[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ambernostar

Berichten: 121
Geregistreerd: 27-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 16:47

Wie kan mij helpen?!
ik ben begonnen met fotograferen en ik vind het ontzettend leuk! Maar ik ben iets tegen gekomen waar ik niet uit kom en ook niet op internet kan vinden. Ik stuur bij dit berichtje een foto waar het duidelijk te zien is namelijk de zwarte cirkel aan de onderkant van de foto. De foto die ik heb genomen staat niet helemaal goed op de goede instelling maar hier is hij duidelijk te zien omdat het bij meerdere foto's gebeurt. Weet u misschien waaraan het kan liggen? Ik heb een Nikon D3000 met een nikor 18-55 lens. Ik niet weet of het aan een instelling ligt of aan de camera zelf want soms heeft hij het ook niet dat is het rare. Ik hoor het graag van jullie!! *\o/*

ambernostar

Berichten: 121
Geregistreerd: 27-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 16:49

ambernostar schreef:
Wie kan mij helpen?!
ik ben begonnen met fotograferen en ik vind het ontzettend leuk! Maar ik ben iets tegen gekomen waar ik niet uit kom en ook niet op internet kan vinden. Ik stuur bij dit berichtje een foto waar het duidelijk te zien is namelijk de zwarte cirkel aan de onderkant van de foto. De foto die ik heb genomen staat niet helemaal goed op de goede instelling maar hier is hij duidelijk te zien omdat het bij meerdere foto's gebeurt. Weet u misschien waaraan het kan liggen? Ik heb een Nikon D3000 met een nikor 18-55 lens. Ik niet weet of het aan een instelling ligt of aan de camera zelf want soms heeft hij het ook niet dat is het rare. Ik hoor het graag van jullie!! *\o/*


Afbeelding

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 16:53

Dat is de schaduw van je lens omdat je geflitst hebt

ambernostar

Berichten: 121
Geregistreerd: 27-04-14

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 16:57

Ow okee en hoe kan dat dan? ik zat er niet met mijn vingers voor. zonnenklep dan?

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 17:42

Nee gewoon letterlijk de schaduw van je lens, de popup flitser zit bovenop je camera en zet daarmee schaduw op alles wat er onder zit. Als je verder uitgezoomd hebt zie je die schaduw terug op je foto.
Daarbij raad ik aan om de flitser die in je camera zit niet te gebruiken, dit geeft nooit mooie beelden omdat je al je schaduwen in je model/onderwerp wegflitst

TeSzZz
Berichten: 1756
Geregistreerd: 17-02-05
Woonplaats: Leeuwarden

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 09:35

Wat gebruiken jullie om julile scherm te kalibreren? Ik zit nu te kijken naar de Spyder5Express, maar weet niet of er nog andere opties zijn in die prijsrange zeg maar?

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 12:29

Wie kan mij helpen? Is een 55-200 mm lens iets voor paardenfotografie?

droomy

Berichten: 1100
Geregistreerd: 22-06-12
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 15:27

Vealosz schreef:
Wie kan mij helpen? Is een 55-200 mm lens iets voor paardenfotografie?


Ik gebruik eigenlijk alleen mijn 18-200mm en dat vind ik prima :)

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 14:19

Hoihoi! Ik kom zo maar even binnenvallen. Binnenkort heb ik een fotoshoot met man in pak. Uiteraard heb ik pinterest even afgespeurd maar was even benieuwd of jullie nog tips hebben. Waar moet ik nog op letten, wat zijn dingen handig om te weten etc?

ambernostar

Berichten: 121
Geregistreerd: 27-04-14

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:11

Ik heb ene vraagje wie gebruikt er photoshop om je foto's mee te bewerken? Ik zoek een gratis app voor op de laptop waar ik eigenlijk alles mee kan bewerken.

Ennn wie weet welke app ik kan gebruiken om logo's/watermerk om onder mijn foto's te zetten wat niet lastig is en het liefste gratis ook voor op de laptop
thnx!

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:38

Nayomie schreef:
Hoihoi! Ik kom zo maar even binnenvallen. Binnenkort heb ik een fotoshoot met man in pak. Uiteraard heb ik pinterest even afgespeurd maar was even benieuwd of jullie nog tips hebben. Waar moet ik nog op letten, wat zijn dingen handig om te weten etc?

Geen sleutels, telefoons, portemonnees in de zakken. Gepoetste schoenen. Stropdas recht. Haren (incl baard/snor netjes). Pak en overhemd uiteraard smetteloos en kreukvrij.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 23:49

ambernostar schreef:
Ik heb ene vraagje wie gebruikt er photoshop om je foto's mee te bewerken? Ik zoek een gratis app voor op de laptop waar ik eigenlijk alles mee kan bewerken.

Ennn wie weet welke app ik kan gebruiken om logo's/watermerk om onder mijn foto's te zetten wat niet lastig is en het liefste gratis ook voor op de laptop
thnx!


Ik heb lange tijd photoshop gebruikt. Doe nu alles met Gimp, en aangezien je ook gewoon met lagen enzo kan werken is dat voor mij prima. Moest er alleen even aan wennen. Maar t is gratis, dat is erg fijn natuurlijk!

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 08:13

ambernostar schreef:
Ik heb ene vraagje wie gebruikt er photoshop om je foto's mee te bewerken? Ik zoek een gratis app voor op de laptop waar ik eigenlijk alles mee kan bewerken.

Ennn wie weet welke app ik kan gebruiken om logo's/watermerk om onder mijn foto's te zetten wat niet lastig is en het liefste gratis ook voor op de laptop
thnx!


Ik heb Photoshop maar dat is niet gratis.

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:25

MamaMiesje schreef:
Nayomie schreef:
Hoihoi! Ik kom zo maar even binnenvallen. Binnenkort heb ik een fotoshoot met man in pak. Uiteraard heb ik pinterest even afgespeurd maar was even benieuwd of jullie nog tips hebben. Waar moet ik nog op letten, wat zijn dingen handig om te weten etc?

Geen sleutels, telefoons, portemonnees in de zakken. Gepoetste schoenen. Stropdas recht. Haren (incl baard/snor netjes). Pak en overhemd uiteraard smetteloos en kreukvrij.

Thanks voor de tips! Vooral voorwerpen in zakken zou ik zo gaan vergeten. :))

karin1994
Berichten: 620
Geregistreerd: 10-02-12

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 14:39

Hoi allemaal,

Eind november ga ik naar Parijs, mijn zusje werkt bij een stal en die gaan naar salon du cheval, ik mag mee om foto’s te maken! Het schijnt een vrij grote hal te zijn maar wel binnen dus, mijn lens heeft niet echt een fijn diafragma om binnen te fotograferen namelijk: 70-200 4-5,6 nu ben ik van plan om een lens te huren en misschien daarna te kopen, zou de 70-200 2.8 voor binnensport geschikt zijn of zijn er nog andere opties?

Ik hooor graag tips :)

FennyPower

Berichten: 1458
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 00:45

Iemand tips ? :)
Foto's zijn vandaag gemaakt !
Afbeelding
Afbeelding

ilsexxx

Berichten: 761
Geregistreerd: 21-02-11
Woonplaats: ‘t noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 16:43

hi iedereen,

ik heb een vraagje; ik wil voor klanten graag een soort van nabestelpagina maken waar zij alle foto's kunnen bekijken en hiervan de foto's kunnen kiezen die ze graag nabewerkt willen hebben. Ik heb al gezocht en onder andere Oypo kwam ik tegen. Echter gaat Oypo over de fotos die al zijn bewerkt en die nabesteld kunnen worden. Ik bedoel dus alle onbewerkte foto's in het klein met logo erdoorheen. Wat gebruiken jullie hiervoor? Flickr? En hoe lang laten jullie het online staan?
Ik hoor het graag!

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 17:02

Ik gebruik daar pixieset voor. Shootproof kan je er ook voor gebruiken

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 17:20

Ik heb het op mijn eigen site door middel van een plugin. Sunshine uit mijn hoofd

ilsexxx

Berichten: 761
Geregistreerd: 21-02-11
Woonplaats: ‘t noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 17:37

Ah oke! En dan verkleinen jullie alle foto's tegelijk in photoshop met logo erdoorheen? Of hoe moet ik dat voor me zien?

edit: ik heb alvast een account aangemaakt op pixieset en even een voorproefje erin gezet van eigen foto's. Zie dat je daar ook resolutie en een watermark toe kan voegen, heb nu de resolutie op het laagst en watermark erdoorheen. Hoe doen jullie dit en weerhoudt dit klanten ervan om de foto's alsnog op te slaan en op bijv facebook te zetten? Vind de foto's namelijk verkleind door pixieset nog steeds wel vrij helder en bruikbaar voor internet bijvoorbeeld. Zit dan wel een dik logo doorheen maargoed… *D

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 18:11

Ik mik mijn logo er in lightroom overheen, zit echt wel heel storend er door. Tot nu toe nog geen last gehad met klanten die foto’s screenshotten en online zetten. Doe het nu 2 jaar op deze manier

Zo staat mijn logo er in
Afbeelding

ilsexxx

Berichten: 761
Geregistreerd: 21-02-11
Woonplaats: ‘t noorden

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 18:20

Dankjewel voor het voorbeeld! Ik heb nu idd ook het logo er lekker storend doorheen, haha.

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 11:30

Hoi mensen,

Ik ben langzaam op zoek naar een 2e hands full frame (Canon). Nu zie je er vaak bij staan hoeveel kliks ze hebben gedaan - soort kilometerstand dus :D , maar kunnen jullie mij vertellen hoeveel kliks nu echt (te) véél is?

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 11:36

Per camera is het verschillend hoeveel clicks ze ongeveer mee gaan. Als het goed is zijn er wel lijstjes te vinden op internet met hoeveel clicks de meeste camera’s “doodgaan”
Ik heb bijvoorbeeld de canon5DIII en die gaat gemiddeld met 180.000 clicks kapot. Al zijn er uiteraard toestellen die veel meer clicks halen en soms heb je juist pech
http://olegkikin.com/shutterlife/canon_eos5dmkiii.htm

Om even terug te komen op je vraag:
Hoeveel fotografeer je? Maak je 50.000 clicks per jaar of pak je je camera af en toe en kom je misschien aan 10.000?
Dat is namelijk ook van toepassing op wat je koopt, je wil namelijk wel even vooruit kunnen met een nieuwe dure camera.

Mijn body’s waren occasions via een camerazaak en zaten rond de 20.000 clicks. Maar voor mij is het ook mijn inkomen en moet ik er zeker een jaar of 3 mee vooruit kunnen.

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:31

Thnx voor je uitgebreide antwoord!
Het is voor mij puur hobbymatig, dus het wordt geen slijtageslag als je een camera van mij bent :D

Edit: ik wilde zelf voor de 5D Mark II gaan. Dat is nog leuk voor hobbymatig full frame. Maar de vraag is dan idd wel of ik een beetje leuk laag in de kliks kan blijven :)