensor dan normale compacts en kunnen ook gewoon in RAW fotograferen net als je DSLR. Helaas wel duurder dan normale compactjes. Gaat hard richting instap DSLR qua prijs. De Canon S100 staat er helaas niet tussen, maar die is bij mij wel genomineerd om te kopen als compact voor erbij en toch nog erg goede prestaties heeft voor een compactje. De S100 is namelijk een stuk lichter dan de Canon G12.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 12:47

@NewYork als ik jouw post zo lees zou ik inderdaad (wat Bagheera je ook aanraadt) kijken naar een systeemcamera. Deze hebben een grotere sensor dan een standaard compact- of bridgecamera en zijn vaak nog wat lichter en kleiner dan bridgecamera's. Het enige nadeel is wel dat als je er een flink telezoom-objectief op zet dat er dan weinig van de compactheid over blijft.

Voorbeelden van systeemcamera's zijn de Sony NEX, Olympus PEN en idd bepaalde Panasonic- en Samsung-camera's. Ook Nikon heeft tegenwoordig systeemcamera's. Kijk wel even goed welke je neemt, bijvoorbeeld Panasonic heeft ook "lompere" systeemcamera's dan de standaard "compactachtige" body.

Compactcamera's hebben per definitie niet de beeldkwaliteit van een spiegelreflexcamera simpelweg omdat de sensor daar te klein voor is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-12-11 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Bagheera_206

Berichten: 25900
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 12:49


NewYork

Berichten: 962
Geregistreerd: 23-04-09
Woonplaats: Gouda

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 13:13

Bedankt voor alle tips! Ga alles eens rustig lezen en vergelijken! (:

emirr

Berichten: 178
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 16:36

Nouks schreef:
Compactcamera's hebben per definitie niet de beeldkwaliteit van een spiegelreflexcamera simpelweg omdat de sensor daar te klein voor is.

Hmwah. Ik heb zoals ik al eerder schreef allebei. Ik heb gisteren weer eens met de spiegelreflex foto's gemaakt. Mijn dochter had feestavond (belangrijk!!) en dus binnen en met flits. Ik dacht ik pak de toeter deze keer! Dit moeten mooie worden! Nou zit er een hele prima flits op, valt allemaal niets op aan te merken. Kleuren iets flets, maar dat kan ik op de computer wel weer bijtrekken. Maar... ik heb spijt dat ik niet mijn kleine compactje heb gepakt. Ik vond de foto's veel minder scherp dan dat ik gewend was alweer met de Sony. Niet slecht, zeker niet. Maar toch. Ik overweeg nu om mijn spiegelreflex op marktplaats te gaan zetten zelfs.
Ik heb de Canon 450 met een nieuwe 18-135 IS Canon lens erop. Prima spul lijkt me. Of zou de camera alweer verouderd zijn?

Bagheera_206

Berichten: 25900
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 16:41

Camera's uit de xxxD serie van Canon verouderen helaas zeer snel. :( Inmiddels heeft jouw camera al de 500D, 550D en 600D als opvolger en verwacht dat er in het voorjaar de volgende opvolger de 650D uit zal gaan komen. Ik heb die lens zelf ook, maar eigenlijk ligt die bij mij vooral stof te happen of gaat mee op vakantie, om toch nog een beetje licht en allround te zijn als ik perse een DSLR mee wil zeulen. :=

Ik denk niet per se dat het aan de combi 450D+18-135mm ligt, maar zou wellicht aan instellingen of manier van flitsen kunnen liggen. := Heb jij in JPG of in RAW gefotografeerd? Stond je witbalans goed als je op JPG hebt gefotografeerd?

emirr

Berichten: 178
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 18:13

In JPG. Nee, flits was volgens mij verder goed. Witbalans heb ik wel een beetje mee staan rommelen, kwam er niet snel genoeg uit. Ik dacht dat trek ik later wel bij.
Jij zegt dat je zelf ook die lens hebt. Hoe vind jij de foto's daarvan dan? Ik vind ze echt niet zo scherp. Ik heb deze lens nog niet zo lang en eigenlijk valt hij me nu wel heel erg tegen.
Ik zag trouwens in je profiel wat voor toeter jij mee fotografeert ;) daar moet je hem natuurlijk niet mee vergelijken hè...

Bagheera_206

Berichten: 25900
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:01

Ik zou dan iig in RAW gaan fotograferen. Zo valt er nog meer uit je camera te halen. Ik wil hem ook echt niet vergelijken met mijn teletoeter. Dat kan ook niet. Die 18-135mm is een prima lens qua kwaliteit/bereik/etc. voor dat geld. Niets mis mee. De reden waarom ik de 18-135mm niet zo heel veel meer gebruik is, omdat deze niet zo heel lichtsterk en niet zo heel snel is. :=

Anoniem

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 02:29

@Emirr kun je eens een paar foto's plaatsen? Het komt op mij over als één van de onderstaande oorzaken:

1) Compactcamera's hebben door de kleinere sensor een grotere scherptediepte. Nogal technisch verhaal, maar het komt er op neer dat je met een spiegelreflexcamera zeer nauwkeurig moet scherpstellen.
2) Compactcamera's die je niet handmatig instelt gebruiken met flits eigenlijk altijd een zeer korte sluitertijd. Het gevolg hiervan is dat je geen last hebt van beweging, maar ook dat je alles platflitst: voor bestaand licht is geen plek. Met een spiegelreflexcamera kun je juist wel bestaand licht en flitslicht combineren, wat een mooiere sfeer ten goede komt, maar doordat je daarbij langere sluitertijden gebruikt kún je last krijgen van bewegingsonscherpte. Je kunt je camera in zo'n geval wel vertellen dat je minder bestaand licht en kortere sluitertijden wil gebruiken.

Kortom: ik denk dat dit een gevalletje "user error" is: je bent je misschien nog niet helemaal bewust van je eigen technisch/fotografische tekortkomingen. Zodra je flitsen en/of autofocus (afh. v. waar het probleem ligt) "begrijpt", heb je veel meer invloed op het eindresultaat dan met een automatische compactcamera. Al met al dus géén gevalletje "beeldkwaliteit" maar een gevalletje "hoe gebruik je je gear". Objectief gekeken is de beeldkwaliteit van een spiegelreflexcamera (qua scherpte/detail/ruis) altijd een stuk mooier dan die van een compactcamera. Veel verfijnder, maar daardoor ga je ook sneller de mist in.

@Richard/Bagheera: Zeg, hou 'ns op met 450D bashen, die camera heeft een bijzonder bruikbare hoge ISO hoor :D

Bagheera_206

Berichten: 25900
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 10:36

:=

emirr

Berichten: 178
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 18:28

@Nouks
Hier is een link naar het album.
Afbeelding

Verder twijfel ik geen seconde aan mijn kennis ;) die is er niet...
Ik moet me verdiepen inderdaad in al die kunde. Het lastige is dat ik het zo snel vergeet. Dan heb ik een tijd zo'n boek zitten bestuderen, geoefend met de instellingen en allerlei resultaten vergeleken en dan tot de conclusie komen dat het volgende keer "gewoon" zo moet.. en als het dan volgende keer is, dan weet ik al lang niet meer hoe het ook alweer zat. Misschien moet ik ook wel over naar zo'n sjieke bridge. Zo lang ik buiten ben met veel licht dan gaat het uiteraard altijd prima, maar ook dan zal ik er lang niet uithalen wat er in zit.

Anoniem

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:54

Met de scherpte lijkt me niks mis, toch? De witbalans lijkt me ook heel aardig. Het "probleem" met deze foto's is vooral dat ze een beetje doodgeflitst zijn: rechtstreekse, harde flits zorgt voor harde schaduwen, en door de (te?) korte sluitertijd (en evt ook te lage ISO; die kun je omhoog doen als je sluitertijd te lang wordt) krijgt het bestaand licht geen kans ipv bestaand licht en flitslicht met elkaar te mengen (wat meestal het mooiste resultaat geeft).

keetie_bijl

Berichten: 279
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: sint-maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 22:50

Ik kwam dit topic tegen omdat ik aan het rondkijken ben naar een kleine camera om mee te nemen naar stal.
Heb hier thuis al een goede camera liggen, maar die vind ik te groot om mee te nemen. Zoek een camera die zeg maar in mijn jaszak past. En die tegen een stootje kan.
Wil heel graag foto's maken op stal, en foto's onder het rijden en kleine stukjes filmen. Zodat zeg maar het thuisfront mee kan kijken af en toe.
Ook wil ik er het liefst rond de 80,-- voor uitgeven en anders max. 100,--.
Welke camera's zouden in aanmerking komen hiervoor?
Ik hoef er geen poespas op, als de foto's maar duidelijk zijn.

NewYork

Berichten: 962
Geregistreerd: 23-04-09
Woonplaats: Gouda

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:25

Ik heb mijn besluit inmidels genomen. Ik ga goor de Canon hs 230sx (:
Bedankt voor alle tips.

@keetje_bijl ik zou kijken voor een Canon powershot. en dan de oudere modellen. Die zijn vaak goed te betalen!