[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bagheera_206

Berichten: 25895
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 13:29

Hoe staat je autofocus ingesteld? Op welke case staat hij en heb je verder nog dingen van je case aangepast? Staat hij prioriteit voor focus of het maken van de foto?

Tigress

Berichten: 8942
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 13:46

Hopende dat ik nu het goede heb met wat je bedoelt met case :')
Instellingen waren zoals ik ze altijd heb, daar zit ik eigenlijk nooit aan. Ooit aangepast naar de instellingen bij de curus van Claudio Piccoli, en sindsdien de camera daar op gehouden en overgenomen toen ik de stap van 70D naar 7DM2 maakte _O-
Even de camera erbij gepakt:
AI focus, AI servo maakte geen verschil
Meervlaksmeting

Met exact dezelfde instellingen heb ik eerder deze maand deze nog gemaakt. Toen pakte hij alles nog wel als gewenst, vandaar mijn twijfel of het aan de apparatuur kan liggen omdat ik verder nergens aan heb gezeten.
Afbeelding
Afbeelding

Bagheera_206

Berichten: 25895
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 13:49

Als het goed is zit er in het paarse menu ook nog heel veel instellingen waaronder de cases. Het helpt vaak even van case te wisselen voor een bepaalde situatie. En de instelling zo inregelen dat hij eerst scherpstelt en dan pas foto maakt bij het bursten. Sommige staat de instelling zo dat hij al begint met bursten en tijdens het bursten het scherpstellen doet.

Tigress

Berichten: 8942
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 13:52

Oh ja, daar ben ik in gaan neuzen toen ik de foto's zo eruit kreeg als vanmorgen. Die cases :D
Daar wisselen hielp helaas niet, ik heb ze allemaal geprobeerd.
Stond op case 1, maar geen van de 6 geeft een gewenst resultaat. Alles blijft de focus achterin op de voetjes en het zand houden.

Bagheera_206

Berichten: 25895
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 14:02

Vervelend. Dan zit er idd mss iets niet goed in jouw lens of focus. -O-

Misschien dat je hem eens bij een vriendin op een mirrorless body kunt proberen? Hoe doet hij het daar? Bij mirrorless bodies heb je namelijk geen last meer van front- en backfocus.

Tigress

Berichten: 8942
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 14:06

Ik ken niemand met een mirrorless helaas.
Ik zit er nog wel aan te denken hem even op m'n 70D te zetten. Gewoon om even te kijken of ik daar tegen hetzelfde aanloop of niet.
Repareren zit er toch niet in als het daar op neer komt. Voor de prijs van een reparatie zal ik denk ik al flink op weg zijn voor een nieuwe tweedehands :=

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 15:14

Is je lens al op je body gekalibreerd? Veel combinatie (eigenlijk alle) hebben in meerdere of mindere mate last van front of backfocus. Systeembody’s kalibreren intern, maar bij spiegelreflexcamera’s zal kalibratie nodig zijn.
Verder is beweging natuurlijk lastig met een klein diafragma en zit je soms gewoon net even mis. Je body instellen op servo helpt al een hoop

Tigress

Berichten: 8942
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 15:55

Maar gaat dat zo extreem van goed naar slecht ineens dan? Ik kan hem wel weer heen brengen voor kalibratie, maar ik denk niet dat het daaraan ligt. Net als de servo instelling, geen verschil daarbij met focus. Ik heb hem normaal gesproken op servo, maar voor het uitproberen heb ik deze foto's op focus gemaakt (iets met wanhopig in het bos :') )
De vorige keer kalibreren was omdat de focus net niet lekker lag. Kalibreren hielp toen trouwens niet, waardoor de lens is opgestuurd geweest Maar dit is er niet een beetje naast m.i.

Mijn focus had ik op de kop gelegd, camera bevestigde dit ook bij het bekijken van de foto's. Toch ligt bij elke foto de focus verkeerd, onderin op de voeten. Ik heb niks anders gedaan dan normaal gesproken, en toch ben ik ineens van scherp (nog geen maand geleden) naar dit gegaan.

mariekeoo

Berichten: 3652
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Zuidhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 00:26

Tigress schreef:
Ik plop hier even binnen, in de hoop wat ervaringen/inzichten/ideeën te krijgen.

Ondanks dat ik dol ben op m'n corgi z'n voetjes, zou ik het toch fijn vinden als de focus weer komt te liggen op het punt waar ik dit vraag van de camera. Focus is in alle foto's op het gezicht, echter heb ik scherp zand. Érg jammer.
Nu twijfel ik of het wellicht simpelweg aan mijn lens kan liggen, en dat deze aan vervanging toe is? Lens is een Canon 70-200 F/2.8 die ik in 2015 heb aangeschaft en veel, heel veel, foto's heeft helpen te maken.
Is ooit eens eerder opgestuurd geweest wegens focus issues nadat een camera zaak eerst heeft gekeken of ze de problemen konden oplossen, maar ze konden niks vinden wat het veroorzaakte. Kalibreren gaf ook geen oplossing. Toch was het probleem toen opgelost nadat 'ie naar Canon gestuurd was, misschien iets wat net niet op z'n plek zat en weer goed is geschoven bij het open maken? Geen idee.
Ik heb met meerdere instellingen en standen zitten prutsen. Van de F/stop omhoog tot spelen met iso en snelheid. Afstand meer/minder.
Deze foto's zijn van hetzelfde rijtje, handmatig:
F/4.0
ISO 500
1/1600 sec
150 mm

Ik meende kort geleden al problemen te hebben met de focus, maar ik gooide het toen op dat ik binnen was, en dat m'n instellingen sky-high moesten voor wat ik gewend ben. Maar nu... -O-
Nog andere opties waar ik aan moet denken voor ik naar een nieuwe lens ga zoeken?

[ [url=m/MPrX6t.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/zMFHML.jpg]Afbeelding[/url] ]


Je lenzen moeten even opnieuw gekalibreerd worden met de camera. Zo als het nu lijkt zitten ze beiden op backing focus. Heel vervelend vooral. Maar even bij fotozaak laten doen. Tenzij je er zelf heel goed in bent natuurlijk.

Tigress

Berichten: 8942
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 09:54

Ik ga vanavond een nieuwe lens halen (Canon EF 70-200mm F/2.8 L iS II USM). Sowieso geen gekke upgrade ben ik achter gekomen na wat rondneuzen := en dan ga ik na die tijd kijken wat ik met de huidige lens kan doen qua opnieuw (laten) kalibreren.
Maar gaat zo'n situatie ineens van normaal naar backfocus zoals dit? Van wat ik vooral vind is dat het vaak om subtielere afwijkingen gaat.

Met wat geluk kan het alsnog simpel worden opgelost en kan de lens wellicht voor een zacht prijsje door. Iemand die ik heb gesproken die voor een camerawinkel werkt zoekt het probleem eerder in een probleem intern met de lens, gezien dat het zo plots is zonder dat instellingen anders waren. Maar just in case heb ik dan in ieder geval een andere lens waar ik mee door kan, en dan kan ik rustig kijken wat ik met m'n oude kan doen.
Thanks voor het meedenken allemaal in ieder geval, wordt zeer gewaardeerd! :D

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 09:55

Zijn er hier bokkers met tips voor een goed boek of een leuke online cursus om je meer te verdiepen in fotografie en bekend te raken met het handmatig instellen van je (systeem)camera? :)

Ik ben met name geïnteresseerd in natuur/dierenfotografie (niet specifiek paarden).

Ik zag o.a. deze voorbij komen https://webshop.natuurfotografie.nl/pro ... otografie/ en ik zie dat ze ook cursussen aanbieden, maar ik vind het lastig inschatten wat een goede bron is. :Y)

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 15:08

Je zou idd eerder denken dat ie een tikje oid heeft gehad. Maar de mark I is natuurlijk ook gewoon een oudje :o

Hier weer heerlijk geshoot vanmorgen, ben nog steeds zó blij met de studio <3
Afbeelding

oji

Berichten: 4251
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 15:19

Mag ik hier ook meepraten, vandaag pas dit topic ontdekt :D
Ik ben hobby fotograaf. Veel paarden tot nu toe, vooral op eventing wedstrijden. Maar de laatste tijd gaat mijn interesse meer en meer ook naar andere vormen van fotografie uit, zoals andere sporten als eventing of paardensport, landschap (zowel natuur als stedelijk landschap), portret (onlangs een studio set aangeschaft), macro. Verder heb ik mij altijd verre gehouden van flitsen, maar ook daarmee ben ik aan het experimenteren geslagen. Vooral High-key en Low-key.

Echt allemaal nog in de oefen fase, dus hoop in dit topic veel te leren!

Tigress schreef:
Ik ga vanavond een nieuwe lens halen (Canon EF 70-200mm F/2.8 L iS II USM). Sowieso geen gekke upgrade ben ik achter gekomen na wat rondneuzen := en dan ga ik na die tijd kijken wat ik met de huidige lens kan doen qua opnieuw (laten) kalibreren.
Maar gaat zo'n situatie ineens van normaal naar backfocus zoals dit? Van wat ik vooral vind is dat het vaak om subtielere afwijkingen gaat.

Met wat geluk kan het alsnog simpel worden opgelost en kan de lens wellicht voor een zacht prijsje door. Iemand die ik heb gesproken die voor een camerawinkel werkt zoekt het probleem eerder in een probleem intern met de lens, gezien dat het zo plots is zonder dat instellingen anders waren. Maar just in case heb ik dan in ieder geval een andere lens waar ik mee door kan, en dan kan ik rustig kijken wat ik met m'n oude kan doen.
Thanks voor het meedenken allemaal in ieder geval, wordt zeer gewaardeerd! :D

Ik heb dit 3 jaar geleden ook gehad met mijn Tamron 70-200 F2.8 voor Nikon. Van het ene op het andere moment uit het niets gedoe met scherpstellen. Scherpstellen is eigenlijk nooit meer geworden wat het was. Bleef heel traag met scherpstellen, ook na kalibreren en soms helemaal geen focus vinden. Voor met de hand scherp stellen nog een prima lichtsterke en mooi tekenende lens, maar voor snelle sportfotografie of dieren fotografie (waar je toch eigenlijk vaak die F2.8 voor wilt hebben) is hij onbruikbaar geworden. De lens had er wel al circa 8 jaar trouwe dienst opzitten, dus wou er ook niet teveel kosten meer aan maken. Dus na de poging om het met kalibreren op te lossen heb ik het los gelaten.

Voor mij kwam het defect aan de lens ook wel op een prima moment eigenlijk. Ik wou een nieuwe body en doordat ik die 70-200 F2.8 lens had, zat ik voor mijn gevoel een beetje vast aan Nikon en APS-C. Nu was ik weer vrij in keuze voor een nieuwe body en ben gegaan voor de Sony A7III systeemcamera ipv DSLR. Was aanvankelijk erg wennen vond ik, maar wat ben ik blij dat ik toen die overstap heb gemaakt! Superfijne camera en inmiddels een hele fijne set met objectieven erbij.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 16:54

Welkom Oji! Portret en flitsen is ook superleuk!!

Resultaat van bovenstaande bts:
Afbeelding