[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mzara

Berichten: 871
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 10:06

maaikemuis schreef:
Voor landschappen op een cropbody van Nikon zweer ik bij de 12-24 f4 van Nikkor. Dit is verreweg de lens met de beste beeldkwaliteit en de minste vervorming. Tweedehands rond de 500 euro wel aan te komen.

Een andere low budget variant zou de Tokina 11-16 f2.8 zijn. Let alleen wel op dat alleen het tweede type (te herkennen aan de Romeinse 2) op jouw camera zal werken. Deze zijn tweedehands voor 300-350 euro te verkrijgen.

Een lens die vaak heel goedkoop tweedehands wordt aangeboden is een Sigma 10-20mm. Deze raad ik af, deze heeft een dermate vervorming dat dit software matig nauwelijks goed te krijgen is.

Portretten met een groothoek gaan niet werken, daarvoor is de vervorming te groot. Je trek een persoon daarmee uit zijn verband.



Bedankt voor de tips! Ik ga er eens naar kijken. 500 is voor mij wel te veel.

Ik bedoelde het eigenlijk juist andersom: met een portretlens landschapsfoto's maken?

maaikemuis
Berichten: 5286
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 10:44

mzara schreef:
maaikemuis schreef:
Voor landschappen op een cropbody van Nikon zweer ik bij de 12-24 f4 van Nikkor. Dit is verreweg de lens met de beste beeldkwaliteit en de minste vervorming. Tweedehands rond de 500 euro wel aan te komen.

Een andere low budget variant zou de Tokina 11-16 f2.8 zijn. Let alleen wel op dat alleen het tweede type (te herkennen aan de Romeinse 2) op jouw camera zal werken. Deze zijn tweedehands voor 300-350 euro te verkrijgen.

Een lens die vaak heel goedkoop tweedehands wordt aangeboden is een Sigma 10-20mm. Deze raad ik af, deze heeft een dermate vervorming dat dit software matig nauwelijks goed te krijgen is.

Portretten met een groothoek gaan niet werken, daarvoor is de vervorming te groot. Je trek een persoon daarmee uit zijn verband.



Bedankt voor de tips! Ik ga er eens naar kijken. 500 is voor mij wel te veel.

Ik bedoelde het eigenlijk juist andersom: met een portretlens landschapsfoto's maken?


Je kan met alle lenzen landschapsfotos maken, maar of het ideaal is...

Iedere lens heeft zijn eigenschappen, een groothoek pakt veel beeld en bij uitgestrekte landschappen wil je juist dit effect hebben (tevens ook het gevaar van een groothoek, teveel beeld met weinig onderwerp). Een 50mm of 100mm zal dit niet gaan doen voor je, die pakken een veel kleiner beeld. Dit kan ook handig zijn, want soms is het huist nodig om een deel van het landschap te pakken zodat je een onderwerp krijgt. Hence, daarom heb ik altijd de 70-200mm mee naast mijn groothoek.

Maar voor bergen en ook voor, in mindere mate, architectuur is een groothoek bijna onontbeerlijk. Wanneer je daar gepassioneerd over bent natuurlijk.

Het lijkt mij ook dat wanneer je een 18-55 bezit dat het niet zo veel toevoegt om een 35mm of 50mm nog weer los mee te nemen. Dit bereik heb je al.

@cynn; je mag er altijd een keer mee komen spelen. Het is een mooi stukje glas!

manzano

Berichten: 23957
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 12:38

Het is denk ik een beetje de vraag wat je verstaat onder landschapsfotografie.
Ik heb een 15-85 gekocht (Canon) en kan daar prima "landschappen" mee fotograferen op vakantie. Het is zeker geen groothoek, maar je kan je omgeving er prima mee vastleggen op 15mm.
Tevens kun je er prima portretten mee schieten als je zou willen. Ik doe dat dan weer liever met m'n 70-200, maar daarmee kan je niks qua landschap.

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 21:00


Medea

Berichten: 1001
Geregistreerd: 31-01-04
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 10:29

Zouden jullie mij misschien kunnen helpen? Ik ben op zoek naar vervanging voor mijn 18-55 kitlens van Canon. Ik heb een Canon 700D, ik had deze kitlens en heb nog een Canon EF 70-300mm F/4.0-5.6 iS USM. Ik fotograaf voornamelijk heel veel met die laatste (honden) en zoek dus vervanging voor de kitlens, die ik vooral gebruikte voor landschappen, gebouwen en portretjes. Ik ben heel erg ‘uit’ de objectieven, aangezien ik de eerste twee al jaren heb, advies is ontzettend welkom. Ik wil maximaal ongeveer 500 euro aan de nieuwe lens uitgeven.

manzano

Berichten: 23957
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 11:01

Ik heb daarvoor de Canon 15-85 aangeschaft en die bevalt me heel erg goed. Hij is alleen wel wat duurder. Wellicht dat je hem tweedehands/als occasion vinden.

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 22:08

manzano schreef:
Ik heb daarvoor de Canon 15-85 aangeschaft en die bevalt me heel erg goed. Hij is alleen wel wat duurder. Wellicht dat je hem tweedehands/als occasion vinden.

Sterkte; zo vaak wordt de 15-85 niet aangeboden, waarschijnlijk omdat het juist zo'n lekker stukkie glas is.

Je zou ook kunnen kijken naar de EF 17-40 f4.0 of als je wat meer wilt besteden, de f2.8 :D

manzano

Berichten: 23957
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 22:38

Klopt! Je ziet hem zelden.... En dat is een goed teken ;)
Misschien ook goede reden om je budget wat op te schroeven.

4leggedmates

Berichten: 281
Geregistreerd: 16-09-16
Woonplaats: In de wei

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:24

Hoii!
Ik wil gaan beginnen met serieuzer fotograferen, en ben dus ook nog niet zo erg lang zo bezig.
Mijn vraag is, welke lenzen kunnen er op mijn Canon Powershot S5IS?
Kunnen alle Canon lenzen erop, of alleen een bepaalde categorie?
Sorry als dit een domme vraag is.

Groetjes :)

maaikemuis
Berichten: 5286
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:22

Nee, dat lijkt niet te kunnen. De lens is fixed en je kan er lensjes voorzetten met extender. Ik vermoed dat dit aparte lensjes zijn. Zie dit stukje uit dpreview:

Afbeelding

Het is ook wel een heel oud beestje!

4leggedmates

Berichten: 281
Geregistreerd: 16-09-16
Woonplaats: In de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 07:23

maaikemuis schreef:
Nee, dat lijkt niet te kunnen. De lens is fixed en je kan er lensjes voorzetten met extender. Ik vermoed dat dit aparte lensjes zijn. Zie dit stukje uit dpreview:

[ [url=m/w89c20.png]Afbeelding[/url] ]

Het is ook wel een heel oud beestje!


Dankuwel voor Uw antwoord! Dan ga ik eens kijken.

maaikemuis
Berichten: 5286
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 09:18

4leggedmates schreef:
maaikemuis schreef:
Nee, dat lijkt niet te kunnen. De lens is fixed en je kan er lensjes voorzetten met extender. Ik vermoed dat dit aparte lensjes zijn. Zie dit stukje uit dpreview:

[ [url=m/w89c20.png]Afbeelding[/url] ]

Het is ook wel een heel oud beestje!


Dankuwel voor Uw antwoord! Dan ga ik eens kijken.


Ik weet alleen niet of je heel lang blij gaat worden van de camera. Hij is oud en zeker afgezet tegen hetgeen nu geproduceerd wordt, valt de beeldkwaliteit tegen. Destijds was de iso al dermate matig dat er al ruis ontstaat bij iso200. Dat maakt deze camera alleen bij heel goed licht echt geschikt. Om een beginnetje mee te maken kan hij wel, maar persoonlijk zou ik niet investeren in opzetlensjes; de zoomrange is groot (Tele hoef je niet te kopen alleen wide angel en macro zou zinnig zijn) en verkoopbaar is het daarna niet meer wanneer je verder wil. Beter zou ik dan gaan sparen voor een nieuwe set.

manzano

Berichten: 23957
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 11:52

Net m'n lenzen laten calibreren bij Chipclean. Interessant om eens te zien.

4leggedmates

Berichten: 281
Geregistreerd: 16-09-16
Woonplaats: In de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 14:40

Citaat:
Ik weet alleen niet of je heel lang blij gaat worden van de camera. Hij is oud en zeker afgezet tegen hetgeen nu geproduceerd wordt, valt de beeldkwaliteit tegen. Destijds was de iso al dermate matig dat er al ruis ontstaat bij iso200. Dat maakt deze camera alleen bij heel goed licht echt geschikt. Om een beginnetje mee te maken kan hij wel, maar persoonlijk zou ik niet investeren in opzetlensjes; de zoomrange is groot (Tele hoef je niet te kopen alleen wide angel en macro zou zinnig zijn) en verkoopbaar is het daarna niet meer wanneer je verder wil. Beter zou ik dan gaan sparen voor een nieuwe set.


Onwijs nuttige info! Dankuwel! Ik ga dan kijken naar andere mogelijkheden :)

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 18:15


Medea

Berichten: 1001
Geregistreerd: 31-01-04
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 10:02

ikke schreef:
manzano schreef:
Ik heb daarvoor de Canon 15-85 aangeschaft en die bevalt me heel erg goed. Hij is alleen wel wat duurder. Wellicht dat je hem tweedehands/als occasion vinden.

Sterkte; zo vaak wordt de 15-85 niet aangeboden, waarschijnlijk omdat het juist zo'n lekker stukkie glas is.

Je zou ook kunnen kijken naar de EF 17-40 f4.0 of als je wat meer wilt besteden, de f2.8 :D


Bedankt voor het advies! Ik heb wat reviews opgezocht, de 15-85 vind ik een mooie optie.

Wat vinden jullie daarnaast van de Canon EF-S 18-135mm F3.5-5.6 IS STM? Daar lees ik ook goede dingen over. Ik kan niet helemaal inschatten waarin deze lens verschilt van de 15-85 (behalve mm en prijs).

MarjanB

Berichten: 16471
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 10:42

De 18-135 heb ik en vind het een fijne lens. Kan je veel kanten mee op, heb hierboven wel ergens een keer wat foto's geplaatst. Alleen heb ik volgens mij de USM? maar dat zou ik dan even na moeten zoeken

maaikemuis
Berichten: 5286
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 09:20

Was er nu hier iemand op zoek naar een Nikkor 12-24 f4? Hij staat te koop!

FennyPower

Berichten: 1468
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 15:54

Ik heb vandaag de canon 70-200 f4 gekocht ben benieuwd :o
Ik heb een vraag op wat voor stand hebben jullie je camera staan gewoon jpg op raw ?

_Nicky

Berichten: 5132
Geregistreerd: 21-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 16:37

manzano schreef:
Net m'n lenzen laten calibreren bij Chipclean. Interessant om eens te zien.


Wat was de reden dat je dit het laten doen? Merkte je iets in de kwaliteit? :)

Ik vind dit trouwens wel een leuk topic om mee te lezen zo, al die meningen en informatie. :)

Ik fotografeer in RAW, omdat ik de foto's wil nabewerken en de details dan niet verlies zoals in JPG.

MarjanB

Berichten: 16471
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 16:46

Hier ook raw maar dan moet je wel echt nabewerken

manzano

Berichten: 23957
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 17:30

_Nicky schreef:
manzano schreef:
Net m'n lenzen laten calibreren bij Chipclean. Interessant om eens te zien.


Wat was de reden dat je dit het laten doen? Merkte je iets in de kwaliteit? :)

Ik vind dit trouwens wel een leuk topic om mee te lezen zo, al die meningen en informatie. :)

Ik fotografeer in RAW, omdat ik de foto's wil nabewerken en de details dan niet verlies zoals in JPG.


Vorig jaar had ik voor m'n vakantie een 7D geleend en m'n eigen 70-200 2.8 IS mee. Echt 90% van m'n foto's was onscherp ;(
Nou ben ik verre van een topfotograaf maar dit sloeg nergens op. De combi was dus echt niet goed afgesteld. Op m'n 40D had ik dat nl niet.
Heb nu net een 7D mk2 gekocht en ga weer op reis.... Wilde dit dus echt voorkomen en ben dus preventief langs gegaan. 2 van de 3 lenzen moesten idd gecorrigeerd worden.

Xivura
Berichten: 6414
Geregistreerd: 30-08-08

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 10:29

Ik heb net een nieuwe D750 en wil graag de 24-70mm erbij kopen. Maar nu vraag ik mij af of ik deze van Tamron of van Nikon moet nemen. Zit natuurlijk wel een best prijsverschil in, maar omdat ik vaak genoeg hoor dat die van Tamron prima is, twijfel ik.

maaikemuis
Berichten: 5286
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 13:05

Het zou bij mij de enige Tamronlens zijn die ik aan zou schaffen (ik doe alleen niets met deze afstand). Ik heb er mee mogen schieten en ik vond de sampling pictures zeer de moeite waard. De Nikkor is net even mooier als je in close up gaat kijken, maar voor mij persoonlijk niet 1000 euro meer waard mooier. Ik zou hem even uit proberen en kijken of je er tevreden over bent.

En gefeliciteerd met de D750. Ontzettend fijne camera!

jolleknol

Berichten: 348
Geregistreerd: 21-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 23:35

Ik heb sinds een week de Nikon D7100 met kit lens 18- 140mm. Hiervoor had ik een Sony a58 maar die is verdronken helaas. Welk objectief raden jullie mij aan voor vooral portret foto's en dieren? (Actie, paarden) (graag ook ongeveer de prijzen erbij)