[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 21:38

Dank voor je snelle reactie! Dan heb ik een beetje een idee waar ik naar kan kijken. Ik ga ze eens op een rijtje zetten. :)

Bagheera_206

Berichten: 25895
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 22:16

Lauke schreef:
Dank voor je snelle reactie! Dan heb ik een beetje een idee waar ik naar kan kijken. Ik ga ze eens op een rijtje zetten. :)

Ander alternatief voor de R7 is de R8, maar dat is een fullframe body. De R8 heeft geen IBIS. De R6 dan weer wel, maar dan begint het inmiddels aardig in de papieren te lopen. :=

RobinSputnik

Berichten: 504
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rijswijk GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 22:50

Ik heb sinds kort de R7. Erg leuke camera om mee te filmen! IBIS is heel prettig. En hij functioneert prima met de adapter + EF lenzen. De body is wel vrij klein met een adapter + de EF 70-200mm f2.8 dus ik vind voor het filmen dan in elk geval een monopod wel fijn. Ik droom nog even verder over de RF versie, maar :$ :wow:

Deze was van mijn eerste echte paarden-filmpoging, met een lens zonder IS +:)+
https://www.instagram.com/reel/Cx-t-RtI ... BiNWFlZA==

Bagheera_206

Berichten: 25895
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 23:04

RobinSputnik schreef:
Ik heb sinds kort de R7. Erg leuke camera om mee te filmen! IBIS is heel prettig. En hij functioneert prima met de adapter + EF lenzen. De body is wel vrij klein met een adapter + de EF 70-200mm f2.8 dus ik vind voor het filmen dan in elk geval een monopod wel fijn. Ik droom nog even verder over de RF versie, maar :$ :wow:

Deze was van mijn eerste echte paarden-filmpoging, met een lens zonder IS +:)+
https://www.instagram.com/reel/Cx-t-RtI ... BiNWFlZA==

Nice!

Past daar ook nog een batterygrip onder? Scheelt mss ook al dat hij dan beter in balans is?

RobinSputnik

Berichten: 504
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rijswijk GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 23:12

Bagheera_206 schreef:
RobinSputnik schreef:
Ik heb sinds kort de R7. Erg leuke camera om mee te filmen! IBIS is heel prettig. En hij functioneert prima met de adapter + EF lenzen. De body is wel vrij klein met een adapter + de EF 70-200mm f2.8 dus ik vind voor het filmen dan in elk geval een monopod wel fijn. Ik droom nog even verder over de RF versie, maar :$ :wow:

Deze was van mijn eerste echte paarden-filmpoging, met een lens zonder IS +:)+
https://www.instagram.com/reel/Cx-t-RtI ... BiNWFlZA==

Nice!

Past daar ook nog een batterygrip onder? Scheelt mss ook al dat hij dan beter in balans is?


Nee, dat is een puntje om mee te nemen in de overweging :)

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 12:38

Na een aantal pagina's meelezen zou ik ook graag jullie advies vragen.

We hebben een aantal reizen in de planning en zoeken daarvoor nu een upgrade qua camera. Voorkeur gaat uit naar een systeemcamera, en we zullen 'm vooral gebruiken voor wildlife en landschappen. Er ook fijn mee kunnen filmen is wel een pre dus IBIS zou top zijn.

Ik heb niet per se merkvoorkeur. In het verleden een Nikon bridge camera gehad en die vond ik matig, maar mijn Olympus was fantastisch.

Ik zie in dit topic vaak de Canon R7 langskomen. Die ziet er interessant uit, ook wel de max qua budget.

Nadeel lijkt me de crop/APS-C ipv fullframe. In hoeverre is dat een belemmering en hoe zwaar moet ik dat mee laten wegen in mijn keus?

Nog andere camera's die ook het overwegen waard zijn? Alvast bedankt!

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 12:54

Sokje_6 schreef:
Na een aantal pagina's meelezen zou ik ook graag jullie advies vragen.

We hebben een aantal reizen in de planning en zoeken daarvoor nu een upgrade qua camera. Voorkeur gaat uit naar een systeemcamera, en we zullen 'm vooral gebruiken voor wildlife en landschappen. Er ook fijn mee kunnen filmen is wel een pre dus IBIS zou top zijn.

Ik heb niet per se merkvoorkeur. In het verleden een Nikon bridge camera gehad en die vond ik matig, maar mijn Olympus was fantastisch.

Ik zie in dit topic vaak de Canon R7 langskomen. Die ziet er interessant uit, ook wel de max qua budget.

Nadeel lijkt me de crop/APS-C ipv fullframe. In hoeverre is dat een belemmering en hoe zwaar moet ik dat mee laten wegen in mijn keus?

Nog andere camera's die ook het overwegen waard zijn? Alvast bedankt!

Wat is er mis met crop?

Daarnaast, kijk ook even bij de occasions. Ook systeem is daar voor handen en kan qua budget wellicht interessant zijn.

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 12:57

Dat is mijn vraag :+
Het wordt op een aantal sites als nadeel gezien ivm ISO, maar ik weet dus niet of dat echt last geeft.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 13:22

Sokje_6 schreef:
Dat is mijn vraag :+
Het wordt op een aantal sites als nadeel gezien ivm ISO, maar ik weet dus niet of dat echt last geeft.

Als je zo'n hoge ISO nodig hebt dat het een punt wordt, twee opties: je weet niet wat je doet of je bent wel in hele heftige omstandigheden bezig.
Mijn oude 7D heeft me nooit problemen gegeven in de ISO. Die gaat tot 6400 en kun je dan nog door drukken naar 12800 en dan is het op, waar de 5D mk IV tot 32000 gaat en door gedrukt kan worden naar 102400.
Veel verder dan ISO1200 kom ik zelden......


Als je wijdse landschappen met flinke groothoek wil maken, dan kies je eerder voor FF want simpeler qua lenzen en minder vervorming, echter als je papegaaiduikers van hun rotsje wil schieten op 300mtr afstand, dan is een crop met forse telelens jouw grote vriend :j (200mm + 2x extender geeft 620mm equivalent)

Mijn 7D heeft een 15-85 als "werklens" en de 5D mkIV heeft een 24-105.
15mm op crop is ongeveer gelijk aan 24mm op FF, daar zit de marge want als ik ca 16mm op FF zet, moet ik op crop naar 10mm en ik kan je uit ervaring vertellen dat 10mm op crop (tokina 11-20 f2.8) echt wel wat vervorming geeft.

Het is niet goed of slecht, crop en FF hebben hun specifieke voor- en nadelen en het hangt van het doel af wat de beste keuze is.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 13:25

Het grootste voordeel van fullframe is imo dat ie wat lichtsterker is. Ga je nachtfoto's maken van de melkweg, dan kan ik me voorstellen dat je met fullframe een klein voordeel hebt. Een nadeel is dat fullframe groter is, zwaarder, duurder, en je hebt grotere, zwaardere en duurdere lenzen nodig.
Je kan croplenzen gebruiken op fullframe, maar dan verlies je wat pixels. Je kan fullframe lenzen wel gewoon op crop camera's gebruiken zonder dat je pixels verliest.. maar dan is het beeld dus wel iets verder gecropt (mijn 100-400mm lens gedraagt zich op mijn crop camera bv als een 150-600mm lens)

Zelf vind ik de handzaamheid en prijs zwaarder wegen dan dat beetje extra lichtsterkte, dus ik werk met de crop camera's van Sony. Ik ben fan! Ik film regelmatig in het donker (feestjes bij bruiloften vooral) en dat ding is zo heerlijk scherp en snel en lichtsterk.

Welk budget heb je? Ik wil zelf binnenkort de a6700 erbij kopen, dat is echt een fantastische camera, zowel voor foto als video. Maar de a6100 is ook al top. Die laatste heeft geen ibis in de body, maar het zit wel in de meeste lenzen van Sony.

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 12:09

Dank voor jullie inzichten!

@Ikke qua licht/donker gaat het dan vooral om wat je 's avonds/bij schemer nog kunt. De melkweg fotograferen is een leuke pre maar eerlijk is eerlijk, daar heb ik gewoon niet genoeg verstand van. Bij nacht een dier kunnen fotograferen met wat kunstlicht moet echter wel gewoon goed te doen zijn.

Ik heb de Sony a6700 ook toegevoegd aan mijn lijstje. Lenzenaanbod lijkt een stuk groter te zijn en dat vind ik ook wel interessant. Binnenkort naar een winkel en dan even ervaren wat het beste aanvoelt.

En dan even kijken of er een handige starterskit is voor een van de twee, en welke eerste lens het dan moet worden (15-85mm of 15-135 geloof ik dat de keuzes zijn).

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 12:18

Voor fotografie is de a6600 trouwens net zo goed als de a6700, maar wel een stuk goedkoper, dus dat zou ook nog een optie kunnen zijn. De a6700 is wel beter voor video; daar kun je namelijk 4K in slow motion filmen (tot 120fps) waar de a6600 alleen 4K in 25/30fps kan, en 1080p in 120fps. En de a6700 kan in 10bit filmen (waar je eigenlijk alleen wat aan hebt als je professioneel videograaf bent).

Bagheera_206

Berichten: 25895
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 23:08

Nice! Is Sony nu de eerste met de A9 Mk3 met een global shutter? :wow:

Dan zullen Canon en Nikon vast ook niet zo heel ver achter lopen met bodies met een global shutter. :D

Dagmar80

Berichten: 1851
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 11:45

€7.000,00 moet die camera gaan kosten 8)7

Wat een geld... De andere merken zullen vast ook wel aan zo'n shutter (gaan) werken en wat voor prijskaartje hangt daar dan aan...

Voorlopig dus maar lekker 'ouderwets' shutteren :D

Bagheera_206

Berichten: 25895
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 11:48

Dagmar80 schreef:
€7.000,00 moet die camera gaan kosten 8)7

Wat een geld... De andere merken zullen vast ook wel aan zo'n shutter (gaan) werken en wat voor prijskaartje hangt daar dan aan...

Voorlopig dus maar lekker 'ouderwets' shutteren :D

Heb je wel een global shutter en kun je ook bursten met 120fps en ideaal als je veel studio/strobist werk doet. 8-)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101750
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 11:48

Wat is een global shutter? Wat doet dat?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 11:51

Wat een geld ja!

Over global shutter weet ik niet heel veel.. maar het klinkt wel mooi als die voor video hetzelfde werkt als voor foto.. Ik heb namelijk best vaak gedoe met filmen als er een fotograaf aan het flitsen is; zo'n flits wordt door de rolling shutter uitgesmeerd over twee of zelfs drie frames, dus even het frame met de felle flits eruit knippen is meestal niet te doen.
Hopelijk komt de global shutter ook uiteindelijk naar de A7 en a6000 serie.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 12:17

Werken er hier trouwens meer mensen met Imagen AI? Ik heb het een tijdje geleden ingesteld; je kan je eigen bewerkte foto's uit Lightroom uploaden, en dan neemt hij je stijl over en bewerkt via AI je raw foto's; kleurcorrecties, maskers, uitsnijden, horizon recht zetten, dat soort dingen, en het verbaast me echt hoe goed dat werkt :wow: Je kan ook kiezen uit een aantal bestaande stijlen.
Scheelt me echt best veel werk!
Ik heb een link voor 1500 gratis edits, als iemand het zou willen uitproberen :D
*link*

Bagheera_206

Berichten: 25895
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 12:25

Bellatrix schreef:
Wat is een global shutter? Wat doet dat?


Wel eens gefilmd en snel je camera bewogen dat alles zo beweegt als een vertraagde pudding? :=

Met flitsen zit je nu vast aan sluitertijd van 1/200s. Met global shutter niet.

Gewone sensor leest hij de sensor lijn voor lijn uit van boven naar beneden. Bij global shutter leest hij in 1x het hele beeld uit. Vandaar de hoge fps van 120 en geen last meer van rolling shutter en kortste sluitertijd is nog veel kleiner dan de 1/8000s wat je nu bent gewend.

Dagmar80

Berichten: 1851
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 09:35

@8nnemiek: Ik werk er nog helemaal niet met AI, maaaaaar het klinkt wel interessant, want ik ben nu ontzettend veel tijd kwijt met het verwerken van shoots. Vooral bruiloften die ik af en toe doe kosten heel veel tijd met uitzoeken. Alleen moet ik dan het uitzoeken overlaten aan de computer??? Wat mij wel handig lijkt is dat het rechtzetten, roodheid weghalen bij mensen waar nodig etc. door de pc gedaan wordt...

Ik zag nog een advertentie voorbij komen op Facebook, in 1 uur je hele trouwreportage verwerkt? Nou dat klinkt wel te mooi om waar te zijn haha.

Ik zou al baad hebben bij meer met LR werken, doe alles in PS nu... Dat ik in ieder geval al de wb e.d. bij series door LR laat doen.

Ik vind AI ook wel een beetje een enge ontwikkeling.... En vraag mij ook af hoe ver het de fotografie gaat beïnvloeden...

@Richard: Studio doe ik wel regelmatig.... Sneller kunnen flitsen lijkt mij wel handig, maar moet ik daar niet ook gewoon een snellere flitsset voor hebben?

Bagheera_206

Berichten: 25895
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 09:39

Je hebt idd wel wat flitsers dat je iets meer kunt fine tunen. Heb bijvoorbeeld 1 actiekop voor mijn ELB400. Maar echt korte sluitertijden om omgevingslicht eruit te flitsen/fotograferen helpt een global shutter je wel.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 09:51

Dagmar80 schreef:
@8nnemiek: Ik werk er nog helemaal niet met AI, maaaaaar het klinkt wel interessant, want ik ben nu ontzettend veel tijd kwijt met het verwerken van shoots. Vooral bruiloften die ik af en toe doe kosten heel veel tijd met uitzoeken. Alleen moet ik dan het uitzoeken overlaten aan de computer??? Wat mij wel handig lijkt is dat het rechtzetten, roodheid weghalen bij mensen waar nodig etc. door de pc gedaan wordt...

Ik zag nog een advertentie voorbij komen op Facebook, in 1 uur je hele trouwreportage verwerkt? Nou dat klinkt wel te mooi om waar te zijn haha.

Ik zou al baad hebben bij meer met LR werken, doe alles in PS nu... Dat ik in ieder geval al de wb e.d. bij series door LR laat doen.

Je moet inderdaad wel eerst zelf de foto's uitzoeken. Al is er ook een culling functie in beta, die automatisch de beste uit een reeks van bijna dezelfde foto's uitkiest, maar daar heb ik nog niet mee gewerkt. Ik denk dat hij dan oa kijkt naar gesloten ogen enzo?

Hij doet wel inderdaad automatisch rechtzetten, en hij kan de belichting aanpassen naar je eigen stijl, en inderdaad ook dingen als de tint, saturatie en belichting van bepaalde kleuren aanpassen naar jouw stijl. Ook bijvoorbeeld met maskers, waarbij je alleen huidtinten aanpast enzo.
Het programma zelf is inderdaad echt heel snel klaar. Maar je hebt zelf nog wel genoeg werk aan het uitzoeken en later het controleren en verder aanpassen van de foto's. Zo doe ik achteraf nog best veel photoshoppen; verkeersborden weghalen, paaltjes verwijderen, en hier en daar wat schuiven met kleuren/belichting.. maar het is echt enorm fijn om de basis correcties alvast op alle foto's te hebben liggen. Ik denk dat ik minimaal de helft van de foto's helemaal niet meer hoef aan te passen na ImagenAI. Het meeste komt er echt heel mooi uit rollen.

Lightroom moet je echt gaan gebruiken als je bruiloften doet, dat scheelt zo veel werk!

Bagheera_206

Berichten: 25895
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 10:20

Ik vind die rating perfect werken in Lr. Eerst rondje 1 ster geven. Dan loop ik al die foto's nog een keer langs om daar foto's te promoten naar 2 sterren en dat spelletje doe ik net zolang tot er een gewenst aantal foto's overblijft. Zeker als je twee schermen hebt en op je andere scherm foto's naast elkaar kunt vergelijken in compare modus. Ideaal. +:)+

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 10:34

Die sterren zijn ook fijn ja. Ik werk vooral met de vlaggetjes.
Twee schermen werkt ook fijn, maar ik heb vorig jaar een ultrawide scherm gekocht, en dat is toch ook wel super handig zeg <3

Bagheera_206

Berichten: 25895
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 10:44

Oh ja, vlaggetjes gebruik ik ook. Vooral het vlaggetje X. Onscherpe fotos en mislukte foto's geef ik een reject vlaggetje tijdens het raten met sterren. Doe ik daarna verwijder alle fotos die rejected zijn. Niet alleen uit Lr, maar ook van SSD af. :D