[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37600
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 18:33


Vithou

Berichten: 5629
Geregistreerd: 26-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:19

ikke schreef:
Nope, de 75-300 moet je laten voor wat ie is. Die is voor knieperige 'Ollanders en gooi- en smijtwerk maar niet voor mooi fotowerk :D
De, ook duidelijk duurdere, 70-300 kun je overwegen. Let op, hier zijn drie versies in; een dure:
https://www.cameranu.nl/nl/p1225025/can ... -objectief

een duurdere (alleen als occasion):
https://www.cameranu.nl/nl/p209424/cano ... weedehands

en een hele dure:
https://www.cameranu.nl/nl/p120064/cano ... -objectief


Thanks! Voor de 55-250 betaal je wel een stukkie minder.. is het het verschil in geld waard? Vooral gezien ik uiteindelijk toch upgrade naar een L indien ik het vaak genoeg gebruik, dus het nu vooral een aanmodder fase is haha?

ikke

Berichten: 37600
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:47

Minjon schreef:
ikke schreef:
Nope, de 75-300 moet je laten voor wat ie is. Die is voor knieperige 'Ollanders en gooi- en smijtwerk maar niet voor mooi fotowerk :D
De, ook duidelijk duurdere, 70-300 kun je overwegen. Let op, hier zijn drie versies in; een dure:
https://www.cameranu.nl/nl/p1225025/can ... -objectief

een duurdere (alleen als occasion):
https://www.cameranu.nl/nl/p209424/cano ... weedehands

en een hele dure:
https://www.cameranu.nl/nl/p120064/cano ... -objectief


Thanks! Voor de 55-250 betaal je wel een stukkie minder.. is het het verschil in geld waard? Vooral gezien ik uiteindelijk toch upgrade naar een L indien ik het vaak genoeg gebruik, dus het nu vooral een aanmodder fase is haha?

Dat ligt ook iets uitgebreider. De 70-300 is EF; de 55-250 is EF-S en dus niet geschikt voor FF camera's.
Daar zit een stukje van het prijsverschil en aan jou of je binnen enkele jaren een FF zou willen kopen. Zo niet, ga voor de 55-250.

assileM

Berichten: 687
Geregistreerd: 16-05-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 20:17

Ook ff een vraag van mijn kant over deze lenzen. Zit er behalve dat verschil ook een ander verschil tussen de 55-250 en de 70-300? Ik ga een lens van mij inruilen, dus het prijsverschil tussen die lenzen maakt me weinig uit. Kan ze allebei tweedehands krijgen voor de inruilwaarde. Ik wil er voorlopig mee blijven fotograferen en de 70-200 is qua budget geen optie.

ikke

Berichten: 37600
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 20:35

assileM schreef:
Ook ff een vraag van mijn kant over deze lenzen. Zit er behalve dat verschil ook een ander verschil tussen de 55-250 en de 70-300? Ik ga een lens van mij inruilen, dus het prijsverschil tussen die lenzen maakt me weinig uit. Kan ze allebei tweedehands krijgen voor de inruilwaarde. Ik wil er voorlopig mee blijven fotograferen en de 70-200 is qua budget geen optie.

Welk deel van het bereik is van belang voor je?
Of anders gevraagd: wat heb je in het groothoek- en standaardbereik tot 80mm?

EN: wat doe je in dat bereik?

Wat is je gebruiksdoel? Paarden fotografeer je prima met een 55-250 maar in de natuur kom je met de 70-300 wat verder, niet in de laatste plaats omdat je iets gunsiger in je diafragmabereik zit (licht!)

assileM

Berichten: 687
Geregistreerd: 16-05-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 21:00

ikke schreef:
assileM schreef:
Ook ff een vraag van mijn kant over deze lenzen. Zit er behalve dat verschil ook een ander verschil tussen de 55-250 en de 70-300? Ik ga een lens van mij inruilen, dus het prijsverschil tussen die lenzen maakt me weinig uit. Kan ze allebei tweedehands krijgen voor de inruilwaarde. Ik wil er voorlopig mee blijven fotograferen en de 70-200 is qua budget geen optie.

Welk deel van het bereik is van belang voor je?
Of anders gevraagd: wat heb je in het groothoek- en standaardbereik tot 80mm?

EN: wat doe je in dat bereik?

Wat is je gebruiksdoel? Paarden fotografeer je prima met een 55-250 maar in de natuur kom je met de 70-300 wat verder, niet in de laatste plaats omdat je iets gunsiger in je diafragmabereik zit (licht!)


Ik heb nu een 10-24mm groothoeklens, de 18-55mm en 50mm. Mijn doel voor de zoomlens is dierenfotografie en idd ook in de natuur. Heb ooit een 75-300 gehad en vind dat extra beetje zoom wel fijn, maar niet per se noodzakelijk. :)

ikke

Berichten: 37600
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 21:19

Tja, dan blijft over hoe belangrijk het gat tussen 55 en 70mm voor je is en of je eventueel bereid bent daar extra of ander glas voor te kopen. De keuze is daar beperkt en de kwaliteit loopt sterk uiteen, net als de prijs.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 00:04

Heeft er iemand ervaring met de Olympus 45mm f1.2? Of iets vergelijkbaars voor mft?
Is de Panasonic Leica DG Nocticron 42.5mm f/1.2 wat?
Ben op zoek naar een goede portret lens, lichtsterk en niet al te zwaar.
Heb er geen haast mee dus wachten op een leuk geprijsde occasion is mijn doel.
Reizen ligt op het moment toch stil... -O-

brittien
Berichten: 267
Geregistreerd: 29-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 08:55

Minjon schreef:
Hi!

Morgen haal ik waarschijnlijk mijn nieuwe body op: de Canon EOS 80d. Ik heb fotografie heel lang gelaten voor het was en qua lenzen moet ik sowieso helemaal opnieuw beginnen (kapotte lenzen etc).
Ik wil sowieso de 50mm 1.8 aanschaffen omdat ik wil proberen of portretfotografie wat voor me is. Maar wil ook een tele voor de paardensport. Op termijn komt er, mits ik er echt weer veel gebruik van maak en fanatiek aan het fotograferen ga, een 70-200 f2.8. Maar ik wil niet meteen mijn hele rekening plunderen als ik niet zeker weet of ik echt weer “fall in love” met mijn oude hobby. Dusss tot die tijd op zoek naar iets wat leuk voor weer wat beginnend gebruik is.

De 55-250 f4.0 wellicht, kreeg ik aangeraden? Of wat vinden jullie van de 75-300 f4.0? Of wellicht nog iets heel anders?


Hi ik heb de 55-250 mm icm de 80D en bevalt mij wel goed! Maar ik weet niet of het aan mij ligt maar ik merk wel dat qua scherpte hij een stuk minder is dan de 50 mm, of misschien valt dit helemaal niet te vergelijken, dat weet ik niet hahaha

VanessaSH
Berichten: 675
Geregistreerd: 12-12-13

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 23:23

Heeft er iemand ervaring met deze lens ?
TAMRON SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 Canon

Of kan ik beter kijken voor CANON EF 70-200mm f/2.8L IS III USM ?

Het is voornamelijk voor honden fotografie, en ook actie foto's en soms paarden

Liselot

Berichten: 32197
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 07:29

brittien schreef:
Minjon schreef:
Hi!

Morgen haal ik waarschijnlijk mijn nieuwe body op: de Canon EOS 80d. Ik heb fotografie heel lang gelaten voor het was en qua lenzen moet ik sowieso helemaal opnieuw beginnen (kapotte lenzen etc).
Ik wil sowieso de 50mm 1.8 aanschaffen omdat ik wil proberen of portretfotografie wat voor me is. Maar wil ook een tele voor de paardensport. Op termijn komt er, mits ik er echt weer veel gebruik van maak en fanatiek aan het fotograferen ga, een 70-200 f2.8. Maar ik wil niet meteen mijn hele rekening plunderen als ik niet zeker weet of ik echt weer “fall in love” met mijn oude hobby. Dusss tot die tijd op zoek naar iets wat leuk voor weer wat beginnend gebruik is.

De 55-250 f4.0 wellicht, kreeg ik aangeraden? Of wat vinden jullie van de 75-300 f4.0? Of wellicht nog iets heel anders?


Hi ik heb de 55-250 mm icm de 80D en bevalt mij wel goed! Maar ik weet niet of het aan mij ligt maar ik merk wel dat qua scherpte hij een stuk minder is dan de 50 mm, of misschien valt dit helemaal niet te vergelijken, dat weet ik niet hahaha


Zoomlenzen zijn altijd minder scherp dan primes, dus dat kan goed kloppen :j

MarjanB

Berichten: 16493
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 11:58

VanessaSH schreef:
Heeft er iemand ervaring met deze lens ?
TAMRON SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 Canon

Of kan ik beter kijken voor CANON EF 70-200mm f/2.8L IS III USM ?

Het is voornamelijk voor honden fotografie, en ook actie foto's en soms paarden


Ik zoek vaak op lensnaam vs lensnaam en dan kom je vaak YouTube filmpjes tegen waarin ze ze naast elkaar houden.

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 11:37

Ik kom hier ook weer eens advies vragen. Ik fotografeer inmiddels al een tijdje met een Canon 750D, met een 18-55 en een 55-250 f/4-5.6 objectief. Met name met die laatste kom ik af en toe toch in lichtsterkte te kort als ik in het bos vogeltjes e.d. wil fotograferen. Ik ben dus langzaamaan aan het kijken naar een ander objectief, ook met het oog op een aantal vakanties die voor de komende jaren op ons wensenlijstje staan (Zuid-Afrika, Canada), waar wildlife in elk geval een grote interesse heeft.

Volgens mij is een meest voor de hand liggend alternatief voor mijn huidige objectief een 70-200. Ik heb hem dan het liefst met IS. De grote vraag is of ik voor de f/4 of de f/2.8 moet gaan. Ik fotografeer zelden binnen, dat heeft ook zeker niet mijn interesse. Ik ben eventueel wel van plan om er te zijner tijd een extender bij te kopen om het zoombereik wat te vergroten.
Tussen de f/2.8 en de f/4 zit natuurlijk met name verschil in lichtsterkte, gewicht en prijs. Die prijs is me verder om het even, ik wil best nog even doorsparen als ik dan helemaal gelukkig ga worden. Het gewicht is ook wel een twijfelpuntje, want ik neem de camera ook graag mee op wandelingen e.d.
Wat zouden jullie adviseren?

maaikemuis
Berichten: 5290
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 12:21

Bnet schreef:
Ik kom hier ook weer eens advies vragen. Ik fotografeer inmiddels al een tijdje met een Canon 750D, met een 18-55 en een 55-250 f/4-5.6 objectief. Met name met die laatste kom ik af en toe toch in lichtsterkte te kort als ik in het bos vogeltjes e.d. wil fotograferen. Ik ben dus langzaamaan aan het kijken naar een ander objectief, ook met het oog op een aantal vakanties die voor de komende jaren op ons wensenlijstje staan (Zuid-Afrika, Canada), waar wildlife in elk geval een grote interesse heeft.

Volgens mij is een meest voor de hand liggend alternatief voor mijn huidige objectief een 70-200. Ik heb hem dan het liefst met IS. De grote vraag is of ik voor de f/4 of de f/2.8 moet gaan. Ik fotografeer zelden binnen, dat heeft ook zeker niet mijn interesse. Ik ben eventueel wel van plan om er te zijner tijd een extender bij te kopen om het zoombereik wat te vergroten.
Tussen de f/2.8 en de f/4 zit natuurlijk met name verschil in lichtsterkte, gewicht en prijs. Die prijs is me verder om het even, ik wil best nog even doorsparen als ik dan helemaal gelukkig ga worden. Het gewicht is ook wel een twijfelpuntje, want ik neem de camera ook graag mee op wandelingen e.d.
Wat zouden jullie adviseren?


Antwoord van iemand met een Nikon, maar het dilemma blijft hetzelfde.

Ik fotografeer al jaren met een 70-200 f4. Niet dat de f2.8 niet mooi is, maar op reis wilde ik die niet meehebben. Hij is mij veel te zwaar. In het geval van Nikon is de f4 800 gram en de f2.8 anderhalve kilo. En daar word ik niet blij van op reis wanneer ik het ding in mijn rugzak mee moet nemen en er mee moet gaan wandelen. Wanneer ik slecht licht heb zet ik hem op statief. Ik voel zelden de behoefte om snelle objecten met slecht licht te fotograferen.

Nadeel is dat je met extender op een diafragma van f8 zit en dat is minder, maar werkt wel. Maar dat probleem is opgelost met de aanschaf van een 200-500 lens. Maar die neem ik ook niet mee op reis (tenzij ik in een auto vervoerd wordt). :')

MarjanB

Berichten: 16493
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 16:43

Ik heb de 2.8 en ja hij is zwaar maar ben d’r nu wel aan gewend. De 2.8 gebruik ik vooral als het wat donkerder is of met meer scherpte diepte

ikke

Berichten: 37600
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 17:47

Hier ook de f2.8 en wat z'n sterke kant is: er kan een 2x converter achter! Op de 750D (en alle andere crop) heb je dan omgerekend tot 620mm!
Als je even terug zoekt op mijn posts, vindt je die Jan-van-Genten ook wel terug. Ik heb ook nog papegaaiduikers, voor de liefhebber :D
Ik heb de versie met IS en dan kun je zelfs met 620mm nog uit de hand schieten zonder dat de boel beweegt!

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 11:01

Bedankt voor jullie overwegingen, ik twijfel nog even verder. Misschien te zijner tijd maar eens gaan voelen hoe beide objectieven op mijn body aanvoelen.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 12:53

Een paar maanden geleden heb ik ook een f2.8 gekocht. Net als jij zat ik tegen het gewicht aan te hikken. Ik neem hem regelmatig mee als ik met de honden het bos in ga en ben nu eigenlijk wel aan het gewicht gewend.
Een paar dagen geleden had ik voor het fotograferen van ons veulen in de kliniek (topic volgt als de X foto's morgen goed zijn!) mijn cropcamera met een lichtere lens meegenomen en dat voelde ineens onwijs licht.

ClaudiaDer

Berichten: 1268
Geregistreerd: 31-10-12
Woonplaats: Smilde

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 17:31

Heeft iemand ervaring met de Sigma 150-600mm Contemporary lens? Zou je iets anders aanraden of is het voor zijn prijs een hele nette lens?

Simoon__
Berichten: 1187
Geregistreerd: 15-05-07
Woonplaats: Emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 15:52

Ik ben, net als veel hier lees ik al, opzoek naar een 70-200 2.8 lens i.v.m. diafragma.

Ik heb zelf een Canon EOS 800d i.c.m. met een 55-250 mm 4.0-5.6, maar mis hierbij voorral s'avonds een beter diafragma.

Nu kan ik de volgende lens aanschaffen, 2dehands:
Sigma 70-200 mm f/2.8 EX DG Macro HSM II

Iemand ervaring met deze lens ?

maaikemuis
Berichten: 5290
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 16:52

Simoon__ schreef:
Ik ben, net als veel hier lees ik al, opzoek naar een 70-200 2.8 lens i.v.m. diafragma.

Ik heb zelf een Canon EOS 800d i.c.m. met een 55-250 mm 4.0-5.6, maar mis hierbij voorral s'avonds een beter diafragma.

Nu kan ik de volgende lens aanschaffen, 2dehands:
Sigma 70-200 mm f/2.8 EX DG Macro HSM II

Iemand ervaring met deze lens ?


De canon (net als zijn Nikkor broertje) is onovertroffen. Maar daar hangt een prijskaartje aan. De twee partijen die ook nog meedoen in de markt zijn Tamron en Sigma.

Beide lenzen hebben hun goede punten, maar komen ook met nadelen. Grappige is dat deze precies elkaars tegenhanger zijn.

De Sigma is heel erg soft tussen 150-200mm. Persoonlijk vind ik het te erg en zou ik de foto’s als onscherp bestempelen in veel gevallen. De AF is daarentegen wel redelijk snel. Daarnaast hebben veel van deze lenzen issues met front en back focus.

De Tamron is scherp. De beeldkwaliteit is goed (blijft maar weinig achter op de Canon). De AF daarentegen is wat langzamer. In moeilijk licht wil deze lens nog wel eens ‘hunten’. De G2 heeft daar al aanzienlijk minder last van.

Mijn advies zou dan ook zijn voor de Tamron te kiezen. Let wel op! Tamron heeft ook een 70-200 uitgebracht met macro in zijn naam. Deze is opvallend goedkoop. Deze lens is echt beroerd en wil je niet aanschaffen.

ikke

Berichten: 37600
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 17:01

De 70-200 f2.8 IS is er intussen in drie versies en die eerste is nog steeds heel prima en voor een prijs waarover je niet meer na zou moeten denken.

Tatjanaa

Berichten: 2986
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:21

ClaudiaDer schreef:
Heeft iemand ervaring met de Sigma 150-600mm Contemporary lens? Zou je iets anders aanraden of is het voor zijn prijs een hele nette lens?


Deze heb ik sinds een kleine maand en ben er heel tevreden mee! Heb allen geen ervaring met ander vergelijkbare lenzen.

Ik gebruik 'm vooral voor de vogels (andere dieren nog niet tegengekomen) en dan altijd op statief. Merk dat ik dan scherpere foto's krijg. Uit de hand wil ook wel, maar dan moet het voldoende licht zijn (voor >500mm).

brittien
Berichten: 267
Geregistreerd: 29-08-17

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 19:39

Waar letten jullie op bij het kopen van een tweedehands lens? Dus niet bij een camera zaak

maaikemuis
Berichten: 5290
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 20:54

brittien schreef:
Waar letten jullie op bij het kopen van een tweedehands lens? Dus niet bij een camera zaak


Of het glas krasvrij is aan beide zijden, of er zichtbare beschadigingen aan de behuizing zijn (die niet eerder gemeld zijn), of de scherpstelring en zoomring met de hand goed draaien zonder rare geluiden of weerstand en of eventuele knopjes op de lens verschoven kunnen worden.

Op de camera test ik of de lens scherpsteld, of hij daarbij geluid maakt wat niet hoort. Dan kijk ik of de lens ook daadwerkelijk heeft scherpgesteld op hetgeen ik op gefocussed heb. Dit doe ik op verschillende millimeters en verschillende diafragma’s.

That is about it!