[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43466
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 14:34

Ik heb ook gekeken naar een full frame.. de sony a7ii. Schijnt een erg goede camera te zijn, en niet enorm duur. Alleen minder geschikt voor video, waardoor hij voor mij zelf afviel.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 14:43

MarjanB schreef:
MarijeR schreef:
Eind vorig jaar ben ik van Canon overgestapt naar Olympus. Ook ivm gewicht want de 500mm met pro body woog 4,5kg en nu met de olympus met vergelijkbare set kom ik net aan 1,8kg.
En dat verschil merk je best.
Of een pro body met 70-200 2.8 (2,76kg) vergelijken met de oly met 40-150 2.8 (met 2x crop factor wordt dat een 80-300 2.8) van 1,3kg.
Al mijn canon spul in 1x ingeruild, o.a. 3 bodies en veel lenzen van groothoek t/m 500mm en een complete olympus set terug gekocht van vergelijkbare pro kwaliteit. En hield nog geld over :)
Geen moment spijt van gehad!

Ik fotografeer vooral wildlife, vogels en macro.


Welke body heb je? Ik merk dat ik meer richting de portret kant wil dus vraag me af of ik niet meer heb aan een FF

Ik heb de OMD E-M1 mark II: https://www.olympus.nl/site/nl/c/camera ... index.html
Zat portret en bruidsfotografen die met de olympus werken hoor.
Ik had ook een canon FF en mis het totaal niet terwijl ik toch vaak met weinig licht fotografeer en daar zou je met FF nog wat voordeel kunnen hebben maar dat merk ik niet.

MarjanB

Berichten: 16545
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 14:47


MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 14:57

Dat is een mooie set ja. Heb zelf die lenzen ook erbij en die zijn echt vergelijkbaar met de canon L lenzen.

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 14:57

Jolandaa_ schreef:
Ik ben zoekende naar 'fotografen' die overgestapt zijn van spiegelreflex naar een systeem camera.

Ik ben geen fotograaf, heb altijd wel graag foto's gemaakt. Paarden, dierentuin, vakantie etc.
Echter krijg ik steeds meer lichamelijke klachten van de zware camera. Ik ben nog in het bezit van een oudere camera, d3200 met diverse lenzen.

Mijn vriend heeft sindskort een sony a6000. Nou op vakantie dag 2 is mijn camera nog gebruikt maar sindsdien in het hotel gebleven, daar ik prima uit de voeten kon met het systeem en hele toffe foto's eruit gekregen heb (ik kan wel het verschil zien met mijn jarenlange ervaring, niet als pro maar hobbyist en mijn vriend met geen ervaring) en de mijne gewoon zwaar is (ruim 1,5 kg sjouw ik mee)

echter ben ik ook bang dat ik spijt ga krijgen.. maar nu hij in de kast blijft liggen is dat ook zonde.
Enige waar ik mijn nikon nog voor pak is voor op stal foto's te maken, en macro..

zijn er meer die twijfelen of de overstap al gemaakt hebben?
Ik wil niet betaald gaan werken, ook niet voor anderen. enkel voor mijzelf hobbymatig.


Gezien de vorige camera die je had, en wat je graag wilt. denk ik dat jij zomaar heel erg goed uit de voeten zou kunnen met de Olympus OMD EM10 mark iii. Pak daar eventueel de 14-42 en de 40-150 objectief bij, en je kunt heel leuk vooruit. Ik heb een vergelijkbare set gehad de eerste twee jaar dat ik fotografeerde. Ik had alleen de mark i ipv de mark iii. Dat weegt bij elkaar body: 410 gram. telelens: 220 gram en kitlens: 95 gram. Bij elkaar 725 gram.

Uiteindelijk maakt de fotograaf en de omstandigheden de foto's, maar hier heb ik veel foto's staan die ik met die camera set gemaakt heb, in feite alles op de bovenste 4 albums na (die heb ik met mijn nieuwe set de OMD EM1 mark ii gemaakt). Dat geeft wellicht een kleine indruk.
Click voor foto's!


Ik heb het dan dus over deze set:
https://www.coolblue.nl/product/807073/ ... gKYhPD_BwE

F_Orumster

Berichten: 15339
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 15:00

MarjanB voor portret zou ik juist eerder voor een cropcamera gaan.

MarjanB

Berichten: 16545
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 15:24

F_Orumster schreef:
MarjanB voor portret zou ik juist eerder voor een cropcamera gaan.


Ok, waarom? Ik had begrepen dat je met FF minder ruis hebt en qua licht beter is. Maar sta open voor andere tips :D

Heb deze bijvoorbeeld gemaakt met m’n 750d en 100mm 2.8 macro. Vind het dan zo vervelend dat je zo’n end weg moet zitten met FF is dat ook weer beter. Heb ook een 50mm 1.4 maar die haalt het qua kwaliteit niet bij de 100.

https://www.flickr.com/photos/155411328 ... 214027058/

Cabelona

Berichten: 1702
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 15:25

Jolandaa_ schreef:
Ik ben zoekende naar 'fotografen' die overgestapt zijn van spiegelreflex naar een systeem camera.

Ik ben geen fotograaf, heb altijd wel graag foto's gemaakt. Paarden, dierentuin, vakantie etc.
Echter krijg ik steeds meer lichamelijke klachten van de zware camera. Ik ben nog in het bezit van een oudere camera, d3200 met diverse lenzen.

Mijn vriend heeft sindskort een sony a6000. Nou op vakantie dag 2 is mijn camera nog gebruikt maar sindsdien in het hotel gebleven, daar ik prima uit de voeten kon met het systeem en hele toffe foto's eruit gekregen heb (ik kan wel het verschil zien met mijn jarenlange ervaring, niet als pro maar hobbyist en mijn vriend met geen ervaring) en de mijne gewoon zwaar is (ruim 1,5 kg sjouw ik mee)

echter ben ik ook bang dat ik spijt ga krijgen.. maar nu hij in de kast blijft liggen is dat ook zonde.
Enige waar ik mijn nikon nog voor pak is voor op stal foto's te maken, en macro..

zijn er meer die twijfelen of de overstap al gemaakt hebben?
Ik wil niet betaald gaan werken, ook niet voor anderen. enkel voor mijzelf hobbymatig.


Ik had laatst ergens gelezen dat nikon ook bezig is met het ontwikkelen van een systeem camera. Deze komt als het goed is binnenkort uit. Ben alleen bang dat jouw nikon lenzen er helaas niet meer op gaan passen, omdat ze een andere fitting krijgen.

Verder heb ik geen ervaring met systeemcamera's

tesseke

Berichten: 2325
Geregistreerd: 24-02-10
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 15:28

Cabelona schreef:
Ik had laatst ergens gelezen dat nikon ook bezig is met het ontwikkelen van een systeem camera. Deze komt als het goed is binnenkort uit. Ben alleen bang dat jouw nikon lenzen er helaas niet meer op gaan passen, omdat ze een andere fitting krijgen.

Verder heb ik geen ervaring met systeemcamera's


De Nikon fullframe mirrorless is vandaag bekend gemaakt. Heb al enkele artikels voorbij zien komen op Facebook van Zoom en Kamera Express.
Vriend van mij noemt dit het begin van het einde van de spiegelreflex. Hij heeft zelf al zijn Canon materiaal verkocht, en Fuji mirrorless gekocht.

8nnemiek

Berichten: 43466
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 15:29

Ik kreeg toevallig vandaag een mail van cameranu.nl dat de nieuwe systeemcamera’s van nikon kunnen worden besteld (pre-order)

maaikemuis
Berichten: 5296
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 15:31

Ik ben benieuwd... de eerste stappen van Nikon op dat gebied waren op zijn zachtst gezegd dramatisch te noemen. Ik laat het anderen testen en als de kinderziektes er uit zijn en ik toe ben aan iets nieuws, wie weet.

Maar Nikon heeft wel ingezet op de ff markt, en dat is voorlopig niet voor iedereen haalbaar. Zowel qua wensen als prijs.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 15:43

Zolang Nikon niet met andere lenzen komt, ga je er qua gewicht nog niet veel op vooruit. En dat is toch voor veel mensen een belangrijke reden om over te stappen.

maaikemuis
Berichten: 5296
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 15:44

Het is een andere vatting. De huidige vatting kan met een converter worden omgezet.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 15:46

Ja dus sleep je nog steeds een 500 4.0 van ruim 3/3,5 kilo mee. En voorlopig staat daar nog geen vernieuwde lens voor op de planning.
Zo te zien komen ze nu met 3 lenzen en moet je voor de rest dus nog gewoon de oude lenzen met een converter gebruiken.


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door MarijeR op 23-08-18 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 15:47

8nnemiek schreef:
Ik heb ook gekeken naar een full frame.. de sony a7ii. Schijnt een erg goede camera te zijn, en niet enorm duur. Alleen minder geschikt voor video, waardoor hij voor mij zelf afviel.


Een vriend van mij is videograaf en heeft deze gehad (heeft nu de a7iii) en hij maakte daar echt hele mooie video's mee! :j

8nnemiek

Berichten: 43466
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 16:02

Neverland schreef:
8nnemiek schreef:
Ik heb ook gekeken naar een full frame.. de sony a7ii. Schijnt een erg goede camera te zijn, en niet enorm duur. Alleen minder geschikt voor video, waardoor hij voor mij zelf afviel.


Een vriend van mij is videograaf en heeft deze gehad (heeft nu de a7iii) en hij maakte daar echt hele mooie video's mee! :j

Had hij niet toevallig de a7s ii ipv de gewone a7ii?
De a7s is echt ideaal voor video, maar de a7ii schijnt enorm veel last te hebben van moire/aliasing.
En de 7s schiet in 4k en kan een veel hogere ISO aan.
Ik heb hem zelf niet gekocht omdat hij geen touchscreen had, maar verder een erg goede camera.

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 16:25

MarijeR schreef:
Dat is een mooie set ja. Heb zelf die lenzen ook erbij en die zijn echt vergelijkbaar met de canon L lenzen.


Hier ook dezelfde set nu. Super tevreden.

Eventueel zou je er een prime bij kunnen nemen. Ik heb de 45mm F1.8. Prachtig ding!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 18:17

De 12-100mm 4.0 is in tegenstelling tot veel andere superzooms ook een erg mooie lens. Wel iets aan de zware kant (voor MFT) maar wel erg goed van kwaliteit.
Heb hem in mei wat kunnen testen.

Zelf heb ik de 7-14mm 2.8 en de 300mm 4.0 er ook bij en de 60mm 2.8 macro. Maar moet zeggen dat ik voor veel macro werk de 300mm met tussenring gebruik. Echt een fijne combi voor bv insecten.

Wil ook de 45mm 1.2 eens proberen maar ben bang dat ik die te mooi ga vinden en ik doe te weinig portret fotografie daarvoor O:)

bentefoto

Berichten: 415
Geregistreerd: 18-08-17

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 19:02

Hoihoi! Ik wil de canon 6d kopen, maar ik heb voor mijn canon eos 1200d de 55-250mm f/4-5.6 lens. Weet iemand of deze lens op een FF camera past?

MarjanB

Berichten: 16545
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 19:08

bentefoto schreef:
Hoihoi! Ik wil de canon 6d kopen, maar ik heb voor mijn canon eos 1200d de 55-250mm f/4-5.6 lens. Weet iemand of deze lens op een FF camera past?


Staat er EF of EFS op de lens? EF is voor FF kan je ook op crop gebruiken en EFS is voor crop maar kan je niet op FF gebruiken.

maaikemuis
Berichten: 5296
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 19:09

bentefoto schreef:
Hoihoi! Ik wil de canon 6d kopen, maar ik heb voor mijn canon eos 1200d de 55-250mm f/4-5.6 lens. Weet iemand of deze lens op een FF camera past?


Ik weet vrij zeker van niet!

Uiteindelijk ‘past’ het natuurlijk wel. Je hebt alleen last van beeld verlies in de hoeken op 55mm en onscherpte in de hoeken wanneer je wel beeld hebt.

Ik heb bijvoorbeeld een 11-16 croplens die ik als 16mm prime gebruik op ff.

MarjanB

Berichten: 16545
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 19:13


bentefoto

Berichten: 415
Geregistreerd: 18-08-17

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 19:17

Ik heb een EFS lens dus dat gaat helaas niet lukken dus ... Maar even kijken naar een hele betaalbare lens voor op de 6d (min 100mm zoom)

MarjanB

Berichten: 16545
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 19:23

De 75-300 is EF maar die raad ik je niet aan.. is je body op? Zo niet anders eerst investeren in lenzen

bentefoto

Berichten: 415
Geregistreerd: 18-08-17

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 19:24

De camera die ik nu heb, heb ik idd al heel lang en loop tegen de mogelijkheden aan (ISO, scherpte etc.) Dus wil wel echt een nieuwe body, en heb nu een hele belangrijke opdracht gekregen en wil het liefste daarvoor mn nieuwe camera al maar moet dus eerst ook nog achter een nieuwe lens aan hahaha