[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lievenamme

Berichten: 286
Geregistreerd: 15-08-12

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 16:15

Hoihoi! Ik heb een oude panasonic DMC-FZ50 camera, maar nu is het dingetje dat je na beneden uit klapt waar je ook op kan kijken kapot. Beeld blijft gewoon zwart, weet iemand of daar een handigheidje voor is of zou het vervangen moeten worden?
Ik heb er niet zoveel verstand van en kan het ook niet zo goed uitleggen :P

droomy

Berichten: 1100
Geregistreerd: 22-06-12
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 21:15

lievenamme schreef:
Hoihoi! Ik heb een oude panasonic DMC-FZ50 camera, maar nu is het dingetje dat je na beneden uit klapt waar je ook op kan kijken kapot. Beeld blijft gewoon zwart, weet iemand of daar een handigheidje voor is of zou het vervangen moeten worden?
Ik heb er niet zoveel verstand van en kan het ook niet zo goed uitleggen :P


Afbeelding

Het scherm bedoel je? Dat zal vervangen moeten worden, en dat zal duurder zijn dan de waarde van de camera :)

quintenvo
Berichten: 706
Geregistreerd: 25-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 15:55

Hoi! Is er hier iemand die ervaring heeft met LaCie harde schijven? Ik ben aan het kijken voor een extra harde schijf. Ik heb tot nu toe altijd harde schijven van WD gehad, welke erg goed zijn. Nu kwam ik de LaCie rugged mini tegen en vooral het schok-, val-, druk- en regenbestendige vind ik interessant. Is deze harde schijf verder betrouwbaar en een beetje dezelfde kwaliteit als WD?

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 11:21

Ik heb een Lacie :D ontzettend blij mee en werkt als de tierelier.
Heb er een met thunderbolt aansluiting voor de mac. Hij heeft hier al genoeg overleefd, is wel eens een bakje yoghurt op gekomen in mn tas maar de schijf zelf had niks. Ook wel eens op de grond gevallen maar is nog als nieuw :D

Jodym

Berichten: 4933
Geregistreerd: 19-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:02

Is er iemand die mij wat meer kan vertellen over de canon modellen?
Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Heb nu een oude spiegelreflex, en wil een keer een betere, professionele camera.
Maar lees verschillende modellen, 60D, 5D, 6D, 7D, 500D etc. Ik snap t niet :D :')

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:22

Jodym schreef:
Is er iemand die mij wat meer kan vertellen over de canon modellen?
Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Heb nu een oude spiegelreflex, en wil een keer een betere, professionele camera.
Maar lees verschillende modellen, 60D, 5D, 6D, 7D, 500D etc. Ik snap t niet :D :')


Wat wil je er mee gaan doen? Ken je het verschil tussen full frame en Crop camera? 6d en 5d zijn full frame en dat wordt gezien als proffesioneler maar de 7d reeks is dan weer goed voor sport enz.

Heb je al lenzen? Je hebt lenzen die alleen op crop camera’s kunnen bv. Full frame is letterlijk het woord volledig beeld en de mm’s kloppen ook als je een 50mm lens hebt krijg je 50mm op een crop camera toont die iets ingezoomd omdat dat bereik iets kleiner is. Maar daarom niet slecht. Heel afhankelijk van wat je wil!

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:13

Het hangt natuurlijk ook af van je budget e.d. maar ik denk dat ze in het topic 'welke camera moet ik kopen' je beter kunnen helpen :D

Maar even een vraag van mijn kant;

Ik merk namelijk dat ik best moeite heb met fotograferen van bewegende onderwerpen. Vooral honden, die sowieso nogal snel en onverwachts heen en weer rennen :+ Ik krijg de foto's gewoon niet goed scherp op de hond, maar vaak op de achtergrond of het lijf/staart ipv de kop. Meestal is mijn lens/camera te lang bezig om het bewegende onderwerp te pakken waardoor die al lang voorbij zijn gerend. Nu heb ik eens de backbutton-focus geprobeerd aan te zetten, maar dat resulteerde in dat mijn camera een zeer aparte manier van foto's nemen kreeg. Ik moest namelijk 2 keer klikken om een foto te maken. Dus dat heb ik er maar weer afgehaald. :+ Iemand tips?

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 12:02

Ik heb ook nog een vraagje.
Gisteren heeft een vriendin gevraagd of ik een foto wil maken van haar en haar vriend in hun nieuwe bedrijf dat 1 maart zal openen. Voor de opening willen ze een foto in hoge resolutie laten afdrukken, ik denk voor een banner oid. Maar de foto willen ze gemaakt hebben binnen in de nieuwe kippenstal.
Een mega stal met kuikentjes, maar dus enkel kunstmatig licht en van wat ik kan zien op de foto's lang niet genoeg voor mijn bescheiden amateurscameraatje.

Ik heb de 'standaard' 18-55 en 55-250 lenzen van canon en een sigma 70-200 2.8. Ik heb geen lichtschermen, flitsers en al die fancy spullen.
Zijn er gemakkelijke, niet te dure, oplossingen voor dit of kan ik er beter niet aan beginnen?

Ik heb ze gezegd dat ik er het materiaal niet voor heb maar dat ik ging kijken of ik een oplossing kon vinden.

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 12:22

Ik zou sowieso je 70-200 gebruiken.
Verder Kijken of je gebruik kan maken van binnenvallend licht door bij eventuele ramen te fotograferen, met het licht in je rug dus.
Wat voor een camera heb je?

Als het gewoon portretten worden, waar ze dus netjes stil staan :D , dan kun je nog heel veel "licht vangen" met een wat langzamere sluitertijd en hoef je je ISO niet omhoog te doen.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 13:06

heb maar een 200D dus niks speciaals, nooit nodig gehad ook :=
Er zijn maar hele kleine raampjes, net onder de dakrand aan beide lange zijden (over de hele lengte), en ik schat dat de raampjes zo'n 20cm hoog zijn, dus echt heel weinig..
Ik gok wel dat het gewoon een stilstaande foto wordt, maar er lopen een hondertal kuikentjes die wellicht niet stil zullen staan hahaha

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 17:10

Krijg nog een ingeving, mijn vader heeft een Panasonic Lumix en ik ken redelijk mijn weg in photoshop.. Als ik dan aanpassingen doe achteraf, en ik neem deze voor het licht, is dat meer succes?

Emerelle

Berichten: 1159
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Utrecht

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 16:14

Hi,
ik fotografeer met een canon 6d en 70-200mm 2.8.
nu zijn actie fotos van honden vanaf voren vreselijk lastig, maar iemand gaf mij de tip om de back button focus te gebruiken.
vervolgens heb ik een youtube filmpje gekeken hoe je deze instelt, maar er gebeurd niet wat ik verwacht?
klopt het dat er dus een knopje is die je ingedrukt kunt houden zodat hij het onderwerp blijft volgen en blijft scherp stellen en ik dan met de normale knop een foto kan klikken?

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 18:37

Ja dat kan, maar dan moet je wel je scherpstelmodus veranderen naar Ai servo (bij canon) ipv One shot. Dan blijft je camera scherpstellen op een bewegend onderwerp

Emerelle

Berichten: 1159
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 22:26

Liselot schreef:
Ja dat kan, maar dan moet je wel je scherpstelmodus veranderen naar Ai servo (bij canon) ipv One shot. Dan blijft je camera scherpstellen op een bewegend onderwerp


okee thnx ga ik proberen!

freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 13:35

hoi,

ik zit met een probleem hopelijk hier mensen die weten wat te doen.

ik heb anderhalf jaar met de Canon Eos 1100D gefotografeerd ging prima en alles.
nu heb ik afgelopen vrijdag de Canon 2000D aangeschaft den hij fotografeerd prima alleen kan ik ze niet met een kabel op de computer krijgen.
als ik de kabel in de camera heb gestopt en in de computer en ik hem aanzet gebeurt er niks.
zelfde kabel en computer werken nog wel gewoon met de 1100D.

computer al keer opnieuw opgestart andere computer geprobeert maar niks helpt. t zit echt in de camera denk ik.
help wat moet ik doen

ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 16:39

Heey, ik heb een vraagje.
Ik ga binnenkort voor het eerst met een uitkiespagina werken. Daar mogen dan voor het afgesproken bedrag 10-15 foto's uit worden gekozen, maar extra bijbestellen kan dan natuurlijk ook.
Geen idee of dat gaat gebeuren, maar voor als het wel gebeurt: Hoe veel vragen jullie per foto als er wordt nabesteld (dus een foto op webformaat+logo)?

Ik heb zelf al wel iets bedacht maar geen idee of dat een beetje gemiddeld is.

ambernostar

Berichten: 121
Geregistreerd: 27-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 21:28

Hi allemaal,
Hebben jullie een goede app voor het maken van aftermovies? Waarbij je foto’s en filmpje met muziek er onder kan zetten. Het liefst wat niet al te veel geld kost. Dankje wel alvast!

odenxia

Berichten: 1301
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 09:48

Hallo allemaal :wave:

Ik zie dat dit topic een beetje stil ligt. Toch wil ik mijn vraag hier stellen.

Wie heeft er een fotografie halster? (niet te verwarren met een normaal touwhalster)
Ik bedoel dus echt zo`n halster met een ring onder de kaak. Zie onderstaande foto.

Nu wil ik er zelf een aanschaffen en heb al zitten google, maar ik wil wel een goede kwaliteit en niet eentje die ik na 1x gebruiken moet weggooien.

Dus hebben jullie misschien namen van winkels/webshops welke goede kwaliteit fotografie halsters verkopen?

Afbeelding

Mariett
Gouden 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 4423
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 10:05

En diereninpastel.nl dan, waar de foto ook van is? Heb ik hele goede ervaringen mee.

dabbo19

Berichten: 373
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:06

ik heb een vraagje ik heb een camera 100d en wil graag weten hoeveel kliks die heeft nou kan ik dit nergens vinden en vele programma en sites werken niet -O-

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 15:38

ik heb het programma shuttercount op mijn mac en kan daar volgens mij alles mee uitlezen

droomy

Berichten: 1100
Geregistreerd: 22-06-12
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 17:17

dabbo19 schreef:
ik heb een vraagje ik heb een camera 100d en wil graag weten hoeveel kliks die heeft nou kan ik dit nergens vinden en vele programma en sites werken niet -O-


http://www.myshuttercount.com/query.php ... eTPDWGElr5

Ik heb hier een Nikon NEF geupload en kreeg netjes de shutter count te zien.
(de JPG van dezelfde foto deed het niet, dus wel even je RAW uploaden)

Sicayes

Berichten: 3540
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 17:41

Mariett schreef:
En diereninpastel.nl dan, waar de foto ook van is? Heb ik hele goede ervaringen mee.


Ik heb hem van diereninpastel. niks op aan te merken eigenlijk. :D gewoon prima.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 18:42

odenxia schreef:
Hallo allemaal :wave:

Ik zie dat dit topic een beetje stil ligt. Toch wil ik mijn vraag hier stellen.

Wie heeft er een fotografie halster? (niet te verwarren met een normaal touwhalster)
Ik bedoel dus echt zo`n halster met een ring onder de kaak. Zie onderstaande foto.

Nu wil ik er zelf een aanschaffen en heb al zitten google, maar ik wil wel een goede kwaliteit en niet eentje die ik na 1x gebruiken moet weggooien.

Dus hebben jullie misschien namen van winkels/webshops welke goede kwaliteit fotografie halsters verkopen?

[ [url=m/oJGIky.jpg]Afbeelding[/url] ]

https://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/hhi ... hy-halter/

Tigress

Berichten: 8938
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 13:27

Ik plop hier even binnen, in de hoop wat ervaringen/inzichten/ideeën te krijgen.

Ondanks dat ik dol ben op m'n corgi z'n voetjes, zou ik het toch fijn vinden als de focus weer komt te liggen op het punt waar ik dit vraag van de camera. Focus is in alle foto's op het gezicht, echter heb ik scherp zand. Érg jammer.
Nu twijfel ik of het wellicht simpelweg aan mijn lens kan liggen, en dat deze aan vervanging toe is? Lens is een Canon 70-200 F/2.8 die ik in 2015 heb aangeschaft en veel, heel veel, foto's heeft helpen te maken.
Is ooit eens eerder opgestuurd geweest wegens focus issues nadat een camera zaak eerst heeft gekeken of ze de problemen konden oplossen, maar ze konden niks vinden wat het veroorzaakte. Kalibreren gaf ook geen oplossing. Toch was het probleem toen opgelost nadat 'ie naar Canon gestuurd was, misschien iets wat net niet op z'n plek zat en weer goed is geschoven bij het open maken? Geen idee.
Ik heb met meerdere instellingen en standen zitten prutsen. Van de F/stop omhoog tot spelen met iso en snelheid. Afstand meer/minder.
Deze foto's zijn van hetzelfde rijtje, handmatig:
F/4.0
ISO 500
1/1600 sec
150 mm

Ik meende kort geleden al problemen te hebben met de focus, maar ik gooide het toen op dat ik binnen was, en dat m'n instellingen sky-high moesten voor wat ik gewend ben. Maar nu... -O-
Nog andere opties waar ik aan moet denken voor ik naar een nieuwe lens ga zoeken?

Afbeelding

Afbeelding