Fotograferen is tegenwoordig photoshoppen..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 11:11

Mkango schreef:
ikke schreef:
Dat ik te vaak zie dat men niet afdrukt.

In de chemische tijd, toen rolletjes voor de gemiddelde fotograaf 36 opnames hadden, was men kritisch in het afdrukken; ik ook.
Maar in het digitale tijdperk is dat niet echt een beperking meer......
Niet afdrukt, op het verkeerde moment afdrukt, kortom: slechte timing. :D Hoeveel mensen je wel niet vol op de drive foto's hoort maken terwijl het paard nog niet eens goed staat... Ja, dan snap ik dat je na een fotomeeting met 1600-2000 foto's thuiskomt en uren bezig bent met alles uitzoeken en nabewerken. :')

Ik ben het ermee eens dat het wel een stukje gemakzucht is, wat ook neerkomt op wat ik eerder zei: neem vijf minuten langer de tijd voor het maken van je foto, en het scheelt je heel veel tijd in de nabewerking. Foto's met ogen dicht of oren niet op de juiste plek bij een paard dat poseert (daar zit hem wel de crux voor bij, bij actiefoto's vind ik het wat anders) is bij mij gewoon exit, want ik heb geen zin om de tijd te nemen om te knippen en te plakken, maar ik vind het ook belangrijk dat ik als fotograaf werk aan mijn timing. Dat ik na een kwartiertje foto's maken niet met 400 foto's thuiskom in de hoop dat er wat bruikbaars tussen zit, maar bewust op het knopje druk.

En daar heb ik heel veel profijt van wanneer ik op reis fotografeer. Want ook daar heb ik geen zin om zes geheugenkaarten van 32GB vol te schieten om leuke, "spontane" reisfoto's te kunnen maken. 2x32GB en that's it - 1200 foto's voor 2 weken.

Ik kom ook niet met 2000 foto's terug. Ook hier geldt dat een juist gebruik de kansen vergroot zonder dat de aantallen gierend uit de bocht vliegen.

Ooit een heel beweeglijk paard voor de camera gehad. Ook daar krijg je prima een goede compositie bij. Iets meer foto's maar de deel kun je direct verwijderen. Houdt je een werkbaar setje over.

De truc voor mij: goed en selectief gebruik maken van de mogelijkheden :D

Tenno7

Berichten: 2251
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Fotograferen is tegenwoordig photoshoppen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 03:59

Daarnaast wil je ook tegewoordig niet zoveel foto's maken steeds. Je hebt nog steeds te maken met klicks.. en als je mega veel foto's maakt is je body ook sneller af..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 09:20

Tenno7 schreef:
Daarnaast wil je ook tegewoordig niet zoveel foto's maken steeds. Je hebt nog steeds te maken met klicks.. en als je mega veel foto's maakt is je body ook sneller af..
Ik denk echter niet dat de gemiddelde amateur zich daar druk over maakt of hoeft te maken. :+

Tenno7

Berichten: 2251
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 10:31

Mkango schreef:
Tenno7 schreef:
Daarnaast wil je ook tegewoordig niet zoveel foto's maken steeds. Je hebt nog steeds te maken met klicks.. en als je mega veel foto's maakt is je body ook sneller af..
Ik denk echter niet dat de gemiddelde amateur zich daar druk over maakt of hoeft te maken. :+


Nou juist als beginner/amateur zou je dat wel moeten doen. De instapmodel body's kunnen minder klicks aan dan de professionele body's.. maar daar kom je dan als amateur ook vanzelf wel achter.

Anoniem

Re: Fotograferen is tegenwoordig photoshoppen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 11:54

Ja, maar het is niet alsof we praten over 5000 clicks of zo. Je bent als amateur echt wel een paar jaar bezig voor je body het begeeft en tegen die tijd ben je waarschijnlijk sowieso al toe aan een upgrade. Een prof zit waarschijnlijk sneller aan z'n 200-300k clicks dan een amateur met een instapmodel aan 50k zit.

Daarnaast zitten er gelukkig nog een heleboel smaakjes tussen instapmodel en full-frame of middenformaat, niet elke amateur heeft "slechts" een instapmodel.

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Fotograferen is tegenwoordig photoshoppen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 12:02

Ik heb véél meer geleerd van minder foto’s maken en meer moeten bewerken dan heel veel foto’s maken en minder hoeven bewerken hoor. Je merkt heel snel welke dingen vervelend zijn om weg te werken en door je eigen frustratie merk je meteen waar je beter op moet letten.

Verder bewerk ik mijn foto’s zelf best veel, ik ben net zoals AbleToDream vooral fantasyfotograaf. Dat vind ik echt leuk en het maakt me echt blij als ik een foto kan maken die in een bepaald concept of idee past.
Ik fotografeer ook veel paarden van vrienden, en ik vind het om heel eerlijk te zijn in veel gevallen onmogelijk om een situatie te maken waarin ik niks hoef te bewerken. Veel mensen hebben jonge paarden die niet lang stil kunnen staan, of we doen spannende dingen die maar één keertje kunnen zodat het paard niet ‘vol’ komt te zitten. Als een vriendin met haar vierjarige paard in het water in jurk staat en het paard kan niet los staan werk ik zonder mokken het halster even weg. Dan kan de shoot kort en veilig blijven, hebben zowel paard als baasje een prettig gevoel erbij en kan ik alsnog een tof plaatje ervan maken.

Sure_lee

Berichten: 10393
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Fotograferen is tegenwoordig photoshoppen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 15:02

Ik vind overbewerkt ook niet mooi. Maar de fantasykant op zeker wel!
Hier zitten vast kenners. Wat zijn goede paardenfotografen die fantasyfoto's maken? Dat wil ik graag met mijn 2 Haflingers.

Fosco
Berichten: 1457
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 12:50

xLeticia schreef:
Ik, als niet fotograaf wil mij ook wel mengen in deze conversatie.
Ik heb vorig jaar een fotoshoot geboekt bij een zeer bekende paardenfotografe, staat bekend om haar mooie nabewerking, geeft daarin ook cursussen. Toen ik de foto’s onbewerkt toegestuurd kreeg om uit te kiezen vond ik er zo veel zó mooi, dat ik nog extra foto’s over mijn pakket gekozen had. Eenmaal bewerkt weer teruggestuurd gekregen, vond ik nog maar de helft van de foto’s mooi. Qua kleuren waren ze zó anders gemaakt dan het origineel. Maar het meest storende vond ik hoe de veranderende belichting invloed had op de kleur van mijn paard. In veel foto’s herkende ik haar niet eens meer als mijn paard. Daar betaal je dan tussen €300/€400 voor..

Ik heb dit met moeite wel aan de fotografe teruggegeven en aangegeven dat ik de kleuren toch liever wat anders zag. Maar de aanpassingen vond ik eigenlijk des te verder van de realiteit.

Daardoor ben ik sindsdien een hele hoop forografen gaan volgen op sociale media, om voornamelijk de voor en na foto’s van bewerking te kunnen zien. En daarbij valt mij toch steeds meer op dat de bewerkte foto’s zó veel bewerkt worden, dat het resultaat weliswaar indrukkwekkend mooi en sprookjesachtig is, maar de dieren niet meer dezelfde uitdrukking/look/kleur hebben als op de originele foto. En het vervelende daaraan als klant zijnde, is dat je dus ondanks dat je zelf je foto’s hebt kunnen kiezen, echt geen flauw idee hebt wat je dan daadwerkelijk voor foto’s krijgt.

Ik heb inmiddels 3 shoots gedaan bij verschillende fotografen. Ik heb bij alle drie de shoots, alle foto’s zelf nog nabewerkt, om mijn zwarte paard gewoon weer zwart te krijgen, ipv bruin of grijs (of zelfs paars of groen achtig)


Interessante discussie voor fotograaf en niet-fotograaf dit natuurlijk. Wat mij veel meer zorgen baart is hoe er op zo'n moment service wordt verleend vanuit de fotograaf naar de klant. Er zijn zoveel 'simpel overgenomen' maar hardnekkige meningen die momenteel de ronde doen (dat je klanten je kiezen op jouw stijl en ze daar maar mee moeten dealen bijvoorbeeld).

Zo zwart-wit is het gewoon niet. Want wat bied jij als service als jouw klant niet helemaal tevreden is? Zoek je samen naar een oplossing of roep je bovenstaand en als de klant dan meld dat ze 300/400 euro betaald hebben en toch wat anders hadden verwacht 'dat je bij de bakker ook niet mag mauwen over de smaak van het brood dat je koopt'?

Als ik het initiële bericht lees wilde diegene enkel dat de kleur van haar paard realistisch was, niet dat de gehele stijl van de foto anders moest. Mij lijkt dat je daar als fotograaf op zo'n moment best in mee kunt denken, service kunt verlenen en ervan kan leren voor de volgende keer. Ofwel door vooraf anders/beter te communiceren hoe jouw edits eruit zien ten opzichte van de ruwe beelden, ofwel door je edits ietwat aan te passen zodat de kleuren van het onderwerp wat realistischer blijven / matchen met de sfeer in de foto.

En uiteraard komt daarbij kijken dat je van een full time professionele fotograaf die 300/400 euro vraagt net wat meer zou moeten kunnen verwachten qua bedrijfsvoering/service dan van een hobbyfotograaf die 25 euro vraagt.

Zoals gezegd, het is dus vooral niet zo zwart-wit als dat er soms geschetst wordt. Je levert een dienst en beide partijen hebben daarin hun aandeel te leveren. De klant moet goed lezen en bekijken of jij als fotograaf aansluit qua stijl. Als fotograaf heb je vooraf onderzoek te doen naar de wensen van je klant en aan te haken als de klant niet 100% tevreden is. En hoe dat dan opgelost wordt ligt in het midden.

Ik ben zelf pro nabewerking ter optimalisatie van de foto, mijn stijl is daarin puur en realistisch en dit weet ik te communiceren naar mijn doelgroep. Als je als fotograaf juist van wat meer uitgesproken houdt is het niet zo lastig dit te benoemen lijkt mij op je website, social of vooraf in de informatie mail. *D Scheelt wat gedoe achteraf :j