[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kimwilliam

Berichten: 1161
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 18:55

Ik zie net ook een canon 700d Met 18-55 lens voor 300. Is deze body iets ?

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 19:10


maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 19:13

Met 1000 verschillende camera’s is het voor ons (mij in ieder geval) ondoenlijk om te zeggen wat past wanneer je zelf nog niet goed weet wat je wilt. Bedenk goed wat je wilt gaan doen en bedenk dat je naast je body ook lenzen nodig gaat hebben die je gaan helpen.

Wanneer het gaat om tweedehands camera’s moet je mijn inziens niet zoeken naar oude camera’s. Zeker niet wanneer dit de instapmodellen zijn. Daarnaast moet je letten op het aantal clicks dat een camera gemaakt heeft. Zeker bij het instapsegement lijken oude eigenaren de neiging te hebben te denken dat ze waardevast zijn, zoals bij de door jou genoemde camera hierboven. Deze zou voor mij niet meer dan 150 euro mogen kosten. Oud ding met een waardeloze lens.

Bedenk eerst eens wat je wilt gaan doen. Heb je een cropcamera nodig, een fullframe of is een systeemcamera mee voor je. Heb je een instapmodel nodig, of moet je een semi professionele body hebben. En wat voor lenzen heb je nodig. Kun je af met de basis of heb je lichtsterke lenzen nodig (en dan kom je er niet met 800 euro, die lenzen alleen zijn al duurder)?

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 10:09

Ik heb nog een 750D met 18-135 liggen. Mag eventueel ook nog weg.

8Eveline

Berichten: 3208
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 19:08

Eigenlijk wil ik over naar een fullframe camera. Op dit moment heb ik een 7d Canon en zal bij Canon blijven.
Vandaag had ik les van iemand die had een Canon 6D mark i en die maakte er prachtige foto's mee. Dus daar neig ik nu naar. Iemand nog tips? Overweeg nog of ik hem als occasion koop of nieuw. Budget is dan ook rond 500/550euro occasion en rond 1000 euro nieuw.

Tips? Wel of niet doen de Canon 6D?

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 19:26

8Eveline schreef:
Eigenlijk wil ik over naar een fullframe camera. Op dit moment heb ik een 7d Canon en zal bij Canon blijven.
Vandaag had ik les van iemand die had een Canon 6D mark i en die maakte er prachtige foto's mee. Dus daar neig ik nu naar. Iemand nog tips? Overweeg nog of ik hem als occasion koop of nieuw. Budget is dan ook rond 500/550euro occasion en rond 1000 euro nieuw.

Tips? Wel of niet doen de Canon 6D?

Niet doen. De specs van de 6D kunnen nauwelijks tippen aan de 7D. Als je dan naar FF over wil stappen, stap dan gelijk door naar de 5D. Ja, dat is duurder maar dat heeft ook een reden. Ze zijn veel beter.
De 6D is echt een instap-FF en dat zie je als je de specs naast de 5D legt.

8Eveline

Berichten: 3208
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 19:38

ikke schreef:
8Eveline schreef:
Eigenlijk wil ik over naar een fullframe camera. Op dit moment heb ik een 7d Canon en zal bij Canon blijven.
Vandaag had ik les van iemand die had een Canon 6D mark i en die maakte er prachtige foto's mee. Dus daar neig ik nu naar. Iemand nog tips? Overweeg nog of ik hem als occasion koop of nieuw. Budget is dan ook rond 500/550euro occasion en rond 1000 euro nieuw.

Tips? Wel of niet doen de Canon 6D?

Niet doen. De specs van de 6D kunnen nauwelijks tippen aan de 7D. Als je dan naar FF over wil stappen, stap dan gelijk door naar de 5D. Ja, dat is duurder maar dat heeft ook een reden. Ze zijn veel beter.
De 6D is echt een instap-FF en dat zie je als je de specs naast de 5D legt.

Ah fijn advies. De prijs van de nieuwe camera is inderdaad auw!
Maar goed ik wil niet blijven overstappen en als ik achteruitga en alleen vooruit ga met fullframe wat schiet ik er dan mee op -O-

Vandaag werd me als camera occasion afgeraden. Nu ben ik geen professional en ik weet eigenlijk nog niet welke kant ik op ga. Me 7D is ook een occasion en bevalt me prima en voor gekozen van wat als ik hem niet veel ga gebruiken ed.
Nu kan ik kijken op http://www.olegkikin.com/shutterlife/ en vergelijken want met die prijzen wordt de 5D een occasion of niet :')
Is het nou echt zo drama met een jaar garantie ed van de fotozaak?

Edit: de CANON EOS 5D MARK II is extreem prima te doen :o maar dat is vast niet goed idee of wel

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 20:18

8Eveline schreef:
ikke schreef:
Niet doen. De specs van de 6D kunnen nauwelijks tippen aan de 7D. Als je dan naar FF over wil stappen, stap dan gelijk door naar de 5D. Ja, dat is duurder maar dat heeft ook een reden. Ze zijn veel beter.
De 6D is echt een instap-FF en dat zie je als je de specs naast de 5D legt.

Ah fijn advies. De prijs van de nieuwe camera is inderdaad auw!
Maar goed ik wil niet blijven overstappen en als ik achteruitga en alleen vooruit ga met fullframe wat schiet ik er dan mee op -O-

Vandaag werd me als camera occasion afgeraden. Nu ben ik geen professional en ik weet eigenlijk nog niet welke kant ik op ga. Me 7D is ook een occasion en bevalt me prima en voor gekozen van wat als ik hem niet veel ga gebruiken ed.
Nu kan ik kijken op http://www.olegkikin.com/shutterlife/ en vergelijken want met die prijzen wordt de 5D een occasion of niet :')
Is het nou echt zo drama met een jaar garantie ed van de fotozaak?

Edit: de CANON EOS 5D MARK II is extreem prima te doen :o maar dat is vast niet goed idee of wel

Nee, de 5D mkII zal je ook maar beperkt vooruit helpen. Daarvoor is ie simpelweg te oud. De 5D mkIII kun je overwegen; dat is een stap beter maar wil je een knaller maken, ga op jacht naar de 5D mkIV. Kost je 2k als occasion, maar dan heb je ook wat.
Ik heb dezelfde stap gemaakt en ja, ik ben er nog steeds van onder de indruk; wat niet hetzelfde is als dat de 7D nu in een hoekje ligt te verstoffen, in tegendeel. Beide camera's hebben ook hun specifieke pluspunten en daarmee prima naast elkaar bruikbaar.

Er is niks mis met occasions, mits je naar een goede winkel gaat. Ga ook niet je camera aan de andere kant van het land halen. Voegt niks toe en als er wat is, kun je weer het halve land doorreizen. Ik heb dat eens meegemaakt met een collega. De enkele tientjes voordeel was ie drie keer kwijt toen er een softwarefoutje in z'n camera bleek te zitten. Dat heeft die toko keurig opgelost, maar hij was wel 300km reizen verder.....

8Eveline

Berichten: 3208
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 20:34

ikke schreef:
Nee, de 5D mkII zal je ook maar beperkt vooruit helpen. Daarvoor is ie simpelweg te oud. De 5D mkIII kun je overwegen; dat is een stap beter maar wil je een knaller maken, ga op jacht naar de 5D mkIV. Kost je 2k als occasion, maar dan heb je ook wat.
Ik heb dezelfde stap gemaakt en ja, ik ben er nog steeds van onder de indruk; wat niet hetzelfde is als dat de 7D nu in een hoekje ligt te verstoffen, in tegendeel. Beide camera's hebben ook hun specifieke pluspunten en daarmee prima naast elkaar bruikbaar.

Er is niks mis met occasions, mits je naar een goede winkel gaat. Ga ook niet je camera aan de andere kant van het land halen. Voegt niks toe en als er wat is, kun je weer het halve land doorreizen. Ik heb dat eens meegemaakt met een collega. De enkele tientjes voordeel was ie drie keer kwijt toen er een softwarefoutje in z'n camera bleek te zitten. Dat heeft die toko keurig opgelost, maar hij was wel 300km reizen verder.....

Ik zag het inderdaad pff die prijzen is niet kinderachtig. Snap ook wel dat je betaald voor kwaliteit maar wat een prijs zeg. En na me 7D is dit toch een prijs klasse apart zeg. Ik ga weer even zoeken naar occasions van de 5D mkIV
Ik ga maar eens over denken wat ik doe. Het is toch hele stap en twijfel of ik echt al klaar ben voor die stap met dat bedrag of niet moet miepen en beter moet leren omgaan met me 7D.
Bedankt voor je advies nu weet ik ongeveer wat me volgende stap wordt

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 20:44

De 7D is nog altijd een uitstekend stukje techniek waar je uitstekende foto's mee kunt maken.
Met een 70-200 f2.8 en een teleconverter schiet je probleemloos vogels uit de lucht, ook aan windkracht 6 :j

Die Jan-van-Gent nog maar eens:

Afbeelding
(ja, het scherptepunt klopt niet, mijn fout)

Janinevv

Berichten: 13231
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 00:24

Van laatst in mediamarkt geweest en daar was de 90D echt een fijne body! Wil het toch weer graag oppakken.. maar vind keuze tussen crop en fullframe nog steeds lastig..

Janinevv

Berichten: 13231
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 11:48


ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 19:33


Janinevv

Berichten: 13231
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 19:37

Nee klopt maar dan zou ik eerder voor tweede hands gaan. Maar ik wil wel graag vooruit kunnen met 90D

thirteenn

Berichten: 2082
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 19:42

Pas maar op bij de MediaMarkt. Ik heb gister mijn negatieven scanner op de bus gedaan voor reparatie dus dacht ik kijk alvast bij de MediaMarkt naar dezelfde mocht hij niet te repareren zijn. 3 januari kostte hij 74 euro en nu met de BTW weg ermee 89 euro! Is toch van de zotte :+

Janinevv

Berichten: 13231
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 19:44

thirteenn schreef:
Pas maar op bij de MediaMarkt. Ik heb gister mijn negatieven scanner op de bus gedaan voor reparatie dus dacht ik kijk alvast bij de MediaMarkt naar dezelfde mocht hij niet te repareren zijn. 3 januari kostte hij 74 euro en nu met de BTW weg ermee 89 euro! Is toch van de zotte :+


Hij is goedkoper want met de zelfde lens stond hij vorige week voor 1640 ofzo. En op camera nu is hij 1200 alleen body..

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 19:47

thirteenn schreef:
Pas maar op bij de MediaMarkt. Ik heb gister mijn negatieven scanner op de bus gedaan voor reparatie dus dacht ik kijk alvast bij de MediaMarkt naar dezelfde mocht hij niet te repareren zijn. 3 januari kostte hij 74 euro en nu met de BTW weg ermee 89 euro! Is toch van de zotte :+

Bij de speciaalzaak is de 90D nog altijd zo'n 300 euro duurder.
Als je alleen voor de prijs gaat, moet je bij de Mediamarkt zijn; wil je ook nog wat service, koop je toch beter bij de speciaalzaak.


Janinevv schreef:
thirteenn schreef:
Pas maar op bij de MediaMarkt. Ik heb gister mijn negatieven scanner op de bus gedaan voor reparatie dus dacht ik kijk alvast bij de MediaMarkt naar dezelfde mocht hij niet te repareren zijn. 3 januari kostte hij 74 euro en nu met de BTW weg ermee 89 euro! Is toch van de zotte :+


Hij is goedkoper want met de zelfde lens stond hij vorige week voor 1640 ofzo. En op camera nu is hij 1200 alleen body..

Dan kun je je afvragen hoe zinvol de onkunde van de Mediamarkt nog is: https://www.cameranu.nl/nl/p3071622/can ... -dslr-body

Janinevv

Berichten: 13231
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 19:48

ikke schreef:
Pas maar op bij de MediaMarkt. Ik heb gister mijn negatieven scanner op de bus gedaan voor reparatie dus dacht ik kijk alvast bij de MediaMarkt naar dezelfde mocht hij niet te repareren zijn. 3 januari kostte hij 74 euro en nu met de BTW weg ermee 89 euro! Is toch van de zotte :+

Bij de speciaalzaak is de 90D nog altijd zo'n 300 euro duurder.
Als je alleen voor de prijs gaat, moet je bij de Mediamarkt zijn; wil je ook nog wat service, koop je toch beter bij de speciaalzaak.


Janinevv schreef:
thirteenn schreef:
Pas maar op bij de MediaMarkt. Ik heb gister mijn negatieven scanner op de bus gedaan voor reparatie dus dacht ik kijk alvast bij de MediaMarkt naar dezelfde mocht hij niet te repareren zijn. 3 januari kostte hij 74 euro en nu met de BTW weg ermee 89 euro! Is toch van de zotte :+


Hij is goedkoper want met de zelfde lens stond hij vorige week voor 1640 ofzo. En op camera nu is hij 1200 alleen body..

Dan kun je je afvragen hoe zinvol de onkunde van de Mediamarkt nog is: https://www.cameranu.nl/nl/p3071622/can ... -dslr-body[/quote]

Heb je daar echt meer garantie bij? Je hebt bij mediamarkt 2 jaar fabrieks garantie .. en hoe zit het met die lens reward ?

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 21:04

Janinevv schreef:
ikke schreef:
Dan kun je je afvragen hoe zinvol de onkunde van de Mediamarkt nog is: https://www.cameranu.nl/nl/p3071622/can ... -dslr-body


Heb je daar echt meer garantie bij? Je hebt bij mediamarkt 2 jaar fabrieks garantie .. en hoe zit het met die lens reward ?

Lensreward is cashback op een lens uit de Canon-lijn.

Als je klikt op die banner zie je ook dat zij 5 jaar garantie geven

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 08:39

Voor de liefhebbers: ik heb nog een canon 5DIII te koop

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101687
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 09:57


ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 10:13

Bellatrix schreef:
Ik wil heel graag een fullframe camera maar een nieuwe kan ik niet betalen dus ik zit te kijken naar een occasion.

https://www.foto-occasions.nl/canon/can ... occasions/

Ik zie hier 1D maar die is mij nog steeds veel te duur.

Ik zie ook 5D en 6D, wat is het verschil tussen deze 2? Welke zou beter presteren of maakt het niet veel uit?

Ik zie bijvoorbeeld een 5D body voor €325. https://www.fotosipkes.nl/occasion-s/ca ... 03735.html Zou dat wat zijn of niet?

Als je 'm kunt betalen de 1Dx maar anders ga je voor de 5D mkIII of de mkIV

De 6D is een instap-FF en dat zie je terug in (het gebrek aan) specs. De 5D mkIII is wat ouder maar in de basis een dijk van een body, die je nog steeds niet teleur zal stellen. Natuurlijk gaan de specs van de 5D mkIV verder maar daar is het ook een jongere body voor.

Gezien je dat al eens eerder gevraagd hebt, voel je nog steeds welkom om mijn 5D mkIV uit te komen proberen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101687
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 10:15

Ohja, dat is goed. Wanneer zou je kunnen?

Lieszje
Berichten: 7179
Geregistreerd: 13-10-08

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 10:21

Ik kom ook even meelezen en het topic doorlezen :)

Ik wil graag een spiegelreflex camera om net wat mooiere foto's te kunnen maken en wat meer opties te hebben.
Het gaat vooral om een keer een foto te maken van bijv. mijn motor maar wil ook graag macro foto's kunnen maken.
Ben nu een beetje op marktplaats aan het kijken maar mijn budget is helaas max. 150-200 euro.
Mochten er mensen nog tips hebben dan hoor ik het erg graag.

Courses

Berichten: 9944
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 10:35

150-200 is wel aan de lage kant, tweedehands kopen is niet een issue als je weet waar je op moet letten. Echter is het wel zo dat second hand, zeker de instapmodellen, qua clicks nog wel eens aan de hoge kant kunnen uitvallen. Als je dan een keer een slechte sluiter ertussen hebt zitten kan je zo weer een nieuwe DSLR moeten halen. Spaar nog even 2 maandjes door en dan heb je iets meer speelruimte qua budget, kan je wellicht bij een gerenomeerde fotozaak een nette occassion kopen of een nieuwe body met kitlens.