[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bagheera_206

Berichten: 25887
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 07:21

Welke objectieven heb je allemaal? Een 70-200mm is toch gewoon voor fullframe?

Wellicht mooi moment om over te stappen naar mirrorless? De Nikon Z6 is net buiten jouw budget, maar wel 2e hands te vinden binnen jouw budget.

xLoki

Berichten: 3489
Geregistreerd: 16-01-08

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 08:40

Ik heb de Nikkor AF-S VR 70-200mm f/2.8 G IF-ED Type II, was in de veronderstelling dat die een DX is, maar jij zegt dus fullframe?
Systeemcamera’s ben ik nog niet zo in thuis… kan de 70-200 daar op? En wat zijn de voordelen?

maaikemuis
Berichten: 5277
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:05

De 70-200 is in principe een lens geschikt voor fullframe. Maar wel voor de standaardvatting. Mocht je naar de systeemcamera’s gaan kijken dan krijg je de Z-vatting. Deze lens werkt daar prima op met een adapter.

De D300s, mijn oude werkpaard <3 Maar ik snap dat je iets nieuws wilt.

Ik zou zeker de genoemde Z6 eens bekijken, ik denk dat je daar op de lange termijn heel blij van gaat worden. Dat is er echt eentje voor de toekomst. De D500 is de daadwerkelijke opvolger van de D300s maar deze vind ik persoonlijk erg duur voor wat hij kan. Daaronder zit de D7xxx-lijn.

Wanneer je gaat kijken naar fullframe spiegelreflex dan zou de D760 een goede opvolger kunnen zijn of eventueel een occasion D750 (oud model, maar nog best goed en dead cheap tegenwoordig). De D6xx lijn zou ik niet naar kijken, dan heb je wel fullframe maar boet je in op wat je nu hebt qua functionaliteit.

Bagheera_206

Berichten: 25887
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:08

De Nikon Z6 is ook fullframe. +:)+

xLoki

Berichten: 3489
Geregistreerd: 16-01-08

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:23

Thanks, daar heb ik wat aan!
Als je zo’n adapter zou gebruiken kan je alleen nog maar handmatig scherpstellen toch? Of heb ik dat verkeerd begrepen?

maaikemuis
Berichten: 5277
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:36

Nee, de adapter voor het Z-systeem werkt moeiteloos met alle lenzen die op het F-systeem werken. Ze behouden dezelfde functionaliteiten als ze hadden.

Bagheera_206

Berichten: 25887
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:28

Met Canon is het wel zo dat als je wat oudere objectieven of bijvoorbeeld Sigma of Tamron objectieven wilt gebruiken je soms nog wel een firmware update van objectief nodig hebt.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 17:17

Saaams schreef:
Ik ga morgen is even goed spieken.
Deze lens is natuurlijk totaal anders dan de 55-250 die ik heb.
Dus ook andere wensen.

Het is ook nog puzzelen wat betreft sluitertijd. De ene zegt voor bevriezing vanaf 1/500, de ander paardensport minimaal 1/1000 en sommige roepen zelfs hoger dan dat :+

Iso heb ik meestal rond 200, had m nu wat omhoog ivm schemering vanwege tijdstip (20:45)

Nope. In de basis is die 55-250 exact gelijk aan een 70-200 bij identieke instellingen :D
Ja, de kwaliteit van het glas is beter en daarmee zijn je foto's helderder en scherper maar qua over- of onderbelichting mag je, theoretisch, geen verschil zien. Dat is in de praktijk natuurlijk niet zwart-wit maar het is ook niet zo dat bij, pak 'm beet, 100mm een f6.3 op je 55-250 opeens f4.0 op je 70-200 wordt voor hetzelfde beeld.

Sluitertijd: dressuur bij 1/500 is meer dan uitstekend. Ik ga rustig op 1/250 zitten, gaat ook goed. Springen ga je wat hoger zitten maar 1/800 zul je zelden nodig hebben. Het is niet fout om hoger te gaan zitten, maar je moet wel erg veel licht hebben om dan ook een beetje diafragma, 4.0 - 8.0, te kunnen gebruiken.

Kom op, je hebt een 7D, geen hobby-ding!

Mettee

Berichten: 3094
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 16:38

Hier loop ik een beetje vast qua fotograferen. Ik heb de 2000d van Canon aangeschaft vorig jaar & heb nu een 55-250 lens erbij en een 50mm prime lens. Natuurlijk ben ik aan t sparen voor een 70-200 want die wil ik erg graag hebben, maar ik vraag mij af of niet ook aan vervanging toe ben qua spiegelreflex, of zeggen jullie; die camera is gewoon prima en sparen voor de lens? Ik wil vooral de 70-200 natuurlijk vanwege de kwaliteit maar ook dat ik maar 1 vaste lens heb waarmee ik tot in de puntjes kan gaan oefenen en leren, in plaats van elke keer een losse lens.

En stel je zegt; ik zou ook een camera upgrade doen, wat zou dan een logische stap zijn? :+

Ik fotografeer voornamelijk actiefoto's (paarden) en daarnaast standfoto's paarden/mens portretten.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 17:03

Mettee schreef:
Hier loop ik een beetje vast qua fotograferen. Ik heb de 2000d van Canon aangeschaft vorig jaar & heb nu een 55-250 lens erbij en een 50mm prime lens. Natuurlijk ben ik aan t sparen voor een 70-200 want die wil ik erg graag hebben, maar ik vraag mij af of niet ook aan vervanging toe ben qua spiegelreflex, of zeggen jullie; die camera is gewoon prima en sparen voor de lens? Ik wil vooral de 70-200 natuurlijk vanwege de kwaliteit maar ook dat ik maar 1 vaste lens heb waarmee ik tot in de puntjes kan gaan oefenen en leren, in plaats van elke keer een losse lens.

En stel je zegt; ik zou ook een camera upgrade doen, wat zou dan een logische stap zijn? :+

Ik fotografeer voornamelijk actiefoto's (paarden) en daarnaast standfoto's paarden/mens portretten.

Setje inruilen op een systeem-set :j

Spiegelreflex gaat het afleggen tegen systeemcamera's omdat die kleiner, lichter en technisch net zo goed zijn.

Ik zou voor nu even doorgaan met deze set, jezelf de basis eigen maken, sparen en dan een leuke systeem set kopen en daar deze set op inruilen.
Nee, je krijgt er niet de wereld voor terug, maar dan begin je wel gewoon goed met je systeemsetje :j

maaikemuis
Berichten: 5277
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 19:27

Ik zou ook nog even sparen want je verliest zo heel veel geld. Deze camera gaat weinig opbrengen (simpele instapper) en op zich is het een goede doch simpele camera. En uiteindelijk is de camera niet hetgeen waar je kwaliteit uithaalt. Die kwaliteit komt voor 80% uit je lenzen. Ik zou dan ook eerder je glas opwaarderen. En in de toekomst voor een systeem camera gaan.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 22:58

Ik wou eerst een topic openen met mijn vraag maar toen vond ik dit topic- dus misschien kan ik het hier eerst beter vragen.

Aangezien er zoveel informatie te vinden is op het internet geraak ik er niet helemaal uit (en het zoeken is best vermoeiend). Ik heb basiskennis over aperture, sluitertijd, ISO en focal lenght. Al vind ik het laatste nog moeilijk te plaatsen in wat ik precies zoek.

Ik heb momenteel een Canon camera met een 'standaard' lens. Ik zou graag meer focussen op landschap en 'bewegende beelden' (als in: wildleven, honden,...). Nu weet ik dat je voor landschap fotografie best een wijde lens kan gebruiken met korte focal lenght. Ik weet niet in hoeverre dat de mogelijkheid beïnvloed om bewegende onderwerpen te fotograferen en of deze twee wel combineerbaar zijn.

Ik heb niet de verwachting om beroepsfotograaf te worden dus ik wil geen duizenden euro's uitgeven aan een lens. Maar ik zou wel graag iets degelijks hebben, ik weet niet of dat voor een bedrag rond de 200-300 euro haalbaar is. Als iemand suggesties heeft voor een lens (of meerdere lenzen) die voldoet aan het bovenstaande dan hoor ik het graag.

Sirius_

Berichten: 10951
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 12:21

Ik kom ook even voor advies kijken. In de tussentijd lees ik alles nog even terug van 2021.

Ik heb een canon Eos 40d van alweer minimaal 12 jaar oud (toen tweedehands gekocht). Verder fotografeer ik momenteel veel met de 700d (batterijlader van de 40d kwijt :’) )
Ik fotografeer niet slecht maar wil mijn hobby wat uitbreiden. Ik heb een 70-200 f2.8 (gebruik ik 95% van de tijd), een 50mm 1.4, en nog twee b-merk lenzen die ik zelden gebruik.
Voor wat betreft specs en budget heeft mijn voorkeur steeds bij de 90d nieuw gelegen. Ik kom echter ook de tip van een 7d Mark ii occasion tegen.

Waar ik vooral tegen aan loop met mijn huidige camera’s: iso prestaties, met name in de binnenbak, te weinig fps en te korte buffer. Verder ben ik tevreden qua scherpte etc. Ik wil vooral paarden in beweging en portret fotografie doen. Met name in de binnenbak schieten mijn huidige bodys te kort. Wat zou de beste camera zijn voor mij?

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 12:42

Sirius_ schreef:
Ik kom ook even voor advies kijken. In de tussentijd lees ik alles nog even terug van 2021.

Ik heb een canon Eos 40d van alweer minimaal 12 jaar oud (toen tweedehands gekocht). Verder fotografeer ik momenteel veel met de 700d (batterijlader van de 40d kwijt :’) )
Ik fotografeer niet slecht maar wil mijn hobby wat uitbreiden. Ik heb een 70-200 f2.8 (gebruik ik 95% van de tijd), een 50mm 1.4, en nog twee b-merk lenzen die ik zelden gebruik.
Voor wat betreft specs en budget heeft mijn voorkeur steeds bij de 90d nieuw gelegen. Ik kom echter ook de tip van een 7d Mark ii occasion tegen.

Waar ik vooral tegen aan loop met mijn huidige camera’s: iso prestaties, met name in de binnenbak, te weinig fps en te korte buffer. Verder ben ik tevreden qua scherpte etc. Ik wil vooral paarden in beweging en portret fotografie doen. Met name in de binnenbak schieten mijn huidige bodys te kort. Wat zou de beste camera zijn voor mij?

5D mkIV :D Ja, flauw.

Als het op snelheid aankomt kan de 90D niet echt in de schaduw van de 7D mkII staan. Canon brengt het wel zo maar de 90D is juist op snelheid niet de opvolger van de 7D mkII.

Maar als je een beetje zoekt, is een occasion 5D mk IV echt niet zo onbetaalbaar als het lijkt. Er hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan die body maar ze zijn intussen onder de 2k gezakt: https://www.cameranu.nl/nl/p3243011/can ... weedehands

Wat je je bij FF wel moet realiseren: je hebt geen cropfactor meer op je lenzen! 200mm is ook gewoon 200mm en niet 320mm zoals op je huidige camera!
Mede daarom heb ik ervoor gekozen om de 5D mk IV naast m'n 7D te hebben en 'm niet in te ruilen.

Sirius_

Berichten: 10951
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 10:59

ikke schreef:
Sirius_ schreef:
Ik kom ook even voor advies kijken. In de tussentijd lees ik alles nog even terug van 2021.

Ik heb een canon Eos 40d van alweer minimaal 12 jaar oud (toen tweedehands gekocht). Verder fotografeer ik momenteel veel met de 700d (batterijlader van de 40d kwijt :’) )
Ik fotografeer niet slecht maar wil mijn hobby wat uitbreiden. Ik heb een 70-200 f2.8 (gebruik ik 95% van de tijd), een 50mm 1.4, en nog twee b-merk lenzen die ik zelden gebruik.
Voor wat betreft specs en budget heeft mijn voorkeur steeds bij de 90d nieuw gelegen. Ik kom echter ook de tip van een 7d Mark ii occasion tegen.

Waar ik vooral tegen aan loop met mijn huidige camera’s: iso prestaties, met name in de binnenbak, te weinig fps en te korte buffer. Verder ben ik tevreden qua scherpte etc. Ik wil vooral paarden in beweging en portret fotografie doen. Met name in de binnenbak schieten mijn huidige bodys te kort. Wat zou de beste camera zijn voor mij?

5D mkIV :D Ja, flauw.

Als het op snelheid aankomt kan de 90D niet echt in de schaduw van de 7D mkII staan. Canon brengt het wel zo maar de 90D is juist op snelheid niet de opvolger van de 7D mkII.

Maar als je een beetje zoekt, is een occasion 5D mk IV echt niet zo onbetaalbaar als het lijkt. Er hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan die body maar ze zijn intussen onder de 2k gezakt: https://www.cameranu.nl/nl/p3243011/can ... weedehands

Wat je je bij FF wel moet realiseren: je hebt geen cropfactor meer op je lenzen! 200mm is ook gewoon 200mm en niet 320mm zoals op je huidige camera!
Mede daarom heb ik ervoor gekozen om de 5D mk IV naast m'n 7D te hebben en 'm niet in te ruilen.

Die is wel interessant! En FF, daar heb ik nog geen ervaring mee. Wat ik lees is dat oude lenzen het niet goed doen op de 90D en dat deze eigenlijk ook een upgrade zouden moeten hebben. Is dat met de 5d mk IV niet aan de orde? Ik heb namelijk een prachtige lens, maar die is inmiddels ook alweer een jaar of tien.. desondanks schiet ik in combinatie met de 700d ragscherpe plaatjes.
Ik ben onder de indruk van de iso prestaties van de 5d voor zover ik heb gezien <3 en kunnen blijven schieten met mijn huidige lens maakt het prijsverschil goed. Wel minder FPS volgens mij maar toch snel genoeg dus?

Eens kijken of ik er 1 via een betrouwbaar adres kan huren om uit te proberen.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 11:50

Sirius_ schreef:
ikke schreef:
5D mkIV :D Ja, flauw.

Als het op snelheid aankomt kan de 90D niet echt in de schaduw van de 7D mkII staan. Canon brengt het wel zo maar de 90D is juist op snelheid niet de opvolger van de 7D mkII.

Maar als je een beetje zoekt, is een occasion 5D mk IV echt niet zo onbetaalbaar als het lijkt. Er hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan die body maar ze zijn intussen onder de 2k gezakt: https://www.cameranu.nl/nl/p3243011/can ... weedehands

Wat je je bij FF wel moet realiseren: je hebt geen cropfactor meer op je lenzen! 200mm is ook gewoon 200mm en niet 320mm zoals op je huidige camera!
Mede daarom heb ik ervoor gekozen om de 5D mk IV naast m'n 7D te hebben en 'm niet in te ruilen.

Die is wel interessant! En FF, daar heb ik nog geen ervaring mee. Wat ik lees is dat oude lenzen het niet goed doen op de 90D en dat deze eigenlijk ook een upgrade zouden moeten hebben. Is dat met de 5d mk IV niet aan de orde? Ik heb namelijk een prachtige lens, maar die is inmiddels ook alweer een jaar of tien.. desondanks schiet ik in combinatie met de 700d ragscherpe plaatjes.
Ik ben onder de indruk van de iso prestaties van de 5d voor zover ik heb gezien <3 en kunnen blijven schieten met mijn huidige lens maakt het prijsverschil goed. Wel minder FPS volgens mij maar toch snel genoeg dus?

Eens kijken of ik er 1 via een betrouwbaar adres kan huren om uit te proberen.

Ja, ook de 5D mkIV legt het op fps af tegen de 7D mkII. Als dat een punt is, zou ik de 7DII zeker niet aan de kant schuiven.

Ik weet niet wat "oud" is in deze context maar ik schiet met een 70-200 f2.8 IS mkI en dat wordt nergens warm of koud van; niet op de oude 7D en ook niet op de 5D mkIV.

De 90D zou ik negeren, als ik je eisen zie, en kijken naar de 7D mkII of een 5D mkIV, waarbij de eerste het beste bij je eisen lijkt te passen.

ISO is de 5D mkIV sterk in, maar juist dat is de minst interessante optie. Je kwaliteit holt gewoon achteruit bij hoge ISO-waardes, ook bij de 5D mkIV. Laat je niet gek maken daardoor!

Sirius_

Berichten: 10951
Geregistreerd: 09-01-01

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 12:10

Na heeeeel veel specs vergelijken, filmpjes bekeken etc heb ik besloten om even door te sparen en voor een R6 te gaan. Met een beetje mazzel worden er occasions aangeboden als er nieuwe modellen op de markt komen.
Andere optie was de iets betaalbare Sony A7iii maar de AF werkt niet optimaal met canon adapter.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 13:25

Sirius_ schreef:
Na heeeeel veel specs vergelijken, filmpjes bekeken etc heb ik besloten om even door te sparen en voor een R6 te gaan. Met een beetje mazzel worden er occasions aangeboden als er nieuwe modellen op de markt komen.
Andere optie was de iets betaalbare Sony A7iii maar de AF werkt niet optimaal met canon adapter.

Dat is een ander kaliber maar zeker niet verkeerd.

Als je wat tijd hebt, loont het de moeite om een occasion af te wachten.

Bagheera_206

Berichten: 25887
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 15:47

R6 is een prima keuze! :D +:)+
Inmiddels al steeds meer Bokkers met een R6. 8-)

Ik heb zelf de overstap gedaan van 5D3 naar R6. De R5 is mij nog net even iets te duur voor hoeveel ik tegenwoordig fotografeer.

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 20:04

Ik kom ook maar even wat advies vragen.

Momenteel een hele oude 550d icm 70-300 lens. 7 jaar geleden met het budget toen was dat prima. Inmiddels is het oud en werkt het niet meer naar behoren dus op zoek naar wat anders.

Inmiddels besloten om sowieso de Canon EF 70-200MM F/4L IS II USM aan te schaffen. Maar nu nog een body…

Budget is niet oneindig voor een body dus hoop iets te vinden voor niet meer als €1000. Bedoeling is ook weer paardenfotografie op te pakken dus ben op zoek naar iets waar ik daarmee uit de voeten kan. Ben zeker geen prof maar ook zeker geen beginner. Voorkeur heeft canon, eventueel Nikon (met vergelijkbare lens als eerder genoemd dan).

Ik ga in ieder geval het topic teruglezen maar dacht, gooi het er gewoon even in :j

welmoed__

Berichten: 6561
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 20:07

De 5d Mark 3 heb je wel tweedehands voor dat geld. Ben ik erg blij mee.

Bagheera_206

Berichten: 25887
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 20:39

Misschien ook al een tweedehands Canon EOS R? Soms stunten ze wel eens met de Canon EOS RP. Die heb ik ook wel eens voor 999 euro nieuw gezien.

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 22:05

Tweedehands heb ik gekeken maar vind ze vooral met toch al een behoorlijk aantal clicks en dan vind ik €1000 een bult geld voor iets wat al flink is gebruikt. In verhouding misschien goedkoop gezien nieuwprijs, maar vind het teveel geld om het te riskeren zeg maar.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 22:15

ilaan schreef:
Tweedehands heb ik gekeken maar vind ze vooral met toch al een behoorlijk aantal clicks en dan vind ik €1000 een bult geld voor iets wat al flink is gebruikt. In verhouding misschien goedkoop gezien nieuwprijs, maar vind het teveel geld om het te riskeren zeg maar.

Definieer "veel klicks"
Mijn 5D had er 48000 toen ik 'm kocht. Nou, daar ga ik als goedbedoelende hobby-ist en soms technisch fotograaf geen deuk in slaan.

Maar als ik nu soort van met niks zou beginnen, zoals jij nu schrijft, dan liet ik DSLR links liggen.
Er is op zich niks mis met DSLR maar systeem is de toekomst.
Ik kocht mijn eerste set in de tijd dat systeem nog soort van veredelde compactcamera's waren. Mijn 7D was toen state of the art in zijn klasse :D
En ja, ik heb 'm nog gewoon, gebruik 'm volop want hij heeft z'n eigen pluspunten naast de 5D.

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 22:29

150.000+ Vind ik een redelijk aantal. Ben geen prof maar denk dat ik toch wel een aantal keer per week ermee in de weer ben.

Systeem heb ik vandaag even naar gekeken maar kreeg niet echt een duidelijk antwoord op de verschillen ed. Sneller, kleiner etc snap ik allemaal wel maar vond het net wat te mager om daadwerkelijk te kopen. Verkoper was hierin niet top.
Hebben overigens heel even bij de m50 gestaan en het toen laten gaan hierom. Merk dat het dan toch een beetje is ‘wat de boer niet kent…’
Begreep ook dat er minder keuze is nog uit objectieven en die vaak toch wel duurder zijn.