[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 18:03


Kiki1995

Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 18:03

Hey allemaal, ik zit een beetje in een dilemma! Ik ben uitgeleerd met mijn huidige camerabody (Nikon D3200) maar ik vroeg me af wat na deze een logische stap zou zijn voor een betere body. Als iemand iets weet betreft kortingen of actie's ergens dan hoor ik het graag!!
Trouwens, om deze camera weer te verkopen. Met of zonder kitlens wegdoen? Ik heb dan nog een 18-200mm lens van Nikkor over voor op de nieuwe camera

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 21:35

Kiki1995 schreef:
Hey allemaal, ik zit een beetje in een dilemma! Ik ben uitgeleerd met mijn huidige camerabody (Nikon D3200) maar ik vroeg me af wat na deze een logische stap zou zijn voor een betere body. Als iemand iets weet betreft kortingen of actie's ergens dan hoor ik het graag!!
Trouwens, om deze camera weer te verkopen. Met of zonder kitlens wegdoen? Ik heb dan nog een 18-200mm lens van Nikkor over voor op de nieuwe camera


Wanneer je echt een stap omhoog wilt, kom je al snel in de D7*** serie terecht. Maar.... als ik dan even een knuppel in het hoenderhok mag gooien...

Geen van je lenzen is van goede kwaliteit en dát is pas echt wat je tegen gaat staan. Een 18-200 is van Nikkor van redelijke kwaliteit, sigma en tamron 18-200 lenzen zijn brandhout. En een 18-55 lens op een goede body knopen gaat je ook niet heel blij maken.

Ik zou eerder kijken naar betere kwaliteit glaswerk (tenzij je het geld hebt om beide te upgraden).

Kiki1995

Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 22:16

maaikemuis schreef:
Kiki1995 schreef:
Hey allemaal, ik zit een beetje in een dilemma! Ik ben uitgeleerd met mijn huidige camerabody (Nikon D3200) maar ik vroeg me af wat na deze een logische stap zou zijn voor een betere body. Als iemand iets weet betreft kortingen of actie's ergens dan hoor ik het graag!!
Trouwens, om deze camera weer te verkopen. Met of zonder kitlens wegdoen? Ik heb dan nog een 18-200mm lens van Nikkor over voor op de nieuwe camera


Wanneer je echt een stap omhoog wilt, kom je al snel in de D7*** serie terecht. Maar.... als ik dan even een knuppel in het hoenderhok mag gooien...

Geen van je lenzen is van goede kwaliteit en dát is pas echt wat je tegen gaat staan. Een 18-200 is van Nikkor van redelijke kwaliteit, sigma en tamron 18-200 lenzen zijn brandhout. En een 18-55 lens op een goede body knopen gaat je ook niet heel blij maken.

Ik zou eerder kijken naar betere kwaliteit glaswerk (tenzij je het geld hebt om beide te upgraden).


Wat voor glaswerk zou je aanraden dan? c: Ik moet even kijken of het geld er is om beide te doen, maar als betere lezen een beter optie zijn kan ik dat natuurlijk beter doen

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 10:13

Kiki1995 schreef:
maaikemuis schreef:

Wanneer je echt een stap omhoog wilt, kom je al snel in de D7*** serie terecht. Maar.... als ik dan even een knuppel in het hoenderhok mag gooien...

Geen van je lenzen is van goede kwaliteit en dát is pas echt wat je tegen gaat staan. Een 18-200 is van Nikkor van redelijke kwaliteit, sigma en tamron 18-200 lenzen zijn brandhout. En een 18-55 lens op een goede body knopen gaat je ook niet heel blij maken.

Ik zou eerder kijken naar betere kwaliteit glaswerk (tenzij je het geld hebt om beide te upgraden).


Wat voor glaswerk zou je aanraden dan? c: Ik moet even kijken of het geld er is om beide te doen, maar als betere lezen een beter optie zijn kan ik dat natuurlijk beter doen


De grote vraag is wat je wilt fotograferen, wat je doel is en waar je tegenaan loopt.

Kiki1995

Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 13:37

maaikemuis schreef:
Kiki1995 schreef:
Wat voor glaswerk zou je aanraden dan? c: Ik moet even kijken of het geld er is om beide te doen, maar als betere lezen een beter optie zijn kan ik dat natuurlijk beter doen


De grote vraag is wat je wilt fotograferen, wat je doel is en waar je tegenaan loopt.


Ik fotografeer vooral op fantasyevenementen. Dus portretten, daar wil ik wel echt stappen mee gaan maken. Ook het fotograferen van dieren en natuur vind ik heel leuk om te doen! Waar ik nu tegenaan loop is dat de foto's het steeds 'net niet' zijn :(

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 22:22

Niet helemaal zeker of ik in het juiste topic zit voor het soort camera wat ik zoek.. :) maar ik heb momenteel een canon 7d, super tevreden mee. Fijne lens er op en dus mooie foto's. Nu maak ik het liefst de hele dag door foto's, ook tijdens een bosritje enz.. helaas is het dan echt niet te doen om steexs die grote camera mee te nemen en met het uitgebreide instellingen aan het werk te zijn. Een foto maken met de telefoon is wel zo lekker praktisch, maar dat geeft helaas wel een erg lelijl resultaat. Erg vaal, onscherp, echte telefoonkiekjes. Ik zoek dus een handige camera die wat praktischer is om mee te nemen, zodat ik ook onderweg een keer mooie foto's kan maken, voor bijvoorbeeld instagram. Het liefst dus ook met bluetooth verbinding, en een niet te gekke prijs (<200). Ben benieuwd of jullie hiervoor wat weten :)

manzano

Berichten: 23938
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 05:37

Mag je niet toevallig binnenkort een nieuwe telefoon bij een abonnement? Met de nieuwe telefoons van tegenwoordig moet dat echt geen probleem meer zijn. Scheelt je uitgaven van een camera.

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 08:48

Ik heb een Samsung s7, daar moet ik nog wel een jaartje mee. Kan wel alvast kijken welke telefoons betere camera's hebben :)

manzano

Berichten: 23938
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 09:01

Vreemd dat je daar geen goede foto's mee kan maken. Die heeft echt een goede camera.
Volgens mij loopt er op bokt ook een centraal topic voor compact camera's.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 09:05

Vreemd dat je met de S7 geen goede foto's kan maken.. Ik kan er anders echt wel mooie foto's met tevoorschijn halen. Je weet toch dat als je op de camera naar links swiped je de manuele modus kan aanzetten en dus alles zelf beginnen instellen (iso, diafragma, ...)?

annetm
Berichten: 921
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:51

Wat zeggen jullie van een Canon EOS 500D met een Tamron 18-200mm lens met 9700 clicks voor €225 ? Ik wil graag een camera om af en toe eens leuke foto's te maken van bijv. de paarden en alles wat maar leuk is om foto's van te maken :+

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 14:12

18-200 is meteen een grote nee. Kan je betere lenzen voor krijgen voor een leuker bedrag.

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 14:12

Ik zou het er niet voor geven. De body is oud (2010 naar ik meen) en de lens is alleen geschikt om naar mensen te gooien wanneer ze in je beeld gaan staan.

annetm
Berichten: 921
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 14:20

Haha dat is duidelijk! Bedankt

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 14:46

Kiki1995 schreef:
Kiki1995 schreef:
Wat voor glaswerk zou je aanraden dan? c: Ik moet even kijken of het geld er is om beide te doen, maar als betere lezen een beter optie zijn kan ik dat natuurlijk beter doen


Ik fotografeer vooral op fantasyevenementen. Dus portretten, daar wil ik wel echt stappen mee gaan maken. Ook het fotograferen van dieren en natuur vind ik heel leuk om te doen! Waar ik nu tegenaan loop is dat de foto's het steeds 'net niet' zijn :(


Voor portretten gaat er denk ik een wereld voor je open als je eens een Nikkor 50mm f1.8 op je D3200 doet. Die combinatie heb ik echt prachtige foto's mee kunnen maken, héél anders al dan je kitlens.
Afhankelijk van wat je het meest fotografeert kan je ook naar de 35mm f1.8 kijken.

JustJuul_

Berichten: 45
Geregistreerd: 06-01-12

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 18:57

Hoi!
Ik kom even binnenvallen, maar ik had een vraagje. Ik fotografeer momenteel met een instapmodel, een Nikon D3100, maar ik zou nu graag een stapje hoger willen. Mijn budget is 1500-2000 euro, maar hier wil ik ook graag een goede camera en lens voor. Omdat ik een half jaar naar Canada ga, is het vooral voor landschapsfotografie, maar als ik terugben wil ik graag weer paarden fotograferen! Camera en lens hoeven niet nieuw, een occasion is ook meer dan prima. Canon of Nikon maakt niet uit.

Wat zou een logische stap zijn? Ik zie op dit moment door de bomen het bos niet meer, en ik weet ook niet zo goed welke lenzen ik zou moeten bekijken. Ik heb wel mijn zinnen gezet op een 70-200 1.8 lens, maar ik weet niet of deze samen met een camera in mijn budget past?

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16153
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 20:34


maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 17:59

JustJuul_ schreef:
Hoi!
Ik kom even binnenvallen, maar ik had een vraagje. Ik fotografeer momenteel met een instapmodel, een Nikon D3100, maar ik zou nu graag een stapje hoger willen. Mijn budget is 1500-2000 euro, maar hier wil ik ook graag een goede camera en lens voor. Omdat ik een half jaar naar Canada ga, is het vooral voor landschapsfotografie, maar als ik terugben wil ik graag weer paarden fotograferen! Camera en lens hoeven niet nieuw, een occasion is ook meer dan prima. Canon of Nikon maakt niet uit.

Wat zou een logische stap zijn? Ik zie op dit moment door de bomen het bos niet meer, en ik weet ook niet zo goed welke lenzen ik zou moeten bekijken. Ik heb wel mijn zinnen gezet op een 70-200 1.8 lens, maar ik weet niet of deze samen met een camera in mijn budget past?


Als je echt een stap verder wilt, dan zou ik de D5xxx-serie laten voor wat hij is. Die geeft je wel iets meer mogelijkheden, maar ik verwacht dat je dan over een jaar al weer iets anders wilt. De D7xxx-serie geeft je meer, zowel in prestaties, maar ook in bediening. Heb je echt geld over, dan zou je ook naar de D500 kunnen kijken, maar die is lichtelijk overpriced. Daarna ga je naar het fullframe segment.

Een nieuwe D7500 zal je zo'n 1400 euro kosten (nieuwprijs) en daarmee zit je al behoorlijk richting je budget. Je zou ook naar zijn voorganger kunnen kijken, de D7200. Die is met 1000 euro al een stuk vriendelijker geprijsd en persoonlijk vind ik de vernieuwingen in de D7500 nu niet wereldschokkend. De D500 kost je 2000 euro.... -O-

Dan, landschappen *\o/* *\o/* *\o/* . Op een cropcamera zou ik een Nikkor 12-24 zetten, dan heb je de een fantastische lens te pakken. Tweedehands echt wel te krijgen voor 450-500 euro (ondergetekende heeft hem te koop). Iets minder duur, maar evengoed het bekijken waard is de Tokina collectie. En met een D7xxx serie hoef je ook niet te letten of de lens gemotoriseerd is, dat is je body al.

Een nieuwe Nikkor 70-200 f 2.8 gaat je gehele budget te boven, maar deze is in het tweedehands segment volop te verkrijgen. Eventueel zou je ook kunnen kijken naar de f4 variant. Net zo goed, maar de helft lichter en daardoor beter mee te nemen (mocht je lange wandelingen met de f2.8 variant willen doen dan mag je wel een extra rug meenemen). Tamron en Sigma hebben deze lens ook in hun assortiment, maar evengoed vind je hem nieuw niet onder de 1000 euro.

JustJuul_

Berichten: 45
Geregistreerd: 06-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 20:51

maaikemuis schreef:
JustJuul_ schreef:
Hoi!
Ik kom even binnenvallen, maar ik had een vraagje. Ik fotografeer momenteel met een instapmodel, een Nikon D3100, maar ik zou nu graag een stapje hoger willen. Mijn budget is 1500-2000 euro, maar hier wil ik ook graag een goede camera en lens voor. Omdat ik een half jaar naar Canada ga, is het vooral voor landschapsfotografie, maar als ik terugben wil ik graag weer paarden fotograferen! Camera en lens hoeven niet nieuw, een occasion is ook meer dan prima. Canon of Nikon maakt niet uit.

Wat zou een logische stap zijn? Ik zie op dit moment door de bomen het bos niet meer, en ik weet ook niet zo goed welke lenzen ik zou moeten bekijken. Ik heb wel mijn zinnen gezet op een 70-200 1.8 lens, maar ik weet niet of deze samen met een camera in mijn budget past?


Als je echt een stap verder wilt, dan zou ik de D5xxx-serie laten voor wat hij is. Die geeft je wel iets meer mogelijkheden, maar ik verwacht dat je dan over een jaar al weer iets anders wilt. De D7xxx-serie geeft je meer, zowel in prestaties, maar ook in bediening. Heb je echt geld over, dan zou je ook naar de D500 kunnen kijken, maar die is lichtelijk overpriced. Daarna ga je naar het fullframe segment.

Een nieuwe D7500 zal je zo'n 1400 euro kosten (nieuwprijs) en daarmee zit je al behoorlijk richting je budget. Je zou ook naar zijn voorganger kunnen kijken, de D7200. Die is met 1000 euro al een stuk vriendelijker geprijsd en persoonlijk vind ik de vernieuwingen in de D7500 nu niet wereldschokkend. De D500 kost je 2000 euro.... -O-

Dan, landschappen *\o/* *\o/* *\o/* . Op een cropcamera zou ik een Nikkor 12-24 zetten, dan heb je de een fantastische lens te pakken. Tweedehands echt wel te krijgen voor 450-500 euro (ondergetekende heeft hem te koop). Iets minder duur, maar evengoed het bekijken waard is de Tokina collectie. En met een D7xxx serie hoef je ook niet te letten of de lens gemotoriseerd is, dat is je body al.

Een nieuwe Nikkor 70-200 f 2.8 gaat je gehele budget te boven, maar deze is in het tweedehands segment volop te verkrijgen. Eventueel zou je ook kunnen kijken naar de f4 variant. Net zo goed, maar de helft lichter en daardoor beter mee te nemen (mocht je lange wandelingen met de f2.8 variant willen doen dan mag je wel een extra rug meenemen). Tamron en Sigma hebben deze lens ook in hun assortiment, maar evengoed vind je hem nieuw niet onder de 1000 euro.


Onwijs bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik ga even passen en meten met budget en camera, weet eindelijk welke richting ik op moet. Ook voor Essie, dankjewel! *\o/*

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 18:39


Marit_P
Berichten: 428
Geregistreerd: 08-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 19:05


Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 19:29

Geen spiegelreflex maar ik las dat hier iemand een Olympus camera had en deze werd mij vanmiddag in de winkel aangeraden.
Het was een OM10 mark II en dan ben ik wellicht een aantal cijfertjes vergeten :+
Ik ging voor een opvolger voor mijn bejaarde canon EOS400D en dan liefst terug canon, maar hij zei me dat ik beter af was met deze Olympus. Ik was even in de war en ben helemaal vergeten welke lens er op zat maar het was er eentje die mijn 2 canon lenzen in 1x kon vervangen, zowel veraf als dichtbij.
Het moet maar dienen voor foto's van mijn paarden te maken en soms die van stalgenootjes en daar was mijn oudje prima voor, ik merk nu alleen dat hij echt oud wordt (en langzaaaaam).

Hij was 820€ incl de lens.

Wat denken jullie, is dit wat voor een gewone hobby/amateurfotograaf of zijn er andere modellen die ik kan overwegen?

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 19:37

Wil je nieuw of is occasion ook prima?
Voor dat geld heb je nameljk een zeer leuke 7D mark I met een nette lens er bij. En de 7D is echt een goede body waar je nog jaren mee vooruit kunt

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 20:33

Die Olympus is volgens mij hun instap systeemcamera? Er is al een opvolger uit.

Zelf ben ik trouwens wel geinteresseerd in hun systeemcamera's en wil binnenkort eens een set huren.