[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 10:37

8nnemiek schreef:
Ik heb geen tamron lenzen voor mijn sony, dus daar kan ik niks over zeggen.
Houd er wel rekening mee dat een variabel diafragma in een zoomlens niet altijd handig is met filmen. En een diafragma van 5,6 op 200mm is al gauw wat hoog voor actiefoto’s als vogels, sport en bewegende dierenfoto’s, maar voor de rest zal het vast een prima lens zijn.


Zit het verschil dan in diafragma van de Sony zelf en de tamron?

Ik dacht juist dat variabel handig was bij filmen (als Google moest geloven)

Welk zou jij adviseren qua lens?

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 10:48

Tamron 28-75mm F/2.8 DI III VXD G2

Word ook aangeboden

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 10:53

Janinevv schreef:
8nnemiek schreef:
Ik heb geen tamron lenzen voor mijn sony, dus daar kan ik niks over zeggen.
Houd er wel rekening mee dat een variabel diafragma in een zoomlens niet altijd handig is met filmen. En een diafragma van 5,6 op 200mm is al gauw wat hoog voor actiefoto’s als vogels, sport en bewegende dierenfoto’s, maar voor de rest zal het vast een prima lens zijn.


Zit het verschil dan in diafragma van de Sony zelf en de tamron?

Ik dacht juist dat variabel handig was bij filmen (als Google moest geloven)

Welk zou jij adviseren qua lens?

Het enige wat handig is aan een variabel diafragma is de constructie en daarmee de prijs.
Het is niet zo erg zolang het verschil niet te groot is en dat is het punt bij zo'n groot zoombereik.
2.8 - 5.6 is drie stops en dat is best veel.

Stukje uitleg over diafragma getallen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Diafragmagetal

Tamron is al niet mijn eerste keuze maar bij dit soort bereiken moet je beseffen dat je ergens kwaliteit inlevert en als de lens goedkoper wordt, lever je (veel) meer in.

Zoomfactoren tot 3 - 3,5 gaat goed, daarna wordt het lastiger. Of het gaat geld kosten en als het dat niet doet, kost het kwaliteit.

De zoomfactor is het aantal keer de kleinste afstand tot de grootste afstand.
In jouw geval 28 - 200 heb je een zoomfactor van ca 7. Dat is fors.

Janinevv schreef:
Tamron 28-75mm F/2.8 DI III VXD G2

Word ook aangeboden

Dat is nogal een ander soort lens! Met een factor 2,5 wordt het leven een heel stuk simpeler.

Maar wat zoek je in een lens?
28-70 of 28-200 is totaal niet te vergelijken.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 11:00

Ik zoek voor nu eerst echt een allround lens.

+ Tamron 35-150mm F/2-2.8 Di III VXD

Zou dit dan een eventuele geschiktere zijn?

Weer hele andere lens dan wat ik net typte.

Ik ben niet perse van plan om vogels te gaan schieten, voornamelijk shoots met mensen (waar ik ook meer cursussen in wil volgen) en ook dier, zoals paarden dan.

Voor nu dus graag wat kan een fijne en betaalbaar allround lens. Of ik moet een andere body bekijken en daar een betere lens op gooien. Maar wel dan weer graag een allround body

8nnemiek

Berichten: 43430
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 11:04

Het grote voordeel aan een variabel diafragma is inderdaad dat het veel makkelijker te bouwen is, en daarmee veel goedkoper. Vast diafragma is complexer.
Voor video is een vast diafragma eigenlijk wel een must. Als je geleidelijk wil zoomen dan zal je diafragma verspringen en moet je daar weer je sluitertijd op aanpassen, óf moet je het hele shot op f5,6 filmen, wat zonde is voor je scherptediepte en vaak lastig met belichting.

8nnemiek

Berichten: 43430
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 11:08

Voor fotografie wordt meestal gewerkt met twee verschillende zoomlenzen; iets in de richting van 24 of 28 tot 70, en dan bv een 70-200mm lens.
Voor video ben ik erg blij met mijn 16-70 en 18-105mm lenzen. Daar heb je vaak minder extreme zoom nodig, en in de video met Sony kun je ook nog 2x slim zoomen, dus zonder kwaliteitsverlies op de sensor 2x zoomen.

Voor de Sony fullframe camera’s is de Sony f4 24-105mm een fijne filmlens.

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 11:16

Janinevv schreef:
Ik zoek voor nu eerst echt een allround lens.

+ Tamron 35-150mm F/2-2.8 Di III VXD

Zou dit dan een eventuele geschiktere zijn?

Weer hele andere lens dan wat ik net typte.

Ik ben niet perse van plan om vogels te gaan schieten, voornamelijk shoots met mensen (waar ik ook meer cursussen in wil volgen) en ook dier, zoals paarden dan.

Voor nu dus graag wat kan een fijne en betaalbaar allround lens. Of ik moet een andere body bekijken en daar een betere lens op gooien. Maar wel dan weer graag een allround body

Dan ga ik de vraag omdraaien: welk glas heb je al bij je camera?

Als je zo van de hak op de tak springt qua bereik dan wek je toch de indruk dat je nog niet helemaal weet wat je zoekt.
Er zit ook nog wat prijsverschil tussen de genoemde lenzen dus is de volgende vraag: wat is je budget.

Tot slot het advies: skip Tamron uit je lijst. Budget-lenzen geven budget kwaliteit en daar ga je je heel snel aan storen.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 13:12

Oh sorry ik begrijp nu het stukje diafragma verspringen met filmen. Ik bleef even hangen op foto..

Ik heb nu alleen van canon lenzen, 50 mm 1.8 en de 18-135
Gewoon normale lenzen, vind de 50 mm mooi voor portret.

Zijn ook geen top van de top lenzen, dus advies van jullie? Sony lenzen?

Qua budget ja lastig. Vind 4000/ 5000 echt wel behoorlijk geld als ik dat in een keer moet uitgeven. (Body en lens)

Dagmar80

Berichten: 1854
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 20:29

@Janinevv: Lenzen met zo'n enorm zoombereik, de zogenaamde vakantielenzen, leveren ook vakantiekwaliteit... Gemak voor de kwaliteit. Ik zou er zelf in ieder geval niet voor kiezen, maar het is maar net wat jouw eisen en verwachtingen zijn natuurlijk. De 50 mm 1.8 heeft in ieder geval een veel betere beeldkwaliteit dan zo'n soort lens ooit gaat halen. Alleen ja, prime natuurlijk, dus voetenzoom. Niet altijd de meest handige keus.

Ik ben niet thuis in Sony, maar Sigma maakt bijvoorbeeld goede lenzen voor verschillende cameramerken waar een minder grote prijskaart aan hangt dan sommig merkeigen spul. En daar zitten ook echt prima, tot heel prima, lensjes tussen.

En wat ikke zegt inderdaad: wat is je budget? Welk bereik lijkt jouw praktisch of handig voor jouw toepassing van de camera? Wat wil je vooral fotograferen/filmen?

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 20:47

Als ik denk aan paarden in de weide dan wil ik er niet hard achteraan moeten rennen omdat ik ze niet dichterbij kan halen / zoomen.

Echt voornamelijk paarden, portretten (mens en dier)

Ik wil best lopen hoor zoals 50 mm maar met dieren wat lastiger soms ;)

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 22:02

Dagmar80 schreef:
@Janinevv: Lenzen met zo'n enorm zoombereik, de zogenaamde vakantielenzen, leveren ook vakantiekwaliteit... Gemak voor de kwaliteit. Ik zou er zelf in ieder geval niet voor kiezen, maar het is maar net wat jouw eisen en verwachtingen zijn natuurlijk. De 50 mm 1.8 heeft in ieder geval een veel betere beeldkwaliteit dan zo'n soort lens ooit gaat halen. Alleen ja, prime natuurlijk, dus voetenzoom. Niet altijd de meest handige keus.

Ik ben niet thuis in Sony, maar Sigma maakt bijvoorbeeld goede lenzen voor verschillende cameramerken waar een minder grote prijskaart aan hangt dan sommig merkeigen spul. En daar zitten ook echt prima, tot heel prima, lensjes tussen.

En wat ikke zegt inderdaad: wat is je budget? Welk bereik lijkt jouw praktisch of handig voor jouw toepassing van de camera? Wat wil je vooral fotograferen/filmen?

Dat Sigma betaalbaar was dacht ik ook altijd... totdat ik die 500mm f2.8 van ze tegen kwam..... :oo

Die term "vakantielens" vind ik wel treffend :D

8nnemiek

Berichten: 43430
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 22:08

Hier ook een paar Sigma lenzen, dat is op zich prima spul :j Wel iets meer last van kleurschifting tov mijn Sony lenzen, en net iets minder haarscherp, maar verder hoor je me er niet over klagen voor die prijs!
Ik heb een 30mm f1.4 en een 16mm f1.4 en nog een 100-400mm. Leuk spul!

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 23:15

Ik twijfel of dan nu direct moet investeren in een dure lens van Sony zelf of eerst een sigma wat “schappelijkere “ prijs en dan doorsparen.

Waar gebruik jij de lenzen precies voor Annemiek ?

8nnemiek

Berichten: 43430
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 23:34

Ik doe vooral trouwvideo- en fotografie. Mijn 18-105mm is mijn go-to lens voor run 'n gun videografie. Daarmee kan ik heel snel schakelen van een wijd shot naar een close-up, bv als het bruidspaar de ringen om doet. Bij videografie wil je niet te veel moeten rennen en bewegen, dus is extra zoom fijner.
Mijn 16-70mm heeft fantastische kleuren en mega scherp, die gebruik ik het liefst voor run 'n gun fotografie. Bij fotografie kun je makkelijker even snel naar je onderwerp toe rennen, dus is iets minder zoom nodig voor mij.
Mijn 30mm f1,4 lens vind ik vooral ideaal voor portretfoto's. Meestal zet ik em op f1,8. Dan is ie net iets scherper, en toch een mooi onscherpe achtergrond, en lekker lichtsterk dus ook ideaal met bewolking of beweging.
De 16mm f1,4 gebruik ik vooral voor video binnen, als je weinig ruimte hebt om naar achteren te lopen, of om zo veel mogelijk van een ruimte vast te leggen. En ook bijvoorbeeld bij een openingsdans in het donker, als ik het complete bruidspaar in beeld wil hebben terwijl alle gasten er in een kring rondom staan.
En mijn 100-400mm gebruik ik voor foto's van natuur, vogels, huisdieren..

Ik ben dus echt regelmatig lenzen aan het wisselen.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 08:25

8nnemiek schreef:
Ik doe vooral trouwvideo- en fotografie. Mijn 18-105mm is mijn go-to lens voor run 'n gun videografie. Daarmee kan ik heel snel schakelen van een wijd shot naar een close-up, bv als het bruidspaar de ringen om doet. Bij videografie wil je niet te veel moeten rennen en bewegen, dus is extra zoom fijner.
Mijn 16-70mm heeft fantastische kleuren en mega scherp, die gebruik ik het liefst voor run 'n gun fotografie. Bij fotografie kun je makkelijker even snel naar je onderwerp toe rennen, dus is iets minder zoom nodig voor mij.
Mijn 30mm f1,4 lens vind ik vooral ideaal voor portretfoto's. Meestal zet ik em op f1,8. Dan is ie net iets scherper, en toch een mooi onscherpe achtergrond, en lekker lichtsterk dus ook ideaal met bewolking of beweging.
De 16mm f1,4 gebruik ik vooral voor video binnen, als je weinig ruimte hebt om naar achteren te lopen, of om zo veel mogelijk van een ruimte vast te leggen. En ook bijvoorbeeld bij een openingsdans in het donker, als ik het complete bruidspaar in beeld wil hebben terwijl alle gasten er in een kring rondom staan.
En mijn 100-400mm gebruik ik voor foto's van natuur, vogels, huisdieren..

Ik ben dus echt regelmatig lenzen aan het wisselen.



Fijne uitleg dankjewel!

Stel je zou er twee adviseren “must have” in combinatie met mijn body die ik in gedachten heb.

Ik wil ook prima wisselen met lenzen alleen ben ik bang dat het dan wel veel meer kost direct.

Wil dan wel een vast diafragma, qua zoom ja is wel handig maar wil wel kwaliteit en niet teveel daar op achteruit gaan.

Misschien dat ik een lens van bijvoorbeeld kameraexpress tweedehands zou kunnen kopen. Deze geven ook garantie toch?

8nnemiek

Berichten: 43430
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 08:46

Als het binnen je budget valt; dit is een érg mooie lens: https://www.kamera-express.nl/sony-fe-7 ... gIllvD_BwE Hij staat op meerdere plekken tweedehands te koop.
Voor dezelfde prijs heb je ook een nieuwe Sigma 70-200mm f2.8 Maar ik verwacht dat de Sony wel echt hoger in kwaliteit is.
Die zijn ideaal voor dieren en portretfoto’s. En ook prima geschikt voor video uit de hand. Ik weet niet of deze ook lekker werkt op de gimbal.

Vul em aan met een simpele 50mm f1.8 en je heb ook een prima lens voor de wat grotere groepen mensen. En voor video op de gimbal.
Dan kun je later nog altijd door sparen voor een 24-70mm bijvoorbeeld, als je die echt zou missen.

Als echte videolens lijkt de 24-105mm f4 me een fijne lens.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 08:54

8nnemiek schreef:
Als het binnen je budget valt; dit is een érg mooie lens: https://www.kamera-express.nl/sony-fe-7 ... gIllvD_BwE Hij staat op meerdere plekken tweedehands te koop.
Voor dezelfde prijs heb je ook een nieuwe Sigma 70-200mm f2.8 Maar ik verwacht dat de Sony wel echt hoger in kwaliteit is.
Die zijn ideaal voor dieren en portretfoto’s. En ook prima geschikt voor video uit de hand. Ik weet niet of deze ook lekker werkt op de gimbal.

Vul em aan met een simpele 50mm f1.8 en je heb ook een prima lens voor de wat grotere groepen mensen. En voor video op de gimbal.
Dan kun je later nog altijd door sparen voor een 24-70mm bijvoorbeeld, als je die echt zou missen.


Ja zo iets zou inderdaad perfect zijn :j
Dat is bij ver ook gewoon een top lens!

https://www.kamera-express.nl/sony-a7-m ... 50mm-f-1-8

En dan deze combinatie bijvoorbeeld ?

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 08:55

Janinevv schreef:
8nnemiek schreef:
Ik doe vooral trouwvideo- en fotografie. Mijn 18-105mm is mijn go-to lens voor run 'n gun videografie. Daarmee kan ik heel snel schakelen van een wijd shot naar een close-up, bv als het bruidspaar de ringen om doet. Bij videografie wil je niet te veel moeten rennen en bewegen, dus is extra zoom fijner.
Mijn 16-70mm heeft fantastische kleuren en mega scherp, die gebruik ik het liefst voor run 'n gun fotografie. Bij fotografie kun je makkelijker even snel naar je onderwerp toe rennen, dus is iets minder zoom nodig voor mij.
Mijn 30mm f1,4 lens vind ik vooral ideaal voor portretfoto's. Meestal zet ik em op f1,8. Dan is ie net iets scherper, en toch een mooi onscherpe achtergrond, en lekker lichtsterk dus ook ideaal met bewolking of beweging.
De 16mm f1,4 gebruik ik vooral voor video binnen, als je weinig ruimte hebt om naar achteren te lopen, of om zo veel mogelijk van een ruimte vast te leggen. En ook bijvoorbeeld bij een openingsdans in het donker, als ik het complete bruidspaar in beeld wil hebben terwijl alle gasten er in een kring rondom staan.
En mijn 100-400mm gebruik ik voor foto's van natuur, vogels, huisdieren..

Ik ben dus echt regelmatig lenzen aan het wisselen.



Fijne uitleg dankjewel!

Stel je zou er twee adviseren “must have” in combinatie met mijn body die ik in gedachten heb.

Ik wil ook prima wisselen met lenzen alleen ben ik bang dat het dan wel veel meer kost direct.

Wil dan wel een vast diafragma, qua zoom ja is wel handig maar wil wel kwaliteit en niet teveel daar op achteruit gaan.

Misschien dat ik een lens van bijvoorbeeld kameraexpress tweedehands zou kunnen kopen. Deze geven ook garantie toch?

Ik heb alleen de standaard lens nieuw bij de body, verder is alles hier uit de occasion hoek.
Scheelt al gauw de helft en met garantie.

Verder maakt je budget nogal uit. Hoe ver wil je gaan? Wat wil je precies?

Wanneer je, zoals Annemiek, veel binnen werkt, wil je een paar grote gaten (f1.0 :D ) om zelfs in het pikkedonker nog iets te kunnen.

Maar fotografeer je 90% buiten, is alles onder f 4.0 eigenlijk overbodig en onnodig duur.
Maar wil je per se papegaaiduikers van hun rots schieten op idiote afstanden zonder de hoofdprijs te betalen, is een 70-200 met 2x extender een uitkomst. Dan heb je wel vaak een f2.8 nodig vanwege het verlies op de extender.

Kortom, je kunt allerlei kanten op :D

Maar waar werk ik meestal mee (en dat zie je bij Annemiek ook terug): een 24-105 f4.0 als standaard, met name op de 5D mkIV (FF) en de 15-85 op de 7D (crop 1.6). Dat voldoet echt in vrijwel alle gevallen.
Als aanvulling heb ik de oer 70-200 in f2.8 IS met 2x extender voor die papegaaiduikers op de 7D.

Met iets ala 24-105 en 70-200 heb je twee lenzen waarmee je in de basis eigenlijk alles wel aan kan.
Niet vallen over de laatste mm; Canon en Sony lopen niet helemaal gelijk in hun ranges.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 08:58

Ikke bedankt voor je bericht
Inderdaad lijkt occasions ook mij een goed plan. Zeker met garantie bij fotozaken.

Ik ga zeker eens langs in het nieuwe jaar want wil ook even de body in mijn hand hebben en kijken hoe dat voelt.

Met 70/200 hebben jullie ook extra grip of niet nodig?

Bagheera_206

Berichten: 25900
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 09:07

Ik vind een batterygrip sowieso erg fijn. Ik hou mijn camera dan eerder ook gekanteld in portrait. Als je ook veel Insta reels, tiktokjes en dat soort dingen doet is dat ook wel fijn. De nieuwe compacte 70-200mm's zijn een stuk lichter en compacter dan de klassieke old school 70-200mm van het spiegelreflex tijdperk. Of je dan per se een battterygrip nodig hebt kun je het beste dan even in de winkel uitproberen.

Denk dat idd de 24-105mm f/4.0 een fijne lens is om mee te filmen.

Ik doe eigenlijk het meeste met mijn 70-200mm, maar heb idd ook wel wat ander glas voor als ik een ander bereik nodig heb. Van groothoek tot en met telezoom.

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 09:18

Puntje: een batterygrip kan prettig zijn (als contragewicht op een flinke lens voor betere balans) maar het moet je wel passen.
Zo tikte ik de BG voor de 7D op de kop van iemand die er niks mee kon omdat ze vrij kleine handen had en de BG haar in de weg zat.
Met mijn kolenschoppen is dat allemaal geen punt.

Als je een BG overweegt, probeer 'm dan goed uit dat je nog steeds je camera lekker kunt bedienen.

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 09:51

Ik heb bij mijn sony systeencamera een 35mm 1.8, een 24-105 f4 en een 70-350.

Mocht je voorbeeld fotos willen stuur me even een pb

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 10:40

Batterijgrip moet even bekijken inderdaad of het wat is. Ik heb ook kleine vingers en handen :+

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 10:58

Je hebt nu Sony body (welke ik wil) met de 24-105 f4 , dan 500 cash back

En op body die ik wil alleen 300 euro
Zo zijn er nu op meerdere lenzen ook 200 of 100 euro cash back

Bagheera_206

Berichten: 25900
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 11:06

Janinevv schreef:
Batterijgrip moet even bekijken inderdaad of het wat is. Ik heb ook kleine vingers en handen :+


Ik heb ook niet zulke grote handen, maar inderdaad beter in balans met grote objectieven en ik vindt het makkelijker/stabieler vasthouden als ik rechtopstaand/portrait aan het fotograferen of filmen ben. Zonder BG moet ik hem zo raar kantelen en kan ik hem minder stabiel vasthouden. :=