[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 22:39

De nieuwe systeemcamera’s zijn wat meer afgestemd op video.. Ze hunten minder (het heen en weer schieten tijdens automatisch scherpstellen) en je kan meestal ook op een langzamere snelheid scherpstellen instellen, en daarnaast hebben veel nieuwere modellen oa 4k video, betere beeldstabilisatie, zebra modus, log-stand voor een groter dynamisch bereik enz.

Bagheera_206

Berichten: 25883
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 22:45

ikke schreef:
Bagheera_206 schreef:
Superblij met de overstap. :j

De autofocus is veel accurater en sneller. En scherpstelpunten over het hele scherm. Bij een systeemcamera kun je gewoon filmen door de zoeker.

Maar blijft dat binnen het budget van de vraagsteller?

Als een occ 5D mkIV met 1600 - 1700 euro eigenlijk boven budget is, gaat een fatsoenlijke systeem set, inkl nieuw glas, dan wel passen? Dat trek ik in twijfel.

Het zou niet goed zijn als een 2 jaar oude systeemcamera van vergelijkbare prijsklasse slechter zou presteren dan een body van 5-6 jaar oud. Dat hoef je je niet af te vragen. Maar heb je meer budget beschikbaar om die overstap goed te maken? DAT is de afweging die je moet maken.


Volgens mij kost de Canon EOS R nieuw rond de 1700 euro. Tweedehands wellicht goedkoper te vinden. Met een adapter ring kun je gewoon al het oude EF glas blijven gebruiken. Mijn EF glas vind ik zelfs beter presteren op mijn R6 dan op mijn oude trouwe 5D3.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 23:17

Bagheera_206 schreef:
ikke schreef:
Maar blijft dat binnen het budget van de vraagsteller?

Als een occ 5D mkIV met 1600 - 1700 euro eigenlijk boven budget is, gaat een fatsoenlijke systeem set, inkl nieuw glas, dan wel passen? Dat trek ik in twijfel.

Het zou niet goed zijn als een 2 jaar oude systeemcamera van vergelijkbare prijsklasse slechter zou presteren dan een body van 5-6 jaar oud. Dat hoef je je niet af te vragen. Maar heb je meer budget beschikbaar om die overstap goed te maken? DAT is de afweging die je moet maken.


Volgens mij kost de Canon EOS R nieuw rond de 1700 euro. Tweedehands wellicht goedkoper te vinden. Met een adapter ring kun je gewoon al het oude EF glas blijven gebruiken. Mijn EF glas vind ik zelfs beter presteren op mijn R6 dan op mijn oude trouwe 5D3.

Ehm, 5D mkIII, 12 jaar oud? dan mag je wat verwachten, hè }>

Maar ik kan niet op de bankrekening van de vraagsteller kijken.
De R zag ik zo gauw voor 1400 euro kaal aangeboden als occ. Komt er altijd wat spul bij, dus laten we zeggen dat de vraagsteller voor 1500 - 1600 euro fotograferend de winkel uit loopt, met haar eigen glas.

Als dat binnen het budget blijft, is dat een keuze om serieus te nemen.

Over de afschrijving zou ik me niet zoveel zorgen maken, dat gaat bij systeem ook hard.

Bagheera_206

Berichten: 25883
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 23:25

True! Mijn 5D3 ergens rond 2012 gekocht. De R6 was goedkoper dan mijn 5D3 destijds. :')

Inderdaad. Adapter ring en extra accu kost je ook al weer 200 euro dus kom je wel op die 1600 euro uit.

Bagheera_206

Berichten: 25883
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 17:00

Weer mooie vergelijking. Dit keer met de Sony A7 IV.


Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 00:51

Welke camera zoek ik?

Ja alweer die vraag. Maar dit keer kom ik er niet helemaal uit...
Ik heb ook een groter budget dan voorheen.

Ik twijfel tussen Sony a6000 of Nikon Z6II

Sony heeft meer keuze in lenzen tov de Nikon. Maar de Nikon kan natuurlijk wel de oude lenzen nog via de adapter (met behoud van automatische scherpstelling?)?

Ik wil sowieso ook wat duurdere lenzen... Denk aan lenzen met vaste F waarde zoals F1.8 of F2.8 (max F4) dan kwam ik bij Sony zoiezo al op meer keuze uit.

Doel: actiefoto's van dieren (honden en paarden voornamelijk) maar ook portretfotografie van mens en dier.

Budget inclusief lens tot 4.000 euro

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 08:23

Welke oude lenzen heb je van Nikon? Zijn die zo goed dat ze het waard zijn om ze nog te gebruiken en er een vrij dure adapter voor aan te schaffen?

Verder heb ik niet veel ervaring met de nieuwe Nikon camera’s, wel met Sony. Met 4000 euro kun je met Sony alle kanten op. Crop of fullframe. Heb je al wat verschillende modellen vergeleken? De a6000 is echt het instapmodel. Prima kwaliteit, maar heeft bv geen in-body stabilisatie, geen 4k video enz. Dingen die je zeker niet altijd nodig zal hebben, maar uiteindelijk misschien toch van pas kunnen komen als je verder wil gaan dan wat hobbymatig fotograferen.
Ik heb zelf de a6500 en de a6600, heerlijke camera’s!
Voordeel van crop is dat de lenzen wat goedkoper zijn. Maar de a7iii zou bv ook binnen je budget passen.
Qua lenzen heb ik oa de 30mm f1.4 van Sigma, héérlijke portretlens voor niet enorm veel geld. En de 16-70mm Zeiss lens is een erg fijne all-round lens voor oa landschappen en portretten.
De 70-200mm f2.8 is een erg goede lens voor full-frame. Maar kan in principe ook zonder problemen op crop worden gebruikt, dan gedraagt ie zich als een 105-300mm lens.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 10-11-21 08:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Bagheera_206

Berichten: 25883
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 08:28

Art_Ificious schreef:
Welke camera zoek ik?

Ja alweer die vraag. Maar dit keer kom ik er niet helemaal uit...
Ik heb ook een groter budget dan voorheen.

Ik twijfel tussen Sony a6000 of Nikon Z6II

Sony heeft meer keuze in lenzen tov de Nikon. Maar de Nikon kan natuurlijk wel de oude lenzen nog via de adapter (met behoud van automatische scherpstelling?)?

Ik wil sowieso ook wat duurdere lenzen... Denk aan lenzen met vaste F waarde zoals F1.8 of F2.8 (max F4) dan kwam ik bij Sony zoiezo al op meer keuze uit.

Doel: actiefoto's van dieren (honden en paarden voornamelijk) maar ook portretfotografie van mens en dier.

Budget inclusief lens tot 4.000 euro


Wat heb je nu ook al weer voor body en objectieven? Het is altijd beetje stuivertje wisselen qua merk welke op dat moment het fijnst is. Nikon heeft gewoon veel meer 2e hands objectieven die het idd perfect doen met een adapter.

Ik zou de Sony A7 III en A7 IV ook nog in je vergelijking meenemen. De Nikon Z6 II is namelijk full frame en ik dacht de Sony A6000 niet. En als merk niet echt uit maakt en je bent bereid om over te stappen heb je ook nog de Canon R en R6.

Voor jouw budget heb je iig een nieuwe fullframe systeem camera, adapter, extra accu en batterygrip en wellicht nog een 2e hands 70-200mm f/2.8.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 10:12

Voordeel is dat ik vanaf 0 begin ik heb geen lenzen ofzo meer.

Door een fotograaf die zaterdag foto's van mijn hond gemaakt heeft werd mij wel een full frame aangeraden, en vermelde zij me ook de Nikon Z6II

Bagheera_206

Berichten: 25883
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 10:22

Dan maakt het niet uit. Zijn Canon, Sony en Nikon allemaal prima. +:)+

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 10:38

Er zijn fotografen die zweren bij full-frame, maar het voordeel is niet zo groot als sommigen beweren. Full-frame is lichtsterker. Niet gigantisch veel, maar een of enkele stops verschil kan handig zijn bij actiefoto’s op donkere locaties zonder flits bijvoorbeeld. Maar daarentegen is een full-frame ook een stuk duurder, en zwaarder.
De a7iii met 70-200 f2.8 valt mooi binnen je budget, zeker met de cashback.
Zelf loop ik soms dagen van 15 uur, en dan met twee camera’s ben ik erg blij dat ik met crop camera’s werk, dat scheelt flink in gewicht! Ik moet zeggen dat ik de lichtgevoeligheid van een fullframecamera totaal niet mis. Bij donkere feesten gebruik ik mijn f1.4 lens en kan ik prima beweging vastleggen zonder veel ruis, en met alleen een beetje inflitsen. Het iso van moderne camera’s kan behoorlijk veel hoger dan vroeger, daar is flink vooruitgang geboekt.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 11:48

De 70-200 f2.8 is die nog verkrijgbaar? Bij kamera express is alleen de F4 nog te verkrijgen namelijk.

Bagheera_206

Berichten: 25883
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 11:59

Art_Ificious schreef:
De 70-200 f2.8 is die nog verkrijgbaar? Bij kamera express is alleen de F4 nog te verkrijgen namelijk.


Over welke heb je het? Er zijn zoveel versies, merken en modellen van de 70-200mm f/2.8. :=

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 12:11


Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 12:41

Well... Heb een investering gedaan :')
Sony a7iii + Sony 70-200 f2.8

Op de Lens stond echter 200 cashback maar die is er bij betalen niet afgegaan. Ik snap niks van cashback dus misschien doe ik iets mis :+

Volgens de site heb ik ze morgen in huis... Ware het niet morgen is een feestdag dus dan vermoed ik vrijdag of maandag.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 12:45

Mooie combi!

De cashback kun je later terug vragen, als je em binnen hebt. Even formuliertje invullen. Volgens mij hebben ze beide cashback momenteel, dus dat scheelt flink.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 12:50

Haha OK zo werkt dat dus. Prima ben heel benieuwd.

Ik vond mijn foto's met de Nikon D7200 in combi met 70-200 F4 al leuk (had ik 2 jaar terug)
Dus denk dat met mijn nieuwe set het al helemaal leuk wordt. De F2.8 is lichtsterker dus hopelijk makkelijker in ietswat donkere bossen.
Het gewicht lijkt me ook iets beter. Zal niet heel veel schelen, maar toch wel iets.

Even een rib uit mijn lijf. Maar had een financiële meevaller eind vorige maand. Dus kan er vanaf :D

Bagheera_206

Berichten: 25883
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 13:01

Art_Ificious schreef:
Well... Heb een investering gedaan :')
Sony a7iii + Sony 70-200 f2.8

Op de Lens stond echter 200 cashback maar die is er bij betalen niet afgegaan. Ik snap niks van cashback dus misschien doe ik iets mis :+

Volgens de site heb ik ze morgen in huis... Ware het niet morgen is een feestdag dus dan vermoed ik vrijdag of maandag.

Mooie set! +:)+

Happy_Hippie

Berichten: 865
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 19:39

Hier ook aan het kijken voor een nieuwe camera. Ik wil men canon Eos R weg gaan doen en zit te denken om de overstap naar Sony te gaan maken binnenkort ga ik de Sony Alpha A7iv proberen een weekend en aankomend weekend de R6.

Maar zit te twijfelen om niet gewoon de R5 te gaan halen alleen is dat wel weer gelijk bijna 5k .

Ben zelf autofotograve en af en toe doe ik dieren (honden).
Ook wil ik het filmen meer op gaan pakken dus is 4k 60fps wel een must.
Sony heb ik gemerkt dat die echt een degelijk betere bereik heeft en ik weet niet wat het is maar tot nu toe spreekt Sony me zo enorm aan (Sony Alpha a7iii).

Doe nog niet veel betaald maar ben wel een groei aan het maken met betrekking tot bekendheid als fotograve binnen de auto's.

Zoveel keuzes dat ik het zelf niet meer weet XD

Betreft lenzen ga ik eerst gewoon met adapter werken doe ik nu ook met de R).

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 18:39

Ik mag mezelf aan het eind van het jaar op een nieuwe body trakteren en ga nu toch ook maar de overstap naar systeemcamera maken. Ik blijf bij Nikon, ik heb een aantal goede lenzen en ben gewend aan Nikon.
Een paar vragen voor de kenners hier. Welk verschil ga ik merken tussen de Z6ii en de Z7ii? Passen de Nikon objectieven met een adapter of geeft dat toch problemen?
En ik heb nu twee body's, de D7500 en de D750, waarvan ik er eentje in wil ruilen. De ander blijft als reserve. De D7500 is een fijne body, maar hij presteert zoveel minder met hogere iso dat ik hem eigenlijk nooit meer gebruik. Die zou ik dan in willen ruilen, samen met een objectief welke niet op een fullframe past. Is dat een verstandige keuze?

its_daantjee
Berichten: 1914
Geregistreerd: 17-03-13

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 20:32

hoi! ik kom toch even onder mijn meelees steen vandaan. Ik ben me aan het verdiepen in welke camera ik het beste aan kan beginnen. Ik heb wel iets ervaring met fotograferen maar moet alle technische instellingen etc echt nog leren. Ik ga regelmatig met de Canon eos2000d van een vriendin op stap. opzich vind ik dit een hele fijne camera!

ik wil vooral paarden fotograferen en zou het leuk vinden om mooie sport/actiefoto's te kunnen maken zonder dat de helft van het paard bewogen of onscherp is. ik ken de 70-200 lens, maar daar wil ik nog even voor doorsparen.

zijn er hier kenners die eens met me mee willen denken? Ik wilde voor de 2000d gaan omdat dit een voor mij bekende camera is, maar ik ben bang dat ik dan in een korte tijd toch een snellere camera wil. ook heb ik gekeken naar de systeemcamera's omdat deze toch de toekomst zijn en naar mijn inschatting ook iets sneller/meer foto's per seconde kunnen maken waardoor ik actiefoto's scherper en mooier heb. maar misschien is dit een hele verkeerde inschatting :+

ik kwam de Canon M50 Mark II voor een mooie prijs tegen, een systeemcamera. kan ik daar mee uit de voeten voor wat ik graag wil of zijn er betere opties in de zelfde prijsklasse?

voor een body wil ik voor nu zo'n 600 euro uitgeven omdat ik eerst zeker wil weten dat ik plezier blijf houden aan het fotograferen. bij de perfecte body kan ik iets schroeven in mijn budget, maar dat zal niet om veel grotere bedragen gaan.

en stel dat het de eos m50 mark II wordt, klopt het dan dat ik voor veel lenzen een adapter nodig zal hebben? heeft dat nog invloed op de kwaliteit?

ook heb ik de Sony A6000 gezien. Is deze beter/slechter dan de canon? en hoe zit het daar met de lenzen? ik heb veel gelezen over lenzen, maar begrijp nog niet helemaal hoe dit nu zit en welke lens waarop past.

antwoorden mogen evt ook via pb!

Bagheera_206

Berichten: 25883
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 20:41

Happy_Hippie schreef:
Hier ook aan het kijken voor een nieuwe camera. Ik wil men canon Eos R weg gaan doen en zit te denken om de overstap naar Sony te gaan maken binnenkort ga ik de Sony Alpha A7iv proberen een weekend en aankomend weekend de R6.

Maar zit te twijfelen om niet gewoon de R5 te gaan halen alleen is dat wel weer gelijk bijna 5k .

Ben zelf autofotograve en af en toe doe ik dieren (honden).
Ook wil ik het filmen meer op gaan pakken dus is 4k 60fps wel een must.
Sony heb ik gemerkt dat die echt een degelijk betere bereik heeft en ik weet niet wat het is maar tot nu toe spreekt Sony me zo enorm aan (Sony Alpha a7iii).

Doe nog niet veel betaald maar ben wel een groei aan het maken met betrekking tot bekendheid als fotograve binnen de auto's.

Zoveel keuzes dat ik het zelf niet meer weet XD

Betreft lenzen ga ik eerst gewoon met adapter werken doe ik nu ook met de R).


Ik zou dan nog even wachten met de R5 en R6 huren en uitproberen. Begin december komt er een nieuwe firmware update uit waarbij de R5 en R6 ook vehicle tracking krijgen net als de R3. Zeker omdat jij ook auto's doet kan dat mss nog wel een meerwaarde hebben. Ik zou even wat youtube filmpjes kijken wat de R3 kan met het volgen van auto's. Die update krijgen de R5 en R6 ook. Ik hoop dat er ook een update in zit van horse eye tracking. Die is nu suboptimaal. Eye tracking werkt wel fijn bij honden, katten en vogels etc.

De R6 kan ook 4K60 en 1080p120 filmen. De R5 kan zelfs 8K filmen.

Het voordeel van bij Canon blijven is dat jij gewoon je RF 70-200mm en RF 100-500mm kunt blijven gebruiken op de R5 of R6. Anders ook weer zo zonde om ze met verlies te moeten verkopen en dan dezelfde objectieven voor de hoofdprijs van Sony te kopen. Ik weet namelijk niet of er al adapters beschikbaar zijn om jouw Canon RF glas op E-mount van Sony te kunnen zetten. :=

Bagheera_206

Berichten: 25883
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 20:43

Sammyoo schreef:
Ik mag mezelf aan het eind van het jaar op een nieuwe body trakteren en ga nu toch ook maar de overstap naar systeemcamera maken. Ik blijf bij Nikon, ik heb een aantal goede lenzen en ben gewend aan Nikon.
Een paar vragen voor de kenners hier. Welk verschil ga ik merken tussen de Z6ii en de Z7ii? Passen de Nikon objectieven met een adapter of geeft dat toch problemen?
En ik heb nu twee body's, de D7500 en de D750, waarvan ik er eentje in wil ruilen. De ander blijft als reserve. De D7500 is een fijne body, maar hij presteert zoveel minder met hogere iso dat ik hem eigenlijk nooit meer gebruik. Die zou ik dan in willen ruilen, samen met een objectief welke niet op een fullframe past. Is dat een verstandige keuze?


Volgens mij passen jouw oude Nikkor objectieven met de FTZ adapter. Er is inmiddels wel een versie 2 uit van de FTZ adapter. Weet alleen niet hoe dat zit met de croplenzen bij Nikon. Bij Canon mirrorless passen met de adapter niet alleen de oude EF lenzen, maar ook de oude EF-S lenzen.

Winna

Berichten: 328
Geregistreerd: 11-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 13:33

Zijn er hier ook mensen met ervaring met de canon rp of r systeemcamera met paarden fotografie? Ik wil graag overstappen op een systeemcamera. Op dit moment heb ik de canon 50d met een 70-200 canon lens en een 17-50 tamron lens. Het mooiste zou zijn dat ik deze lenzen op de nieuwe body ook weer kan gebruiken, maar dit hoeft niet perse.
Is de canon rp snel genoeg voor paarden fotografie of moet je dan als je bij canon wil blijven naar de r6? Deze is me eigenlijk wat te prijzig, dus dan zou ik eerder naar een Sony A7 iii gaan kijken.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 14:23

Ik heb geen ervaring met Canon, maar ik weet wel dat het ook mogelijk is om je Canon lenzen op de Sony A7III te gebruiken, met een adapter uiteraard.