[INFO] Welk objectief moet ik kopen? #3

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

[INFO] Welk objectief moet ik kopen? #3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 22:33

In dit topic kan je al je vragen stellen over welk objectief nu bij jou en je camera past. Dit topic is gestart om twee redenen: allereerst is het zonde dat veel informatie over verschillende camera's steeds kwijtraakt omdat het zoekmachine het slecht doet, aan de andere kant om te voorkomen dat er een te groot aantal losse topics komt.

Ook komt hier een lijst met voorbeeldfoto's te staan van verschilende objectieven, misschien vergemakkelijkt dat het kiezen wat. Houd wel altijd rekening met het feit dat niet elke lens op elke camera past.


Als jij een objectief hebt die nog niet in het lijstje staat en je hebt zin om een 'voorbeeldtopic' te maken: graag. Zet er dan ook bij welke body je gebruikt hebt, en probeer wat informatie te plaatsen over je objectief. Als je TEM't op je topic wordt het gesloten zodat het wegzakt. Als het objectief er al tussenstaat en je er foto's bij wilt zetten, kan ook, stuur de FK mods dan een pb met de nieuwe foto's.

Tevens is er een handige lijst opgesteld op een ander forum. Hierin wordt duidelijk beschreven wat de afkortingen/letter van de lens betekenen.
Deze lijst kun je hier vinden: http://www.digifotoforum.nl/index.php?showtopic=23

Voor mensen met vragen over een bepaald objectief voor Canon-bodies, kijk (eerst) ook eens hier:
Het grote Canonmount objectieven topic @ Tweakers.net

Archief:
[FK] [INFO] Welk objectief moet ik kopen?
[FK] [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Moderatoropmerking:
Er worden regelmatig veel (dezelfde) vragen gesteld in dit topic; lees eerst het topic eens door alvorens een vraag te stellen, of gebruik de zoekfunctie; dit om dubbelingen te voorkomen.
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 28-01-13 19:16, in het totaal 7 keer bewerkt
Reden: Nikkor AF-S DX 55-300mm f/4.5-5.6 G ED VR toegevoegd.

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:35

Jeej 1ste reactie :')
dus als ik het goed begrijp kun je beter Zonnekap kopen om objectief te beschermen ipv filter?
Heb nu mijn 55-250 II helemaal ''kaal'' erop zitten zonder bescherming.. ben zo bang dat er kras op de lens komt!
Hoe voorkomen?


O en.. vandaag nog discussie met iemand over.. Kan een analoge lens van bijvoorbeeld sigma/tamron ed op canon/nikon of andere digitale spiegelreflexcamera's
Ik denk dat de iets minder bekende (nikon / canon zijn toch wel de allerbekendste volgens mij ) niet passen ,maar geld dat ook voor nikon en canon??

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:41

Ik had dus verdorie een heel antwoord getikt in het oude topic, maar dat werd net gesloten, dus hier opnieuw :(

Als je een sigma of tamron hebt voor bijvoorbeeld de analoge eis camera's (in ieder geval met EF sluiting) dan kan die ook gewoon op de digitale eos camera's. Ook bij Nikon is dat zo, als ze maar voor dezelfde sluiting zijn, volgens mij noemt Nikon dat AF?

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:42

FlyAway schreef:
Ik had dus verdorie een heel antwoord getikt in het oude topic, maar dat werd net gesloten, dus hier opnieuw :(

Als je een sigma of tamron hebt voor bijvoorbeeld de analoge eos camera's (in ieder geval met EF sluiting) dan kan die ook gewoon op de digitale eos camera's. Ook bij Nikon is dat zo, als ze maar voor dezelfde sluiting zijn, volgens mij noemt Nikon dat AF?

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 23:34

@flyaway...ik kon ook niet meer op jou reactie reageren in het "oude" topic..

Je zegt het filter gebruik zelf niet op jou foto's terug te zien, je zult dit met "normale" instellingen minder snel zien. Zoals je ziet zijn de voorbeeld foto's geschoten op F2 met een sluitertijd van 30 seconde en een ISO van 100, dit om beter/overdreven te zien wat filter gebruik doet met je foto.
Ik ben er redelijk van overtuigd dat een leek of amateur niets zal zien aan zijn of haar foto en die zullen ook prima zijn, tot..je een foto met en zonder filter maakt, dan zul je wel verschil zien op de foto.
Moet er wel bij zeggen dat er wel degelijk een verschil zit tussen een filter van een paar tientjes of een filter uit het dure sigment.
Ook ik maak wel eens gebruik van een filter (polar en ND) maar UV's heb ik niet, mijn dochter overigens wel..op elk objectief! Ondanks dat er mijn inziens kwaliteitsverlies optreed in haar foto's moet ze, ze er van mij opzetten..ze heeft een vrij nieuwe DSLR met twee objectieven gekocht maar is pas 11 jaar, en dan vind ik het wel verstandig om èn een filter èn een zonnekap te gebruiken, kids zijn toch wat minder voorzichtig en impulsief.

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 23:55

judithh schreef:
@flyaway...ik kon ook niet meer op jou reactie reageren in het "oude" topic..

Je zegt het filter gebruik zelf niet op jou foto's terug te zien, je zult dit met "normale" instellingen minder snel zien. Zoals je ziet zijn de voorbeeld foto's geschoten op F2 met een sluitertijd van 30 seconde en een ISO van 100, dit om beter/overdreven te zien wat filter gebruik doet met je foto.
Ik ben er redelijk van overtuigd dat een leek of amateur niets zal zien aan zijn of haar foto en die zullen ook prima zijn, tot..je een foto met en zonder filter maakt, dan zul je wel verschil zien op de foto.
Moet er wel bij zeggen dat er wel degelijk een verschil zit tussen een filter van een paar tientjes of een filter uit het dure sigment.
Ook ik maak wel eens gebruik van een filter (polar en ND) maar UV's heb ik niet, mijn dochter overigens wel..op elk objectief! Ondanks dat er mijn inziens kwaliteitsverlies optreed in haar foto's moet ze, ze er van mij opzetten..ze heeft een vrij nieuwe DSLR met twee objectieven gekocht maar is pas 11 jaar, en dan vind ik het wel verstandig om èn een filter èn een zonnekap te gebruiken, kids zijn toch wat minder voorzichtig en impulsief.


Toch moet ik zeggen dat ook de foto op F8 toch wel duidelijk spots laat zien, al zijn ze duidelijk minder dan bij F2.
Ik moet zeggen dat ik op mijn objectieven eigenlijk ook geen uv filters heb hoor, alleen op mijn 100-400 heb ik er jaren terug eentje gekocht, omdat ik als de dood was dat hij zou krassen op safari. Ik ken mijzelf, ik kan ook wat lomp zijn soms :o Maar ja, dan heb je ook minder kans om de effecten van een filter te zien natuurlijk

Toen een vriend van mij onlangs een nieuw objectief kocht heb ik hem ook geadviseerd een uv filter er op te zetten om z`n glas te beschermen. Hij kan soms net zo onhandig zijn als ik :D

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 00:57

Elin_ schreef:
Jeej 1ste reactie :')
dus als ik het goed begrijp kun je beter Zonnekap kopen om objectief te beschermen ipv filter?
Heb nu mijn 55-250 II helemaal ''kaal'' erop zitten zonder bescherming.. ben zo bang dat er kras op de lens komt!
Hoe voorkomen?


O en.. vandaag nog discussie met iemand over.. Kan een analoge lens van bijvoorbeeld sigma/tamron ed op canon/nikon of andere digitale spiegelreflexcamera's
Ik denk dat de iets minder bekende (nikon / canon zijn toch wel de allerbekendste volgens mij ) niet passen ,maar geld dat ook voor nikon en canon??


Een zonnekap sowieso kopen, die is voor veel meer van belang van alleen het voorkomen van krassen, maar is inderdaad ook een goede optie om je lens te beschermen. Helemaal niks zou ik niet durven, heb al regelmatig ergens met mijn zonnekap tegenaan getikt want anders de lens geweest zou zijn :j (Ja, ik kan nogal slordig zijn :o ) Voor meer info over waarom een zonnekap : http://hobby-en-overige.infonu.nl/fotog ... uiken.html

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 09:50


Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 10:16

Ja hoor, dat is de goede :j

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 11:12

En moet er dan oook nog een filter voor of is dit voldoende ?

Bagheera_206

Berichten: 25883
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 11:17

Filter is niet nodig. := En zeker niet in verhouding als je een UV-filter van 100 euro op jouw 55-250mm schroeft. :=

Elienee

Berichten: 804
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Hamme, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 11:25


Bagheera_206

Berichten: 25883
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 11:29

Vermijd de 1e en ga voor de 2e. Als de 3e binnen budget valt zou ik die nemen. ;)

_Denise_

Berichten: 5610
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 11:31

De 55-250 IS is beter dan de 75-300.

De nieuwe 70-300 IS is weer beter (en duurder) dan de 55-250.

[edit]Bagheera was me voor.

Elienee

Berichten: 804
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Hamme, België

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 11:36

oke bedankt :)

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 11:37

Bagheera_206 schreef:
Filter is niet nodig. := En zeker niet in verhouding als je een UV-filter van 100 euro op jouw 55-250mm schroeft. :=

Wie zei dat ik 100 euro erop doe? :) + dat jij het mischien niet de moeite vind voor mijn 55-250mm ,maar ik wel ;)

Bagheera_206

Berichten: 25883
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 11:40

Sorry. := Bedoelde te zeggen dat als je een UV-filter van 2 a 3 tientjes op schroeft de kwaliteit van je foto's meer omlaag gaat dan dat je er een goede UV-filter op zet. Dan gaat de kwaliteit minder omlaag. :=

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 11:42

Oh.. Naja ik neem sowieso maar een zonnekap (die voor 55-250 II) :)

Bagheera_206

Berichten: 25883
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 11:44

Die zou ik idd nemen. Is ook bescherming en gaat kwaliteit van je foto's niet van omlaag. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 11:49

Ik ben al lang aan 't twijfelen voor welke nieuwe camera ga sparen. Canon, Nikon, Canon, Nikon... Ik denk nu toch voor de Nikon d7000 te gaan, maar dit terzijde. Een Nikon wordt het dus.

Ik wil erg graag de Nikon AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED IS lens kopen, alleen heb ik nou ook weer niet zo'n groot budget en m'n IS gebruik ik toch zelden tot nooit. Weten jullie toevallig of dit objectief ook zonder IS te kopen is en zo ja waar? Mocht hij niet te koop zijn zonder IS, hebben jullie dan nog andere adviezen?

_Denise_

Berichten: 5610
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 12:03

Nope, deze is niet te koop zonder IS. Dat is dan weer het voordeel van Canon, die heeft ze namelijk wel zonder IS, en ook f/4 versies.
Je kunt wel naar de Sigma versie kijken.

Bagheera_206

Berichten: 25883
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 12:20

De Sigma zonder IS/OV/VR wordt inmiddels niet meer geproduceerd en is inmiddels schaars. Uiteraard nog wel 2e hands te verkrijgen. De Sigma 70-200mm OS-versie kost tegen de 1000 euro. Dus dat is op dit moment een voordeel van Canon, omdat Canon wel merk-eigen 70-00mm's maakt in die prijsrange.

Wat ook belangrijk is. Hoe liggen de bodies in de hand. Wat vind jij lekkerder vasthouden. Nikon D7000 of Canon 60D? Is de menustructuur een beetje logisch? En welke lenzen kun je op dit moment lenen/gebruiken van familie/vrienden/kennissen. :=

Anoniem

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 12:21

Haha ik leef momenteel op de Nikon d3100 met 70-300 mm lens, zal f/5.6 zijn ofzo, zit wel IS op, maar gebruik ik niet. Canon geen ervaring mee, maar ik ga niet €800,- extra uitgeven aan IS wat ik niet gebruik, dus misschien toch naar de Canon 60d...

Bagheera_206

Berichten: 25883
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 12:26

Met die combi is toch niets mis? Die lens past toch ook op de D7000? Wat kom je op dit moment te kort op je D3100 in combi met die lens? :=

De Canon EF 70-200mm f/4.0L USM kost op dit moment iets minder dan 500 euro. :)

Nu komt er een hele foute uitspraak. _O-
"Als je geen ervaring met Canon hebt zou ik toch eens wat bodies gaan voelen." :+ En ervaren wat het is om met Canon te fotograferen. Jij bent nu Nikon gewend en de knopjes/opties zitten net op iets andere plek. Misschien kun je keertje op stap met iemand die met Canon fotografeert en kun je een goede vergelijking doen.

Anoniem

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 12:27

Ik wil sowieso proef fotograferen in de winkel, even vasthouden, kijken of het überhaupt wat is... Nikon is inderdaad totaal wat anders, maar ik ben nog jong := Nieuwe knopjes aanleren moet lukken, maar het moet inderdaad wel goed voelen...