[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 21:15

Ja dat klopt maar die was nog niet incl deze lens verkrijgbaar en was dan meteen een stuk duurder. En voor wat ik het gebruik was die niet echt nodig, zei hij

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 21:44

Liselot schreef:
Wil je nieuw of is occasion ook prima?
Voor dat geld heb je nameljk een zeer leuke 7D mark I met een nette lens er bij. En de 7D is echt een goede body waar je nog jaren mee vooruit kunt

Op zich vind ik occasie prima maar waarom kan ik dan als de prijs gelijk is, beter voor een 2e hands canon gaan ipv een nieuwe Olympus?

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 22:45

Omdat je naar mijn mening veel meer kan ontwikkelen met een spiegelreflex dan met een systeemcamera

maaikemuis
Berichten: 5278
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 23:24

Granoek schreef:
Liselot schreef:
Wil je nieuw of is occasion ook prima?
Voor dat geld heb je nameljk een zeer leuke 7D mark I met een nette lens er bij. En de 7D is echt een goede body waar je nog jaren mee vooruit kunt

Op zich vind ik occasie prima maar waarom kan ik dan als de prijs gelijk is, beter voor een 2e hands canon gaan ipv een nieuwe Olympus?


Je wordt sowieso een klein beetje voor het lapje gehouden want als het om de 14-150 lens erbij gaat kun je hem voor 120 euro minder gewoon bij bol.com bestellen.

Ik zou persoonlijk voor een update van de canon gaan. Dan zou je eventueel je lenzen gewoon kunnen blijven gebruiken.

Ik ben zelf nog geen fan van systeemcamera’s, al denk ik wel dat dat de toekomst gaat zijn. Olympus zou niet mijn eerste keuze zijn op dit vlak (Fuji of Panasonic eerder). Daarnaast zijn lenzen voor deze camera vaak exorbitant duur en zijn third party lenzen nauwelijks op Olympus ingespeeld.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 23:58

Olympus glas is wel erg goed van kwaliteit, voor mij juist de reden om te kijken naar de Olympus OM-D E-M1 Mark II met wat pro lenzen. Denk ook dat de ontwikkelingen bij olympus dan ook voornamelijk in de body zal zitten en dat de lenzen niet zo snel zullen veranderen.
Loop met mijn huidige canon set nu toch tegen wat beperkingen aan door het gewicht en mijn armen (spierziekte) en dat gaat nog wel een jaartje lukken maar daarna denk ik dat de 500mm niet meer lukt.
En wat minder gewicht zou ook met reizen ideaal zijn. Kan ik op wat langere trips toch ook nog kleding meenemen... :+

Maar goed, eerst maar eens wat huren en een paar dagen mee spelen. Binnenkort maar eens met cameratools bellen, die hebben nu een mooie aanbieding voor het huren.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 01:02

Oh oei hij zei ook tegen mij dat canon en Nikon momenteel achter lopen. En dat een systeemcamera juist meer mogelijkheden biedt dan een spiegelreflex.
Pfffff nou ben ik helemaal in war :+

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 01:11

Granoek schreef:
Oh oei hij zei ook tegen mij dat canon en Nikon momenteel achter lopen. En dat een systeemcamera juist meer mogelijkheden biedt dan een spiegelreflex.
Pfffff nou ben ik helemaal in war :+



Ik werk veel met erg veel verschillende camera's en blijf due systeemcameras zo onlogisch vinden en zoeken hoe je dingen instelt. Dat zou voor mij reden zijn dat er nooit eentje komt

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 01:12

Ja voor het gemak zou ik ook gewoon een spiegelreflex willen, maar blijkbaar ben ik gemakkelijk te manipuleren :=

Abracadabra9

Berichten: 5006
Geregistreerd: 23-03-07

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 01:34

Ik heb een systeemcamera en (Sony A6000) en tot op heden super tevreden! Ik heb er 3 lenzen bij en het past allemaal in een kleine tas. Ideaal!

maaikemuis
Berichten: 5278
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 07:54

Amburtjoz schreef:
Ik heb een systeemcamera en (Sony A6000) en tot op heden super tevreden! Ik heb er 3 lenzen bij en het past allemaal in een kleine tas. Ideaal!


Maar de Sony zou voor mij veruit de grootste voorkeur hebben. Die Olympus vind ik een onlogisch systeem. Het vlaggenschip van Sony is er eentje die ik best zou kunnen overwegen. Alleen heb ik duizenden euro’s aan Nikon lenzen en dat is het mij niet waard (Plus dat ik het nog altijd minder fijn vind werken). Maar qua specs heeft Sony goed spul.

Het is geen kwestie van achterlopen. Het zijn twee verschillende systemen.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 10:05

Liselot schreef:
Omdat je naar mijn mening veel meer kan ontwikkelen met een spiegelreflex dan met een systeemcamera


Dit is tegenwoordig echt niet meer waar. De huidige systeemcamera's doen écht niet meer onder aan de spiegelreflex. En voor het "gemak" , een systeem camera is een heel stuk simpeler, vooral kwa gewicht!

Ik fotograaf nu al een paar jaar met Olympus.

Eerst de Olympus OMD EM10, niet de mark 2 dus. Daar heb ik als amateur 2 heerlijke jaren mee gefotografeerd, maar ik groeide eruit. Het is inderdaad het instap model.

Inmiddels heb ik een flinke upgrade aangeschaft met de Omd em1 mark 2. Heerlijk camera en heerlijke lenzen (ik heb twee pro lenzen).

Ik vind het een heerlijk systeem en zou niet meer snel over stappen. Mijn moeder die met panasonic fotografeerd zit op hetzelfde m43 systeem, waardoor wij probleemloos lenzen kunnen uitwisselen.

Houd er vooral rekening mee dat je oude lenzen niet op een olympus gaan passen. Het is een compleet andere lensvatting. Er zijn wel verloop ringen, maar ik zou dat niet aanraden.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 10:09

Oh man het kan ook niet gewoon gemakkelijk hé hahaha.
Waar kan ik mij verdiepen in de verschillende lenzen en functies? Of welke zoekterm gebruik ik dan best

Op zich lag dat toestel fijn in de hand en hij heeft me laten zien hoe ik iso etc kon wijzigen, het is even anders maar valt wel te leren denk ik, voor mij als amateur.
Ik ben gewoon mijn canon gewend en was daar in principe niet ontevreden over, misschien heb ik me gewoon echt te snel laten ompraten.

Alleen zou de canon die qua specificaties gelijkaardig was aan deze olympus mij een pak meer gaan kosten. Hoewel ik nu ook niet meer goed weet wat te geloven :P

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 10:38

Vriend van mij heeft een olympus pen, heb die wel een vast gehad en ja hij maakt best leuke foto’s. Maar imo echt niet vergelijkbaar met een spiegelreflex. Verder vind ik het voelen alsof je een speelgoedtoestel vast hebt, maar dat is mijn mening

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 10:45

Van wat ik gehoord heb van canon/nikon fotografen die nu olympus (erbij) gebruiken, valt de overstap ook nog wel mee. De menu's zijn wat anders ingedeeld maar de fotografie basis blijft hetzelfde dus wijzen de menu's zich vanzelf.
Ik fotografeer nu met 3 verschillende canon body's (vaak tegelijk met andere lenzen erop) en dat is ook niet altijd handig als je snel moet wisselen :')

Maar goed, kijk eens hoeveel fotografen je glazig aan zitten te kijken als je vraagt of ze weten hoe ze bv snel de AF tracking aan moeten passen.
Dan blijkt dat ze daar nog nooit in het menu naar hebben gekeken...

maaikemuis
Berichten: 5278
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 10:46

Het probleem van Olympus, wat ze al 10 jaar niet hebben weten op te lossen, is dat bij zeker de instapmodellen de iso matig is (bij dit model is alles boven de 800 niet denderend, boven de 1600 eigenlijk niet bruikbaar) en dat de witbalans een dingetje is. Ik ben ooit begonnen met Olympus en om deze redenen overgestapt.

Ik zal zeker niet afgeven op systeemcamera’s. Er zitten mooie apparaten tussen. Voor mij is het alleen nog niet werkzaam genoeg (al zou ik op reis best een lichter exemplaar willen). Alleen deze aanbeveling snap ik niet. Temeer omdat je voor 700 euro ditzelfde systeem kan kopen. Iemand wil graag van zijn voorraad af denk ik.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 10:58

Haha oké duidelijk :P
Als ik dan toch bij canon blijf, welke zou dan een waardige opvolger zijn?
Lijkt me dat elk te verkrijgen toestel momenteel een hele upgrade is voor mijn opaatje maar ik heb wat gegoogeld (is dat juist geschreven?) en kom bij de 750D uit. Alleen valt me die prijs iets té goed mee dus ik gok dat dit niet helemaal top is?

Maar misschien goed genoeg voor mijn doel?
Hij staat op coolblue voor 735€ incl tas, geheugenkaart, extra accu en uv-filter met een 18-55mm lens

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 11:09

Granoek schreef:
Haha oké duidelijk :P
Als ik dan toch bij canon blijf, welke zou dan een waardige opvolger zijn?
Lijkt me dat elk te verkrijgen toestel momenteel een hele upgrade is voor mijn opaatje maar ik heb wat gegoogeld (is dat juist geschreven?) en kom bij de 750D uit. Alleen valt me die prijs iets té goed mee dus ik gok dat dit niet helemaal top is?

Maar misschien goed genoeg voor mijn doel?
Hij staat op coolblue voor 735€ incl tas, geheugenkaart, extra accu en uv-filter met een 18-55mm lens


Ik heb de 750D Ben er blij mee maar nu ik wat meer begin te fotograferen mis ik dat het geen full frame is. Maar goed een fullframe + goede lenzen die is ook 3 keer zo duur. Deze foto's heb ik met mn 750D gemaakt (wel met wisselende lenzen)

https://www.flickr.com/photos/155411328@N08/albums

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 11:11

Dat zijn super foto's, heel vergelijkbaar met mijn huidige denk ik.
Kan ik hier een voorbeeld zetten van iets wat met mijn opacamera is gemaakt? Want van mijn lenzen ben ik eigenlijk heel tevreden. (De foto's overigens ook, alleen de camera is écht basic en ik vind het af en toe ook leuk om te kunnen filmen en dat kan deze niet).

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 11:21

Granoek schreef:
Dat zijn super foto's, heel vergelijkbaar met mijn huidige denk ik.
Kan ik hier een voorbeeld zetten van iets wat met mijn opacamera is gemaakt? Want van mijn lenzen ben ik eigenlijk heel tevreden. (De foto's overigens ook, alleen de camera is écht basic en ik vind het af en toe ook leuk om te kunnen filmen en dat kan deze niet).


Ik heb hier ook wel eens wat geplaatst hoor :) dus moet kunnen. Ik leen ook wel eens de duurdere profi lenzen van mn zwager en merk dat dat vooral een groot verschil geeft. Weet niet wat je nu aan lenzen hebt en of die mee kunnen naar een volgende? Dat zou namelijk voor mij een reden zijn om bij Canon te blijven (als je al goede lenzen hebt)

manzano

Berichten: 23924
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 11:21

Wat is je huidige camera? Of heb ik daar overheen gelezen?

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 11:27

Huidige camera is canon EOS400D, beetje een erfstuk kun je wel zeggen :P
Mijn vader kocht hem tweedehands 1000 jaar geleden en ik heb hem een soort van ingepikt.

Dit is met mijn oudje gemaakt, kwaliteit lijkt alleen echt bagger hier zie ik maar heb ze van FB moeten halen omdat ik de laptop niet bij heb momenteel.
Afbeelding


Ik weet niet goed welke lens er op zit (schaam schaam), ben me er nu pas in aan het verdiepen, deze zat er bij en heeft altijd gewoon zijn ding gedaan.

Alleen, zodra het begint te schemeren klikt hij zooo langzaam en foto's zijn altijd bewogen. Heb er binnen ook niks aan. Dus nu ben ik aan het zoeken wat al die cijfertjes en letters betekenen

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 11:31

Ok, denk dat je dan al heel wat hebt aan t kijken naar wat voor een lenzen je hebt en wat voor een foto's je wil maken :) Elke camera wordt wat langzamer als je hem in bepaalde standen hebt staan als het wat donkerder wordt, dan past ie gewoon zelf de sluitertijd aan om voldoende licht te krijgen. Dat los je niet op met alleen een andere body.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 11:34

Het eerste wat ik doe als ik thuis ben: lens checken :=

manzano

Berichten: 23924
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 12:24

Dat probleem wat je meldt ligt inderdaad aan je lens en niet aan je body.

Mijn 40D is even oud als jouw 400D..... ik heb nu een nieuwe gekocht omdat ik tegen een aantal beperkingen aan liep, maar als je nog alles moet leren denk ik dat je met je 400D ook nog best wat kan behalen.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 13:02

Maar waar kan ik dan het beste info gaan zoeken?
Heb nu een site gevonden van een fotograaf waar best veel uitleg op staat maar soms kom ik nog dingen tegen die ik niet helemaal begrijp.
Ik weet nu dat de cijfertjes (18-55 bv) staan voor het al dan niet kunnen inzoomen :+