[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 07:37

Dat zit hem ergens in de settings. Ik weet alleen niet waar aangezien ik nooit zo snel foto's achter elkaar maak. :+

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 08:46

Statief heeft geen nut, omdat sluitertijd toch al snel is. Uit de hand dus. :)

Loeky01
Berichten: 7318
Geregistreerd: 25-09-10

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 09:04

Heeft ook te maken met hoe veel frames per seconde je camera kan maken. Als je die te vroeg inzet dan kan je de sprong zelf niet meer pakken. Maar in het Z heb je veel tijd hoor, goed kijken en timen en met 1 klikje heb je meestal al wel genoeg!

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 09:07

Oke top ! Bedankt voor de tips dames!

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33850
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 09:57

Heb je hem al op all servo staan?

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 10:51

MarlindeRooz schreef:
Heb je hem al op all servo staan?


Jaa :o

darkadia

Berichten: 5256
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 17:23

En naast hoe snel je camera kan achter elkaar kan de kwaliteit van je geheugen kaartje ook nog uitmaken in hoe snel de foto kan worden weg geschreven.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 12:36

Het is gister best wel gelukt! Zal nog wel een foto delen!

Alleen met foto's dat ik denk deze had hij scherp moeten zijn (winnaars) etc die op podium staan en dan pakt hij iets heel anders scherp, dus ga toch even langs bij de winkel.

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 13:03

Janinevv schreef:
Het is gister best wel gelukt! Zal nog wel een foto delen!

Alleen met foto's dat ik denk deze had hij scherp moeten zijn (winnaars) etc die op podium staan en dan pakt hij iets heel anders scherp, dus ga toch even langs bij de winkel.


Deel eens een foto van de 'onscherpe' fotos. Een back of front focus heeft vaak betrekking tot een paar (mili) meter voor of na het onderwerp, niet een volledig ander punt scherp. En met wat voor diafragma heb je de beelden geschoten?

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 13:38

5.6 en paar op 6.3

Ja maar ik weet 100% zeker dat wat ik scherp wilde ik ook mijn scherpstelpunt richte die heb ik ook niet veranderd of iets dat is het vage?

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 13:55

Ik zou het testen door je camera op statief te zetten en bijvoorbeeld op een letter richten van je toetsenbord. Kijken of het dan scherp is of niet.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 15:39

Neverland schreef:
Ik zou het testen door je camera op statief te zetten en bijvoorbeeld op een letter richten van je toetsenbord. Kijken of het dan scherp is of niet.


Ik zal eens proberen! Wat is dan handigst diafragma op het laagst? 4.0 of ?

En moet ik de stabilisator aan of uit zetten? Hoor ik verschillende gedachtes over

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 15:51

Op een statief moet je beeldstabilisatie altijd uitzetten! Anders zorgt de trilling van de motor voor stabilisatie voor extra vibratie. Hiervan ja je stabilisatie kapot gaan.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 16:32

JewEmm schreef:
Op een statief moet je beeldstabilisatie altijd uitzetten! Anders zorgt de trilling van de motor voor stabilisatie voor extra vibratie. Hiervan ja je stabilisatie kapot gaan.


Oke bedankt voor de uitleg!

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 20:09

Janinevv schreef:
5.6 en paar op 6.3

Ja maar ik weet 100% zeker dat wat ik scherp wilde ik ook mijn scherpstelpunt richte die heb ik ook niet veranderd of iets dat is het vage?


Goed, met alle respect: Zoals ik net al aangaf is front en/of back focus iets wat echt op een aantal milimeter aankomt. Dat is niet een rechter scherpstel punt en een onscherpte aan de linker kant. Als je een foto deelt kunnen we met je mee kijken, maar ik denk echt dat het geen probleem is met een verkeerde afstelling van je body in die mate als je dat zo concreet ziet. Zonder voorbeeld is er echt weinig te zeggen. Niet elk punt wat verkeerd gaat ligt direct aan de camera, houd alle opties open (ook degene in je eigen onkunde).

Afbeelding

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 20:26

Courses schreef:
Janinevv schreef:
5.6 en paar op 6.3

Ja maar ik weet 100% zeker dat wat ik scherp wilde ik ook mijn scherpstelpunt richte die heb ik ook niet veranderd of iets dat is het vage?


Goed, met alle respect: Zoals ik net al aangaf is front en/of back focus iets wat echt op een aantal milimeter aankomt. Dat is niet een rechter scherpstel punt en een onscherpte aan de linker kant. Als je een foto deelt kunnen we met je mee kijken, maar ik denk echt dat het geen probleem is met een verkeerde afstelling van je body in die mate als je dat zo concreet ziet. Zonder voorbeeld is er echt weinig te zeggen. Niet elk punt wat verkeerd gaat ligt direct aan de camera, houd alle opties open (ook degene in je eigen onkunde).

[ Afbeelding ]


Ik heb niet zo'n laag diafgrama ja op de 50 mm deze kan ik ook gebruiken eventueel?

Ik zal zo even foto plaatsen had nog geen tijd gehad, en zou fijn wezen als jullie mee kijken zodat we eventueel kunnen zien of dit iets technisch is of probleem bij mij.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 21:03

Kan zo iets ook komen omdat de ruiter op mij afkwam rijden ?
Afbeelding

Maar goed er zijn ook wat gave foto's uit gerold :D
Ze sprongen daar echt hoog..
Afbeelding

Afbeelding

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 21:47

Dat is geen backfocus, dat is gewoon een scherpstelling die ernaast zit. Je kiest toch wél zelf je scherpstelpunt he, of laat je dat aan de camera over?

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 21:49

Scherpstel punt laat ik meestal altijd op de middelste punt, of bedoel je dat ik scherpstel? Dat kan ik nog niet zelf goed.

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:08

Janinevv schreef:
Scherpstel punt laat ik meestal altijd op de middelste punt, of bedoel je dat ik scherpstel? Dat kan ik nog niet zelf goed.


Dit is puur verkeerde scherpstelling, toch echt je eigen werk :j Dat voorbeeld in mijn vorige post was om aan te geven wat back/front focus problemen zijn. Als je op een nog lager diafragma gaat zitten word de scherpstelling nog meer cruciaal omdat je maar hele beperkte scherpte gaat krijgen in je beeld. Zou eerst op een groter diafragma oefenen met je scherpstelling voordat je dat gaat proberen :)

Edit: Tevens zijn de beide beelden die je net postte ook niet scherp op het onderwerp. (Of dermate gecomprimeerd, maar ze ogen niet scherp op de paard/ruiter combinatie.)

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:19

Denk door boktupload. Zal eens morgen ze op flickr zetten :)

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 19:12

Janinevv schreef:
Scherpstel punt laat ik meestal altijd op de middelste punt, of bedoel je dat ik scherpstel? Dat kan ik nog niet zelf goed.


Je weet zeker dat je hem wél op 1 punt hebt je scherpstelling en niet dat aan de camera overlaat? Je weet hoe je het veranderd. Ik bedoel inderdaad je AF punt, ik heb het niet over handmatig scherpstellen. En als je hem inderdaad altijd op het midden hebt dan gaat er dus iets niet goed, want springfoto 1 zit het onderwerp NIET ter hoogte van het middelste scherpstelpunt. En als je op Ai Servo fotografeert is scherpstellen en daarna opnieuw kaderen geen optie.

Voor wat betreft je (eigenlijk niet meer ter zake doende) vraag over of je ook je 50mm kan gebruiken om te kijken of je front/back focus hebt.. nee. Frontfocus danwel backfocus is ten alle tijden een probleem wat voortkomt uit de combinatie van je camera EN je objectief samen. Het is dus uitgesloten om dat met een andere lens te testen. Je lens hoeft ook niet zo'n groot diagfragma te hebben, je zet hem gewoon volle bak open met testen. Maar hoe groter die 'volle bak open' is, hoe meer problemen je zal ervaren door frontfocus/backfocus. Immers groter diafragma is minder scherptediepte. Dus als je scherpte er dan naast zit zal je dat sneller zien dan wanneer je met een kleiner diafragma fotografeert, je hebt dan domweg meer speling voor je onderweg echt onscherp is.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 19:41

Nee ik kies zelf altijd het middelste scherpstel punt heel soms pak ik een andere maar nooit dat ik het aan de camera overlaat. Ik vindt het echt rete lastig, het kan ook prima een fout van mij zijn hoor! Dat ik toch net niet helemaal juist fotografeer voor bewegend beeld?

Kan het het scherpstel punt dan verkeerd wezen of? En wat bedoel je precies met het stukje Ai servo? Ik heb trouwens tijdens het springen van alles geprobeerd ook one shot. Aangezien bij andere na mijn idee ze nog waziger werden en de camera/lens continu het verkeerde scherpstel punt pakte.

Nog eentje
Afbeelding

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 20:08

Wat ik bedoel is: Je geeft aan vrijwel altijd het middelste scherpstelpunt te gebruiken. Je laat echter een foto zien waarbij het onderwerp NIET op de plek van het middelste scherpstelpunt zit. Hoe heb je deze foto dan gemaakt?

Heb je al eens overwogen om online je eens echt te verdiepen in de theorie? Ik zie meerdere uitspraken en vragen van je langskomen waaruit ik het idee krijg dat je een flink stuk basis mist om mee aan de slag te kunnen. Absoluut niet erg, maar uitproberen in de praktijk wordt een stuk zinniger als je begrijpt wat je aan het doen bent. Je schreef ergens dat je bij veel licht de sluitertijd op 1/500 of 1/1000 had en dat dat toch echt wel héél snel was. Ik vind dit totaal niet heel snel, ik fotografeer bij voorkeur nooit onder de 1/500 (fotografeer vrijwel altijd beweging) en ook 1/1000e is echt niet extreem snel/kort.
Je fotografeert met een 55-250 zag ik, even los van een beeldstabilisatie moet je dus op 250mm er rekening mee houden dat je minimale sluitertijd 1.6 (cropfactor van je camera) x 250 = 1/400e is alleen om te voorkomen dat je eigen trilling bewegingsonscherpte zal geven. Dankzij de IS kun je daaronder gaan zitten MAAR alleen als je onderwerpen niet (flink) bewegen. IS compenseert namelijk jóuw trilling maar doet helemaal niets voor het bevriezen van de beweging van je onderwerp. Het voorkomt dus geen bewegingsonscherpte doordat je sluitertijd te lang is voor je bewegende onderwerp. En bij een paard in galop is 1/500e echt geen overbodige luxe ;)


Je had het over dat er geen zon IN je lens stond. Afgezien van dat ik hoop dat je een zonnekap gebruikt zodat er nooit direct licht in je lens valt, gaat het om hoeveel licht er buiten is, niet hoeveel er in je lens valt. Bij mooi zomers weer kan het dus zeker bij een groot diafragma zo zijn dat je zelfs bij de laagst mogelijke iso naar een erg snelle sluitertijd kan/moet om overbelichting te voorkomen. Ik heb het zelfs wel eens meegemaakt dat er zoveel licht was dat het grootste diafragma onbruikbaar was omdat mijn sluitertijd domweg niet korter kon en mijn iso niet lager en ik alsnog overbelichting had. Heel uitzonderlijk, maar heb het wel meegemaakt.
Begrijp je werkelijk hoe ISO diagragma en sluitertijd samenwerken? Als je manueel fotografeert welke waarde kies je dan in feite en welke waardes pas je daarop aan naar de omstandigheden en wáárom?
Ik fotografeer alleen manueel als de omstandigheden zo lastig zijn dat de camera het niet snapt. Over het algemeen kies ik de Av stand, Diafragma bepaalt immers de scherptediepte en die is erg bepalend voor je foto. Nu heb ik met mijn huidige camera een stukje ongekende luxe. Ik gebruik de auto-iso functie die erop zit, maar dan liep ik er nog wel eens tegen aan dat de camera een ander idee had over de benodigde sluitertijd (camera wilde trager dan ik wilde ivm bevriezen van beweging) en hier zit dus een functie op dat ik de sluitertijd indien mogelijk nóóit lager wil hebben dan 1/500e (of welke andere waarde ik maar kies). Binnen die voorwaardes zoekt de camera voor mij dus zelf de optimale combinatie met de ISO. Waarom zou ik dat zelf doen? Ik fotografeer graag in dierentuinen waar het licht vaak zeer snel wisselt, ik zou alleen maar tijd kwijt zijn met continue zoeken naar de juiste instellingen.

Ik zie dat veel mensen die beginnen meteen op de M willen, want andere standen zijn 'voor watjes', maar juist de fotografen met meer ervaring kiezen vaak gewoon voor de Av/Tv stand, zeker zij die werken bij snel wisselend licht.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 20:20

Ik weet eigenlijk niet waarom ik op M fotografeer maar meer dat dit mij is aangeraden en als het snel moest ik de AV stand kan doen omdat de camera dan sneller kan overschakelen met het weer.

Ik heb er nu standaard een zonnekap op ja, en eigenlijk snap ik best goed het met sluitertijd alleen ik zat meestal altijd rond de 1/500 en dan met normaal weer dus niet te fel buiten. Nu weet ik dat het eigenlijk sowieso moet bij paarden fotografie wil ik het een beetje bevriezen. Het is voor mij nog veel oefenen en ben ook geen prof dus hou het even rustig en lief.

Alleen dacht ik dus dat het echt een probleem van mijn camera was.

Nu had ik van laatst foto's in een bos, weinig licht maar wel actieve paarden wat ik wil bevriezen, dus ik zat al rond de 1/1000 of er boven diafragma van 5.6 en een iso van rond de 400. Ik vind hierin de juiste afstelling nog erg lastig omdat mijn body niet zoveel ISO kan hendelen, maar ik wil dus ook niet dat mijn foto's zo donker worden want dan moet ik mijn diafgrama aan gaan passen en dat wil ik niet.
Ik weet niet of jullie nog een bepaald riedeltje hebben?
Ik heb een heel handig boekje van Liselot hier op bokt, daar had ik een foto cursus.

Dus dan zou in zo'n situatie wat ik net benoemde het beste zijn om
av of tv aan te zetten en mijn gewenste diafragma? Mijn body begint met iso 400/800 al heel storend te worden.