[VRAAG] Bewerkingsprogrammas foto en video

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MimixDaina

Berichten: 207
Geregistreerd: 10-04-18

[VRAAG] Bewerkingsprogrammas foto en video

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-23 22:00

Hoi!

gezien de linkjes in topic met handige linkjes het niet meer doen, vraag ik het hier.

Wat zijn fijne bewerkings programma's? Ik vind PS en LR persoonlijk best duur en wil dus eerst naar vergelijkbare alternatieven kijken voor ik veel uitgeef aan adobe.

Ook ben ik benieuwd wat fijne programmas zijn om videos in te bewerken.

groetjes mieke:)

xSagan
Berichten: 664
Geregistreerd: 27-08-15

Re: [VRAAG] Bewerkingsprogrammas foto en video

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 22:08

Herkenbaar! Ik heb hiervoor ook een lange zoektocht gehad en ben nu het meest tevreden met Krita in combinatie met Photopea. Beiden zijn gratis en lijken het meeste op Photoshop. Dit is wel alleen voor fotobewerking. Met beeld heb ik helaas geen ervaring.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 22:09

In plaats van Photoshop kun je Gimp gebruiken, dat is het open-source alternatief voor Photoshop.
Voor video kun je Davinci resolve gebruiken.

Als alternatief voor Lightroom wordt vaak Darktable gebruikt.

Maar als je echt het meeste uit je foto’s wil halen dan zijn photoshop en lightroom toch wel aan te raden.

MimixDaina

Berichten: 207
Geregistreerd: 10-04-18

Re: [VRAAG] Bewerkingsprogrammas foto en video

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-23 22:14

ik ga daar eens naar kijken.

Vind 235 euro gewoon echt veel. Ben nog student en verdien niet ontzettend veel haha, vandaar.

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [VRAAG] Bewerkingsprogrammas foto en video

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 22:20

Is het instituut waar je aan studeer aangesloten bij surfsport? Zo ja, dan is het opeens een fractie van die prijs. Het kost mij 20 euro op jaarbasis aangezien ik werkzaam ben bij een onderzoeksinstituut.

MimixDaina

Berichten: 207
Geregistreerd: 10-04-18

Re: [VRAAG] Bewerkingsprogrammas foto en video

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-23 22:39

ik kan idd ook studenten korting krijgen. maar dan nog is het 235 euro per jaar helaas

Selina

Berichten: 14291
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 22:45

Het fotografie pakket van Adobe is een stuk goedkoper. Dan zit je rond de €110-145

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101735
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 22:47

Ik betaal voor PS en LR €12,09 per maand en dat is dus €145,08 per jaar.
Omdat ik het maandelijks betaal is het prima te doen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VRAAG] Bewerkingsprogrammas foto en video

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 00:12

Ik heb ook het abonnement van 12 euro per maand inderdaad, dat vind ik goed te doen :j

herr_balou
Berichten: 1453
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: [VRAAG] Bewerkingsprogrammas foto en video

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 01:53


Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 05:51

8nnemiek schreef:
Ik heb ook het abonnement van 12 euro per maand inderdaad, dat vind ik goed te doen :j


Jep hier ook!
Voor videobewerking gebruik ik Sony Vegas Pro of DaVinci Resolve.

iirrssjjee

Berichten: 5937
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: [VRAAG] Bewerkingsprogrammas foto en video

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 07:04

www.photopea.com

Dit is als het goed is een gratis webversie van Photoshop (wel gelimiteerde functies).

Afanaisa91

Berichten: 1343
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 07:14

Misschien heb je hier wat aan, een overzicht van software alternatieven:

Afbeelding

In dec ben ik gestart met GIMP (PS vervanger) en Inkscape (Ai). Beide open source programma’s.
Ik vond het wel even zoeken omdat de lay out best wel Adobe-achtig aanvoelt terwijl sommige tools in functie blijken af te wijken. Maar als gratis alternatief voor privégebruik vind ik het best te doen.

xSagan
Berichten: 664
Geregistreerd: 27-08-15

Re: [VRAAG] Bewerkingsprogrammas foto en video

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 14:35

Fijn om te lezen dat gimp bij sommige wel goed gaat. Ik heb het een paar pogingen gegeven, maar kon er niet mee overweg. Met verkleinen ging hij ineens vergroten bijvoorbeeld en kreeg die instelling niet meer terug.

Bij Krita daar weer geen last van. Het is eigenlijk een kwestie van proberen met wat je fijn vindt.:)

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 17:54

Ik heb voor video Magix Deluxe gekocht, dat was 120 euro. Maar wel je leven lang voor jou. Het eerste jaar gratis updates, daarna moet je de nieuwe versie kopen mocht je nog updates willen. Maar iets wat werkt, werkt.

Davinci is een krachtig pakket, maar niet gebruiksvriendelijk. Ik gebruik dat alleen omdat de beeldstabilisatie van video daarin beter is dan in Magix. Ik importer dus een video in Davinci en sla het op en importeer dan in Magix.

Darktable of Rawtherapee vond ik helaas zeer gebruiksonvriendelijk, evenals Gimp. Dus ik doe daar niets meer mee.

Ik heb als fotoprogramma nog Luminar en Aurora HDR gekocht ooit. Dat is een grote miskoop geweest, totaal niet wat het belooft te zijn. Dus niet zo duur, 80 euro voor levenslang gebruik, maar totaal niet fijn.

Bagheera_206

Berichten: 25894
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 19:12

Bellatrix schreef:
Ik betaal voor PS en LR €12,09 per maand en dat is dus €145,08 per jaar.
Omdat ik het maandelijks betaal is het prima te doen.


Dan heb ik denk nog een oud abonnement denk ik... := Ik betaalde het 1e jaar 9,24 en nu geloof ik 10,88. Scheelt toch weer 1,21 euro per maand. :D

Bagheera_206

Berichten: 25894
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 19:14

germie schreef:
Ik heb voor video Magix Deluxe gekocht, dat was 120 euro. Maar wel je leven lang voor jou. Het eerste jaar gratis updates, daarna moet je de nieuwe versie kopen mocht je nog updates willen. Maar iets wat werkt, werkt.

Davinci is een krachtig pakket, maar niet gebruiksvriendelijk. Ik gebruik dat alleen omdat de beeldstabilisatie van video daarin beter is dan in Magix. Ik importer dus een video in Davinci en sla het op en importeer dan in Magix.


DVR was idd een vrij steile leercurve net als Lr/Ps. := Ben blij dat ik nu beetje mijn weg kan vinden in DVR, maar ben er nog niet zo handig mee als met Lr/S. :')