[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101755
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 11:49

Ik werk nooit met sterren of vlaggetjes. :')

Ik gooi gelijk weg wat ik niet wil en de rest bewerk ik.

Bagheera_206

Berichten: 25895
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 12:23

Ik vind het vooral heel prettig en snel werken als je weer met honderden foto's terug komt van dagje fotograferen op event/wedstrijd/meeting/etc.

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14471
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 12:57

Bagheera_206 schreef:
Ik vind het vooral heel prettig en snel werken als je weer met honderden foto's terug komt van dagje fotograferen op event/wedstrijd/meeting/etc.


Yes, agree. Hier ook één keer alles doorlopen op dit soort grote evenement dagen, sneltoets x gebruiken om te rejecten wat ik niet goed genoeg vindt en dan alles definitief weg. :j Waar ik niet achter sta, komt gewoon niet online en ga ik dus ook niet bewaren. Dan van de rest bewerk ik er een paar na als preview en markeer ik als een vlaggetje, en de rest gaat met een watermerk dwars er doorheen online.
Als ik van zowel mij als mijn vriend alles ga nabewerken dan ben ik én een eeuwigheid bezig wegens het hoge aantal (ligt aan het soort en duur van evenement of bruiloft uiteraard hoeveel je er samen over houdt) en daarnaast het is altijd maar afwachten hoeveel je verkoopt. Dan heb je er weer heel veel werk aan gehad en dan verdiend het zich niet terug, zonde.
Bij vooraf aangevraagde betaalde opdrachten is het natuurlijk een ander verhaal.

absque_dubio

Berichten: 7849
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:37

Nu toch aan het rondkijken voor een andere body.. De R50 of een tweedehands 7D mkII? Budget voor body is rond de 750,-
Hierna wil ik (van het voorjaar oid) een tamron/sigma 70-200 F2.8 lens aanschaffen. Die van canon is wat boven budget.. ook voor die lens wil ik rond de 750,- klaar zijn.
Toch maar over naar de R50 en een mount erop? Of ga ik me met de 7D de aankomende jaren ook prima vermaken? Of ga ik spijt krijgen dat ik niet gelijk op systeem ga over stappen?

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 11:22

Hoi was ik weer

Ik ben eigenlijk wel benieuwd (als ik de vraag hier kan stellen) welke modellen goed zijn voor filmen en goed met foto’s.

Zit eraan te denken om eventueel het filmen meer op te gaan pakken en wil dus mij daarin ook wat meer verdiepen.

Ik las zelf dat bepaalde van Sony goed zijn.
Zijn er alles kunners? Of is het vaak of het een of het ander?

Zit nu bij Canon eventuele overstap zou kunnen.
Een systeem camera heeft de voorkeur

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 11:36

Sony heeft zeker alleskunners :j
Ik werk zelf met de crop a6600, en ga de a6700 aanschaffen komend voorjaar. Ik doe trouwvideo- en fotografie ermee.
En in de full-frame modellen heb je de A7III en de A7IV die perfect zijn voor foto en video, en de A7S serie richt zich nog meer op video, met oa betere slowmotion mogelijkheden.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 13:34

Ik heb met black friday de Canon R50 gekocht als absolute beginner, maar tot nu toe erg blij mee en vind het ook leuk om er mee aan te klooien. Van vriendinnetje online fotocursus gekregen. Gaat een wereld voor mij open wat termen betreft! Heb er gelijk een goede zoomlens bij gekocht, dus hopelijk kan ik op mijn safari reis mooie plaatjes schieten!

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 16:36

8nnemiek schreef:
Sony heeft zeker alleskunners :j
Ik werk zelf met de crop a6600, en ga de a6700 aanschaffen komend voorjaar. Ik doe trouwvideo- en fotografie ermee.
En in de full-frame modellen heb je de A7III en de A7IV die perfect zijn voor foto en video, en de A7S serie richt zich nog meer op video, met oa betere slowmotion mogelijkheden.


Ah top dankje voor je input !
Ga eens er naar kijken :j

Sydney_Zorro

Berichten: 185
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 10:28

Hi! Ik ben een nieuwe camera gebruiker dus heb er nog vrij weinig verstand van. Maar ik loop tegen een probleem aan. Ik heb een Canon EOS R50 gekocht, hier zit een standaard 18/45mm lens bij. Ik heb direct een betere lens gekocht namelijk een Tamron F2.8 70/200mm. Deze heb ik tweedehands gekocht en ook gezien dat deze werkend was op deze camera. Gistermiddag deed deze het constant niet met daglicht op mijn camera. Het beeld ging op zwart na het maken van een foto, deze sloeg niet op en een rood knopje aan de zijkant gaat branden. Echt een soort storing en de hele camera doet het dan niet meer. Uitzetten gaat alleen door de accu eruit te halen. Gisteravond deed die het wel, ook buiten foto’s gemaakt met kunstlicht van onze lamp. Dus ik dacht dat het probleem weg was. Maar nu met daglicht gebeurt weer precies hetzelfde. Ik heb geen flauw idee hoe dit komt en hoe ik dit kan verhelpen. Ik heb er foto’s van, misschien dat een van jullie het weet?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 01:04

Hi hi!

Ik ook even binnenvallen. Heb de afgelopen pagina's gelezen en daar al veel informatie uit gehaald.

Op dit moment ben ik op wereldreis en ik merk dat ik niet meer heel erg tevreden ben met mijn huidige camera (Canon 1100D). Ik heb hem al jaren en merk dat die nu toch wel aan vervanging toe gaat zijn. Ook de 80-200 lens die ik erbij heb heeft veel moeite met scherpstellen. Irritant, want daarom doe ik het maar vaak manueel. Alleen dat is niet handig als je zoals vandaag net 1 seconde een walvisstaart boven water hebt.

Daarom wil ik graag als ik terugben een nieuwe camera halen. Mijn budget is helaas niet al te groot. Denk maximaal een euro of 600 exclusief lens. Ik zit nu aan Sony te denken en zag onder andere de A6100 en A6400. Ook zijn er een paar tweedehands te vinden.

Wat ik ermee wil:
- filmen!
- Potret fotografie
- Wildlife
- Reisfotografie


Mijn plan is om aan het einde van het jaar weer de Amazone in te gaan, dus daarvoor wil ik sowieso een goede camera hebben. Vooral het filmen is belangrijk, want ik vind het heerlijk om een soort korte documentaires te gaan maken.

Wat zijn jullie ideeën?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 07:06

De a6100 is een mooie camera die binnen je budget past, maar het nadeel als je veel wil filmen is dat ie geen interne beeldstabilisatie heeft. En geen animal eye focus.
De a6700 past echt niet binnen je budget? Die is werkelijk fantastisch voor zo’n reis, de accu gaat ook veel langer mee.. Die stelt via AI razendsnel scherp op bv dieren, en de beeldstabilisatie is ongelofelijk goed. Filmt 4K tot 120fps, dus super slowmotion en ragscherp. Maar is dus wel heel wat duurder.
De a6100 is ook zeker een mooie camera, maar zit wel echt op de grens voor wat je ermee wil, net zoals alle andere camera’s in die prijsklasse.

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 18:07

Super bedankt voor je reactie! Helaas kan mijn bankrekening dat niet aan na straks 6 maanden reizen en geen inkomsten XD

Het is ook een beginnende hobby, dus moet sowieso kijken of ik het interessant genoeg vind om te doen :) Ik ga ook even de tweedehands markt in de gaten houden en dan kijken wat het wordt. Denk dat ik dan begin met iets als A6100 en als ik het echt leuk vind kan ik altijd nog verder sparen natuurlijk :)

Qua clicks, ik zie best wat tweedehands met echt 25k clicks. Dat klinkt voor mij megaveel, wat is wel de max om nog een tijd mee te kunnen?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 18:54

Je zou nog kunnen kijken naar de a6600 tweedehands. Die is ook érg goed voor video, heeft ook interne stabilisatie en animal eye focus.

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 19:11

Die zag ik wel ergens voorbij komen en zou dan nog ongeveer kunnen qua budget! Dus dat zou wel een optie zijn :)

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 22:14

De a6600 kan ook behoorlijk goed tegen warmte, waar de a6300 en a6500 wat meer problemen mee hebben.. en de accuduur is perfect. Daardoor is ie wel ook weer ietsje zwaarder, maar nog steeds een heel fijn gewicht om mee te reizen.

_Lorette_

Berichten: 12085
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 13:27

Op kantoor hebben we een Panasonic FZ1000 liggen voor alle dagelijkse foto's en video's waarvoor we geen fotograaf of videograaf inhuren. Deze is na jarenlange trouwe dienst helaas aan vervanging toe.

Wat zouden jullie kiezen voor een budget van 1.000 euro? Met een beetje systeemcamera loop ik vast op de lenzen. Die zijn te duur en vaak niet allround genoeg.

De camera wordt gebruikt voor het maken van projectfoto's (van gerenoveerde woningen/gebouwen), maar ook voor foto's van nieuwe medewerkers, bijeenkomsten en feestjes, etc.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 14:01

Met €1000 voor de complete set kom je al gauw bij een kitlens uit, of een refurbished camera. Is die €1000 incl of excl btw?

Ik weet niet of een bedrijf over refurbished btw terug kan vragen, dus waarschijnlijk kom je dan toch bij nieuw uit.
Deze set zit nét boven het budget, maar dan heb je wel zowel de groothoeklens voor binnenshuis als een zoomlens voor als dat nodig zou zijn.
https://www.coolblue.nl/product/838683/ ... gL9dvD_BwE

_Lorette_

Berichten: 12085
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 16:29

Geen idee, eigenlijk. :+ Ik vermoed dat 1.000 euro excl. btw prima is.

Ik heb nu op het lijstje:
- Panasonic FZ2000
- Sony A6100 + 16-50 mm + 55-210 mm
- Nikon Z30 + 16-50 mm + 50-250 mm
- Canon R50 + 18-45 mm + 55-210 mm

Vooral de Sony en de Nikon zijn vergelijkbaar, denk ik. Ik vraag me af of de eye focus van Sony nog een pluspunt is. De camera moet door iedereen gebruikt kunnen worden en dat scherpstellen blijft altijd een dingetje. :P Misschien helpt de Sony meer bruikbare foto's te maken met hun focus.
De Panasonic is als bridge handig (geen geklooi met lenzen) én hij heeft wellicht de beste stabilisatie.

Lastig. Alles heeft zo zijn voordelen en nadelen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 16:33

Ik hen geen ervaring met de andere merken, maar de eye focus van Sony is wel echt heel handig ja. Zeker bij beweging is het een erg fijne toevoeging. De camera is verder makkelijk in gebruik. Ontspanknop half indrukken, dan zie je waar hij scherp stelt, en dan druk je door. Voor gewone kiekjes is de auto stand prima.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 22:48

Canon r50 heeft ook zo'n auto focus. Ik ken zelf sony niet hoor en ben nog maar een beginner, maar mijn canon stelt ook scherp op ogen. Volgens mij heeft canon dat redelijk doorontwikkeld in korte tijd.

De fz1000II is misschien ook nog een optie?

Bagheera_206

Berichten: 25895
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 07:16

De autofocus van Canon is inderdaad ook helemaal prima. Zeker voor eye focus en animal detection. En natuurlijk voor het filmen als paard beweegt. Alleen pakt mijn R6 niet altijd het paard goed en dan kunnen we altijd terugvallen door zelf een AF punt te kiezen. Geloof dat de R62 al een extra update had qua horse focus.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 08:47

Zelf vind ik het altijd handig om een paar vergelijkingsfilmpjes op Youtube te kijken als ik tussen verschillende modellen/merken moet kiezen. Dan zie je mensen met verstand ervan die beide modellen gebruiken en ook goed de plus en minpunten kunnen aangeven.

NorwayFjord

Berichten: 3153
Geregistreerd: 10-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 09:13

Dan nog steeds vind ik het lastig waarvoor te kiezen haha :+ Ik wil al tijden een nieuwe body maar ben nog steeds aan het twijfelen wat een goede opvolger voor m'n Canon 70D zal zijn (vrijwel alles van de nieuwere camera's wel waarschijnlijk want de mijne is aardig bejaard :') ). Heb al meerdere filmpjes gekeken maar blijf het moeilijk vinden. Voor mij is het vooral budget VS mogelijkheden van de camera en waar doe ik goed aan want ik wil graag een fijne camera waar ik weer even mee vooruit kan.

Emori

Berichten: 13117
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 22:09

Vind het ook lastig, ben ook opzoek naar een opvolger voor m’n 70D.

NadiaM

Berichten: 1111
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 12:48

Ik ben ook nog steeds opzoek naar vervanging voor mijn vertrouwde 7D.
Echt lastig he, durf ook niet over te stappen op een ander merk... lijkt me zo wennen.
Ik kom toch steeds op de R7 uit, die is wel betaalbaar.